Allmänna bussforum > Busstrafik

Linjenummer i SL-trafiken, spårväg/buss

<< < (2/3) > >>

Stefan Isaksson:
Hej, jag ska försöka ta sambandet mellan spårvägslinjerna och dagens busslinjer.
Det är ur minnet så jag skjuter från höften, och dessutom har jag dålig pejl på bussnätet efter ca 1990.

Spårvägslinje 1 Norrmalmstorg-Odenplan-Fridhemsplan-Tegelbacken-Katarinavägen-Åsögatan-Rosenlund: ersatt av linje 61 år 1964. Enda ändringen då var att linjen las om ett par kvarter runt det som nu är Åsö gymnasium. Dagen H till större delen nedlagd, endast biten Norrmalmstorg-Odenplan (-Norrtull, ny sträckning) kvar. Denna i sin tur ersatt av omlagd linje 46 (1973?) och idag således en bit av stombusslinje 2.

Spårvägslinje 2 Fridhemsplan-Kungsgatan-Karlavägen-Karlaplan-Fredhäll: Fridhemsplan-Djurgårdsbron ersatt av trådbuss 32 år 1942. Trafik återupptagen mellan Karlaplan och Djurgårdsbron ett par år senare. Karlaplan-Fredhäll ersatt av linje 62 år 1963. Dagen H nedlagd sträckan Nybroplan-Karlaplan samt hela linje 32. I övrigt än idag linje 62

Spårvägslinje 3: Varvsgatan-Hornsgatan-Tegelbacken-Odenplan-Haga södra grindar: Nedlagd i två steg, Norra Bantorget-Haga 1960, ersatt av förlängd linje 33 (som därför upphörde att vara trådbusslinje) samt Varvsgatan-Norra Bantorget samma år, ersatt av ny linje 53. Båda busslinjerna nedlagda dagen H, varav 53 helt utan ersättning.

Spårvägslinje 4: Vita bergen-Hakberget: nedlagd dagen H, ersatt av 44 på Valhallavägen och 54 för övrigt. Dagens stombusslinje 4 nästan exakt som gamla spårvägslinjen.

Spårvägslinje 5: Karlberg-Östra station: nedlagd 1962 och ersatt av ny linje 50 med samma sträckning. Dagen H blev västra delen av 50 ersatt av linje 47 (i stort sett intakt idag). Östra delen av linjen nedlagd utan ersättning i samband med T-banans öppnande vid Tekniska Högskolan år 1973.

Spårvägslinje 6: Roslagstull-Sofia: nedlagd dagen H och ersatt av linje 46, som en av tre innerstadslinjer som överlevde dagen H utan större ändringar. Idag i stort sett stombusslinje 2.

Spårvägslinje 7: Vanadisplan-Djurgården: nedlagd dagen H. Längs dagens linje 7 ersatt av linje 47, norra delen nedlagd utan ersättning.

Spårvägslinje 8(I): Slussen-Enskede: nedlagd 1950, ersatt av tunnelbana 18 och en numera nedlagd matarbuss som jag inte kommer ihåg namnet på.

Spårvägslinje 8(II): Inrättad 1952 genom uppsplittring av ringlinje 4 i två delar: Södersjukhuset-Tessinplan (varvid den förresten ersatte linje 50 Skanstull-Södersjukhuset, och även tror jag någon linje på Gärdet). Nedlagd dagen H. Södra delen ersatt av linje 48 nuvarande stombusslinje 3 och norra delen av linje 62.

Spårvägslinje 9: Karlberg-Danvikstull: omlagd till Sofia 1954-55 och till Danvikstull ersatt av linje 99 (i sin tur ersatt av linje 33, ersatt av linje 53 dagen H). Resten nedlagd utan ersättning 1957 i samband med öppnandet av T-banan mellan Hötorget och Slussen. Kuriöst nog har linje 53 idag nästan samma sträckning, men det finns ingen direkt koppling.

Spårvägslinje 10: Hornstull-Ropsten, efter linje 3 nedläggning Varvsgatan-Ropsten. Ersatt av buss med samma nummer sommaren 1967 pga tunnelbanearbeten vid Ropsten. Linjen nedlagd utan direkt ersättning dagen H.

