Kent T skrev "Vårt företag (LK Buss AB) har några budbilar inom verksamheten, men det är knappast att räkna som åkeriverksamhet."
Så länge man har ett trafiktillstånd som det står gods på är det väl åkeriverksamhet eller?
Sedan är ordet åkare och åkeri väldigt olika från person till person
en nära släkting till mig har aldrig de få gånger en titel har behövts skrivit "bussägare" eller "omnibussbolagsägare" "VD" eller liknade
utan enkelt "åkare" eller möjligen "chaufför" jag är förresten inte helt säker på vad en bussbolagsägare har för titel idag
Visst är det olika beroende på vad företagarna själva tycker. Hos min arbetsgivare har det ägts en lätt lastbil med bakgavellyft i många år nu (dvs en nyare har köpts in då en gammal fasats ut), men den är mest till för att frakta bussdelar i egen regi, och ägaren vill inte kallas "åkare" även om man månar om att behålla trafiktillståndet för gods.
Utöver det är det ju flera åkare i norra halvan av landet som har rena godsbussar med bakgavellyft, och därmed ett kombinerat trafiktillstånd för gods och passagerare för dessa bussar. De kallar sig inte heller för "åkare" om de helt saknar vanliga tunga lastbilar i flottan.