Varför Odenplan för vissa nattbussar? (SL)

Startat av buskörare, 17 oktober 2009, 12:30:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Ska flytta från Tyresö till Täby i vår, jobbar på Lidingö och försöker förstås åka kommunalt. Lidingö-Tyresö funkar väldigt bra, jag slutar oftast mellan 24-26 på nätterna och det tar ca 1h15min-1h25min att ta sig hem. Trots att jag alltså korsar stan mer eller mindre.
Till Täby kommer det enligt SL-planeraren ta drygt 1h44min + att eftersom dom bussarna avgår från Odenplan och alltså inte ens i närheten av 291:ans sträckning så skiter sig den turen jag tar oftast, dvs 25.02 från Lidingö. Att den skiter sig beror på att 94:an, som jag måste ta från Stadion till Odengatan inte passar in och jag inte tror jag hinner gå heller. Det medför en väntetid på uppåt 1 h för att ta sig hem. Nej tack, då får det bli bilen med alla avgasutsläpp som följd.

Men frågan är då varför just denna (och några få till vad jag har förstått) går från Odenplan? Varför inte Vasagatan som endel andra norrgående bussar?

Eller har jag missförstått alltihop?

Yujin Zhang

För att 690/691 har ändå anslutning* med 595 vid Odenplan för vidare färd mot/från Centralen och om jag minns korrekt passar även tiderna ganska fint med 94an mot GUP vid ODP. Antalet som ska ta sig från Täby till Lidingö (eller visa versa) är så gott som obefintlig på en vanlig vardagsnatt skulle jag tro.

(*alltså ingen _annonserad_ ansl, utan snarare korta väntetider mellan bussarna.)

buskörare

#2
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 oktober 2009, 13:49:34 PM
För att 690/691 har ändå anslutning* med 595 vid Odenplan för vidare färd mot/från Centralen och om jag minns korrekt passar även tiderna ganska fint med 94an mot GUP vid ODP. Antalet som ska ta sig från Täby till Lidingö (eller visa versa) är så gott som obefintlig på en vanlig vardagsnatt skulle jag tro.

(*alltså ingen _annonserad_ ansl, utan snarare korta väntetider mellan bussarna.)

Att inte många åker från Lidingö är ju ganska orelevant. Majoriteten av nattbussarna stannar/går ifrån Sergels Torg alt Centralen. Så det skulle säkert underlätta för alla dessa också om bussarna utgick från ungefär samma ställe. 94:an passar inte alla gånger mot GUP i vilket fall.
Vid närmare koll är det 691 jag ska åka hem då och 595 kommer till Odenplan 1 minut efter att 691 ska gå. Så den varianten funkar inte.
Ska jag ta mig från Sergels torg så är det 196:an till Fridhemsplan, där byte till 94:an till Odenplan och sen 691:an därifrån. Bra kommunkationer?

Yujin Zhang

Citat från: buskörare skrivet 17 oktober 2009, 19:24:07 PM
Att inte många åker från Lidingö är ju ganska orelevant. Majoriteten av nattbussarna stannar/går ifrån Sergels Torg alt Centralen. Så det skulle säkert underlätta för alla dessa också om bussarna utgick från ungefär samma ställe. 94:an passar inte alla gånger mot GUP i vilket fall.
Vid närmare koll är det 691 jag ska åka hem då och 595 kommer till Odenplan 1 minut efter att 691 ska gå. Så den varianten funkar inte.

Nåja, då har de ändrat passningen från 595 till 690/691; förut var det 3-4min marginal.

Men iaf, tycker du att man borde förlänga 690/691 till Centralen då får gärna hitta lite passagerare först. Jag har åkt 690/691 några vardagsnätter per månad de senaste 5-6 åren (varav de sista 7 månader hela vägen från Vallentuna på 690) och kan generellt säga så här: antalet personer har aldrig överstigit 2-3 varav 1-2 är alltid Roslagstågsanställda (som går av vid Valhallavägen) och i 4 av 5 fall är det bara jag som åker hela vägen till Odenplan. Sedan är det så här, man kan också promenera längs Upplandsgatan sedan Vasagatan och voila! Du är framme i Centralen på 12 minuter! Personligen föredrar jag den promenade än att vänta 595an i tio minuter de gånger jag ska till Centralen tidigt på morgonen...

