Författare Ämne: Söndagsbild 120  (läst 7274 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
Söndagsbild 120
« skrivet: 07 november 2010, 00:15:59 AM »
HEJ

Ville börja beta av mitt gamla bildarkiv med oredigerade bilder och tänkte leta 2 år bakåt nästan.

Var länge sedan vi besökte Göteborgstrakten senast och därför vill jag ta er med dit.
Dagens bildsvep är tillägnat Jonas Gustavsson som var min guide denna dag och även bjöd på trevlig sällskap. Tack för detta...

Låt oss besöka en kommun precis norr om Göteborg året nästa sista dag 2008.
Kungälv, den kommun som kan stoltsera med en borg, till skillnad från grannkommunen som heter efter en Göte som hade en borg....

Wikipedia berättar:
Kungälv är Bohusläns sydligaste stad, belägen 20 km norr om Göteborg där Göta älv förgrenas i Nordre älv. Kungälv är centralort i Kungälvs kommun. Staden passeras av motorvägen på E6, och har en station på Bohusbanan i Ytterby, 5 km väster om centrum.

Kungälv var förr centralort för södra Bohuslän och säte för regionala myndigheter och institutioner såsom lasarett och läroverk.

Kungälv har en rik och långvarig historia. Staden låg ursprungligen 3 km längre västerut vid Nordre älv, och hette då Kongahälla. Enligt isländska sagor, där staden omtalas vid flera tillfällen, ska den ha funnits redan under 900-talet, men säkra arkeologiska fynd finns först från 1100-talet.

1645 flyttades staden, som nu börjat kallas Kungälv, till Bagaholmen (nuvarande Fästningsholmen), för att komma i skydd under Bohus fästning. Det hindrade inte Sverige att 1645 ännu en gång bränna ner den
/Slut citat


En buss från Orusttrafiken står inne på busstationen i Kungälv.


Uddevallavägen går rakt igenom Kungälv och är den gamla riksvägen. Numera går huvudvägen norrut strax väster om samhället.

Men det hindrar inte att denna gata var fullproppad med trafik ändå.


Låt oss läsa mer från wikipedia och jag citerar vidare:
Kungälv var länge Bohusläns minsta stad - först på 1910-talet gick den om Marstrand - med jordbruk som främsta näring. Den började industrialiseras 1875 då Kungälvs glasbruk startade, för att läggas ner 1956.


Buss på väg in mot busstationen kommer farande längs Uddevallavägen. Det är inte lätt och hitta bilfria gluggar så man kan få bilder utan att bussen skyms bitvis här. Men ibland så...


Kungarundan är Kungälvs egna centrumlinje och den går ungefär 1 gång i timmen dagtid. Men stora delar av sträckningen täcks ändå upp av andra linjer och detta ger mer trafik på dessa sträckor.

Även här syns den mängd trafik som trafikerar den gamla riksvägen.


Hur radionumret och individnumret fungerar är inte alltid så lätt och veta i detta län, men enligt den utmärkta sidan svensk busshistoria har denna buss ett tresiffrigt individnummer.


Wikipedia har mer och berätta om Kungälv. Så låt mig citera lite mer:

Göteborgs Kex AB  - stadens mest kända fabrik - grundades 1888 och är än idag en av de viktigaste arbetsgivarna. Mellan 1909 och 1982 tillverkade ABC-fabrikerna (AB Bröderna Claesson) sport- och fritidsutrustning, bland annat skridskor och tält.


Enda bussen i detta bildsvep som inte är en Orusttrafik utan en Göteborgs Spårvägar, här har färden just startat mot Bohus på andra sidan Nodre och Göta älv.

Wikipedia berättar:
Kungälvs bebyggelse var förr koncentrerad till Västra gatan och Östra gatan, som till stor del har kvar sin gamla småstadsbebyggelse. Under 1900-talets expansion har centrum förskjutits västerut till Västra tullen, vars namn ännu lever kvar.

Staden har vuxit ytterligare västerut, så att tätorten numera även inbegriper stationssamhället Ytterby, beläget vid Bohusbanan./slut citat


En buss på grön express på väg mot Göteborg har just passerat Bohus Fästning och bron över Nordre Älv.
Det går en buss var 15 minut dagtid till Göteborg.

Nordre älv är det vatten som skiljer ön Hisingen i Göteborgs kommun från fastlandet på dess norra sida. Nordre älv löper från Göta älv vid Kungälv och ut i havet lite över en mil längre ner, en sträcka på ungefär 16 kilometer. Nedströms Kungälv ligger den lilla ön Ragnhildsholmen, intill den plats där den medeltida staden Kongahälla låg, nära den nutida tätorten Ytterby. (wikipedia-citat)

Nordre älv leder lite av vattnet från Göta älv denna väg, alltså borde den kunna räknas som en bifurkation.


En sista bild för denna söndag. Det var inte så lätt som jag hade hoppats och fota fästningen och en buss på samma bild så därför avslutar jag med en bussfri bild.

Vill bara avsluta med och berätta lite gran om denna stenhög.

