Från min skokartong del 369: SL Leyland och Büssing

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 april 2009, 16:44:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Innan jag började med bussfotografering på allvar hade SL gjort sig av med sina Leyland och Büssing. Men några hann i alla fall fastna på filmen innan dess.





Och så en Leyland som när bilden togs tillhörde en SvOf-medlem och bussnackare. Han får själv ge sig till känna om han känner för det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2009, 16:44:48 PM
Innan jag började med bussfotografering på allvar hade SL gjort sig av med sina Leyland och Büssing. Men några hann i alla fall fastna på filmen innan dess.





Och så en Leyland som när bilden togs tillhörde en SvOf-medlem och bussnackare. Han får själv ge sig till känna om han känner för det.


Mycket trevligt! 4439, och 4440 har jag "kuskat" med ett antal gånger. 4439 var väl i hyfsat skick vid slopning från SL 1982.

/Peter

christian berg

Mycket trevligt! Undrar vad 4440 gjorde söder om stan, trodde att den tillhörde Söderhallen hela livet. Kanske är Büssingen snarare 4156 som fanns placerad i Hammarby vid denna tid. Kul om du hade mer av dylika bilder.

Christian B

Staffan Sävenfjord

Citat från: christian berg skrivet 12 april 2009, 17:56:06 PM
Mycket trevligt! Undrar vad 4440 gjorde söder om stan, trodde att den tillhörde Söderhallen hela livet. Kanske är Büssingen snarare 4156 som fanns placerad i Hammarby vid denna tid. Kul om du hade mer av dylika bilder.

Christian B

Jag har noterat 4146 bak på bilden men dessa noteringar har tyvärr ofta visat sig vara felaktiga. Så det är mycket möjligt att det skall vara 4156. Tyvärr går det inte heller utifrån orginalbilden se om det står 4146 eller 4156. Inter heller regnumret går att läsa.
Det här är nog allt vad jag har från den här tiden och som inte tidigare visats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viking

Hej

Hittade en bild till på 4439, tyvärr så tog jag bara en bild på bakdelen, men det syns att den var i fint skick, åtminstone på utsidan.



Anledning till besöket var dock en utfärd med den bussen som stod p åandra sidan fackverksstolpen nämlgen....



och jag menar inte H2:an, fast idag skulle väl en utfärd med den betraktas som ganska diggabel...

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2009, 16:44:48 PM




Undrar lite över vilken fart man kunde komma upp i med en sådan här Leyland? Jag har kört Leyland dubbeldäckare för SSS. Bland annat skulle jag vid ett tillfälle köra en dubbeldäckare från Stockholm till Uppsala. Den kom upp till 60 km/h och jag körde ju bussen på motorväg ;)
Men var dessa bussar lika långsamma? Eller var de kanske snabbare eftersom de inte var dubbeldäckare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Doomsday

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 april 2009, 10:03:40 AM
Undrar lite över vilken fart man kunde komma upp i med en sådan här Leyland? Jag har kört Leyland dubbeldäckare för SSS. Bland annat skulle jag vid ett tillfälle köra en dubbeldäckare från Stockholm till Uppsala. Den kom upp till 60 km/h och jag körde ju bussen på motorväg ;)
Men var dessa bussar lika långsamma? Eller var de kanske snabbare eftersom de inte var dubbeldäckare?
Jag minns dessa bussar ganska väl från barndomens år. Det här var inga fartfantomer direkt. Jag tror att man fick vara glad om man fick upp en Leyland till 75 Km/h, men Büssing hade ännu svagare motor.

Jag tror att de var långsammare än de gamla SJ-bussar som kallades för "mopeder". Det var renodlade stadsbussar.

Därför såg man dessa bussar knappast nån annanstans än i innerstan och närförorterna. Det var dock några såna bussar som lånades ut till Botkyrka/Huddinge när det var brist där ett tag. Då rullade t.o.m. Leyland på E4 mot Södertälje och det kan inte ha varit nån höjdare, men nog hellre det än inget alls.

Även på turer till och från Muskö-basen användes stadsbussar i brist på andra. Att hamna ombord på en Büssing måste ha varit en nitlott på Muskö-trafiken.

Om jag har nåt fel här så får det gärna rättas till om nån vet mera.

Peter Rost

Citat från: Viking skrivet 22 april 2009, 08:05:20 AM
Hej

Hittade en bild till på 4439, tyvärr så tog jag bara en bild på bakdelen, men det syns att den var i fint skick, åtminstone på utsidan.



Anledning till besöket var dock en utfärd med den bussen som stod p åandra sidan fackverksstolpen nämlgen....



och jag menar inte H2:an, fast idag skulle väl en utfärd med den betraktas som ganska diggabel...

//Viking

Mycket diggabelt!