Omnilasse

Anledningen till att Odenplan har valts är väl historiska orsaker och tidigare utgick ju nattbussarna från lite olika ställen i staden, med krångliga byten som följd (man ansåg väl att Odenplan var bättre än att utgå från Tekniska högskolan - då den grenen förr i tiden saknade nattrafik på tunnelbanan). Det är först på senare år man försökt samla dem till Sergels Torg. Men jag instämmer fullt i att detta är den största bristen med nattrafiken. Tack och lov går ju tunnelbanan hela natten på helgerna nu, men just när man skall ta sig från en del av staden till en annan på natten är det ju ett elände. Och även om det finns några minuters marginal så är det ju inte så kul om bytena inte är annonserade (det vill säga så att man vet att bussen väntar in mindre förseningar). Helt bisarrt är det exempelvis att man inte har samtrafik med 595 från Centralen. Men det är klart att i nuläget förlänga norrortslinjerna till Centralen/Sergels Torg, skulle ju kosta ytterligare en tjänst, så det är väl som sagt en ekonomisk fråga att de inte har förlängts dit. En annonserad anslutning till 595 borde ju dock gå att få till   

Yujin Zhang

CitatMen det är klart att i nuläget förlänga norrortslinjerna till Centralen/Sergels Torg, skulle ju kosta ytterligare en tjänst, så det är väl som sagt en ekonomisk fråga att de inte har förlängts dit. En annonserad anslutning till 595 borde ju dock gå att få till    
Som sagt, jag har svårt att se det fördelen i det hela när det är ungefär lika många som åker sträckan i frågan som 504an i Norrbotten innan man kortade av linjen... Det är bättre att satsa resurser där det verkligen behövs.

CitatEn annonserad anslutning till 595 borde ju dock gå att få till
Jag håller definitivt med, det handlar (med dagens tdt) bara om att låta 595 avgå en min tidigare från Centralen för att anslutning till 690/691 ska funka (och såklart att lägga in anm på förarspecen). Men men, de har säkert deras skäl till att göra 595 passera en minut efter 690/691 avgår (och nej, det är inte gnäll från min sida, utan ärligt talat).

Nico


Troligtvis är nog behovet av koppling på just sträckan Lidingö => Täby (antar att det är centrala Täby som avses) ganska litet på vardagsnätterna. Mycket handlar väl annars om efterfrågan och därmed ekonomi och i många fall så sitter man ganska ensam och styr under vardagsnätterna. Jag misstänker därför att Odenplan rent generellt täcker upp ganska fint för de flesta resbehov som finns från stadens centrala delar och i riktning Danderyd och Täby.

Sen finns det ju faktiskt en hel del nattlinjer som inte utgår från Centralen eller Sergels torg utan som, ibland beroende på veckodag, istället har Slussen, Fridhemsplan, Odenplan mm. som starthållplats. I en del andra fall så krävs omstigning en eller t.o.m. flera gånger vilket gäller för bl.a. en del 69X- och 79X-linjer. Vissa linjer som t.ex. 598 kommer sedan inte heller in hela vägen under vardagsnätter utan endast under fredag natt mot lördag samt lördag natt mot söndag medan somliga som t.ex. 199 och 699 inte ens går under vardagsnätter osv.

Vad gäller 595:an så kan jag annars hålla med om att det är lite märkligt att man inte har passning vid Odenplan, men frågan är väl som sagt hur stort behovet är i sig? Påtalas det till SL så kanske de ser över det hela på något vis. I övrigt handlar väl en del även om ren logistik för det skulle troligen kräva vissa ändringar för att få plats med bussarna i flera fall om nu samtliga linjer skulle utgå från Klaraområdet. Under just vardagsnätter så får man nog därför vara beredd på byten.

Kommer man in med en 196:a så kanske man ska stå i en 30 minuter innan man går vidare på en 592:a och så mycket plats där man kan stå ifred finns det inte vid Centralen eller vid KBV. Visst är tanken att man ska åka iväg till exempelvis Slussen och ställa upp vid lite längre uppehåll, men det är ändå en bit bort vilket krånglar till det och därför stannar de flesta kvar i närområdet. I flera fall är det inte heller alltid det hinns med då reglertiden kanske bara är 18-20 minuter eller så och det är inte tillräckligt för att åka fram och tillbaka på med en bensträckare emellan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 17 oktober 2009, 22:34:28 PM

