Buss-snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Fredrik W skrivet 13 februari 2016, 20:10:37 PM

Titel: Motorväg 1970
Skrivet av: Fredrik W skrivet 13 februari 2016, 20:10:37 PM
Se bild från framsidan på en vägkarta tryckt 1970. Vilken vägsträcka är det? Jag trodde först det var E4 Södertälje-Järna eller Åby-Stavsjö men jag får inte ihop det. Nån som vet? Det borde ju inte vara så svårt att identifiera, det fanns inte så många mil motorväg i Sverige 1970.
(http://i889.photobucket.com/albums/ac95/Farsan/IMG_20160211_215353_zpsribilypr.jpg) (http://s889.photobucket.com/user/Farsan/media/IMG_20160211_215353_zpsribilypr.jpg.html)
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 februari 2016, 21:00:35 PM
Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 14 februari 2016, 10:33:04 AM
Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2016, 11:18:49 AM
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle

Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.

För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Fredrik W skrivet 14 februari 2016, 11:52:19 AM
Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 14 februari 2016, 12:15:36 PM
Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.
För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.
Det är något lurt med intrycket av skogs-terrängen, men väldigt mycket kan ju ha hänt med den under årens lopp.
Och visst var det Riks-ettan jag menade, inte -tretton... E4 Plåt-floden säger somliga...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2016, 22:58:45 PM
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 19 februari 2016, 09:16:58 AM
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.
Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

"The MYSTIC MAP" fortsätter att förbrylla oss i detta avsnitt... :)

Niklas har en stark point här...
Jag minns nivå-skillnaden från "någonstans" och upplevde den som väldigt flott och kontinental, det kan kanske vara här...
För att använda ett passande uttryck i sammanhanget: Är han inne på "rätt väg", tro? :D
Spänningen stiger...

To be continued...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Fredrik W skrivet 19 februari 2016, 12:35:30 PM
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 19 februari 2016, 13:54:14 PM
Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.
Inte jag heller... Det är nå´t med skogs-partierna som lurar mig...
Som sagt...

MYSTIKEN TÄTNAR...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2016, 14:06:20 PM
Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2016, 14:27:29 PM
Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.

Det tror jag inte. *För mycket skog. Men visst kan jag ha fel.

Det är ju bara på det vägparti som finns längst ned på bilden som det är i olika plan. Kan bilden vara tagen precis där sträckan utmed Vättern upphör och övergår mer i skog och öppna landskap? (Och att fotografen råkade vända kameran fel när han skulle ta en bild mot Vättern?)
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 19 februari 2016, 15:59:39 PM
Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2016, 16:05:43 PM
Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle


Mariefred, eller egentligen Läggesta hade inte motorväg 1970. Det är ett 1990-talsbygge.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: David M skrivet 20 februari 2016, 13:31:15 PM
Om man tittar på de motorvägar genom skogs- och bergsterräng som fanns 1969 (då fotot rimligen bör vara taget om bilden är till nästa års kartupplaga) och med nuvarande vägnummer finns ett par rimliga alternativ.

* E4 Huskvarna till Vättern söder om Gränna, Åby - Stavsjö, Järna - Stockholm, norr om Sundsvall

* E6 Mölndal - Kållered

* E16 Gävle - Sandviken, samt närmast Borlänge

* E18 Danderyd - Ullna, Järfälla - Stäket, förbi Karlstad

* E20 Jonsered - Floda. Möjligen även resten av vägen till Alingsås, om fotografen lyckats hitta en vinkel där inga anslutande vägar finns med.

* Riksväg 53 Nyköping - Oxelösund

* Värmdövägen från Hammarbykanalen till Skurubron, Tyresö- och Vendelsövägen (länsväg 229/260)



Spontant gissar jag att det kan vara E4 norr om Järna (tittar man på satellitkarta och eventuellt att fotografen spegelvänt bilden skulle det kunna vara kurvorna där ).

Annars gissar jag det kan vara E18 vid Karlstad ( Kronoparken - Kurvig motorväg och bergsskärningar finns där, 1969 hade man heller inte börjat bygga bostadsområdena precis intill vägen) eller Tyresö/Vendelsövägen (Skarpnäck närmast motorvägen var väl inte exploaterat vid denna tid?). De andra vägarna är för raka eller gick redan då genom alltför exploaterade områden för att det skulle kunna vara så lantligt.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Anders Noren skrivet 22 februari 2016, 09:09:14 AM
Jag tror att problemet är något av följande två:
- Fotot kan vara spegelvänt
- Fotot kan vara från en storstadsnära sträcka som idag är ombyggd till oigenkännlighet
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2016, 14:21:50 PM
Jag tror att problemet är något av följande två:
- Fotot kan vara spegelvänt
- Fotot kan vara från en storstadsnära sträcka som idag är ombyggd till oigenkännlighet


