Författare Ämne: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul  (läst 3537 gånger)

Ulf Rådeström

  • Gäst
Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« skrivet: 12 januari 2008, 15:10:12 PM »
Såg att det diskuterats Expressbussar i Göteborg nyligen.
Här är "riktiga" expressbussar på tiden det begav sig, när dom röda var röda och dom gula var gula osv....

« Senast ändrad: 12 januari 2008, 16:04:20 PM av Ulf Rådeström »

bjalle

  • Gäst
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2008, 16:06:36 PM »
Mycket trevligt Uffe!
Tack för "tipset" igår förresten om OmniExpressen

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4950
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2008, 16:06:53 PM »


Mycket trevlig bild! Här är en bild på systervagnen 3022.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Rådeström

  • Gäst
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2008, 16:37:03 PM »
Tack för det!
Det fanns ju lite olika målningar i den serien. GL Röd hade även bussar i
3090-serien.

Utloggad Johan B

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1846
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2008, 17:21:18 PM »
Trevligt med lite nostalgi så här på lördagkvällen.

tvgötet

  • Gäst
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2008, 17:54:11 PM »
De komman ihåg som i går. Kul att se.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2814
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2008, 23:30:46 PM »
3022 OSO251 och 3023 OSE031.
Magnus V fotade OSE031 före 22 aug 1989.Den gick inte på röd express då utan på 732.Röd express kom efter 13:helgen 1990. Magnus berättade själv för mig om denna buss som han fotograferat med fel inv nr.

Swebus tog över 1 nov 1990 efter SJ Buss. Därav märkningen på buss 3029.För GDG var det olika datum.

Ulf Rådeström

  • Gäst
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2008, 00:05:45 AM »
3022 OSO251 och 3023 OSE031.
Magnus V fotade OSE031 före 22 aug 1989.Den gick inte på röd express då utan på 732.Röd express kom efter 13:helgen 1990. Magnus berättade själv för mig om denna buss som han fotograferat med fel inv nr.

Swebus tog över 1 nov 1990 efter SJ Buss. Därav märkningen på buss 3029.För GDG var det olika datum.

Nja...detta vill jag protestera ganska vilt om!
Swebus officiella tillkomst är 1/1 1990 o inget annat. Detta var datumet då SJ och GDG slogs samman.
Anledningen att märkningen är olika, är att man hade ett antal tusen bussar och märka om, och det tog sin lilla tid. Dessutom tror jag inte att man fysiskt började märka om förrän andra halvan på 1990.
När jag var i Göteborg, fanns bussar som redan skyltades Swe Buss i dest.skylten juni 1990....bildbevis finns om det nu skulle behövas.

Uffe
« Senast ändrad: 13 januari 2008, 00:07:34 AM av Ulf Rådeström »

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 22867
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2008, 00:21:12 AM »
Bild på den särskrivningen skulle va kul att se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2814
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2008, 00:30:54 AM »
Jag vet att man har rationaliserat tillkomsten till 1 jan 1990 i efterhand. GDG fungerade som GDG fram till 30 april och man märkte då om med Swebus dekaler.Ett antal SJ bussar fick också dekaler. Vissa chefer tog bort dekalerna igen.830 linjens bussar fick dekalerna berövde så fort de kom till Jönköping. Beställningen och Företagsskylten på Kruthusgatan ändrades 1 nov 90.
Nya organisationsnummer togs ut och Y märke tillkom för GDG bussar 1 april och för SJ 1 nov. Konstigt nog fördes vissa GDG bussar över i CBR till SJ buss. 1 nov 90 var det klart med avtalen för SJ personal och i Swebus lilla info kunde man informera om att SJ övergått till Swebus. Det är en liten efterhandskonstruktion man gjort när man anser bildandet av Swebus skedde 1 jan 90. Företaget hette inte ens Swebus AB då utan Swebusgruppen AB. Det var driftbolaget som då hette Swebus AB. 1 jan 91  tog Strömkullen AB  över busstrafiken och namnändrade till Swebus Inrikes AB och nya orgnr infördes. GDG orgnr ungefär 1 maj 90.
Jag tog ut uppgifter från CBR då för att se hur bussarna registrerades. Det var 4 olika AB med vid bildandet av Swebusföretagen. Att man kunnat rationalisera bildandet av Swebus till 1 jan beror på att man använde sig av GDG
Dekalmärkning alltså på GDG fordon från 1 april 90 och på ett antal SJ fordon då också. Ofta avlägsnat och alla SJ fordon dekalade från 1 nov 90.Märk att Östergötlands bussar fick dekal utan logon.Swebus logo liknade delvis Östgötatrafikens logo.Är egentligen ett förslag till SJ logo. Jag använder benämningen logo även om en del säger logotyp.
Källor CBR,Infoblad SJ/GDG/Swebus,årsredovisning 1990 &1991.
Observera att jag inte säger att Ulf R har fel. Utan att det handlar om en process där delarna skedde vid olika tidpunkter och man efteråt rationaliserat det hela. Det hela saknar kanske betydelse men huvudkontor fanns på olika ställen och det var olika personer inblandade i lite av varje. Detta har mera betydelse än hur man redovisade ekonomin. Som om inte detta räckte fanns det leasingbolag också.

Ulf Rådeström

  • Gäst
SV: Uffes inscannade bilder Del 9 - GL Express Röd & Gul
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2008, 10:15:30 AM »
Jag vet att man har rationaliserat tillkomsten till 1 jan 1990 i efterhand. GDG fungerade som GDG fram till 30 april och man märkte då om med Swebus dekaler.Ett antal SJ bussar fick också dekaler. Vissa chefer tog bort dekalerna igen.830 linjens bussar fick dekalerna berövde så fort de kom till Jönköping. Beställningen och Företagsskylten på Kruthusgatan ändrades 1 nov 90.
Nya organisationsnummer togs ut och Y märke tillkom för GDG bussar 1 april och för SJ 1 nov. Konstigt nog fördes vissa GDG bussar över i CBR till SJ buss. 1 nov 90 var det klart med avtalen för SJ personal och i Swebus lilla info kunde man informera om att SJ övergått till Swebus. Det är en liten efterhandskonstruktion man gjort när man anser bildandet av Swebus skedde 1 jan 90. Företaget hette inte ens Swebus AB då utan Swebusgruppen AB. Det var driftbolaget som då hette Swebus AB. 1 jan 91  tog Strömkullen AB  över busstrafiken och namnändrade till Swebus Inrikes AB och nya orgnr infördes. GDG orgnr ungefär 1 maj 90.
Jag tog ut uppgifter från CBR då för att se hur bussarna registrerades. Det var 4 olika AB med vid bildandet av Swebusföretagen. Att man kunnat rationalisera bildandet av Swebus till 1 jan beror på att man använde sig av GDG
Dekalmärkning alltså på GDG fordon från 1 april 90 och på ett antal SJ fordon då också. Ofta avlägsnat och alla SJ fordon dekalade från 1 nov 90.Märk att Östergötlands bussar fick dekal utan logon.Swebus logo liknade delvis Östgötatrafikens logo.Är egentligen ett förslag till SJ logo. Jag använder benämningen logo även om en del säger logotyp.
Källor CBR,Infoblad SJ/GDG/Swebus,årsredovisning 1990 &1991.
Observera att jag inte säger att Ulf R har fel. Utan att det handlar om en process där delarna skedde vid olika tidpunkter och man efteråt rationaliserat det hela. Det hela saknar kanske betydelse men huvudkontor fanns på olika ställen och det var olika personer inblandade i lite av varje. Detta har mera betydelse än hur man redovisade ekonomin. Som om inte detta räckte fanns det leasingbolag också.

Det är många saker fram och tillbaka med en massa olika datum och förfaranden du skriver om i ditt inlägg ovan.
Frågan är väl inte när man började räkna ekonomi exakt, eller när någon specifik buss fick dekal eller inte.
Det officiella bildandedatumet för Swebus anser jag är som jag skrivit ovan, 1/1 1990.
Att GDG blev Swebus ett halvår innan och SJ kom i november, tycker jag verkar lite osannolikt, eftersom Swebus ju bildades av en sammanslagning av just SJ och GDG. Var inte ett av företagen med frånbörjan, är det väl lite svårt att ha ett sammanslaget bolag??

Jag kör ju förståss på ett officiellt övertagandedatum eller bildandedatum i min databas på Svensk Busshistoria, varför jag måste ta det absolut officiella och gå efter för att det skall bli rätt.

Dessa datum har jag hela tiden gått på, sålänge jag varit intresserad av bussar, och det har jag varit sen 1988 aktivt nu. Åtminstone jag har fått inpräntat just 1/1 1990 på Swebus, liksom 1/1 2000 på Busslink eller andra övertagandedatum för företag som köpts upp at tex Linjebuss eller Swebus etc.

U.