Sen finns det ju faktiskt en hel del nattlinjer som inte utgår från Centralen eller Sergels torg utan som, ibland beroende på veckodag, istället har Slussen, Fridhemsplan, Odenplan mm. som starthållplats. I en del andra fall så krävs omstigning en eller t.o.m. flera gånger vilket gäller för bl.a. en del 69X- och 79X-linjer. Vissa linjer som t.ex. 598 kommer sedan inte heller in hela vägen under vardagsnätter utan endast under fredag natt mot lördag samt lördag natt mot söndag medan somliga som t.ex. 199 och 699 inte ens går under vardagsnätter osv.
Fast skillnaden är att alla andra linjer nu har anslutning till buss som går från Sergels torg/Centralen på vardagar utom 690-linjerna. 491 och 492 har ju förlängts till Sergels Torg på vardagsnätter och det är alltså en tanke från SL:s sida. Några linjer som utgår från Fridhemsplan finns därför inte heller (om inte 91 räknas) och inte från Slussen efter att tunnelbanan slutat gå. Men att man får göra ett byte tror jag de flesta accepterar. Problemet med att byta från innerstadsnattbussarna är ju att det inte finns någon angiven anpassning (d.v.s att bussen väntar). Detta skulle gå att ordna iaf i ena riktningen på 690-bussarna troligen utan någon kostnad och då får man en acceptabel standard även där på vardagskvällar. Att detta inte fungerar har nog snarare att göra med att ingen har tänkt på det på SL och att det tillhör två olika trafikområden. Därför finns det förstås inga krav på samordning (även om det nu råkar vara Busslink som kör båda linjerna). Ett enkelt påpekande för detta till SL tror jag därför kunna få en god effekt - även om det förstås finns ett problem med att det rör två olika avtalsområden.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 18 oktober 2009, 19:24:38 PM
Fast skillnaden är att alla andra linjer nu har anslutning till buss som går från Sergels torg/Centralen på vardagar utom 690-linjerna. 491 och 492 har ju förlängts till Sergels Torg på vardagsnätter och det är alltså en tanke från SL:s sida. Några linjer som utgår från Fridhemsplan finns därför inte heller (om inte 91 räknas) och inte från Slussen efter att tunnelbanan slutat gå. Men att man får göra ett byte tror jag de flesta accepterar. Problemet med att byta från innerstadsnattbussarna är ju att det inte finns någon angiven anpassning (d.v.s att bussen väntar). Detta skulle gå att ordna iaf i ena riktningen på 690-bussarna troligen utan någon kostnad och då får man en acceptabel standard även där på vardagskvällar. Att detta inte fungerar har nog snarare att göra med att ingen har tänkt på det på SL och att det tillhör två olika trafikområden. Därför finns det förstås inga krav på samordning (även om det nu råkar vara Busslink som kör båda linjerna). Ett enkelt påpekande för detta till SL tror jag därför kunna få en god effekt - även om det förstås finns ett problem med att det rör två olika avtalsområden.

Jag åker ju 491:an i dagsläget hem och den passar perfekt med 291:an. En bit att springa, men det är ju okej. Att göra byten är också helt okej för min del, flertalet om det behövs. Men att bli ståendes i 60 min mitt i natten bara för att bussarna inte går ens i närheten av varandra är inte okej, därför blir det bilen. Just den turen jag åker mest skiter sig pga 94:ans tid mellan Stadion och Odengatan. Jag ska kolla möjligheten att gå därimellan, men troligen hinner jag inte.

JDS

Hur lång tid har du på dig från Stadion till Odengatan? Det är 800 m så med 8 km/h (snabb gångfart) går du på 6 minuter. Att åka via Centralen för att överbrygga det avståndet verkar stolligt till och med om bussarna hade gått den vägen, hoppas att det löser sig.

buskörare

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2009, 22:58:40 PM
Hur lång tid har du på dig från Stadion till Odengatan? Det är 800 m så med 8 km/h (snabb gångfart) går du på 6 minuter. Att åka via Centralen för att överbrygga det avståndet verkar stolligt till och med om bussarna hade gått den vägen, hoppas att det löser sig.

8 min tror jag att jag har. Tyvärr är jag kort och därför tar det lite längre tid för mig att knata  :P 291:an kan också vara sen förstås. Men jag ska ta mig dit nån gång på dan och testa. Alternativet är ju att ta bussen som bara går till Täby, men då måste jag nog förbereda det redan innan då det inte är gångavstånd hem vad jag tycker mig sett. Annars kan man kanske ha en cykel där, men jag gissar att det kanske inte får stå ifred? Då skulle jag kunna cykla mellan Östra och Stadion när jag åker till jobbet och ta 55:an därifrån till "Ropsten". 73:an kör ju vi och den är för oförutsägbar för att jag ska våga lita på den faktiskt  8)

