Färger på SJ bussar osv.

Startat av Stefan P, 21 februari 2012, 16:09:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har alltid trott SJ bussar har haft organe färg, men jag har läst att vár gula från början, har det funnits fler färger?

Vilka färger hade bussbolagen före SL tid, jag vet Mälaröbussarna var ljusblå?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2012, 16:09:35 PM
Hej

Jag har alltid trott SJ bussar har haft organe färg, men jag har läst att vár gula från början, har det funnits fler färger?

Vilka färger hade bussbolagen före SL tid, jag vet Mälaröbussarna var ljusblå?

mvh Stefan P

SJ:s bussar var gula med en tunn grön rand under fönstren fram till 1960. De första i orange och cremegul målning kom i slutet av 1950-talet men det blev standardfärg vid nyleveranser från någon gång 1960. Ett antal gula bussar målades också om i orange och man kan väl lite rufft säga att de sista gula bussarna försvann i och med högertrafiken.

Före SL hade t ex Busstrafiken Stockholm-Södertörn gula bussar (blekare än SJ:s) med ett brett grönt band, Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö hade bussar i gult (starkare än SJ:s) med ett brett svart band och Lidingöbussarna hade röda bussar,
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Håkan 62

I Skåne (dåvarande Malmöhus län) fanns en tid en variant med SJ cremgul på tak och runt fönster, silver med Länstrafiken stipe och SJ BUSS logga uppe på sidorna och SJ orange, nere på sidorna och i fronten. Några Aabenraa och Säffle hade denna udda lackering.

Janne E

Från Knutsson meddelas de orangelacksade bussarna kom i 32xx serien 1962
Till Jönköping kom de första 3/2 1962 hade nr 3278-3281. Före dessa var det bara gula bussar som levererades

BengaB40

Hej! Den sista nylevererade gulfärgade SJ-bussen i Örebrotrafiken var en Volvo B63508 SKV /1961/, inv.nr 3187, reg.nr T409. Sista resan jag företog med en SJ-guling var med deras Hägglunds-Volvo B638 /1957/ inv.nr 2674,reg.nr T620 i januari 1966. I ett nummer av FÄRDSKRIVAREN har Ulf Essen skrivit om "raketerna" på Solnalinjerna och berättar om färg-omdaningen där, mycket intressant ämne! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

SvOf har ju SJ 2828 i gul/grönt. Den är från -59 och blev som många andra ommålad i orange. Men detta återställdes till gult när bussen blev veteranfordon.
F ö kan nämnas att SJ experimenterade med en annan färg i början av 60-talet. Då målades ett antal bussar helt orangeröda med silverfärgat tak och en silvergrå rand under fönstren. Jag vet inte säkert, men nyansen kan ha varit densamma som "Paprikatågen".

Max W

SOAB (Södertälje Omnibus AB) hade samma blå färg som MOAB (Mälaröarna). Båda bolagen ägdes av Wallenbergsfären. Så långt är väl allt o.k. Enligt snacket på jobbet när SL var ungt skulle anledningen till att bussarna hade samma blå nyans bero på att Wallenbergarna gjorde samordnade beställningar av fordon till MOAB och SOAB.
Sanningshalten i detta rykte kan jag inte garantera.

Björn Forslund

Citat från: Max W skrivet 22 februari 2012, 09:25:21 AM
SOAB (Södertälje Omnibus AB) hade samma blå färg som MOAB (Mälaröarna). Båda bolagen ägdes av Wallenbergsfären. Så långt är väl allt o.k. Enligt snacket på jobbet när SL var ungt skulle anledningen till att bussarna hade samma blå nyans bero på att Wallenbergarna gjorde samordnade beställningar av fordon till MOAB och SOAB.
Sanningshalten i detta rykte kan jag inte garantera.

Det stämmer inte. SOAB hade en betydligt mörkare blå nyans. MOAB:s färg är en ganska speciell ljusblå nyans.
Wallenbergarna ägde förvisso rubbet, och även BSS samt BSBV, men någon som helst samordning mellan SOAB och MOAB fanns ej. Det fanns inte en enda vagn som är likadan i dessa bolag. SOAB hade flera provvagnar från Scania och bl a den första CF:en. CF var vanligast i SOAB på 60-talet. MOAB hade enbart chassivagnar med karosser från ASJ och SKV.
Däremot fanns det samordning mellan BSS och BSBV där det ju var moderbolaget Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön som styrde inköpen.

Ulf Berlin


SJ Buss

3112 och/eller 3113 hade en mycket rödare nyans när den varv ny, lackades senare om i den oranga färgen.

Ola Almquist

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2012, 08:37:04 AM
SvOf har ju SJ 2828 i gul/grönt. Den är från -59 och blev som många andra ommålad i orange. Men detta återställdes till gult när bussen blev veteranfordon.
F ö kan nämnas att SJ experimenterade med en annan färg i början av 60-talet. Då målades ett antal bussar helt orangeröda med silverfärgat tak och en silvergrå rand under fönstren. Jag vet inte säkert, men nyansen kan ha varit densamma som "Paprikatågen".

Detta har även tagits upp här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22637.0. Bara som en påminnelse så att man kan hitta länkar till trådar med liknande innehåll i framtiden.

M.v.h.
Ola