Författare Ämne: Söndagsbild 117  (läst 4025 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1545
    • Jona on the net
Söndagsbild 117
« skrivet: 19 september 2010, 00:22:58 AM »
Hälsningsfras

September 2003 införde man det "NYA" linjenätet i Luleå, 17 daglinjer blev ersatta av 5 stomlinjer och 5 vanliga lokala linjer. Man införde tätare turer enligt styv tabell och samma färdväg alla dagar. Man gjorde alla linjer, även dom lokala genomgående och Smedjegatan blev centralhållplats istället för en slinga runt hela centrum-ön.
Det nya linjenätet fungerar så att 2 linjer delar sträcka från förort till centrum och där följer den ena delen en annan linje till en förort, och den andra följer i sin tur en annan. På så vis fick man 2 linjer på varje linjedel, med planen att dom flesta skulle slippa bussbyte i centrum.

Nu har det NYA linjenätet varit i drift i 7 år och resande ökade ganska rejält efter det nya nätet införts. Man är väldigt positiv till stadstrafikens linjenät med mycket nöjda kunder.

Bortsett en och annan justering av färdvägar och annat så rullar bussarna på i det i stort oförändrade nätet än idag.


En buss på linje 7 mot Svartsjöstaden lämnar Malmudden bakom sig och korsar Skurholmsfjärden.


Sedan 2009 kör linje 8 till Kronan, gammal militär område, numera även vandrarhem. Tidigare gick linje 8 från centrum till Hermelinparken men går nu som extra förstärkningslinje för linje 7 och 6. 7 Går via Skurholmen till Svartsjöstaden, medan linje 6 går till Kronan via Örnäset.

Se även den trevliga hållplatsplaceringen i motsatta körriktning. Först hållplats-kur, sedan cykel och gångbana. Ytterst finns en mindre trottoar med några blomlådor där man kan kliva på bussen. Man får hoppas det inte leder till någon kollision mellan resande och cyklist när deras vägar behöver korsas. 


Örnäset centrum kan anas i bildens vänsterkant. I Luleå har man växlande skyltning och här växlar det mellan att Skylta Karlsvik via Centrum till Mjölkudden Storheden.

Låt oss passa på och se vad Wikipedia har och berätta om Örnäset.

Örnäset ligger på Hertsön och tillhörde byn med samma namn, i Nederluleå socken. Halvön mellan Bredviken och Svartöviken har gått under fler namn, bland annat Lövskatan och Orrnäset. Området blev en del av Luleå stad 1933, samtidigt med Skurholmsstaden.

1949 antogs stadsplanen för den nya stadsdelen Örnäset. Behovet av bostäder var stort efter att NJA:s järnverk hade öppnat 1943, och Örnäset planerades som Luleås första större bostadsområde av modernistiskt snitt. Särskilt centrumanläggningen följde de senaste modena, med flera gågator, något som hade introducerats i Stockholmsförorten Hökarängen några år tidigare.

Största delen av Örnäset består av hyresrätter ägda av allmännyttiga Lulebo. Det finns också två stora bostadsrättsföreningar på Krongårdsringen och Hällbruksgatan. I norra och södra Örnäset finns också en del villabebyggelse.

I stadsdelens norra del ligger Örnäsets centrum, Luleås första stadsdelscentrum. Centrumet tjänar stadsdelen Örnäset och kringliggande stadsdelar (Svartöstaden, Lövskatan, Bredviken och Skurholmen) med en stormarknad (Coop Forum) och ett flertal mindre butiker, restauranger och serviceföretag.
Örnäsets kyrka strax norr om centrum stod klar 1963.

Slut citat.


Om vi går förbi Örnäset centrum och svänger in på linje 6 och 9 linjeväg och ställer oss med centrum i ryggen kan man se detta.
Här står en trevlig bussmodell, en klenod på bara 18 år som rullat på gatorna i staden sedan 1996.


Vänder vi oss om kan man se en mycket yngre kollega, men av samma tillverkare komma farande åt rakt motsatta håll.