Spårvägslinje 11(I): Karlaplan-Linnegatan-Kungsgatan-Flemingatan-Marieberg. Ersatt av trådbusslinje 41 år 1941. Linjen överlevde dagen H och är idag i princip stombusslinje 1.

Spårvägslinje 11(II): Tegelbacken-Islandstorget. Öppnad 1944, ersatte buss linje 71. Omställd till tunnelbana 1952, vilket den redan från början var planerad för. Någon enstaka av de spårvagnar som levererades för linjen finns väl fortfarande i trafik. Ersättande tunnelbanevagnar är dock utskrotade nu. Linje 71 hade förresten speciella bussar, litt H3. Dessa var tydligen inte bra, bland annat hade den en uppseendeväckande stor svängradie.

Spårvagnslinje 12 har ju som bekant aldrig lagts ned.

Spårvägslinje 13(I): Tegelbacken-Ulvsunda. Nedlagd 1950 utan ersättning (dåvarande spårvägshållplats Stora Mossen knep tydligen större delen av resandeunderlaget). Sedemera sattes det in matarbussar längs den nedlagda sträckan.

Spårvägslinje 13(II): Fridhemsplan-Mälarhöjden: Nyinsatt förstärkningslinje till linje 16 år 1952. Nedlagd vid sydvästra tunnelbanans öppnande 1964. Tunnelbanelinjen fick som bekant nummer 13 (och inte 16 som hade varit mer naturligt).

Spårväglinje 14(I): Vanadisplan-Djurgården: nedllagd 1947 i samband med tunnelbanearbeten i Sveavägen. Ersatt av en förlängd linje 7 som dock gick Birger Jarlsgatan och en kortlivad buss linje 44 Nybroplan-Kungsgatan-Sveavägen. Dittintills hade linje 7 dagens sträckning och var förstärkningslinje till 14.

Spårvägslinje 14(II): Fridhemsplan-Västertorp, sedemera Fruängen: Nyinsatt förstärkningslinje till linje 17 år 1952 (nja, 17 blev väl förstärkning åt 14 egentligen). Nedlagd vid sydvästra tunnelbanans öppnande 1964. Tunnelbanelinjen blev som bekant linje 14.

Spårvägslinje 15: Norra bantorget-Sundbyberg. Nedlagd 1959, trafiken övertogs av SJ som satte in linje 15 (vet inget om dess tidigare historia), sedemera linje 515. Dessutom tror jag att det före dagen H även fanns en linje 516, men den vet jag inget närmare om. Linjen i stort sett intakt idag.

Spårvägslinje 16: Slussen-Mälarhöjden. Se linje 13(II).

Spårvägslinje 17: Stockholms utan jämförelse mest komplicerade linje, ursprungligen två linjer. Huvudlinjen 17M Slussen-Midsommarkransen nedlagd 1947. Ersatt av flera turer på linje 67. Rusningslinjen 17T Slussen-Telefonplan huvudlinje med nummer 17. Succesivt förlängd till Fruängen  under 50-talet. Se linje 14.

Spårvägslinje 18: Slussen-Ekensberg: ersatt 1950 av trådbusslinje 98 som fick nummer 63 vid omställandet till motorbuss. Avkortad sträckning och nytt linjenummer vid tunnelbanans öppnande 1964. Kvarvarande del intakt vad jag vet.

Spårvägslinje 19(I): Karlaplan-Frihamnen. Ej elektrifierad linje. Nedlagd 1929 och ersatt av en förlängd 52, eller noga taget 52F.

Spårvägslinje 19(II): Slussen-Örby. Ersatt av tunnelbana med samma nummer 1952 på Slussen-Stureby och matarbuss 191(?) Stureby-Örby. Mkt nära att bli matarspårvägslinje för övrigt.

Linje 20 (Norra Lidingöbanan) Humlegården-Kyrkviken, avkortad till Ropsten dagen H och nedlagd 1970. Ingen direkt ersättningslinje.

Linje 21 (Södra Lidingebanan) Humlegården-Gåshaga, avkortad till Ropsten dagen H.