Om du spegelvänder fotot så kommer det se ut som om bilarna på vägen kör på fel sida, dvs i vänstertrafik. Jag har inte möjlighet att förstora upp bilden för att avgöra den saken, men det finns det nog andra här som har och kan ordna.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Anders Noren skrivet 22 februari 2016, 15:33:26 PM

Om du spegelvänder fotot så kommer det se ut som om bilarna på vägen kör på fel sida, dvs i vänstertrafik. Jag har inte möjlighet att förstora upp bilden för att avgöra den saken, men det finns det nog andra här som har och kan ordna.

Nä, oavsett höger- eller vänstertrafik så kör man i det körfält som är längst från vägens mitt och använder körfältet närmast mittremsan för omkörning.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: almeli skrivet 22 februari 2016, 17:36:15 PM
Bildet kan bl.a. sees her "Auktionen är avslutad"
http://www.tradera.com/item/2902/249183363/gulf-bilkarta-over-sverige-tr-70-ok-skick-#view-item-main

Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Ted S skrivet 23 februari 2016, 16:52:05 PM
Nä, oavsett höger- eller vänstertrafik så kör man i det körfält som är längst från vägens mitt och använder körfältet närmast mittremsan för omkörning.

Det ser ändå ut som det är strålkastare vi skymtar, inte bakljus.

Bildet kan bl.a. sees her "Auktionen är avslutad"
http://www.tradera.com/item/2902/249183363/gulf-bilkarta-over-sverige-tr-70-ok-skick-#view-item-main

Kul med en vägkarta som "nästan duger som sjökort"!
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: MartinB skrivet 09 mars 2016, 00:33:16 AM

Spontant gissar jag att det kan vara E4 norr om Järna (tittar man på satellitkarta och eventuellt att fotografen spegelvänt bilden skulle det kunna vara kurvorna där ).

Annars gissar jag det kan vara E18 vid Karlstad ( Kronoparken - Kurvig motorväg och bergsskärningar finns där, 1969 hade man heller inte börjat bygga bostadsområdena precis intill vägen) eller Tyresö/Vendelsövägen (Skarpnäck närmast motorvägen var väl inte exploaterat vid denna tid?). De andra vägarna är för raka eller gick redan då genom alltför exploaterade områden för att det skulle kunna vara så lantligt.

Jag vill nog ha det till Skarpnäck (LV 229), om det stämmer att det inte var bebyggt invid motorvägen 1969. Uppåt på bilden skulle då vara i riktning mot Tyresö.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 09:18:59 AM
Jag vill nog ha det till Skarpnäck (LV 229), om det stämmer att det inte var bebyggt invid motorvägen 1969. Uppåt på bilden skulle då vara i riktning mot Tyresö.

Orhem var bebyggt vid denna tid, sedan saknas Flatenvägen och minst 1 trafikplats och en viadukt som borde ha funnits på bilden. Körbanorna på 229:an är också mer separerade i två kurvor jämfört med bilden.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 mars 2016, 13:58:55 PM
Jag tycker fortfarande att det troligaste verkar vara på E4:an någonstans mellan Jönköping och Gränna.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: David M skrivet 12 mars 2016, 13:10:08 PM
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.


Idag finns en kraftledningsgata tvärs genom vägområdet men fanns inte med i 1951 års karta (Lantmäteriets historiska kartor) som är det äldsta kartmaterialet jag hittar. Jag vet inte när kraftledningen är byggd men det är inte otroligt att den byggdes efter 1969. Motorvägen från Södertälje till Järna var klar 1968 och det är högertrafik så bilden är från någon gång hösten 1967-1969.

Här (https://goo.gl/maps/vscYV93SCWv) har flygfotografen varit.


