N 664 i Halmstad

Startat av Peter Öden, 29 mars 2015, 15:15:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Rotade i arkivet och hittade denna buss som jag fotat i Halmstad sommaren 1971,
Har tyvärr inga noterade uppgifter om den men någon av er diggare kanske kan ha något på den !

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

SJ 4120 (ex Falkenbergs stadstrafik ex Århus Sporvejer) Vo B615-100 Ørum Pedersen

BengaB40

Hej Peter! Kul att få se denna bild i färg som också finns som svart/vit i boken "Buss-Arvid och stadstrafiken i Falkenberg"! Enligt texten i boken fanns tre likadana bussar övertagna från Aalborg Omnibus Selskab 1965/66.  Hälsn. BengaB40

Lars-Håkan_E

Citat från: BengaB40 skrivet 29 mars 2015, 18:44:14 PM
Hej Peter! Kul att få se denna bild i färg som också finns som svart/vit i boken "Buss-Arvid och stadstrafiken i Falkenberg"! Enligt texten i boken fanns tre likadana bussar övertagna från Aalborg Omnibus Selskab 1965/66.  Hälsn. BengaB40

N662-664 sedermera SJ 4118-4120

4119 blev B453 och fick CBR nummer ABO283

amazzon778

Hej. Är det någon som kan säga mig vilket karosseri som sitter på denna ypperligt trevliga vagn?
Hört ryktesvägen att det kan vara skeninge karosseri. Men stämmer ryktet? Tacksam för svar. Tack för en mycket trevlig bild och tråd. Christian h

Lars-Håkan_E

Citat från: amazzon778 skrivet 12 april 2015, 14:53:09 PM
Hej. Är det någon som kan säga mig vilket karosseri som sitter på denna ypperligt trevliga vagn?
Hört ryktesvägen att det kan vara skeninge karosseri. Men stämmer ryktet? Tacksam för svar. Tack för en mycket trevlig bild och tråd. Christian h

Det skrev jag i ett par inlägg ovanför :-)

Ørum Pedersen

amazzon778

Tack så mycket. Förlåt mig. Jag läste slarvigt. Ha en trevlig afton.

Peter Öden

Hej !

Är N 664 en Volvo B 61513 eller 61515 ?

Mvh Peter Ö

BengaB40

Hej! Enligt boken om "Buss-Arvid" var de tre bussarna med Örum-Pedersen-kaross av typ B61515. De måste väl ha varit de enda bussarna som ägts av ett svenskt bussföretag med det fabrikatet? Likheten med Skeninges ditos vid samma tidpunkt är slående när det gäller fronten! "Glitter och Glamour" som på de amerikanska vrålåken! Skulle vara kul om någon av våra danska vänner kunde berätta mer om J.Örum-Pedersen!  Hälsn. BengaB40

Lars-Håkan_E

Citat från: BengaB40 skrivet 12 april 2015, 18:15:47 PM
Hej! Enligt boken om "Buss-Arvid" var de tre bussarna med Örum-Pedersen-kaross av typ B61515. De måste väl ha varit de enda bussarna som ägts av ett svenskt bussföretag med det fabrikatet? Likheten med Skeninges ditos vid samma tidpunkt är slående när det gäller fronten! "Glitter och Glamour" som på de amerikanska vrålåken! Skulle vara kul om någon av våra danska vänner kunde berätta mer om J.Örum-Pedersen!  Hälsn. BengaB40

Det kanske gömde sig någon Ørum Pedersen bland de högerbussar SJ importerade till hösten 1967.

sweman

I mitten på 60-talet fanns det ett förtag i Stockholm som hade ett antal Ørum-Pedersen turistbussar på Scania-Vabis-chassi. Om jag inte missminner mig var de ljusgula med röd överdel. Det finns en dansk bok om företaget med titeln Busserne far Herning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Arne Porsman skrivet 15 april 2015, 10:43:01 AM
I mitten på 60-talet fanns det ett förtag i Stockholm som hade ett antal Ørum-Pedersen turistbussar på Scania-Vabis-chassi. Om jag inte missminner mig var de ljusgula med röd överdel. Det finns en dansk bok om företaget med titeln Busserne far Herning.

Det bör ha varit Forsman Sightseeing.

sweman