Kvarnholmsbussar i Alingsås

Startat av Bengt H, 08 december 2010, 19:03:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Dags för ytterligare några bilder från stadstrafik i en mindre stad, men denna gång med storstadsanknytning.

Linjebuss köpte två bussar från Trafik AB Stockholm – Kvarnholmen som fick nummer 13 och 14. Dessa hamnade i Alingsås och användes i stadstrafiken där. De överlevde också trafikområdets försäljning till GDG och fick då nr 1287 respektive 1387.

Först nr 13 på Lilla torget i april 1974


Sedan två bilder på nr 14 i Prästeryd 1968



Silo

Mycket trevliga bilder. Fortsätt gärna på samma tema ett tag till.
/TS

Björn Forslund

Mycket intressant! Det är alltså TSK:s A458 från -62 (13) och A480 från -63 (14) om jag minns rätt. A480 var den sist inköpta bussen till TSK.

Gunnar D

Då jag missade dessa bussar i Sthlm är det kul att se bilder på dem i Alingsås!
Det fanns någon/några identiska bussar i Falköping 1974. Var typen vanligt förekommande i Västergötland?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Linjebuss hade mycket Volvo/Säffle i göteborgsområdet, så de visste vad de köpte.

Stefan P

Hej

Vad kom det sig att KF startade egen busstrafik hur många linjer och bussar hade man?
Började det man körde till KF arbétsplatser?

mvh Stefan P

bilomnibussen

KF tog över den trafik som långt tidigare startats av den legendariske K G Sundstedt som det skrivits åtskilliga artikeldecimeter om i olika blad bl a Färdskrivaren. Att KF tog över berodde väl på att de drev kvarnanläggningen på den fd Hästholmen sedermera Kvarnholmen. De hade tråd-lastbilar bland annat. Någon i Sthlm kan det här mycket bättre än jag.


Bengt H

Det var intressant. TSK drev trafik september månad ut 1968 och enligt mina anteckningar ska jag ha tagit färgbilderna i Alingsås 1968. Det ser ut som att maskrosorna blommar i trädgården på andra sidan gatan, så månaden bör vara juni. När såldes dessa två bussar till Linjebuss? Kan min notering vara fel? Den är gjord i efterhand, så den kan vara det. Ett problem för mig är att jag minns att jag åkte moped till Alingsås vid detta tillfälle och jag vill ha det till att jag hade sålt mopeden innan det blev 1969. Men det är många år sedan, kanske hade jag kvar den på försommaren 1969.

För mina svart-vita bilder har jag bra koll på i vilken ordning de är tagna, så för dem är dateringen lättare än för diabilderna som är lösa och omsorterade efter olika tankar och idéer.

Nåväl, är det någon som har koll på överlåtelsedatum eller registreringsdatum i P-län för Linjebuss 14 (PA310)?

Björn Forslund

TSK hade vad jag minns ca 5 vagnar av årsmodell -59 till -63. Linjebuss köpte de två yngsta, och det är möjligt att man sålde dem tidigare, innan SL tog över trafiken, och klarade den återstående tiden med de vagnar man hade kvar.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 10 december 2010, 00:01:05 AM
Det var intressant. TSK drev trafik september månad ut 1968 och enligt mina anteckningar ska jag ha tagit färgbilderna i Alingsås 1968. Det ser ut som att maskrosorna blommar i trädgården på andra sidan gatan, så månaden bör vara juni. När såldes dessa två bussar till Linjebuss? Kan min notering vara fel? Den är gjord i efterhand, så den kan vara det. Ett problem för mig är att jag minns att jag åkte moped till Alingsås vid detta tillfälle och jag vill ha det till att jag hade sålt mopeden innan det blev 1969. Men det är många år sedan, kanske hade jag kvar den på försommaren 1969.

För mina svart-vita bilder har jag bra koll på i vilken ordning de är tagna, så för dem är dateringen lättare än för diabilderna som är lösa och omsorterade efter olika tankar och idéer.

Nåväl, är det någon som har koll på överlåtelsedatum eller registreringsdatum i P-län för Linjebuss 14 (PA310)?

Jag lägger min röst på att bilderna är tagna 1969. SAAB 99 som syns på bilden började säljas hösten -68 som årsmodell 1969. Även SBH anger väl överlåtelsedatum som pekar mot 1969.

Mvh Gunnar

Stefan P

Hej

Tack Peter, för länken till bussminnen av Max Widell.
Då dyker nästa fråga det står TSK gamla blåmålade bussar sålde till Pressbyrån?
Vad skulle de bussarna till rullande kiosker?
Detta hände år 1968 TSK trafik blev uppköpt av SL.

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 10 december 2010, 14:36:04 PM
Hej

Tack Peter, för länken till bussminnen av Max Widell.
Då dyker nästa fråga det står TSK gamla blåmålade bussar sålde till Pressbyrån?
Vad skulle de bussarna till rullande kiosker?
Detta hände år 1968 TSK trafik blev uppköpt av SL.

mvh Stefan P


Det var bara en enda Kvarnholmsbuss som såldes till Pressbyrån, som jag tror använde den för tidningstransporter.

Bengt H

Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2010, 11:06:24 AM
Jag lägger min röst på att bilderna är tagna 1969. SAAB 99 som syns på bilden började säljas hösten -68 som årsmodell 1969. Även SBH anger väl överlåtelsedatum som pekar mot 1969.

Mvh Gunnar

En skarpögd iaktagelse av Saaben tillsammans med att TSK inte upphörde förrän hösten 1968, övertygar mig om att bilden måste vara från försommaren 1969. Jag har ändrat noteringen i mina anteckningar.

Jag tackar för hjälpen

jeriks01

Ja, det var en Kvarnholmsbuss som såldes till Pressbyrån och just för tidningstransporter som tidigare sagts. Bussen hette A429, senare CUT009. Senare öde för denna buss var att den gick som orkesterbuss och såldes sedan till en förmedlare som sålde den för 7500 kr till två privatpersoner som byggde om den till husbuss med 12 sängplatser och flera stolar från SOAB-CF. Bussen kördes på flera europaresor unedr diverse äventyr!
Kom sedan i föreningen Kap Farväls ägo som sedan sålde den till privatperson. Torde vara i himlen nu!