Linje 6 till Kronan går var 60 min dagtid medan linje 9 till Lerbäcken går var 60 min mellan 10 - 14 på ett ungefär på vardagarna och hela kvällar och helger. Under högtrafik går den däremot var 20 och var 40 minut och därför får deras gemensamma sträckning en buss var 30 min dagtid och kväll och lördag 10 - 16 en tur var 20 min under högtrafik. Eftersom linje 6 inte går efter 16 på lördagar och ingenting alls på söndagar så innebär det däremot bara en buss var 60 min efter 16 lördagar och hela söndagar.
Men linje 7 passerar Örnäset centrum och täcker därför upp med några turer extra.

Vintertid är det någon tur mer vissa tider och någon färre sommartid.


5 till 10 minuters promenad från Örnäset finns Skurholmsrondellen där linje 1 och 5 som är stomlinjer passerar på sin väg mellan Centrum och Hertsön. Linje 1 och 5 går mycket oftare med normalt en buss var 30 min dagtid och var 20 minut under högtrafik vilket ger sträckan Hertsön - Centrum 15 resp 10 minuters-trafik. Var 60 min kvällar och helger ger 30 minuters-trafik på gemensam sträcka.


Linje 1, 5, 6 och 9 går gemensam väg Skurholmsrondellen - Centrum och här kommer en buss i rondellen från Svartsjövägen och svänga in på Hertsövägen och följa den in till centrum.


En buss på linje 1 har just passerat gamla sjukhuset (i vänster bildkant en bit bakom grönskan, ej synligt i bild) och kommer bara några sekunder senare och svänga in i Skurholmsrondellen för vidare färd mot Centrum och det Nya sjukhuset i Sunderbyn.


Här har en buss på linje 5 just lämnat rondellen och kommer sekunden senare och passera hållplatsen med det passande namnet Skurholmsrondellen.


Jag tillbringade en bra stund ute i Örnäset/ Skurholmen denna dag, för här kommer buss 152 tillbaka igen på sin väg mot Karlsvik ännu än gång. Här med den andra skyltningen av dom 2 som man växlar mellan på denna linje.


Avslutar dagens bildsvep med ännu en bild från Rondellen innan jag citerar vad Wikipedia har och berätta om Skurholmsstaden.

Skurholmen är en stadsdel i Luleå. Skurholmen gränsar i väster mot Skurholmsfjärden, i norr mot Kronan, i öster mot Bredviken, och i söder mot Örnäset och Lövskatan längs Hertsövägen. På Skurholmen finns Furuparksskolan och flera förskolor.

Skurholmen delas i två delar av Svartövägen.

Västra Skurholmen består huvudsakligen av låga hyreshus från 1970-talet. Väldigt många barnfamiljer har slagit sig ned här på grund av det centrala läget och områdets goda rykte. Skurholmen är väldigt lugnt både dag- och nattetid. Lägenheterna på Västra Skurholmen är huvudsakligen kommunägda och många studenter är bosatta där.

Östra Skurholmen är till en viss del byggt på ett berg. En stor del av husen är privatägda och huspriserna är höga på grund av det centrala läget och goda ryktet.
Slut citat.

Tack för mig!

/Jona

Sammanställning övriga delar http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Andreas

  • Gäst
SV: Söndagsbild 117
« Svar #1 skrivet: 19 september 2010, 00:44:19 AM »
Härligt reportage med härliga miljöbilder och trevliga bussbilder! Tack för ännu en trevlig Söndagsbild-bildserie!  :)

Utloggad MrX

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 704
SV: Söndagsbild 117
« Svar #2 skrivet: 19 september 2010, 02:12:33 AM »
Har inte bussarna en lackering som är väldigt lik SL? Eller är det enbart snarlikt? Att den vita randen saknas ser även jag, men den röda kulören är väldigt lik. Skulle en SL röd se nästan identisk ut?
« Senast ändrad: 19 september 2010, 11:53:03 AM av MrX »