Bussbilder från Linköping 1958

Startat av Ingwar Åfeldt, 08 januari 2017, 04:42:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Några bussbilder som jag tog med min då nya kamera. Först två av Stadstrafikens vagnar.




Sedan en buss som ser ut att vara från Malmslättstrafiken men saknar märkning på sidan.


En för mig okänd buss.


Den sista bilden är tagen på 30-talet vid F3, flygflottiljen i Malmslätt. Det var en buss som min mor åkte med många gånger.



M v h
Ingwar

Peter Öden

Hej !

Finns fler bilder från Linköping är detta mycket välkommet !

Mvh Peter Ö

Sven W

Hej

Märket på den okända bussen är väldigt likt Tjällmotrafikens märke. Där hade man bl a en sådan här Nyboxer. E649/GBS529. Volvo B617, Ch 615-1426, kar 3716, 38+5 pass. Den kom tidigare från Ehns, Aspabruk som T489. Jag kan tänka mig att det är den. Jag har själv sett den men minns inte om den hade rak eller sluttande bak.

Tjällmotrafiken hade också en annan Nyboxer, en ScV som hette E720, men den var ett nummer större än den här.

Tjällmotrafiken körde ju vissa turer in till Linköping.

Hälsningar
Sven


Greger Larsson

Citat från: Sven W skrivet 08 januari 2017, 13:26:33 PM
Hej

Märket på den okända bussen är väldigt likt Tjällmotrafikens märke. Där hade man bl a en sådan här Nyboxer. E649/GBS529. Volvo B617, Ch 615-1426, kar 3716, 38+5 pass. Den kom tidigare från Ehns, Aspabruk som T489. Jag kan tänka mig att det är den. Jag har själv sett den men minns inte om den hade rak eller sluttande bak.

Tjällmotrafiken hade också en annan Nyboxer, en ScV som hette E720, men den var ett nummer större än den här.

Tjällmotrafiken körde ju vissa turer in till Linköping.

Hälsningar
Sven

Bilderna har visats vid ett tidigare tillfälle och då föreslogs det att SKV:n tillhörde Nykils Omnibustrafik

Tråd från 2013

Sven W

Jag kan mycket väl tro att SKV-bussen är Nykils, och det bör då vara  E190.  Alla detaljer man ser på bilden, jämfört med den bild jag själv har av denna buss, är helt lika. Mina tidigaste observationer av bussar från Nykil är från 1964 och då hade man ett märke som enbart innehöll text ( NYKILS med skrivstil och OMNIBUSTRAFIK med tryckbokstäver) men det kan ju vara så att man hade ett annat märke tidigare. Det var det här som lurade in mig på Tjällmobussen.  Tjällmomärket är inte helt identiskt med det här märket men mycket lika.

Hälsningar Sven

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Öden skrivet 08 januari 2017, 09:14:43 AM
Hej !

Finns fler bilder från Linköping är detta mycket välkommet !

Mvh Peter Ö

Jag har några bilder från Linköping när jag körde för SJ där i början av 70-talet. Jag har visat dem tidigare men jag kan visa några nu igen.

Första bilden visar SJ Volvo 0065 (Moped) och Scania CF 3446.



Nästa bild visar tre vagnar utanför garaget där vi hade tvättplats. Det är från vänster E157, SJ Volvo 3342, E493 Volvo 3345 och E528 Volvo 0059 (Moped).

Volvo B58 SJ 1121.


Volvo B58 SJ 0975.


Förarplatsen i 0975.



M v h
Ingwar

Ulf Berlin


Ola Almquist

Det var kul att få se en bild på E303. Den nämns på sidan om registreringsnumret N200.

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Tack igen för de trevliga SJ Buss bilderna.
1121 har jag också kört, liksom 0979 (lika med 0975), samt någon "moped".
Trevliga bussar!
Noterar "Norrlandsväxeln" framför växelväljaren på förarplatsbilden på 0975.
Minns att man fick peta i "högen" redan vid ca 55 km/h, då dessa var rätt lågväxlade i bakaxeln.
Numera får man bara drömma sig tillbaka.

Med vänlig hälsning

Christian

Mr U

Kanonfina bilder på SJ-bussar från Linköpingsdepån. 1121 har jag inget minne av. 1122 kommer jag ihåg liksom den avvikande 1123 med hel framruta och linjeturistsäten men det tror jag ändrades i början av 80-talet.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 09 januari 2017, 19:04:45 PM
Tack igen för de trevliga SJ Buss bilderna.
1121 har jag också kört, liksom 0979 (lika med 0975), samt någon "moped".
Trevliga bussar!
Noterar "Norrlandsväxeln" framför växelväljaren på förarplatsbilden på 0975.
Minns att man fick peta i "högen" redan vid ca 55 km/h, då dessa var rätt lågväxlade i bakaxeln.
Numera får man bara drömma sig tillbaka.


En bild av strömställaren för "Norrlandsväxeln". Se pilen.


Bild av framändan på en "moped". De gjorde skäl för sitt öknamn. Stor buss med liten (svag) motor.


Instrumenpanelen i en "moped".



M v h
Ingwar

yngrot

Apropå 0975  Norrlandsväxel med hög låg  så är iaf de jag kört med Wilson  att det satt på höger sida om växelspak  . För övrigt är det en trevlig modell på instrumentbräda i 0975  :) blir lite nostalgisk när jag tänker tillbaka på körning med denna Wilson riktigt trevlig växellåda   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christian Ljunggren

Javisst så satt strömställaren till "Norrlandsväxeln" på ledvagnarna i 900-serien.
Även Larvikarna 0696-0710 hade knappen på det stället.
De senare i 1200-serien och uppåt hade den dock framför växelväljaren.
Enstaka undantag kan ju givetvis ha förekommit.

Med vänlig hälsning

Christian

zjbus

Tack Ingwar för mycket trevliga SJ-bilder, det kan aldrig bli för många utav dom.
Mvh zjbus

bilomnibussen

T 489 som nämns i ett inlägg hade rakt bakparti.
Mvh Jan G