Allmänna bussforum > Busstrafik

Övertagande av bussar vid kontraktsskifte.

(1/2) > >>

vinolik:
https://www.bussmagasinet.se/2019/11/vy-buss-tar-over-i-jonkoping-efter-keolis/

Ni som är experter på sånt här: hur brukar det funka med bussarna när avtalen löper ut? Flyttas de normalt över till nästa entreprenör eller använder nya entreprenören andra bussar? Tänker speciellt på de 32 nya mercedes man precis börjat köra

homer:
Finns inget som ä normalt, de beror alltid på olika saker, vad gäller just de nya citarovagnarna ligger de väl nära till hands att tro dom måste tas över av VY

Bussmicke:
Jag har för mig att det är övertagandekrav på Citaro C2 men överlåter till mer insatta att bekräfta eller dementera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

S Svensson:
Jag tror det är ganska svårt att svara på en sådan fråga just nu.

Man kan förutsätta att Keolis inte själv står för (dvs det som brukligt kallas för att äga) bussarna. Om bussarna i fråga är sålda medelst avbetalningskontrakt måste ett sådant omförhandlas.
Är det ett regelrätt leasingavtal  måste även detta omförhandlas. Svårare att göra än avbetalningskontrakt. Vid leasing kan värdet på ett fordon skilja sig åt emellan verkligheten och det värde som kommits överens om emellan brukare och den som leasar ut fordonet.
Så brukar det vara ett antal fordon som redan är betalda. De är fria att sälja.
Men det brukar i sådana sammanhang vara vanligt att brukaren,dvs som här Keolis, flyttar fordonen.
Jag vet inte exakt var Keolis i dag har fordon.
Brukligt när Vy tar över trafik så brukar de köpa nya fordon. I sammanhanget antar jag att bussarna tillhör Vy Buss AB och att trafiken tas över av Vy Gävle Buss AB (som brukar kallas Vy stadsbussar AB).

vinolik:
Tack för svaren allihop!  :) Jag har själv noll koll på sånt här så kul att lära sig nåt nytt

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion