Författare Ämne: Söndagsbilder 127 (15 bilder)  (läst 6658 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« skrivet: 20 mars 2011, 00:28:19 AM »
HEJ

Idag ska vi besöka en plats som på engelska ibland kallas Here-sneeze-duck vilket blir en ganska så bra översättning. Har själv hör det användas och tyckte det var mycket klokt tänkt.


vi börjar detta bildsvep med en bild på ett höghus i Augusti 2009 på Härnösands resecentrum som numera ligger intill järnvägsstation och Ådalsbanan. Allt är nybyggt renoverat och fräscht.


Denna bild och den innan är fotograferade en söndag. Du ser hur Klövsjö Rätan Trafik nummer 215 står och lastar resande för vidare färd söderut.


En av Nobinas stadsbussar korsar Nattviken på den bro som leder Nybrogatan över viken på sin väg från Järnvägsstationen i bildens bakgrund och in mot stadens centrum som är beläget på den kulliga Härnön.


Buss 5052 är tätt följt av ett syskon med nummer 5053. Där Lidl butik ligger låg tidigare stadens busstationen innan den flyttades till järnvägsstationen. (huset i bildens vänstra kant)


Byberg och Nordin kör vissa turer/omlopp på linje 201 Sundsvall - Härnösand åt Busslink och här gör en av dom förstnämndas bussar uppehåll intill Resecentrum för vidare färd mot Sundsvall. Turerna på linje 201 utgår från centrum, och kör via Resecentrum ut från staden.

Låt mig nu börja berätta lite om själva staden Härnösand.

Härnösand är en tätort i Ångermanland samt centralort i Härnösands kommun, residensstad för Västernorrlands län och stiftsstad i Härnösands stift. Det är alltså Härnösand och inte Sundsvall som folk tror som är Västernorrlands residentort. Härnösand är mindre till befolkningen en sin granne 5 mil söderut men är däremot äldre som stad.

På Härnön fanns redan under förhistorisk tid en livligt besökt marknadsplats. Marknaden och den goda hamnen ledde till att Härnösand grundades 1585 av Johan III. Staden anlades på fastlandet och på öarna Härnön, Mellanholmen, Kronholmen och Bockholmen, de båda senare sedan länge förenade med fastlandet.


Men Nobina kör inte bara trafiken i staden utan man kör all lokal landsbygdstrafik i kommunen också. Här är Nobina 4995 som snart ska bege sig iväg ett stycke söderut till Häggdånger.

Härnösand har länge varit ett administrativt centrum i Västernorrlands län. 1645 blev Härnösand residensstad, då för Härnösands län, bestående av Jämtland, Medelpad och Ångermanland. Staden har varit residensstad sedan 1654, frånsett perioden 1762-78. Landsarkivet i Härnösand började sin verksamhet 1935 och har Sveriges största landsarkivdistrikt, omfattande hela Norrland med undantag av Jämtlands län.


Resecentrum igen, dags för avgång på ett flertalet av landsbygdslinjerna.

Under 1800-talet blomstrade staden tack vare varv, sjöfart och bankväsende. Sjöfart och Skeppsbyggeri har under långa tider präglats stadens liv. På Kronholmen låg 1648 - 1876 stadens största varv. (Kronholmen är den plats där gamla busstationen låg)

1827 grundades en sparbank, och 1849 tillkom en affärsbank. Härnösand blev först i Europa med elektrisk gatubelysning 1885.


Nobina 4523 vid Resecentrum.

Stadens huvudsakliga bebyggelse bestod fram till 1900-talet av trähus byggda efter Ryssbranden 1721. I senare tid har många gamla hus rivits för att ge plats åt stora betongbyggnader.


Även en trevlig modell av Carrus står och inväntar avgångstiden.

Härnösand är stiftsstad i Härnösands stift som omfattar Jämtlands och Västernorrlands län. Bland de tidigare biskoparna märks diktaren och Svenska Akademiens ständige sekreterare Frans Michael Franzén samt Bertil Werkström.

Domkyrkan invigdes 1846 och är Sveriges minsta men en mycket framträdande byggnad i sin stad. Till domkyrkoförsamlingen hör även Ängekyrkan på Murberget. Några delar av Härnösands tätort tillhör Säbrå församling, bland dessa Bondsjöhöjden.


Veolia buss norrut kommer och vika av väg E4 i Utansjö och följa riksväg 90 mot Sollefteå.

Härnösand fick järnvägsförbindelse med stambanan 1894 genom ett sidospår från Långsele. 1925 fick staden järnvägsförbindelse med Sundsvall. Järnvägen mellan Sundsvall och Långsele kallas idag Ådalsbanan och är för närvarande föremål för omfattande ny- och ombyggnationer norr om Härnösand.