Sista gången jag såg 4439 var på sommaren 1986, utanför Huddinge brandstation, verkade då inte i körbart skick.

Vilket år tog du dessa två bilder?

/Peter

Viking

#8
Tror det var 1982, vi var i alla fall på utfärd till Arlanda med 4443 samma dag. Jag litar på att Staffan eller någon annan som har bättre ordning på anteckningar än mig kan ange datumet...  :-)

Här är en bild på några av dem som kan ha ordning på anteckningarna..... :-)


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Staffan Sävenfjord

#9
Citat från: Viking skrivet 22 april 2009, 20:18:10 PM
Tror det var 1982, vi var i alla fall på utfärd till Arlanda med 4443 samma dag. Jag litar på att Staffan eller någon annan som har bättre ordning på anteckningar än mig kan ange datumet...  :-)

Här är en bild på några av dem som kan ha ordning på anteckningarna..... :-)



Ja, jag borde ju veta när det var för jag är med på bilden. Närmare bestämt i blå rock som fjärde man från vänster. Utfärden var den 24 oktober 1982. Vid ratten satt Lars-Åke Smith och han hade även behörighet att köra inne på Arlandas område. Dock inte på landningsbanorna. Vill säga att han hade även den behörigheten med gjorde det inte med den här bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viking

Fast på bilden är det Micke Asklander som sitter vid ratten, tycker mig se LÅS siluett inne i bussen...

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

AGR

Citat från: Doomsday skrivet 22 april 2009, 17:02:47 PM
Jag minns dessa bussar ganska väl från barndomens år. Det här var inga fartfantomer direkt. Jag tror att man fick vara glad om man fick upp en Leyland till 75 Km/h, men Büssing hade ännu svagare motor.

Jag tror att de var långsammare än de gamla SJ-bussar som kallades för "mopeder". Det var renodlade stadsbussar.

Därför såg man dessa bussar knappast nån annanstans än i innerstan och närförorterna. Det var dock några såna bussar som lånades ut till Botkyrka/Huddinge när det var brist där ett tag. Då rullade t.o.m. Leyland på E4 mot Södertälje och det kan inte ha varit nån höjdare, men nog hellre det än inget alls.

Även på turer till och från Muskö-basen användes stadsbussar i brist på andra. Att hamna ombord på en Büssing måste ha varit en nitlott på Muskö-trafiken.

Om jag har nåt fel här så får det gärna rättas till om nån vet mera.

Ang fart på H32 och H34. Först H32 där gällde det att få god fart i nedförsbacken i Muskötunneln för att komma upp i andra ändan.  Att köra H34 på linje 705X Skärholmen-Södertälje C via E4 var en intresant upplevelse. Man startade från Skärholmen styrde ut på E4 tryckte gasen i botten och hölt den i botten till Pilgatan. H34 gjorde ca 70 km/t tills all sot försvan och H34 ökade till ca 75 km/t tydligen en metod att få motorerna ursotade då det var olika vagnar varje dag.
MVH AGR

Mr H

#12
Jag har något minne av en H32 som fastnade i just Muskötunneln och inte kom upp.
Den del av flottan som inte satt fast i bussen satt förmodligen i kö bakom den, så det var tur att "lede fi" inte uppenbarade sig just då!

Annars så var det en H32 som inte klarade av att forcera Vallfartbacken på 147:an, utrymdes, backades ner, vändes och ställdes direkt upp på "Salutorget" i Nyboda bredvis rampen. Senare till skrot
Hände även med H32 på provisoriska bron vid Rågsved på linje 19.

Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 23 april 2009, 11:34:27 AM
Jag har något minne av en H32 som fastnade i just Muskötunneln och inte kom upp.
Den del av flottan som inte satt fast i bussen satt förmodligen i kö bakom den, så det var tur att "lede fi" inte uppenbarade sig just då!

Mr H

Shit happens och i det här fallet lär det ha hänt mer än en gång. Jag hörde en förare som brukade köra den här linjen, som alltså var en beställningslinje för Musköbasen och en viss period trafikerades med Büssing, säga att det var en speciell teknik för att komma uppför backen från tunneln på Muskö-sidan.
Varför SL körde med dessa bussar på den här linjen har jag aldrig förstått. Något annat borde väl ha funnits.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Jag har en annan H32-upplevelse från Muskötunneln som var lite speciell. Büssingarna varvade och varvade och segade uppför, avgaserna stog som en dimma i tunneln. DÅ fick CF-chauffören som jag åkte med bakom innerstadsgänget nog och körde om raden med H32-or i tunneln i uppförsbacken. Tunneln är smal och krokig så det här med avgasdimman kan man kanske bortse från. Det fanns ingen sikt i alla fall!

Mr H