SS F4 på Barnens ö

Startat av Mr H, 23 juni 2010, 21:35:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Igår hade jag anledning att besöka Barnens ö alias Väddö! Det slog mig under resan vilken absurd tanke det måste ha varit att släpa ut en (eller flera?) stora F4-trådbussar till ön som sovsalar för barnen inte minst på den tidens smala och krokiga vägar. Varför valde man F4 som inte kunde förflytta sig av egen kraft eller gick de kanske dit per båt? Borde det ändå inte varit bra mycket enklare att ta dieselbussar och köra ut dit för egen maskin.

Jag har själv sett en F4 (den enda?) på Barnens ö i slutet av 60-talet där den stog i två delar på en grusplan som förråd. Rutorna var förmålade med blått sannolikt för att bussen tjänat som sovsal. Några korgstolar låg i drivor inuti bussen och det var fascinerande att konstatera förarplatsen i mitten längst fram.

Någon som har mer info om denna märkliga händelse i Stockholms busshistoria? Hur och varför F4 hamnade långt ute i Stockholms norra skärgård känns spännande!

Mr H

Ersa

Då de inte finns kvar idag undrar jag när och hur man tog hem dem igen.

Peter Rost

Det var väl någon med chefsposition inom Stockholms Spårvägar som skänkte bussen till Norra Latins seglarskola ute på Barnens Ö.

/Peter

Mr H

Var det en F4 eller flera?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 11:09:52 AM
Var det en F4 eller flera?

Mr H

Var det inte några från SSS som var ute och spanade efter just F4:an (F4:orna?) på 60-talet, i förhoppning om att kunna rädda en sådan?  Kanske något att fråga gänget som fanns med på flydda tider?


Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 juni 2010, 12:15:21 PM
Var det inte några från SSS som var ute och spanade efter just F4:an (F4:orna?) på 60-talet, i förhoppning om att kunna rädda en sådan?  Kanske något att fråga gänget som fanns med på flydda tider?

Jodå jag kan se mig som en av dem och det var därför jag hamnade på Barnens Ö gloendes på F4:an!
Ägaren var vad jag minns inte avogt inställd och ett tag var faktiskt F4:an med i SSS busslistor som bevarat fordon. Dessvärre var det väl så att resurserna inte räckte till för detta objekt också och till slut dog idén. Den var väl inte i världens bästa skick heller även om jag tror att den var komplett frånsett motorer. Vet inte vad som hände med vagnen sedan, kanske den skrotades, men när jag nu var ute på Barnens Ö kunde jag på många gårdar se riktigt gamla foron i olika skick så kanske, kanske...! Lite trist ändå att vi inte lyckades få med oss detaljer från bussen åtminstone, en och annan korgstol exempelvis!

Mr H

Mr H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juni 2010, 12:26:50 PM
Kan denna länk ge lite mer kött på benen?

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=239661&PHPSESSID=dd76a507d3a56b9e121a916f24047501



Jättetack Mats, ja det där klargör ju det mesta utom möjligtvis om den fortfarande lever på något sätt!

Mr H

Björn Forslund

Ersa, som ofta är ute o spanar efter reliker i Roslagen, kan väl göra en expedition och kolla efter ev kvarlevor vid bilverkstaden som omnämns?

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 juni 2010, 15:06:32 PM
Ersa, som ofta är ute o spanar efter reliker i Roslagen, kan väl göra en expedition och kolla efter ev kvarlevor vid bilverkstaden som omnämns?

Tja, varför inte? Björkö-Arholma var det ett tag sen jag snurrade runt på. :)