Yujin Zhang

Citat från: buskörare skrivet 19 oktober 2009, 23:07:36 PM
8 min tror jag att jag har. Tyvärr är jag kort och därför tar det lite längre tid för mig att knata  :P 291:an kan också vara sen förstås. Men jag ska ta mig dit nån gång på dan och testa. Alternativet är ju att ta bussen som bara går till Täby, men då måste jag nog förbereda det redan innan då det inte är gångavstånd hem vad jag tycker mig sett. Annars kan man kanske ha en cykel där, men jag gissar att det kanske inte får stå ifred? Då skulle jag kunna cykla mellan Östra och Stadion när jag åker till jobbet och ta 55:an därifrån till "Ropsten". 73:an kör ju vi och den är för oförutsägbar för att jag ska våga lita på den faktiskt  8)

Hmm hmm...här var det knepigt. 8min är nog ganska svårt att hinna med tycker jag (speciellt eftersom det är nattrafik vi pratar om), man får nästan jogga lite. Jag tror "cyckelpendeln" mellan Stadion och Valhallavägen/Odengatan låter lite overkill. :P
Nu vet jag visserligen inte exakt vart i Täby du kommer flytta, men det jag skulle rekommendera är att ta 690an och cykla resten vägen hem, då får man ju lite motion på köpet också. (allt inom 1.5-2km radie t/fr busshpl är väl rimligt?) :)

JDS

Alla är ju olika, men jag måste säga efter ett antal år med mer eller mindre ständig nattjänst att det är bra mycket skönare att kunna åka kollektivt hem, även om man får gå sista biten, än att behöva köra bil. Visserligen tar det lite längre tid, men jag slipper ju att köra bil TILL jobbet, och dessutom slipper jag sitta på helspänn hela vägen hem, så vid sängdags är jag mer utvilad om jag har åkt kollektivt.

buskörare

Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 oktober 2009, 23:24:19 PM
Hmm hmm...här var det knepigt. 8min är nog ganska svårt att hinna med tycker jag (speciellt eftersom det är nattrafik vi pratar om), man får nästan jogga lite. Jag tror "cyckelpendeln" mellan Stadion och Valhallavägen/Odengatan låter lite overkill. :P
Nu vet jag visserligen inte exakt vart i Täby du kommer flytta, men det jag skulle rekommendera är att ta 690an och cykla resten vägen hem, då får man ju lite motion på köpet också. (allt inom 1.5-2km radie t/fr busshpl är väl rimligt?) :)

Jag kommer bo i Hägernäs Strand. Tyvärr är min lokalkännedom i Täby lika med noll, så jag vet inte hur långt det är mellan nattbussen och mig.
Tror inte heller att jag hinner på 8 min  :'(
Har blivit ruskigt bortskämd nu under min tid i Tyresö, men som ny i storstan får man ju ta det som erbjuds. Och Tyresö är för attraktivt tydligen.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 20 oktober 2009, 00:11:31 AM
Jag kommer bo i Hägernäs Strand. Tyvärr är min lokalkännedom i Täby lika med noll, så jag vet inte hur långt det är mellan nattbussen och mig.
Tror inte heller att jag hinner på 8 min  :'(
Har blivit ruskigt bortskämd nu under min tid i Tyresö, men som ny i storstan får man ju ta det som erbjuds. Och Tyresö är för attraktivt tydligen.

Jo, det är en bra bit från 690. Ungefär hela Täby att cykla genom mitt i natten. Vardagsnätterna blir en svår nöt att knäcka, luktar bil tycker jag.

Jag håller med om att det är dåligt att inte 690-linjerna går ner till Centralen på vardagnätter. Tanken med de olika bytespunkterna Odenplan, Fridhemsplan, Sergels torg/Centralen och Slussen var att det skulle vara lätt att med innerstadsnattlinjerna 91,94 och 96 (och delvis 595) förflytta sig mellan dessa punkter. Så var det också när 91 och 96 gick var 30:e minut och 94 varje kvart nätterna igenom. Nu är det näst intill hopplöst då 91 går med 70-minuterstrafik, 96 med haltande 30/60-minuterstrafik och 94 varje halvtimme. Lägg då till att 595 enligt uppgift precis inte passar med 690 och 691 vid Odenplan, och man får resultatet av en inte (tillräckligt) sammanhållen strukturerad trafikplanering mellan de olika trafikslagen och trafikutövarna. Man kan även se det som en dålig styrning av trafikplaneringen från huvudmannen.