För att använda uteslutningsmetoden: Uppenbarligen kan väg 229 uteslutas eftersom det i så fall skulle ha funnits bebyggelse/sett annorlunda ut vid platsen, E4 Huskvarna - Gränna vill jag också utesluta (i så fall skulle Vättern ha synts på bild, det finns inga sådana karaktäristiska kurvor på den vägen som inte går nära Vättern). Jönköping går bort för redan då 1967-1969 fanns bebyggelse intill E4, där det inte var bebyggt var det ren åkermark och det finns inga bergsskärningar som ser ut så just där vid Jönköping.
Återstår då E18 vid Karlstad, E20 Göteborg - Alingsås eller väg 53 Nyköping - Oxelösund. Längs med väg 53 finns inte någon insprängd enskild väg i en bergsskärning nära motorvägen som skulle kunna stämma in med motorvägskurvorna. Vid Karlstad får jag inte heller ihop den insprängda enskilda vägen intill med hur vägnätet ser ut eller med topografin (det finns stora bergsskärningar intill motorvägen i Karlstad, men de är nästan samtliga vid Rudsmotet eller intill bebyggelse som fanns redan 1967. Längre österut nära Kronoparken som byggts efter 1967 går vägen i en mycket flackare terräng där det inte behövts bergssprängningar för vägen). Återstående alternativ är E20 Göteborg - Alingsås. Men även där är det samma historia som E4 vid Vättern, där det finns kurvor går vägen nära en sjö som borde synts på bild eller så går kurvorna genom skogspartier där det aldrig funnits åkrar intill.


Så jag håller vid att bilden är tagen någongång 1968-1969 över en ganska nyinvigd sträcka av E4:an och sedan spegelvänts för att framhäva vägen på omslaget. Ifall någon vet när kraftledningsgatan här (https://goo.gl/maps/2YkTp4t5NXs) byggdes så skulle vi veta ifall det är möjligt att utesluta den här sträckan.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 12 mars 2016, 15:11:48 PM
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.

Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.
Jag vill ha det till att den närmaste bilen kör med halv-ljuset tänt, och det var i så fall mycket, mycket ovanligt på den tiden.

Begreppet "se och synas" började så sakteliga bli aktuellt först efter dagen H, då de flesta bilar började förses med extra gula
"varsel-ljus" med minst 15 W ljus-styrka som beroende på fabrikat avbländades till 5 W eller slocknade helt när halv-ljuset tändes.
Bara i undantagsfall såg man bilar med tänt halv-ljus och då företrädesvis på motorvägar...

Minns inte när det blev lagstadgat att föra minst 15 W belysning framåt under körning i dagsljus...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2016, 15:42:32 PM
Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.
Jag vill ha det till att den närmaste bilen kör med halv-ljuset tänt, och det var i så fall mycket, mycket ovanligt på den tiden.

Begreppet "se och synas" började så sakteliga bli aktuellt först efter dagen H, då de flesta bilar började förses med extra gula
"varsel-ljus" med minst 15 W ljus-styrka som beroende på fabrikat avbländades till 5 W eller slocknade helt när halv-ljuset tändes.
Bara i undantagsfall såg man bilar med tänt halv-ljus och då företrädesvis på motorvägar...

Minns inte när det blev lagstadgat att föra minst 15 W belysning framåt under körning i dagsljus...

/   M v h   Walle

"Halvljuslagen" infördes 1 november 1977. Högertrafikkommissionen rekommenderade de bilister som körde de första dagarna i högertrafik skulle ha halvljuset tänt som en påminnelse. Som jag minns det så följde de flesta fordonsförare denna rekommendation de första veckorna men sedan blev det alltmer sällsynt.

Jag håller helt med att halvljus före 3 september 1967 i  fullt dagsljus var ovanligt. Men när jag tog körkort 1964 fick jag lära mig att man rekommenderades ha minst halvljus tänt förutom i mörker också om det var dimma eller om det var en väldigt kulen dag. Samt om man hade solen i backspegeln. Mötande bilar kunde då ha svårt att se dig på grund av solen. Jag tillämpade det men var ganska ensam om det. De flesta mötande bilar blinkade med ljuset, inte av tacksamhet utan för att påminna mig om att jag glömt halvljuset.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 12 mars 2016, 16:12:47 PM
"Halvljuslagen" infördes 1 november 1977. Högertrafikkommissionen rekommenderade de bilister som körde de första dagarna i högertrafik skulle ha halvljuset tänt som en påminnelse. Som jag minns det så följde de flesta fordonsförare denna rekommendation de första veckorna men sedan blev det alltmer sällsynt.

Jag håller helt med att halvljus före 3 september 1967 i  fullt dagsljus var ovanligt. Men när jag tog körkort 1964 fick jag lära mig att man rekommenderades ha minst halvljus tänt förutom i mörker också om det var dimma eller om det var en väldigt kulen dag. Samt om man hade solen i backspegeln. Mötande bilar kunde då ha svårt att se dig på grund av solen. Jag tillämpade det men var ganska ensam om det. De flesta mötande bilar blinkade med ljuset, inte av tacksamhet utan för att påminna mig om att jag glömt halvljuset.

