Författare Ämne: Buss & Åkeri?  (läst 5141 gånger)

Utloggad Åkarns Kalle

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 806
Buss & Åkeri?
« skrivet: 27 december 2013, 21:08:10 PM »
Förr var det väl vanligt åtminstone på landsbygden att "åkarn" hade både buss och lastbil
hur vanligt är det idag?

Gjorde en sökning på ratsit på företagsnamn och får där fram 4 firmor med både buss & åkeri i namnet vara en är nerlagd
sedan finns det naturligtvis åkerier alt. bussbolag som har bägge verksamheterna med har sitt namn ändå utan buss alt. åkeri
eller varsina firmor för verksamheterna......

Kommer iallafall bara på två företag med både buss & åkeri verksamhet..... som jag känner till så nu kan ni hjälpa mig komma på flera

Tack
/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG samt Fraktarna numera kör vi mest för X-Trafik

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19206
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2013, 22:00:53 PM »
De företag jag kommer på är Tjörnarps Buss & Åkeri och Veddige Buss & Transport. Sedan har vi Sune Larsson Buss & Lastmaskiner i Harads,  som vad jag vet inte har lastbilar men väl just lastmaskiner.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Jo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1156
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2013, 22:11:39 PM »
Alviks trafik har väl både busstrafik(upphandlad och beställning) och dessutom omfattande lastbilstrafik.
http://www.alvikstrafik.se/

Sen har jag fått för mig att det finns kopplingar mellan Gnosjö trafik och Sven Carlsson trafik/Karlssonbuss i Vaggeryd.

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19206
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2013, 22:29:22 PM »
Sen har jag fått för mig att det finns kopplingar mellan Gnosjö trafik och Sven Carlsson trafik/Karlssonbuss i Vaggeryd.

Jo, Gnosjö Trafik AB och Sven Carlsson Trafik AB i Gnosjö var en gång i samma koncern men är det inte nu längre. Men för att inte det skall svämma över så föreslår jag att vi håller oss till buss och lastbil inom samma bolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Åkarns Kalle

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2013, 22:39:26 PM »
Ja det finns ju ett antal när man tänker efter

Ser att jag glömde skriva vilka jag själv tänken på

Svenssons Saxvallen www.saxvallen.se

Brändströms Busstrafik AB Granö www.brandstromsbuss.se

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG samt Fraktarna numera kör vi mest för X-Trafik

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4695
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2013, 01:20:28 AM »
Svalbovikens Buss och Trafik AB har både turistbussar och fullstora lastbilar.
Samt bergbrytning i eget bergbrott inkl försäljning av vägmaterial, grus och matjord.
www.svalbovikens.se

Utloggad Taunusch

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1251
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2013, 11:05:02 AM »
Svalbovikens Buss och Trafik AB har både turistbussar och fullstora lastbilar.
Samt bergbrytning i eget bergbrott inkl försäljning av vägmaterial, grus och matjord.
www.svalbovikens.se

Dessa ligger ju flera olika bolag men verksamheten finns i samma koncern:

- Svalbovikens Trafik AB
- Svalbovikens Buss AB
- Svalbovikens Kross AB
- Svalbovikens Fastighets AB

Verksamheten är som sagt väldigt bred. Allt från skolskjuts till vinterväghållning och diabasbrytning.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4695
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2013, 11:23:16 AM »
Det är roligt med visionärer till småföretagare som inte ser några begränsningar med att bredda sitt företag. :) 
Gunnarssons Taxi & Fastighets AB i Norrtälje är även det ett bolag där firmanamnet anger en viss bredd. Inga tunga lastbilar och egna bussar just nu (även om skolbussar körs via underentreprenörer i Roslagstaxi via Norrtälje Taxi), men det har förekommit då och då, och kan nog börja förekomma i framtiden om behov uppstår.

Utloggad groenis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1598
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2013, 12:06:59 PM »
Åkerbergs som kör Trosabussen är ett annat åkeri med bredd eller har man knoppat av lastbilsidan?

/Lennart

Utloggad Kent T

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 52
    • LK Buss AB
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2013, 13:59:56 PM »
Veddige Buss har väl inte några lastbilar längre om man bortser från veteranlastbilarna som finns i företaget.
Vårt företag (LK Buss AB) har några budbilar inom verksamheten, men det är knappast att räkna som åkeriverksamhet.
I branschen sedan 30 år tillbaka, numera bussbolagsdelägare.

Utloggad Mats Karlsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2811
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2013, 14:15:35 PM »
Weidermans i Kumla och Lindbergs i Örebro har både bussar och lastbilar, men jag vet inte hur det ser ut bolagsmässigt.

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19206
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2013, 15:09:04 PM »
Veddige Buss har väl inte några lastbilar längre om man bortser från veteranlastbilarna som finns i företaget.


Ja, de verkar faktiskt ha upphört med den en gång rätt omfattande åkeriverksamheten. För några år sedan expanderade Veddige Buss kraftigt på bussidan. Kan det ha något samband?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Taunusch

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1251
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2013, 18:45:23 PM »
Weidermans i Kumla och Lindbergs i Örebro har både bussar och lastbilar, men jag vet inte hur det ser ut bolagsmässigt.

Lindbergs Buss AB och Lindbergs Frakt AB är några av flera bolag i Lindbergskoncernen.

Utloggad Åkarns Kalle

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 806
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2013, 23:03:28 PM »
Oj oj oj det blir fler & fler

Kent T skrev "Vårt företag (LK Buss AB) har några budbilar inom verksamheten, men det är knappast att räkna som åkeriverksamhet."

Så länge man har ett trafiktillstånd som det står gods på är det väl åkeriverksamhet eller?

Sedan är ordet åkare och åkeri väldigt olika från person till person
en nära släkting till mig har aldrig de få gånger en titel har behövts skrivit "bussägare" eller "omnibussbolagsägare" "VD" eller liknade
utan enkelt "åkare" eller möjligen "chaufför" jag är förresten inte helt säker på vad en bussbolagsägare har för titel idag

Fast och andra sida känner jag en som har titeln "Managing director" på sina visitkort

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG samt Fraktarna numera kör vi mest för X-Trafik

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4695
SV: Buss & Åkeri?
« Svar #14 skrivet: 29 december 2013, 01:07:05 AM »
Kent T skrev "Vårt företag (LK Buss AB) har några budbilar inom verksamheten, men det är knappast att räkna som åkeriverksamhet."

Så länge man har ett trafiktillstånd som det står gods på är det väl åkeriverksamhet eller?

Sedan är ordet åkare och åkeri väldigt olika från person till person
en nära släkting till mig har aldrig de få gånger en titel har behövts skrivit "bussägare" eller "omnibussbolagsägare" "VD" eller liknade
utan enkelt "åkare" eller möjligen "chaufför" jag är förresten inte helt säker på vad en bussbolagsägare har för titel idag

Visst är det olika beroende på vad företagarna själva tycker. Hos min arbetsgivare har det ägts en lätt lastbil med bakgavellyft i många år nu (dvs en nyare har köpts in då en gammal fasats ut), men den är mest till för att frakta bussdelar i egen regi, och ägaren vill inte kallas "åkare" även om man månar om att behålla trafiktillståndet för gods.

Utöver det är det ju flera åkare i norra halvan av landet som har rena godsbussar med bakgavellyft, och därmed ett kombinerat trafiktillstånd för gods och passagerare för dessa bussar. De kallar sig inte heller för "åkare" om de helt saknar vanliga tunga lastbilar i flottan.