SS H25A Büssing

Startat av Gunnar D, 26 juli 2016, 17:55:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H25A 5443 på SS sightseeinglinje inväntar avgång från Norrmalmstorg 1963.
Min enkla kamera kunde ge bilder som var lite si och så...

Mvh Gunnar

Greger Larsson

Bra skärpa på reg skylten ;)
Hur fungerade det på sightseeinglinjen, guidade föraren eller fanns det med guide på bussen(eller spårvagnen)?

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 26 juli 2016, 17:55:24 PM
Min enkla kamera kunde ge bilder som var lite si och så...
****
Även enkla kameror kan prestera bra dokument.
Här syns tydligt, den smalare "spårvidden" på framhjulen, som H25 hade.
Tack för bilden på en udda busstyp.

Railmaster

Märkligt val med svarta siffror på vit botten för linjenumret! SS började med det oskicket för såväl linjenummerrullar som destinationsrullar på spårvagnarna på 60-talet och där funkadedet väl ok och även tunnelbanan hade vita rullar för destinationerna i viss mån på C2,  vita rullar är enklare att tillverka, det är väl enda fördelen?

Se på Büssingen, där bildar plåten mellan rullarna nattetid ett svart streck så 62 ser ut som 612!

Vilka andra städer nappade på trenden med vita linjenummerrullar på bussarna? måste väl såhär efteråt framstått som mest misslyckat efter "julgranarna" som endel bussar hade istället för rullar?

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 26 juli 2016, 17:55:24 PM


H25A 5443 på SS sightseeinglinje inväntar avgång från Norrmalmstorg 1963.
Min enkla kamera kunde ge bilder som var lite si och så...

Mvh Gunnar


Kul att se denna intressanta buss! Det här måste väl ha varit den enda Büssing som inte hade den så typiska fronten?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det var en provbuss. När SS sedan fick serieleveranser 1962 hade man övergått till en ny design.
Man började bygga helbyggda bussar i rörkonstruktion 1959 och då kom det utseende som H25A hade.