Blå Capitol och CF för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 30 juli 2017, 17:08:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Extrabussar på linje 47 på Norra Bantorget i juli 1977.

Mvh Gunnar


zjbus

Capitolen är Jönköpings Kommuntrafik tidigare Jönköpings Stadstrafik 29  www.svenskbusshistoria.se/go?id=2499

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2017, 17:08:49 PM


Extrabussar på linje 47 på Norra Bantorget i juli 1977.

Mvh Gunnar


Oj vad läckert! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 30 juli 2017, 17:43:28 PM
Capitolen är Jönköpings Kommuntrafik tidigare Jönköpings Stadstrafik 29  www.svenskbusshistoria.se/go?id=2499

Och vid fotograferingen tillhörde den Club Continental. CF-en är fd Linjebuss 346 ESS138 och ägdes vid fotograferingen av Forsman Sightseeing. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Var staget mellan "pannan" och mittstolpen mellan Capitolens framrutor avsett som handtag när man putsade fönstren..?

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: WalleW skrivet 30 juli 2017, 18:54:55 PM
Var staget mellan "pannan" och mittstolpen mellan Capitolens framrutor avsett som handtag när man putsade fönstren..?

/   M v h   Walle


Satt detta även på Metropolerna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2017, 18:26:19 PM
Och vid fotograferingen tillhörde den Club Continental. CF-en är fd Linjebuss 346 ESS138 och ägdes vid fotograferingen av Forsman Sightseeing.


Club Continental? Alltså en hotellkedja? Eller var det något annat? Vad användes då bussen till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 juli 2017, 21:44:38 PM

Club Continental? Alltså en hotellkedja? Eller var det något annat? Vad användes då bussen till?

Ett bussföretag, övertogs av Wasatrafik på -80 talet

WalleW

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2017, 21:50:25 PM
Ett bussföretag, övertogs av Wasatrafik på -80 talet

Club Continental hade väl även en ganska omfattande verksamhet som resebyrå en tid ?

/   M v h   Walle


Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juli 2017, 21:56:19 PM
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27379.0


Det var intressant! Men hur kommer det sig då att Club Continental hade en Capitol? Det borde väl ha varit turistbussar de körde med? Bussar med komfort? Och en Capitol kan ju knappast räknas till den kategorin.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Resenären

Var det inte så att SL:s förarbrist med därtill inhyrning av buss och förare var en lönsam verksamhet för lokala - normalt turist och beställningsfokuserade - bussföretag under slutet av 70-talet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Resenären skrivet 31 juli 2017, 07:39:29 AM
Var det inte så att SL:s förarbrist med därtill inhyrning av buss och förare var en lönsam verksamhet för lokala - normalt turist och beställningsfokuserade - bussföretag under slutet av 70-talet?

Jo, precis så var det. På den tiden fanns inte nuvarande system med bemanningsföretag. Det var till och med förbjudet att bedriva sådana. Anvisa ledigt arbete var Arbetsförmedlingens monopol.

Vid förarbrist, som SL hade 1975-1977 främst på somrarna, måste man alltså hyra in buss med förare och inte bara förare. Därför köpte många av de bussföretag som normalt ägnade sig åt att köra turisttrafik in begagnade bussar från stora delar av landet. Förare hade de inga större problem att anställa. Å andra sidan hade de inte lika höga krav på förarnas hårlängd, tatueringar och tvålanvändning som SL. Så många förare som blev ratade av SL fick i stället jobb här. Med SL:s goda minne... Men även många studenter passade på att dryga ut studiestödet. Bland de som körde fanns Strömma Kanal och där kunde man se många prominenta medlemmar i Spårvägssällskapet bakom ratten.

Med andra ord ungefär den verksamhet som i dag bedrivs av t ex Junior & Company, Ofgrulia m fl. Fast nu gäller det väl mest ersättningar vid arbeten i spårtrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 juli 2017, 21:43:48 PM

Satt detta även på Metropolerna?

Tyvärr Niklas ingen vägledning för vad som är vad där heller! Då SS Metropoler och Capitoler levererades så hade ingen av bussarna de vertikala handtagen i mittstolpen för rutorna, möjligtvis att de sist levererade Capitolerna C70 hade det. Sedan så fick alla det. MEN ett sätt att se skillnad på Metropol och Capitol framifrån var förstås, innan Metropolerna fick sin revision på 60-talet, de liggande körriktningspilarna på krocklisten fram som Metropolerna hade (som byttes ut till Fixlights vid revisionen). Samtidigt hade SS-Capitolerna en större modell av blinkers på sidorna, som Capitolen på bilden har kvar, som ju syns framifrån. Även på Capitolerna bytte SS ut dessa till Fixlights.

Efter dessa ombyggnader återstod det väl bara att försöka se på emblemet i snibben vad det var för buss. Men merparten av Capitolerna blev av med sina emblem vid revisionen och de som hade kvar, tillsammans med Metropolerna, minskade stadigt i takt med att utrangeringen närmade sig dagen H.

Mr H 

Railmaster

En detalj bara, de stora capitolblinkerserna är också av fabrikat Fixlight.  :)