SS A29 i Norrhallen

Startat av Gunnar D, 19 maj 2015, 19:42:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

I SSS Forum finns inlägg om A29 170 (Hägglunds 1954) i Norrhallen. Jag bevittnade 31 mars 1964 att denna motorvagn med släpen B29 608 och 559 rangerades där. Möjligen lämnades 559 kvar där.

Mvh Gunnar

HJP

#1
****


B29 559, står på Spårvägsmuseet. Här flankerad av Josephine, på morfars arm, 7 augusti 2013.
.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 19 maj 2015, 21:13:30 PM

B29 559, står på Spårvägsmuseet. Här flankerad av Josephine, på morfars arm, 7 augusti 2013.
.

Bra att du fick till en bild, HJP, det var mer än jag lyckades med!

/Gunnar

Gunnar D



Jag vill ju inte vara sämre än HJP så här är en bild från Norrhallen 31 mars 1964 ;)! A29 170+B29 608+B29 559, den sistnämnda inne i hallen.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 20 maj 2015, 09:41:17 AM
Jag vill ju inte vara sämre än HJP så här är en bild från Norrhallen 31 mars 1964 ;)!
****
Haha! Slagen med hästlängder   ;)
Mycket bra bild! Nu vet vi alla vagnarnas identitet  :)

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 20 maj 2015, 12:06:46 PM
Nu vet vi alla vagnarnas identitet  :)

Ja, och vi vet att 170+559 blev sparade! Vi vet också att 170+606+608 gick sista turen på linje 16 den 4-5 april 1964. Tisdag 31 mars 1964 var precis efter påskhelgen och denna bild från Spårvägsmuseet bör vara tagen en morgon innan (kanske under påsken) bilden ovan togs:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2190%2Fstor%2F2190-222.jpg

På denna bild är 608 v3 medan på bilden ovan är 608 v2! En rangering har gjorts och då blir hypotesen att 559 om möjligt skulle lämnas kvar i Norrhallen och att så också skedde. Någon bör också ha tänkt till när det blev den första A29 (170) och första B29 (559) som utvaldes att bli museivagnar.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 21 maj 2015, 17:48:18 PM
Ja, och vi vet att 170+559 blev sparade! Vi vet också att 170+606+608 gick sista turen på linje 16 den 4-5 april 1964. Tisdag 31 mars 1964 var precis efter påskhelgen och denna bild från Spårvägsmuseet bör vara tagen en morgon innan (kanske under påsken) bilden ovan togs:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2190%2Fstor%2F2190-222.jpg

På denna bild är 608 v3 medan på bilden ovan är 608 v2! En rangering har gjorts och då blir hypotesen att 559 om möjligt skulle lämnas kvar i Norrhallen och att så också skedde. Någon bör också ha tänkt till när det blev den första A29 (170) och första B29 (559) som utvaldes att bli museivagnar.

/Gunnar
****
Om V2 är 559, och A29:an är 170, så kanske 608 gick som V3 i sista tåget på linje 16. I så fall, kan detta vara förklaringen till att 608 skrotades, och 559 blev kvar. Jag skrev nedanstående citat i spårvägssällskapets forum:

"Jag åkte med V3 på sista 16, från Slussen. Det var lite stökigt, kan man väl säga. Tåget stannade mitt på Liljeholmsbron, och en trafikmästare steg ur sin Volvo Duett och sa att om det inte blev bättre ordning, så kunde tåget tas ur trafik här och nu. Det blev lite lugnare. Rent av uppsluppen stämning, och konduktören hissades vid Blomensbergsvägen. Men efter Storsvängen, kastades några säten (sittdynorna) ut genom stängda fönster, av dem som inte kunde hålla sig lugna."

Avslutar med en reprisbild:



A29 197+B29, vid Mälarhöjdens hållplats, en av de sista dagarna i april 1964.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 21 maj 2015, 19:25:25 PM
Avslutar med en reprisbild:

A29 197+B29, vid Mälarhöjdens hållplats, en av de sista dagarna i april 1964.

Fint med denna färgbild, när man oftast tog svartvitt!
Stängslet kom väl till när A29 började trafikera för A11/A12 stod väl längre fram.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 21 maj 2015, 21:11:22 PM
Fint med denna färgbild, när man oftast tog svartvitt!
Stängslet kom väl till när A29 började trafikera för A11/A12 stod väl längre fram.