Spårvägslinje 22: tillfällig linje till Stockholmsutställningen 1930. Norrmalmstorg-Källhagen. Det fanns förresten en likaledes tillfällig busslinje 60 Nybroplan-Källhagen. Båda nedlagda utan ersättning när utställningen slutade.

Tja så långt spårvagnar. Jag tänkte skriva ännu ett inlägg om bussar.

SI

Cero:

--- Citat från: Stefan Isaksson skrivet 10 maj 2009, 22:39:44 PM ---
Spårvägslinje 18: Slussen-Ekensberg: ersatt 1950 av trådbusslinje 98 som fick nummer 63 vid omställandet till motorbuss. Avkortad sträckning och nytt linjenummer vid tunnelbanans öppnande 1964. Kvarvarande del intakt vad jag vet.


--- Slut citat ---

Tack för en intressant redogörelse. Den avkortade sträckningen Liljeholmen-Ekensberg har såvitt jag vet haft linjenummer 195, 165, 147 och 133 (nuvarande). Dock har jag för mig att jag läst att den tidigare (direkt efter tub2:s invigning?) skulle haft nummer 133 och därmed så att säga gått varvet runt nu. Finns månne någon som kan bekräfta om detta är sant och/eller komplettera de linjenummer jag räknade upp ovan?

Stefan Isaksson:
Hej, här kommer några ord om linjenumren för Stockholms Spårvägars tidiga busslinjer.

Det började med ett konkurrerande bolag, SCO - Stockholm Centrala Omnibus. Planen tycks ha varit att starta ett antal busslinjer som staden sedan skulle köpa. Linjerna numrerades från 1-4 men blev tidigt omnumrerade till 51-54 Den femte linjen hette redan från början 55. Sedan köptes bolaget av SS

Busslinjerna numrerades sedan i löpande följd i den ordning som de antingen startades eller inköptes av SS. Man han till 81 innan nya system tog överhand. Lades linjer ned fick nya linjer ofta det vakanta numret.

51(I) startad i mitten på 20-talet, det var hästomnibussarnas gamla paradsträcka: Drottninggatan. Succesivt förlängd, den var ett tag en ringlinje som gick Regeringsgatan i andra riktningen. Drottniggatsdelen omlagd till trådbuss med nummer 33. Flyttades succesivt bort från Drottningatan och försvann definitivt dagen H.

51(II) Frihamnen-Slussen. Inrättade efter 1945,  vet inte när den försvann.

52 har snurrat runt en hel del, men tycks alltid ha gått förbi Kungsholms torg. Lång tid haft sträckningen Pontonjärparken-Gärdet.

53 (I) Skogskyrkogårdslinjen. Matarlinje till spårvägslinje 8. Vid tunnelbanans öppning förlängd och omnumrerad till 183.
53(II) 1960-67 Ersättning för linje 3
53(III) 1967-idag Roslagstull-Danviken (-Henriksdal  /-Kvarnholmen) Gick dock ursprungligen via Valhallavägen-Odengatan-Eriksbergsplan-Norra bantorget.

54(I) Birkaplan-Söder någonstans. Omlagd till trådbuss med linjenummer 34, då Birkaplan-Skanstull. Nedlagd 1957 i samband med öppnandet av tunnelbanan Hötorget-Slussen.
54(II) Radiohuset-Skanstull. Inrättad dagen H, jag tror numret var vakant innan dess. Se linje 4.

55 Har väl alltid haft något med Timmermansgatan att göra. På 50-talet gick den till Vanadislunden, efter dagen H tlll Gasverket (delen upp till Hjorthagen nedlagd 1967-1970)

56(I) Essingelinjen. På 1940-talet omlagd till trådbusslinje 96 Norra bantorget-Stora Essingen.
Återfick sitt linjenummer dagen H, men dessemellan en linje med helt annan sträckning. Idag stombusslinje 1.
56(II) Kristineberg-Gärdet, jag tror att det var en i huvudsak återupptagen trafik av linje 66. Den klarade sig nog till dagen H.

