Författare Ämne: Söndagsbild 106  (läst 1612 gånger)

Utloggad Jona

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1561
    • Jona on the net
Söndagsbild 106
« skrivet: 28 februari 2010, 02:12:20 AM »
HEJ

Idag bjuder jag på en liten kortare söndagstråd med något färre bilder än vad jag senast bjudit på. Så därför tänkte jag så här, jag skriver denna tråd väldigt långsamt, och om ni då läser den långsamt, så bör det ta lika lång tid som normalt och läsa detta inlägg.

Idag tänkte jag att äran att få bli omnämnd lite gran här denna Söndag är kommen till Swebus 4046.

Börjar med lite länkar till äldre trådar här i forumet, och snälla, betrakta dom bara, svara inte i dessa arkivtrådar.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6496.0

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11014.0

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11143.0

Enligt vissa av trådarna jag länkar till ovan kom denna individ vid leveransen i november 1996 till Hudiksvall där den rullade till slutet av 98 eller så på ett ungefär. Då flyttades den till Umeå. Den rullade bland annat i Nordmaling och i Vindeln. 2003 rullade den i Umeå fortfarande enligt bilderna i trådarna. 2006 däremot rullade den runt i dalarna med Dalatrafikens lack.

Allt detta enligt information från trådarna.

Men 2008 kom bussen året "hem" till Umeå igen, och här börjar jag mitt bildsvep.


Än rullar sopåkarna från Paris på stadens gator och kör stadstrafiken i Umeå. Så 4046 används på landsbygd där Swebus har trafik.
På bilden står bussen uppställd vid Swebus dåvarande garage på Västerslätt, för i det nuvarande var det Veolia som var kung och härskare ännu.

(PS Sopåkarna från Paris = Veolia, det är ett litet skämt som avser vart dagens bolag veolia startade sin verksamhet, var nämligen så att man då, liksom nu sköter avfallstransporterna i Paris.)


Låt oss sedan hoppa fram en sådär 10 månader från förra bilden, nu är det Swebus som kör stadens stadstrafik och här kommer en vit 4046 utan stripes på en av stadens stadslinjer mot Ersmark.


Båda dessa individer är nyinflyttade här vid fototillfället, den ena får transportera lite mer långväga resenärer, den andra kör extra mellan  Vasaplan - Haga - Ersboda och Ersmark.


Sist ut en tredje bild från samma tillfälle, för nästan exakt 1 år sedan är bilden fotat. Bussen är fortfarande helvit och med en mindre skada på kofångaren på dörrsidan.


Nästan 3 månader senare dyker bussen upp i Hörnefors när jag är där, nu är den nymålad och kofångaren är lagad, eller ska jag säga, gissningsvis utbytt till en ny platsbit.

Här hade jag egentligen hoppats på och få fota Swebus 5049 som brukar dyka upp här på denna extratur om förstärker till Hörnefors, men denna dag fick vi ju till mitt förtret istället nöja oss med att se bilder på denna buss istället.

Det som gjorde 5049 speciellt för mig personligen kan ni läsa om i del 100 av denna tråd.


Sist ut i denna buss som ofrivilligt blivit indragen i en mängd intriger och flyttande fram och åter som värsta flyttfågeln får bli denna bild som visar Hörnefors Centrum och busstation.
Följer man bruksgatan som bussen befinner sig på några 100 meter västerut, alltså förbi bussen och vidare bakom, så kommer man efter cirka 500 meter ungefär fram till väg E4 men även den framtida resecentrum på Botniabanan där pendeltåg både söder och norrut kommer och ha uppehåll. Så resan lär framöver bli både snabbare, säkrare och bekvämare bara om ett halvår eller så.

Fast en resa med 4046 tackar ni väl ändå inte nej till?

Svensk busshistoria berättar följande om denna buss: http://www.svenskbusshistoria.se/index.html

Chassinummer          YV31MA715VA046164
Registreringsnummer FFH645
Årsmodell                1997
Registreringsdatum   1996-11-07
Chassitillverkare       Volvo
Chassityp                B10M-70B
Karosstillverkare      Säffle Karosseri AB, Säffle
Karosstyp               System 2000
Karossnummer        8294
Dörrar                    1-1-0
Längd                    14600
Bredd                     2580
Axelavstånd            7000+1300
Tjänstevikt             15060
Totalvikt                23500
Hästkrafter             360
Bränsle                   Diesel
Passagerare            55+20
Motor                     DH10A 360
Växellåda               ZF 5 HP 600
Bakaxelutväxling     4,25
Ägarhistorik            1996-11-07 Swebus AB 4046
                            2009-12-01 Nobina Sverige AB 4046


Sedan en liten reflektion, i både bildtext och i själva inläggets text så skriver jag koncist Swebus och inte Nobina, anledningen till detta är ju självklar, vid bildtillfället hette bolaget nämligen Swebus och inget annat. Detta gäller även själva historiska anblickarna jag berättar om i själva inlägget.

Tidigare delar http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/MVH Jona
MVH Filosofen Jona