Huvudmeny

Pakistan

Startat av Lulebjörnen, 09 september 2007, 12:49:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebjörnen

En gång för länge sen såg jag en bild i nån dagstidning där bussar var upplastade på ett fartyg för export till fjärran land. Det var troligen Capitol - eller möjligen Metropol bussar. Har också ett svagt minne av att det var frågan om något biståndsprojekt till Pakistan.

Det hela var nog någonstans i tidsrymden runt högertrafikomläggningen.

Någon som har hågkomster runt detta?

Björn Forslund

Hej
Det är riktigt. Efter Dagen H 1967 fanns det en mängd äldre , men fullt funktionsdugliga vänsterbussar som staten löst in. Dessa skänktes genom SIDA till u-länder, främst pakistan. Det rörde sig om några båtlaster, bl a större delen av SS Capitolbussar. Samt en mängd bussar från hela landet.
Det blev pannkaka av allt. Pakistanierna krävde reservdelar för att  ta emot gåvan. Dessutom fick en serviceanläggning byggas. Många av bussarna kom aldrig ut i trafik, utan blev stående i öknen och förstördes. De som rullade förstördes snabbt av inkompetenta förare och korruption. lokala bussförsäljare och karossörer blev ju inte glada när marknaden översvämmades av "gratisbussar". Med lite mutor blev den ståtliga gåvan stående eller körde snabbt sönder. Slutsats; Det hade blivit billigare och enklare att dumpa dem i sjön!

Björn Forslund

#2
Beträffande Metropol:

De 200 Metropolerna blev efter Dagen H stående vid Rissne (ungefär där TUB 3:s depå ligger nu) då de bedömdes som för gamla, stora, och tunga för att skickas till något u-land. Scania ville ha dem skrotade, för att slippa hålla med reservdelar, då de hade den gamla raka 8:an i baken och Spicerlåda och därmed var udda i sammanhanget.
En fabrikör i södra Sverige köpte upp de flesta (för skrotning trodde man...) men sålde dem till Lagos i Nigeria, efter "penselrenovering" och kanske lite fuffens beträffande tillverkningsår och liknande. Ungefär 100 bussar skeppades över, och sedan dröjde det inte länge innan nigerianerna upptäckte att de blivit blåsta. De hade köpt en mängd bussar vars ekonomiska livslängd var slut, och som det inte gick att få delar till. Det blev utrikespolitik av det hela, och på Scania rasade man över dessa skrotfärdiga bussar som drog ner företagets rykte. Fabrikören i södra Sverige lär ha fått sina fiskar varma...

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 september 2007, 13:42:24 PM
Beträffande Metropol:

De 200 Metropolerna blev efter Dagen H stående vid Rissne (ungefär där TUB 3:s depå ligger nu) då de bedömdes som för gamla, stora, och tunga för att skickas till något u-land. Scania ville ha dem skrotade, för att slippa hålla med reservdelar, då de hade den gamla raka 8:an i baken och Spicerlåda och därmed var udda i sammanhanget.
En fabrikör i södra Sverige köpte upp de flesta (för skrotning trodde man...) men sålde dem till Lagos i Nigeria, efter "penselrenovering" och kanske lite fuffens beträffande tillverkningsår och liknande. Ungefär 100 bussar skeppades över, och sedan dröjde det inte länge innan nigerianerna upptäckte att de blivit blåsta. De hade köpt en mängd bussar vars ekonomiska livslängd var slut, och som det inte gick att få delar till. Det blev utrikespolitik av det hela, och på Scania rasade man över dessa skrotfärdiga bussar som drog ner företagets rykte. Fabrikören i södra Sverige lär ha fått sina fiskar varma...



Undrar hur länge de här bussarna levde i Nigeria. Antar att de skrotades där efter inte så lång tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ja, vartefer de gick sönder (i förmodligen tung trafik i hett klimat på dåliga vägar) föll de nog ifrån. Jag berättade om detta för Leif Stolt, som varit i Lagos. Han hade iallafall inte sett någon Metropol. Så de blev nog inte så gamla. man kan ju undra om svenska staten fick gå in med ersättning.

Lulebjörnen

Det finns folk som ser en chans att tjäna pengar på allt...och med alla slags metoder...

Tur för fabrikören att det var för 40 år sen när det kanske inte var så enkelt att resa jorden runt.
Hade det varit idag hade säkert nigerianerna kommit och gjort upp "garantianspråken" med fabrikören på ort och ställe  :o...

De 100 Metropolerna som blev kvar, hur skrotades dom? Har något minne från nån tidningsbild av Capitoler/Metropoler som eldades upp på någon skrot. Gladökvarn?

Tack för infon om Capitolerna och Metropolerna. Man var ju något mer än 3 äpplen hög på den där tiden men sög ju i sig allt som hade  något med bussar och lastbilar att göra. Det är därför man kommer ihåg det där med bussarna på båten. Man tyckte det var synd på de fina bussarna...
För Capitoler är ju något av de snyggaste bussar som tillverkats  :)...

Niklas Bygdestam

Har föresten Nigeria vänstertrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Troligen var det väl en gammal engelsk koloni med vänstertrafik, om man nu över huvudtaget brydde sig om var dörrarna satt.

Vad gäller Metropolerna slaktades väl en del av dem för att få ihop 100 fungerande. En del som var trasiga skrotades på Högdalen av Demonteringar (numera i Hölö). Många bussar blev plundrade och vandaliserade när de stod vid Rissne tämligen obevakade.