Det fungerar som oftast så med dom lokala landsbygdslinjerna att dom startar på resecentrum och sedan kör in till centrala staden för att sedan vända åter och då passera resecentrum igen fast utan att passera gå så att säga.

De flesta hus är byggnadsminnesmärkta och skyddade, men de var under nästan hela 1900-talet nära att rivas. Härnösand är idag ovanligt i Sverige eftersom få svenska städer har stadsdelar med så intakta gårdar och trähus från 1700- och 1800-talen.

Härnösand är idag ovanligt i Sverige eftersom få svenska städer har stadsdelar med så intakta gårdar och trähus från 1700- och 1800-talen. Vid 1800-talets slut och under 1900-talets början byggdes även större stenhus längs Nybrogatan och Köpmangatan samt utmed Skeppsbron. Åtskilliga av dessa har också varit rivningshotade. Några har försvunnit, men de flesta står ändå kvar idag.


Längre upp i backen bakom bussen där ni ser en hel del träd är centrumhållplatsen belägen. Här tidsreglerar stadsbussarna men alla linjer passerar resecentrumet före eller efter dom kommer till centrumhållplatsen.

I centrala staden finns även många av skolorna. Härnösands gymnasium grundades 1658. Skolan var länge det enda i sitt slag i Norrland. Den ombildades 1882 till läroverk. Ett par år tidigare, 1879, startade en flickskola, och 1896 ett tekniskt läroverk.

Man har haft eller har fortfarande många skolor i staden. Mitt-Universitetet, de delar av universitetet som ligger i Härnösand bedriver utbildning och forskning inom humaniora, lärarutbildning samt arkiv- och informationsvetenskap. Vidare är Härnösand säte för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Man har haft navigationsskola och skola för döva.


Tillbaka på resecentrum igen lite senare på kvällen. Varför och vart vi var under eftermiddagen mellan 14:30 och 18 kommer jag och berätta för er annan söndag.

Härnösand har präglats av offentlig verksamhet och ett rikt industriliv runt varv och sjöfart, skogindustrier samt mekaniska verkstäder. Under årens lopp har dock offentlig verksamhet allt mer tagit över, och antalet arbetstillfällen inom tillverkningsindustrin har sjunkit sedan 1970-talet.

Till de nedlagda industrierna hör Kronholmvarvet och Nya varvet, Hernösands Ångsågs AB, Hernösands Mekaniska verkstad AB, Hernö Bryggeri AB, Tobaksmonopolet, HAGRAF (grafitfabrik), ASEA Härnöverken (truckfabrik), Torsviks boardfabrik samt Utansjö pappersmassefabrik som ingick i Rottneroskoncernen.
Idag finns bl a Edmolift, Logosol, Idus AB, Ymex AB, Absolicon Solar Concentrator AB och Öbako som är lokalt ägda.

Bland offentliga arbetsgivare märks förutom Mittuniversitetet, länsstyrelsen, stiftsstyrelsen och Specialpedagogiska myndigheten bland annat SIDA och Kriminalvårdsverket. Den senare bygger ett av landets största anstalter med plats för 200 intagna på Saltviksområdet. Anstalten Saltvik som för närvarande är under byggnad kommer att bli en av landets säkraste anstalter i säkerhetsklass A. Den ersätter anstalten Härnösand, en äldre anstalt från 1862, som kan hysa 74 intagna.


Ännu en riktig buss med trappa och av modell Volvo Säffle står beredd för att åka västerut till byn Viksjö som är beläget längs väg 331 som går från Stavreviken till Sollefteå via Österforse och Långsele.

Efter det nya länssjukhusets tillkomst i Sundsvall i början av 1970-talet ombildades länssjukhuset i Härnösand till Härnösands sjukhus och den ortopedklinkik som bildats genom övertagandet av verksamheten vid Vanföreanstalten flyttades till Sundsvall. På senare år har neddragningar skett i omgångar. 1984 stängdes BB, 1994 akutkirurgin med vårdplatser, delar av röntgen och sjukhusadministrationen, 1997 slutenvården inom psykiatrin och 1998 mammografin.
Dock beslutade Landstinget i Västernorrland 2004 att Härnösands sjukhus skulle avvecklas. Vården tillhandahålls sedan dess av Länssjukhuset Härnösand-Sundsvall i Sundsvall.


Denna söndagstråds sista bild har du sett nu. Eventuellt vet du lite mer om Härnösand än vad du gjorde innan. Som vanligt är källan för all kunskap Wikipedia och dom har mer och berätta om du vill läsa mer.

Men tänkte avsluta med och berätta lite mer:

Härnösands djuphamn (8 meter) har varit till fördel för stadens näringsliv. Här fanns tidigare två stora och flera mindre varv, samt en betydande sjöfart. Under huvuddelen av 1800-talet placerade sig hamnen bland landets fem största och rederinäringen blomstrade.

Hamnen ligger strax söder om Ångermanälvens utlopp och har utöver djuphamn även oljehamn och rororamp. Tre gästhamnar finns i närheten av centrum.

Sveriges försvarsmakt har länge varit representerad i Härnösand. Under krigen mot Ryssland var Härnösand i omgångar stabsort, och staden eldhärjades 1721. Under 1809 års krig var staben för Bottenhavsförsvaret placerat i staden. Mellan 1894 och 1910 låg militärkommandot för mellersta Norrland (6. arméfördelningen) i Härnösand

1953 ombildades KA 4H, Älvsborgs kustartilleriregementes Härnösandsdetachement, till ett självständigt förband under namnet Härnösands kustartilleriregemente (KA 5). I samband med 1996 års försvarsbeslut avvecklades KA 5 den 14 augusti 1998. Även Norrlandskustens marinkommando (MKN) kom att avvecklas den 30 juni 2000 till följd av försvarsbeslutet 2000. En av de viktigaste strategiska punkterna var Hemsö fästning som numera är byggnadsminne...

Det är allt jag tänkte bjuda på denna söndag, väl mött en annan söndag längre fram för del 128.

MVH Jona

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
« Senast ändrad: 20 mars 2011, 10:02:56 AM av Jona »
MVH Filosofen Jona

Utloggad Andreas91

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 987
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2011, 01:58:47 AM »
Kul med bilder från en stad i Norrland som jag, för ovanlighetens skull, har varit rätt så mycket i och där jag känner igen mig - hamnade ett flertal gånger i just Härnösand under just år 2009, då min stora kärlek bodde i regionen. ;) Busstationen, centrum och bron har besökts! :) Tack för dessa trevliga bilder, de väcker en del minnen!

Utloggad Jacob

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3880
  • Högbergs/GUB
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2011, 02:11:27 AM »


Fd UL-vagn :)

Trevliga bilder som vanligt! Du är en mycket duktig fotograf Jona!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Utloggad bussfan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2011, 07:18:59 AM »
håller med till fullo
Bussfan=Eric Larsson

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2673
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2011, 08:39:33 AM »
Jag tycker att det sur ut som om att majoriteten av alla Nobinas bussar kommer från Dalarna, har jag rätt i det påståendet?
23-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och ibland kör buss åt Barks Buss!

Utloggad Jocke Selling

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1661
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2011, 09:01:13 AM »


Datatrafik-lackad buss på resecentrum.


Å nej Dalatrafiklackad är den inte. Swebus egen färgsättning såg ut så här på slutet innan man blev Nobina. Bussen kommer från Gotland, och innan dess gick den I VL trafik i Östervåla (tom juni 2005), så någon fd UL buss som Jacob A skriver kan den heller ej beskyllas för (JAN 107 däremot är gUL) Ursprungligen emmanerar väl denna och 4521,4524 från Sörmland.

Trevligt bildsvep som vanligt får väl tilläggas.

//Jocke

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2011, 10:10:33 AM »
HEJ

Tack för alla kommentarer och tack för att ni hjälper mig och korrekturläser. En sekund där tyckte jag mig bussen (JAN097) såg ut och ha dalatrafikens färgsättning men inser att det borde vara en blå rand till för att vara så. Ett ärligt misstag gjort bara för att jag ville skriva något mer roligt och intressant i bildtexten än bara Nobina 4523 på Resecentrum.

Inlägget är rättat nu. Borde kanske korrekturläsa mer men när man skriver och letar fakta i närmare en timme så börjar man ta genvägar och bevisligen händer det ibland att det faktiskt blir fel. Beklagar detta men är ju lätt åtgärdat....

Så till alla, ni är välkommen och hjälpa mig och korrekturläsa och ändra felskrivningar, eftersom jag inte har anställd personal som gör det åt mig...

Ha en bra dag, solen skiner och det är plusgrader. Vi hörs....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Utloggad Kimsan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 193
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2011, 12:01:14 PM »
Detta var ju som en historie lektion om Härnösand medmera. Jättetrevligt. Är du historievetare eller bara väldigt stolt Härnösandsbo.

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
SV: Söndagsbilder 127 (15 bilder)
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2011, 14:23:19 PM »
Är du historievetare eller bara väldigt stolt Härnösandsbo.

Till råga på allt elände är jag är en stolt Skelleftehamnsbo. Samhällshistorieintresserad är jag, ingen vetare eller lärare eller något sådant. Har bara förut i mitt liv haft för mycket tid och för lite och göra vilket innebar en hel del tid för läsning.

/J
MVH Filosofen Jona