57 Tror den haft flera helt olika sträckningar. Från 50-talet till dagen H världens längsta linje: Sibirien till Jerusalem. Ersatt dagen H av linjerna 53 och 49 och i mitten ingen ersättning alls.

58 Fanns visst i ett par kortlivade inkarnationer på 20 och 30-talet. Gick i många år till Eugeniahemmet och på slutet också till Epedemisjukhuset (Roslagstulls sjukhus). I alla fall sista åren entimmestrafik. Överlevde dagen H hyfsat intakt. Nedlagd utan ersättning 1973(?)

59 Kunde länge göra anspråk på att vara en av Stockholms äldsta intakta linjer, gick i princip hela tiden Karolinska sjukhuset-Norra Hammarbyhamnen. Före kriget över Mosebacke torg förresten. Var planerad att ställas om till trådbuss med nr 39 men det blev inte av.

60(I) Tillfällig linje till Stockholmsutställningen 1930.
60(II) Norra bantorget-Bromma någonstans. Förvärvad av SS i början av 30-talet, linjen som sådan från tidiga 20-talet. Blev ersatt av matarbussar till tunnelbanan 1952. Sedan undrar jag om inte numret varit vakant hela tiden.

61(I) även den en Brommalinje. Samma historia som 60(II).
61(II) ersatte linje 1 år 1964. Numret vakant efter 1973(?)

62(I) Brommalinje. Samma historia som 60(II).
62(II) ersatte linje 2 år 1963

63(I) Kommer inte ihåg, skulle tro att det var en Brommalinje även det.
63(II) nytt nummer för linje 98 år 1955. Förkortad med nytt nummer år 1964. Numret är väl vakant sedan dess.

64 Ursrpungligen en privat linje från 1922/23 som gick utåt Långsjö. Långa tider gick den Hornstull-Långsjö-Skanstull (och Brunkebergstorg har jag för mig). 1964 förkortad och omnumrerad till 144. Den klarade väl sig in på 90-talet? Nummer 64 vakant sedan dess.

65(I) Ännu en av Långsjölinjerna. Jag tror att den kortades av och fick nummer 145 år 1964.
65(II) Nu är jag osäker men sattes inte den in på 90-talet till Skeppsholmen, där den går än idag.

66(I) Hade något med Kristineberg att göra. Försvann i samband med bensinrestriktionerna under andra världskriget. När linjen återuppstod hade den nummer 56.

66(II) Ännu en av Långsjölinjerna, fast den här är betydligt yngre än 64 och 65. Liksom dessa avkortad med nummer 146 år 1964.

66(III) Reimersholme-Söderhallen. Inrättad dagen H nedlagd någon gång på 80/90-talet(?) Ursprungliga sträckan som inkluderade Brännkyrkagatan och Högbergsgatan utan busstrafik idag.

67(I) Gick ut i Brännkyrka, på 50-talet Fridhemsplan-Hägerstensåsen. Var delvis ersättning för linje 17M men linjen är äldre än så. "Spårvägsdelen" ersattes av 147 år 1964, resten med tunnelbana.

67(II) Karlbergs station-Valhallavägen-Djurgårdsbron/Skansen. Inrättad dagen H, försvann 1973.

68 Gick till Solberga. Tror att den i ersattes av linje 147 år 1964.

69 Inköpt av SS 1932 om jag inte minns fel. Linjen i sig inrättad på tidiga 20-talet: Nybroplan-Blockhusudden. Går där än idag.

70(I) Nybroplan-Lidingöbro värdshus, endast sommartrafik. Nedlagd utan ersättning 1940 pga bensinrestriktioner.
70(II) inrättad någon gång efter kriget: Hornsberg-Hammarby industriområde. Delvis ersatt av linje 49 dagen H.

71(I) Ängbylinjen. Ersatt 1944 av spårvägslinje 11.
71(II) Inrättad någon gång på senare 50-talet som tvärlinje i söderort. Nytt linjenummer dagen H: 171.

72 Kortlivad badlinje till Flaten har jag för mig.

73 Väldigt osäker på tidiga historien. I a f nedlagd dagen H, dessförinnan gick den Hjorthagen-Hammarby industriområde. Delvis ersatt av linje 55.