/Gunnar
****
Jag vet ingenting om när stängslet kom till. Bilden är en av de första jag tog, med min första systemkamera. Den inköptes för att hinna ta några bilder på spårvagnen, innan linjen lades ned. Hade jag övat lite mer, så kanske bilderna hade blivit bättre - d.v.s. utan gunnebostängsel  ;)

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 21 maj 2015, 22:12:53 PM
****
Jag vet ingenting om när stängslet kom till. Bilden är en av de första jag tog, med min första systemkamera. Den inköptes för att hinna ta några bilder på spårvagnen, innan linjen lades ned. Hade jag övat lite mer, så kanske bilderna hade blivit bättre - d.v.s. utan gunnebostängsel  ;)

Det stängslet har nog många fotografer svurit över!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 22 maj 2015, 06:47:34 AM
Det stängslet har nog många fotografer svurit över!

/Gunnar

...och förare när de kört för långt och ska ut och snacka med konduktörerna (en del gick genom vagnen då istället).
Tänk Gunnar att du har bilder på det där i Norrhallen, oerhört imponerande din bildskatt! Ska samtidigt säga att det gläder
mig att HJP tycks ge den yngre generationen rätt start här i livet! ;)

Apropå det så har det på senare år slagit mig som gammal Mälarhöjdsbo att som barnvagnsåkande så måste man fått betydligt
flera resor i B29 än A29. Det var ju givetvis betydligt enklare att få in och ut en barnvagn i låggolvsvagnen B29 än att klättra upp
i A29:an. Lite som låggolvsvagnar som idag är populärt på kontinenten att koppla in efter äldre höga motorvagnar! Dessutom så
var ju V2-kondisarna på linje 16 så trevliga! ;D ;D ;D

Eftersom de har rangerat tågsättet i Norrhallen så måste det väl nästan betyda att det var 559 man ville ha in i hallen och förmodligen
lämna där. Annars så kunde man ju lika gärna tryckt in 608 i botten om man bara ville prova. V2 kanske användes som mellanvagn
för att trycka in V3 så långt in i hallen som möjligt utan av någon anledning gå in med A29:an. Kanske ktl var nedtagen inne i själva
hallen om den vid den här händelsen användes mest som lager. Kul i alla fall att händelsen fångades på bild!

Mr H

Gunnar D



Denna bild är tagen en stund efter bilden på 608. Jag minns faktiskt inte hur utfallet blev med försöket att få in 170 men tydligen gjordes det också ett försök att komma in i skepp 17 av märkena på stenläggningen att döma.

/Gunnar

HJP

#12
Citat från: Mr H skrivet 23 maj 2015, 09:27:18 AM
Ska samtidigt säga att det gläder mig att HJP tycks ge den yngre generationen rätt start här i livet! ;)
****
Tackar! Man måste ju tänka på återväxten, så gott man kan. Det har blivit en liten tradition, att ta med barnbarnen till Spårvägsmuseet, som de gillar mycket. Det museet förstår, på ett föredömligt sätt, att ta tillvara barnens intresse - Mycket bra!  :D

Citat från: Mr H skrivet 23 maj 2015, 09:27:18 AM
Apropå det så har det på senare år slagit mig som gammal Mälarhöjdsbo att som barnvagnsåkande så måste man fått betydligt
flera resor i B29 än A29. Det var ju givetvis betydligt enklare att få in och ut en barnvagn i låggolvsvagnen B29 än att klättra upp
i A29:an. Lite som låggolvsvagnar som idag är populärt på kontinenten att koppla in efter äldre höga motorvagnar! Dessutom så
var ju V2-kondisarna på linje 16 så trevliga! ;D ;D ;D
****
Intressant reflektion, som jag aldrig tänkt på. Dåtidens lådor till barnvagnar, var inte direkt lyftvänliga, men B29:orna bör ha klarat uppgiften bra.
.

Ingwar Åfeldt

Efter en del letande har jag hittat några bilder från Spårvägens Dag 27 (?) augusti 1967, alltså en vecka innan högertrafikomläggningen. Man körde då bl a med A29 170 + B29 559.









Bilderna tagna vid Bellmansro.


M v h
Ingwar

Mr H

Fina bilder Ingwar!
Belyser ju bra skillnaden i insteg också mellan A29 och B29!
Denna syn borde ju med fördel kunna upprepas på Djurgården
(men 102:an kan ju hängas av och ersättas med en konverterad
B11 521 så vi får ett V3-tåg!)!

Mr H