Fästningen började byggas år 1308 av den norske kungen Håkon V Magnusson för att betvinga det i närheten liggande Ragnhildsholms fäste, vilket den svenske hertigen Erik Magnusson  fått i sitt våld. "Huset" (fästet), som till en början var av trä, blev snart en av Norges viktigaste platser genom att det behärskade gränsfloden Göta älv, och genom allt kraftigare befästningsarbeten av sten också ett av hela Nordens starkaste slott. Bagaholm - den holme på vilken fästet låg - var tingsställe för Vikens lagmansdöme, och hövitsmannen på Bohus hade styret först över södra och senare även över norra delen av det landskap, som efter borgen fick namnet Bohus län.

Bohus fästning är numera en ruin, belägen på en hög klippa i Nordre älv, Göta älvs norra utloppsarm, vid staden Kungälv. Har givit namn åt landskapet Bohuslän. Fästningen har varit belägrad fjorton gånger men aldrig blivit erövrad.

Fästningen har även varit fängelse en period.
År 2008 firade fästningen 700-årsjubileum. Den hade då varit längre i svensk ägo än i norsk.

Det var lite om Kungälv och Bohus Fästning. Väl mött annan söndag...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19042
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Söndagsbild 120
« Svar #1 skrivet: 07 november 2010, 09:31:38 AM »


Hur radionumret och individnumret fungerar är inte alltid så lätt och veta i detta län, men enligt den utmärkta sidan svensk busshistoria har denna buss ett tresiffrigt individnummer.

Tack för trevliga bilder!

Numret på bussen är inte radionummer utan det är Orusttrafikens inventarienummer. Dessa inleds med 70, vilket är Nettbuss nummerprefix för Orusttrafiken (snart Nettbuss Sverige). Denna buss är för övrigt numera placerad i Ulricehamn.

Prefixet 70 infördes för några år sedan och vid leveransen hade denna buss alltså inventarienummer 693. Därav att det står så i SBH. Det har helt enkelt sedan inte blivit uppdaterat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
SV: Söndagsbild 120
« Svar #2 skrivet: 07 november 2010, 17:51:34 PM »
Numret på bussen är inte radionummer utan det är Orusttrafikens inventarienummer. Dessa inleds med 70, vilket är Nettbuss nummerprefix för Orusttrafiken (snart Nettbuss Sverige). Denna buss är för övrigt numera placerad i Ulricehamn.

Prefixet 70 infördes för några år sedan och vid leveransen hade denna buss alltså inventarienummer 693. Därav att det står så i SBH. Det har helt enkelt sedan inte blivit uppdaterat.

Tack för förtydligandet. Är det mest rätt och skriva bussens 2 eller tresiffriga nummer i bildtexten, eller borde man skriva in hela numret?
Vilket skulle du välja, eller vilket är och föredra. Just i mitt fall är bilderna från 2008, gör det någon skillnad?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19042
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Söndagsbild 120
« Svar #3 skrivet: 07 november 2010, 18:14:17 PM »
Tack för förtydligandet. Är det mest rätt och skriva bussens 2 eller tresiffriga nummer i bildtexten, eller borde man skriva in hela numret?
Vilket skulle du välja, eller vilket är och föredra. Just i mitt fall är bilderna från 2008, gör det någon skillnad?

/Jona

Jag skriver in det femsiffriga numret och det skulle jag göra på bilder från 2008 också. Jag kommer nu inte ihåg exakt när de 5-siffriga numren infördes men det var i alla fall gjort 2008. Sedan är det klart att man knappast kan säga att det är fel att skriva det nummer som står på bussen.

Riktigt komplicerat blir detta för ett antal bussar som varit stationerade i Ulricehamn länge. Dessa är nämligen märkta med radionumret. 70401 är alltså märkt 44401.

Nu är ju inte detta någon stor sak. Precis som var och en själv bestämmer vad han skall skriva i sina inlägg bestämmer han förstås också vad han skall skriva i sina bildtexter. Men eftersom du ställde en direkt fråga till mig och också tidigare uttryckte vissa tvivel om hur det var med märkningen 70693 så...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 7988
SV: Söndagsbild 120
« Svar #4 skrivet: 07 november 2010, 18:23:22 PM »
693  minns jag inte att jag sett varken i Borås  där jag iof inte är så ofta numera   inte sett den rulla förbi hemma heller .. kan ju bero på lite Alzhemier light oxå ..  ;D      Jan S. kanske kan förklara om dessa har radionr 44693??? eller ingen radio i dessa ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010

Inloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19042
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Söndagsbild 120
« Svar #5 skrivet: 07 november 2010, 18:50:11 PM »
693  minns jag inte att jag sett varken i Borås  där jag iof inte är så ofta numera   inte sett den rulla förbi hemma heller .. kan ju bero på lite Alzhemier light oxå ..  ;D      Jan S. kanske kan förklara om dessa har radionr 44693??? eller ingen radio i dessa ??

Visst har den kunnat ses i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 7988
SV: Söndagsbild 120
« Svar #6 skrivet: 07 november 2010, 19:44:21 PM »
Se där ja  den dagen jobbade jag men var väl inte inne i Borås då ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport från 1 mars 2010