SJ-bussar i Göteborg 1975

Startat av Mats Karlsson, 06 april 2012, 20:17:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Två lördagar i januari resp februari 1975 blev det några SJ weekendbussar knäppta vid Nils Ericssonplatsen i Göteborg.


SJ 1389 på besök från Karlskrona.


SJ 1276 på besök från Jönköping.


Nr 1306 kom också från Jönköping. Den köptes beg. 1970 från Stadstrafiken i Falkenberg.


SJ 1470 på besök från Jönköping.

Bengt H

Några dagar innan dessa bilder togs började jag som bussförare hos SJ i Göteborg så dessa bilder väcker minnen. Tack för dem.

SJ 1306 blev så småningom placerad i Värnamo för linjen till Göteborg över Svenljunga och Skene. Jag vill dock minnas att det fortfarande var en Larvikare på den linjen när jag började på SJ och att det var först några månader senare de fick 1306. De två Värnamoförarna alternerade och körde varannan dag. En stor del av dagen tillbringade de i Göteborg då bussen fick mycket vård och ompyssel.


Mats Karlsson

Tack för infon! Jag visste inte att 1306 kom från Värnamo. Bra, då vet jag det nu.

S Svensson

Den buss som gick på linjen Värnamo-Göteborg var efter dagen H Larvikaren 0694. 1971 kom så bussen 1463. En Ikarus med K19 låda. 1306 är egentligen en lånevagn då 1463 var ute på annan körning. Själv såg jad denna ibland i Varberg och den gick till Falkenberg.
Sedan kanske Mats tog foto på CR110Ls 1421 som var en något lyxigare variant. Gick på Gislaveds helgtur. Sedan gick ibland en annan Scania CR110 utan Turbo. Den CR som sedan stod i Ullared.
760701 byttes trafiken i Gislaved mm (även Eksjö) bort. Gislaved,gammal NHJ ort, fick Jönköping som huvudort och bussarna 1463,1256 (Larvikare),1306,1421 kom inte att gå här. Inte heller 1305 som även gått enstaka gånger på Göteborg.
Istället kom 1457 Ikarus med Wilson,1258 CR110T-Vetter (reparerad efter utflykten till Sparbanken i Ulricehamn). 1259 gick ibland efter renoveringen.
Linjen Vmo-G vill jag minnas tillkom redan 1952. Försvann vid skiftet av tidtabeller juni 1990.
Kanske några av förarna på linjen vill komplettera. mvh SSn

lycbr



Tack för fina bilder på SJ-bussar i Gbg-området. Här är ett kort på 1457 i tvätthallen på Kruthusgatan 1979.

Är det någon som vet exakt var det gamla garaget låg innan Kruthusgatan??? Det låg någonstans vid Marieholm och kallades för Östra II har jag hört.

Bengt H

Citat från: lycbr skrivet 09 april 2012, 17:17:09 PM
Är det någon som vet exakt var det gamla garaget låg innan Kruthusgatan??? Det låg någonstans vid Marieholm och kallades för Östra II har jag hört.

Gamla Östra II. Det var SJ buss depå på min tid på Göteborgs busslinjegrupp, åren 1975-76. Anläggningen var tidigare Västgötabanans vagnverkstad och då en mycket sliten anläggning. Den låg vid Gullbergs strandgata mellan denna och Marieholmsleden. Jag blir lite tveksam om exakt var den låg nu när jag tittar på Google Maps och Streetview men jag tycker att det bör ha varit i kilen norr om Lilla Marieholmsgatan. Det verkar tyvärr som jag inte tog några bilder alls på Östra II, eller "ÖII" som det normalt stod på tjänstgöringslistan och specarna.

lycbr

Hittade ett tidningsurklipp om ÖII och Kruthusgatan. Jag vet inte i vilken tidning denna artikel var i.

Bengt H

En intressant artilkel. Jag tror att den är från Statsanställd som var Statsanställdas förbunds tidning. Jag kan intyga att man ibland fick vada till bussarna som stod i plåtgaraget. Vid kraftig västlig vind och regnväder, en tämligen vanlig vädertyp i Göteborg, steg älvvattnet och fyllde "golvet" i garaget. Det med lånestövlar (av större storlek) stämmer också.

Verkstaden hade en rejäl takhöjd. Bussarna kunde köras upp för en ramp (inomhus!) för arbeten som skulle utföras under bussen. Ingen grav att gå ner i således. En grav hade nog också blivit vattenfylld.

S Svensson

Även jag var ute på Marieholm och tittade några gånger. VGJ område finns på Marieholm och det finns ritningar på detta i några böcker. Vill minnas att anläggningen på Marieholm stod kvar i ett antal år. Jag var aldrig där då.
SJ planerade en ny bussverkstad i slutet av 50 talet. På en ritning över Göteborg i SJ Nytt 1962 finns förslag inritat där GDG lastbilar hade sin uppställning. SJ byggde Kruthusanläggningen  och var färdig cirka 1977. Där låg tidigare postterminalen som blev lågornas rov 1973. Senare har personalhuset byggts till med en våning. Vem som är ägare nu vet jag inte. Enligt vissa uppgifter föreligger tomträtt.

S Svensson

#9
Lägg märke till att 1389 har gul rand (LT) på sidan) . Det ser ut som om inredningen är linjeinredning (dvs LS).

http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_b58_1971__Hagglunds_39695664.htm?ca=6&w=3
Jämför 1389 med 1404 som levererades i exakta utföranden. 1388,1404 och några till bytte inredning.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 11 april 2012, 11:57:28 AM
Lägg märke till att 1389 har gul rand (LT) på sidan) . Det ser ut som om inredningen är linjeinredning (dvs LS).
Enligt SJ Typregister år 1972 har 1389 höga ryggar och förskjutbara dynor för skolskjutsning. I mina egna anteckningar står det "halvturist".

Vad betyder LT och LS? Linje Turist resp Linje Standard?

yngrot

Härligt påminner om min start som förare på Kålleredsbussarna  där fanns flera av typen SJ 1276  den vagntypen var go att köra och på den tiden var Säffle bättre byggda
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

1275-1281 hade enbart framdörr,1280&1281 fanns i Göteborg. Första gången jag såg dem var i Varberg på veckoslutslinjen mot Malmö.

Säffle kallade modellen en gång 100 och denna såg jag som ny i Scania BF76 utförande. Kan regnr varit AXG080?
Denna modell kom 1968 och pågick till cirka 1975 med viss överlappning från 1974.
SJ fick flera Säffle av samma typ som 1275-1281 men med dörr 1-1-0.
1307-1348+1349 är sista bussarna av ovan typ(vid SJ) men de är inte levererade som serie,tvärtom är serien styckad pga av att SL tog över bussar från SJ 1 maj 1971. Säffle byggde i modulsystem och det fanns flera olika varianter i inredningshänseende. 1349 är byggd som handikappbuss för en handikappanläggning i Åre (plac Järpen).

(Ev kan vi starta en ny tråd med SJ Säfflebyggen?)