Sj Turistbussar

Startat av Tribben, 16 april 2010, 12:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tribben

Jag hittade denna katalog från 1954, där SJ kör resor i egen regi hur länge höll denna verksamhet på?



Tänk att t.ex. åka en tio dagars resa till Norge för 495 kronor idag :D



Katalogen är helt komplett

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tribben skrivet 16 april 2010, 12:32:04 PM
Jag hittade denna katalog från 1954, där SJ kör resor i egen regi hur länge höll denna verksamhet på?


På Nordkalotten körde SJ turistresor i alla fall åtminstone under andra halvan av 1960-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

SJ hade speciella bussar i Övertorneå. Dels de äldre Vo B635-SKV i specialvariant. Sedan kom i Norgetrafiken till Övertorneå 1247/48/49/50 från Larvik. Alltså deras stålturistkaross. 3dd Borås (Halmstad) fick 1256 och 4 dd Göteborg (Uddevlla) fick 1257 som var Larviks Lättmetallkaross.
Jag är lite osäker på i vilken omfattning busscharter fanns när bussarna kom men det verkar som om bussresor var planerade när de beställdes.SJ:s och hela Sveriges ekonomi var lite labil under några år på slutet av 60 talet. Från ca 1870 talet fram till 1965 var industrisysselsättningen dominerande och detta ändrades 1965. SJ;s egenproducerade resor har varierat i tid. Jag har fått intrycket att de helt försvann ca 1968 för att återkomma ca 1986 i begränsad omfattnig. SJ:s dotterbolag GDG hade under några år på 70 talets början reseproduktion ihop med Linjebuss i Växjö. Ca 1975 började man sköta detta själv. LB gjorde då åtgärder med samgående med andra företag och plötsligt något år efter detta gick mycket av det som gjorts av LB åt skogen. SJ:s busstrafik slutade alltså med bussresor ungefär 1968. Dock en tynande tillvaro som ofta bestod av Nordkalottresor. En orsak till att dessa var kvar kan ha varit restriktioner i Norge. Det var svårt att där bedriva turisttrfik och beställningstrafik vilket gjorde att SJ behöll sina Norge resor ett tag. 

Mr G

Användes dessa bussar enbart i turisttrafik eller sattes de ibland in i den ordinarie trafiken Övertorneå - Pajala också? Och hur länge var de stationerade i Öt?

F ö undrar jag om resan i broschyren från 1954 kan ha varit särskilt bekäm, bussarna var väl långt ifrån moderna jämfört med dagens. Inte heller vägarna, en stor del av resan måste väl t o m ha gått på grusvägar.

Runt 6625 kr hade resans kostat i dagens penningvärde. Är inte särskilt insatt i prisbilden för liknande resor idag. men det låter väl inte helt ohemult. 9 hotellnätter tycks ingå liksom helpension och alla entréavgifter. Hade nog varit svårt att få till det priset idag gissar jag. Fast det förstås, på den tiden gick det väl bra med enklare logi. Där kanske är största skillnaden.
吉先生

S Svensson

Har sett igenom litet.  Bussarna 3375-3378 kom till SJ 620502 och var Volvo B63508 med kaross från Katrineholm. Alltså det som kallas SKV.Företaget ingick i ASJ.Dessa fyra bussar var 2,35 breda till skillnad från huvuddelen som kom från 1960 2,50 m.För intresse kan nämnas att det kom 3379 med kaross från Hägglund till Östersund och 3380 och 3381 från Höglunds och till Funäsdalen. Även dessa tre var Volvo B63508. Vad jag kan förstå så saknades servo i bromsar och styrning enligt förare som kört på det sistnämnda stället.
I Övertornå placerades ca 1976 och 1977 två bussar B58 från Säffle. Dessa ersatte två av de 4 ovan. Härutöver fanns av Larvikarna två 1247 och 1248 omplacerade till Gävle/Ljusdal och Skaraborg/Skövde. 1249 skrotad efter olycka och 1250 var kvar i Övertorneå (alltså Luleå som huvudort) ända till slutet då den omplacerades till Ljusdal. Det är möjligt att Peter har foto på dessa typer.Det är troligt att de nya bussarna enbart gick ett år i turistkörning till Norge. Om de alls gick. 
Ytterligare uppgifter om Norgeresor: När jag åkte till Nordnorge med buss sommaren 1997 så omtalades att det tidigare årtionden varit problem med fordonstillstånd. Uppenbarligen kördes turistresor i Norge med linjetrafiktillstånd. Troligen hade SJ sin körning på Nordkalotten på linjetrafiktillstånd. Kanske inte så konstigt. Även här i Sverige kördes turisttrafik som linjekörning. T ex Göta Kanal körning med busstrafik och tillstånd så tidigt som 1926. Om jag nu minns rätt.

Mr G



SJ 3378 såg ut så här i juni 1974. Fotograferad i Pello.
吉先生