Kungsgatan, Stockholm, 1966...

Startat av Leif Spångberg, 08 juni 2011, 19:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif Spångberg


... såg dessa fordon passera...



Tyvärr en negativ-skada/repa   :(

Varifrån kom man om man kom omedelbart till höger i bilden, till trafikdelaren ??


Nico


Var inte det avfarten/påfarten ned till Östra Järnvägsgatan?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

****
Om jag inte tar aldeles fel, så kom man ner utanför spår 1, på Stockholm C.

HJP

Björn Forslund

Och bussen är en H29, de i Stockholm ytterst kortlivade SKV City med Leylandmotor.

Staffan Sävenfjord

Men kolla. En av SS fem SKV City på bilden. Jag vill minnas att vi för en tid sedan efterlyste bilder på en sådan med ganska magert resultat. SKV City var alltså en helbyggd buss och byggdes normalt med motor från Volvo. Men SS hade ett horn i sidan till Volvo varför de i stället beställde City med Leyland-motor. De rullade bara några år i SS-trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

På tal om fd. SS H 29, finns det någon som har någon bild på en sådan vagn i högerutförande ??

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 12 juni 2011, 16:35:52 PM
Hej !

På tal om fd. SS H 29, finns det någon som har någon bild på en sådan vagn i högerutförande ??

Mvh Peter Ö

Det finns bilder på dessa i högertrafik för andra ägare. De ska visst aldrig ha använts i högertrafik i Stockholm för SL, utan såldes fast de (fyra av dem) var ombyggda för högertrafik.

Ersa

Ja, här hade man velat kunna vrida runt kameran och titta åt höger, samt rakt bakåt! :)

Mr G

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 20:07:49 PM
Ja, här hade man velat kunna vrida runt kameran och titta åt höger, samt rakt bakåt! :)

Varför inte åt vänster då? ??? Det hade varit nog så intressant att se alla tåg som stod uppställda där.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 12 juni 2011, 21:12:23 PM
Varför inte åt vänster då? ??? Det hade varit nog så intressant att se alla tåg som stod uppställda där.

Då hade man ju måst behöva gå över vägen och därefter titta ner från bron, men absolut! :)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 21:27:18 PM
Då hade man ju måst behöva gå över vägen och därefter titta ner från bron, men absolut! :)

Men då ska vi vara glada att fotografen riktade kameran åt rätt håll och fotade det för tillfället mest intressanta i omgivningarna, nämligen H29:an!
Tågbilder från samma fotograf finns på Järnvägshistoriskt Forum om ni inte redan upptäckt det!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif Spångberg skrivet 08 juni 2011, 19:43:14 PM



Tyvärr en negativ-skada/repa   :(



Vilken repa?

Med Photoshop går det göra det mesta, till och med ta bort repor. Snart lär det komma en ny version där man kan använda Photoshop även för att laga repor på bussar. Inte bara på bilder alltså utan i verkligheten. Det är en god vän som skickat denna och bett mig lägga ut den här bilden. Vilken bild som är bäst överlåter åt jag läsekretsen. Och om Leif S har något att invända så hör av dig så tar jag förstås bort den fixade bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rolf

Enligt min Stockholmskarta från 1965, så leder gatan ner till Östra Järnvägsgatan, som tidigare nämnts i tråden. En lite utvikning; Ö Jvg-gatan gick då ända fram till Mäster Samuelsgatan, som alltså fortsatte SV om Vasagatan.

Jan-Peter

Hej !

På tal om fd. SS H 29, finns det någon som har någon bild på en sådan vagn i högerutförande ??

Mvh Peter Ö

Hej,jag tror att Mobergs busskola hade en H 29 för högertrafik.Jag minns denna buss som var väldigt backtrött.
Orkade inte upp  på hantverkaregatan mot Fridhemsplan.Där av smeknamnet "Tomhylsan"
Mvh 8612 HB,fd

Mr H


Bilden har visats tidigare men här är i alla fall en bild på f.d SS H29 5582 hos Mobergs busskola i högerutförande.

Mr H