Hittade lite intressant läsning i ett trafik-PM som gjorts i samband med planering av området 'Ingenting' i Solna/Huvudsta.
Dokumentet finns på:
http://www.solna.se/Global/Stadsbyggnad%20och%20trafik/Projekt/Ingenting/7_PM%20trafik%20Asplunds%20all%C3%A9%202009-02-12.pdfI det så finns endel referenser till en utredning om Huvudstaleden som ska ha gjorts 2005. Undrar just om man kan leta fram den utredningen någonstans...
En annan sak som nämns är ett ev. förslag på att stänga pampaslänkens södergående påfart ner på essingeleden för att 'förbättra framkomligheten' på just essingeleden. Med det misstänker jag att man förmodligen kan ha tre öppna körfält ända från solnabropåfarten utan att det blir stört av en påfart vid pampas. Istället tvingar man trafiken ner på ekelundsvägspåfarten för att ta sej upp på essingeleden, vilket iofs inte är en särskilt jobbig ändring, bara att välja rätt rondell!
Vad jag däremot funderar över då är varför man byggde södergående påfart från pampaslänken överhuvudtaget? Den känns ju faktiskt rätt överflödig när man tittar efter.
Hade man även då fortfarande förhoppningar om en utbyggd huvudstaled, E4-länk och en stor trafikplats såsom man kan se på kartan från 1971 och förberedde med att slänga dit en påfart iaf?
Och när byggdes egentligen pampaslänken till det utseende den har idag? Det måste ha varit nångång mellan 70 och 85 eftersom den finns på plats på SLs kartor från 85.