Jaha ja... Så det dröjde "ända" till nov 77 innan "halvljus-lagen" kom...
Då var "vi" alltså rätt så duktiga ändå med att börja så smått med de gula varsel-ljusen
redan i början av 70-talet...
Att minst halvljus gällde vid mörker eller "nedsatt sikt" var väl regel, men det rekommenderades
också vid motorvägs-korning vill jag minnas... Man skulle synas i högre hastigheter...
Hur lagtexten löd beträffande separata dimljus i kombination med halvljus minns jag inte vid tiden för
min uppkörning för körkortet 1966...
Att inkassera helljus-blinkningar vid lågt stående sol "i ryggen" eller backspegeln känner jag också igen... :)

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Anders Noren skrivet 14 mars 2016, 15:26:43 PM
Min bedömning efter ha studerat närmre är att det bör vara E4 Järna - Pershagen. Taget i riktningen NO - SV intill gården Oxhuvudet och sedan har bilden spegelvänts. Aglasjön och Lillsjön hamnar precis utanför bild (kanske ville fotografen framhäva vägen genom att spegelvända bilden, kanske var sjöarna irriterande ljuskällor som gick bort vid andra fotograferingar). Bergsskärningen för den enskilda vägen i bildens nedre vänsterhörn stämmer in på detta liksom bergsskärningarna på motorvägen.


Idag finns en kraftledningsgata tvärs genom vägområdet men fanns inte med i 1951 års karta (Lantmäteriets historiska kartor) som är det äldsta kartmaterialet jag hittar. Jag vet inte när kraftledningen är byggd men det är inte otroligt att den byggdes efter 1969. Motorvägen från Södertälje till Järna var klar 1968 och det är högertrafik så bilden är från någon gång hösten 1967-1969.

Här (https://goo.gl/maps/vscYV93SCWv) har flygfotografen varit.



Det är en intelligent gissning, men helt övertygad blir jag inte förrän någon ids ta tag i att peka ut olika formationer (klippor, åkerholmar, vägar etc.) i det gamla fotot på ett nytt foto.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 mars 2016, 00:01:24 AM
Det är en intelligent gissning, men helt övertygad blir jag inte förrän någon ids ta tag i att peka ut olika formationer (klippor, åkerholmar, vägar etc.) i det gamla fotot på ett nytt foto.


Man ser på bilden en liten väg på vänster sida. Problemet med den lilla vägen är att den kan vara helt omgjord och omdragen sedan bilden togs.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: MartinB skrivet 15 mars 2016, 00:09:41 AM
Jag är mycket tveksam till att bilden är spegelvänd, i så fall är den tagen före 3 sept 1967 då det var vänster-trafik.

Återigen, som Anders Noren skrev, det spelar ingen roll om bilden är spegelvänd eller inte, huvudkörfälten var/är de yttre körfälten i såväl vänster- som högertrafik.

Jag tycker Järna-Pershagen ser för rakt ut för att vara de avbildade kurvorna. 
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: WalleW skrivet 15 mars 2016, 08:50:05 AM
Återigen, som Anders Noren skrev, det spelar ingen roll om bilden är spegelvänd eller inte, huvudkörfälten var/är de yttre körfälten i såväl vänster- som högertrafik.
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...
[
Jag tycker Järna-Pershagen ser för rakt ut för att vara de avbildade kurvorna. 
Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 mars 2016, 14:20:55 PM
Jag börjar åter igen fundera lite på sträckan mellan Botkyrka och Södertälje. Jag vill åter påpeka att den sträckan idag är ombyggd till 3+3 och har sedan början på 1980-talet belysning. Men omkring 1970 var det en vanlig 2+2-motorväg och den hade ingen som helst belysning på den sträckan.

Det finns vissa kurvor som jag tycker påminner lite om den sträckan.
Titel: SV: Motorväg 1970
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 april 2016, 13:21:59 PM
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...

Efter att ha zoomat in och funderat lite över bilden så håller jag inte med om att det skulle vara helt självklart att närmsta bilen har halvljuset tänt. Bilen syns lite för dåligt för att man ska kunna bedöma det. Det ljusa partiet på bilen kan likaväl vara solreflektion i motorhuv, biltak eller liknande. Däremot känns det tveksamt att bilarna närmast skulle köra vänstertrafik och alltså vara på väg uppåt på bilden. Det skulle ju i så fall vara förutsättning om bilden är spegelvänd och fotot inte var från före högertrafikomläggningen.

Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

Den bedömningen är nog lite svår att göra på det sättet. Det finns trots allt långa kurvor på det sättet på den sträckan och med rätt variant av objektiv och fotovinkel är det inte alls omöjligt att få en vägsträcka att se ut att ha skarpare kurvor än vad den egentligen har.