74 Totalt glömt bort. Tror att den var kortlivad i alla fall.

75 Brunkebergstorg(?)-Tallkrogen. Ersatt 1950 av T-bana 18.

76(I) Inrättad 1936 Lindvallsplan-Hornsplan-Duvnäsgatan (nuv Söderhallen). 1938 till Odenplan, indragen 1940 pga bensinrestriktioner, trots att övergång till trådbuss redan då var beslutad. Återupptagen 1946 dock som nummer 36, omställd till trådbuss 1947. Nedlagd dagen H.

76(II) 1947 avknoppad från linje 77: Brunkebergstorg-Norra Årsta. Omställd till trådbuss med linje 90 år 1950, nedlagd dagen H. Då delvis ersatt av linje 190 sedemera omnumrerad till 160.

77 Brunkebergstorg-Södra Årsta. Omställd till trådbuss med linjenummer 91, nedlagd dagen H.

78 Slussen-Kärrtorp. Ersatt av T-banelinje 11 år 1957(?)

79 Brunkebergstorg-Hammarbyhöjden-Björkhagen. Ersatt av T-banelinje 11 år 1957(?). Linjen lär ha trafikerats var 90:e sekund när trafiken var som störst.

80 Norra Bantorget-Traneberg. Fanns väl kvar till dagen H

81 Frihamnen-Södermalmstorg. Tror även den klarade sig till dagen H.

När trådbusslinjer inrättades var det i serierna 30-, 40- och 90-.
30 helt ny linje Reimersholme-Stureplan.
31 kortlivad förstärkningslinje till 41
32 fd linje 2
33 fd linje 51
34 fd linje 54
36 fd linje 76
41 fd linje 11
42 förstärkningsliinje till 32 och 42. Ersatte 31.
44 ej trådbuss: ersättning för liinje 14
49 ej trådbuss: Hornsberg-Fridhemsplan. Öppnad efter 1945 nedlag före 1954
90 fd linje 76
91 fd linje 77
96 fd linje 56
98 fd linje 18
99 ej trådbuss: ersättning för linje 9 till danvikstull 1954. Ersatt av linje 33.

Slutliigen linje 50 inrättad 1944: Skanstull-Södersjukhuset. Ersatt av linje 8 år 1952.

SI

Mr G:
Ojojoj, så många fel och luckor i din uppställning. Jag vill inte vara någon besserwissertyp och du har verkligen lagt ned ett jättejobb på att göra din sammanställning. Så hur löser vi det här, det skulle ta alldeles för lång tid att rätta. Det finns ett par olika sammanställningar utgivna om Stockholms spårvägs- och busslinjesträckningar. Jag tror att de skulle vara av intresse för dig.

Max kommer inte heller att bli glad på dig för att du anger att SS löpande linjenummersättning upphörde vid linje 81, uppväxt vid linje 82 som han är. Kolla hans hemsida så får du se hans intressanta berättelser om 82:an.

Den numreringen pågick till linje 85 f ö. Vissa kan med fog hävda 87, fast då blir det diskussion om hur man ska räkna.

Mr G:
Vet att jag varit med om att diskutera busslinjesträckningar tidigare här, och klipper in delar av två av mina tidigare inlägg här nedan:


--- Citera ---67 ver. 3 Odenplan/Karlaplan - Djurgårdsslätten
67 ver. 2 Kronobergsgatan - Hökmossen
67 ver. 1 Skanstull - Långbro sjukhus
--- Slut citat ---



--- Citera ---SS/SL linje 61 har haft 6 olika linjesträckningar. Tror att linje 60 ligger bra till i den statistiken också.

Linje 61 ver.1 Kyrkogårdsvägen - Skrubba Sand

Linje 61 ver.2 Brunkebergstorg - Eriksdal

Linje 61 ver.3 Norra Bantorget - Abrahamsberg

Linje 61 ver.4 Årsta Södra - Norrmalmstorg

Linje 61 ver.5 Norrmalmstorg - Rosenlund

(Linje 61 ver.5.1 Norrmalmstorg - Norrtull)

Linje 61. ver.6 Ropsten - Universitetet
--- Slut citat ---

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion