Buss-snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM

Titel: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 17:50:30 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2016, 19:00:42 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby


RV40 är numera motorväg (Göteborg-)Borås-Ulricehamn (Hössna). E4 är motorväg hela vägen Uppsala-Gävle. För övriga sträckor är vad jag vet inga beslut tagna, i varje fall inte för längre sträckor.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 januari 2016, 20:23:33 PM
Vad gäller E20 så pågår utbyggnad till motorväg från Tollered/Floda till Vårgårda. Jag vet inte hur långt man hunnit. När jag åkte på E20 med buss från Vårgårda till Skara så är vägen ganska bred och tanken är att ha 1+2 väg alternativ 2+2 väg. Sedan finns det projektering av E20 till motorväg vissa bitar. Regionen (läs ev landsting) har varit beredd att betala för att det skall gå snabbare. Man skall då betänka att E20 från Vara till Skara byggdes ut så sent som 1988-90 utan att det blev motorväg. Utmed Götene är det motorväg och troligen blir det motorväg från Skara. Till Axvall är det fö motorväg på väg 49.

Skall tillägga att RV40 Ulricehamn-Jönköping är 1+2 väg och linjeföringen är god. Det är ganska lätt att bygga om RV40 emellan Hössna och Axamo med en fil ytterligare. Trafiken kräver inte någon motorväg. Axamo-Jönköping har fyrfilsväg vad jag kunde se.
E6 har fyrfilsväg och motorväg. I vissa fall har E6/RV40 inga vägrenar.På vissa bitar E6 har vägrenar byggts till senare och då finns sådana utom vid broar och liknande. E4 vid Ljungby är kvar av E4 utbyggnad till motorväg. E4 vid Sundsvall har fått motorväg,dvs en bit före till en bit efter. Jag vet inte om det är nödvändigt med motorväg norr om Veda.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Taunusch skrivet 17 januari 2016, 20:33:50 PM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- E 20 Götene-Eskilstuna

Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?

E20 är motorväg mellan Arboga och Örebro där den delar väg med E18.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2016, 21:50:39 PM
E20 är motorväg mellan Arboga och Örebro där den delar väg med E18.

Även söder om Örebro är E20 motorväg, ungefär till Viby. Tre mil om jag minns rätt så här i huvudet.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Ersa skrivet 17 januari 2016, 23:22:57 PM
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?

Politiker och ekonomer gillar 2+1-vägar, då det är otroligt mycket billigare att montera upp en vajer på befintlig motortrafikled (kraftfahrstraße) med mötestrafik, än att bredda för att bygga en ny dyr motorväg.
Det viktigaste för beslutsfattarna verkar vara "mötesfri väg". Att detta oftast innebär halvmesyrer som 2+1-väg är tråkigt rent framkomlighetsmässigt, men här är målet enbart att få ner mötesolyckorna till noll på billigast sätt. Inte att få trafiken att flyta snabbare och smidigare utan köbildning.

En mellanlösning vore dock att bredda den gamla motortrafikledens vägbana med några få meter och med samma slags vajer kunna få en helt okej 2+2-väg.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: ichessy skrivet 18 januari 2016, 09:42:52 AM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?

Det senaste som hände på E22 var invigningen av motorvägen mellan Sölvesborg-Stenäs (utanför Mörrum) år 2014. Vägen mellan Mörrum-Ronneby är 2-1 väg, som också planeras att byggas om.

http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/SiteCollectionDocuments/Sv/samhallsplanering-och-kulturmiljo/arkeologi-och-fornlamningar/E22/trycksaker/e22_solve_stensnas_faktablad.pdf
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 10:33:27 AM
Hur ser det ut med vissa saknade delar av motorvägar ?
- RV 40 Boras-Jönköping
- E 20 Götene-Eskilstuna
- E 20 Västergötland
- E 4 Uppsala-Gävle
- E 4 Gävle-Sundsvall
- E 22 Karlskrona-Kristianstad-Hörby

Jag var oftast i Sverige under 90-talet, hur ser det ut i dag och i framtiden ?
Finns där motorväg nu kompletterad, under byggnad, under planering eller blir det ingenting ?
Framtiden i Sverige är mer 2+1 vägar ?


- RV 40 Boras-Jönköping - Motorväg mellan Borås och Ulricehamn, 2+1-väg, mellan Ulricehamn och Jönköping

- E 20 Götene-Eskilstuna - Här finns det en del kvar att göra

- E 20 Västergötland - Här finns fortfarande en hel del att göra. Motorväg mest mellan Göteborg och Alingsås, men detta är inte nytt.

- E 4 Uppsala-Gävle - Klar sedan länge. Första biten klar 2006 och sista biten 2007, motorväg hela sträckan

- E 4 Gävle-Sundsvall - Motortrafikled med 2+1-standard från Gävle till Axmartavlan. 2+1-väg från Axmartavlan till Söderhamn. Motortrafikled med 2+2-standard från Söderhamn till Hudiksvall, denna ser ut som motorväg fast med tvärare avfarter och saknar vägren. 2+1-väg från Hudiksvall till strax söder om Harmånger. Vanlig landsväg med mötande trafik från Harmånger till strax norr om Gnarp. 2+1-väg från strax norr om Gnarp till Njurunda. Motorväg från Njurunda till Timrå norr om Sundsvall. Motortrafikled med 2-1-standard från Timrå till Midland. 2+--väg från Midlanda till Härnösand. På detta avsnitt är det avsnittet mellan Harmånger och Gnarp som ligger närmast att byggas om, blir troligen motortrafikled med 2+1-standard.

- E 22 Hörby-Kristianstad-Karlskrona - Obs! Vänder riktning på denna sträcka då jag lättare tänker i den riktningen. På denna sträcka är det mycket kvar. Motortrafikled med 2+1-standard förbi Hörby. Motorväg från Hörby till Linderöd. Vanlig landsväg med mötande trafik från Linderöd till Vä ett par mil utanför Kristianstad.  Motorväg från Vä till Fjälkinge. 2+1-väg från Fjälkinge till Gualöv. motorväg från Gualöv till strax utanför Sölvesborg. Motortrafikled från Sölvesborg till strax öster om Ronneby. Ett avsnitt från Listerby strax väster om Ronneby till Nättraby väster om Karlskrona är vanlig landsväg med mötande trafik. Och sedan motortrafikled utanför Karlskrona.

Som redan nämnts så är alltså Uppsala- Gävle klart sedan länge och motorväg hela sträckan. Jag blir lite förvånad att sträckan ens nämns, så självklar har den blivit som motorväg.

I övrigt så är det E22 som de har svårt att komma loss med. Från Linderöd är det meningen att det snart ska inledas ett bygge en liten bit mot Vä utanför Kristianstad, men bara en bit, resterande delen mot Vä dröjer tydligen ytterligare en liten tid tyvärr. Det har länge funnits planer om att E22 åtminstone mellan Malmö och Kristianstad borde vara motorväg/motortrafikled, men detta är extremt försenat.

E4 förbi Gnarp är på gång, men även detta kan dröja en liten tid innan det inleds.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 11:54:48 AM
E20 Götene-Eskilstuna: Värst är väl från Götene fram till ungefär länsgränsen till Örebro Län. På denna sträcka är vägen bitvis ganska smal och väldigt olycksdrabbad. Därefter är vägen mötesfri, varav motorväg från ungefär Viby (bron över stambanan vid Sandstubbetorp) till punkten där E18 och E20 delar sig utanför Arboga, dvs ca 9 mil. Mellan Arboga och Eskilstuna är däremot vägen av lite blandad kvalité men huvudsakligen mötesfri.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: bussexperte skrivet 18 januari 2016, 15:28:12 PM
Väldigt stort tack alla för bra info ! Jag var sista gangen i Sverige ca. 2000 - sa i den tiden var det daligt landsväg med langa köer mellan Uppsala och Gävle delvis. Endast den sista biten strax före Gävle fanns fint motorväg med viltstängsel. Speciellt vid E22 är det lite konstigt tidigare - det fanns tidigare mycket sma bitar av motorväg... lite senare var det 13m väg och lite senare smal landsväg med trafikljus (f. eks. vid Bromölla).

Jag tror, at det skulle bra om alla denna sträckningar pa lang sikt blir 100% motorväg, ocksa Ulricehamn-Jönköping. Och där kan man ocksa höjas fastighetsbegränsningen i hela landet pa motorväg. I Sverige finns oftast bästa - men ocksa mest langsamare vägar i världen tyvärr... .
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 17:53:06 PM
Jag tror, at det skulle bra om alla denna sträckningar pa lang sikt blir 100% motorväg, ocksa Ulricehamn-Jönköping.

Det finns vad jag vet inga beslut om fler motorvägssträckor just nu. Många idéer och mer eller mindre färdiga utredningar finns, men vi har också ett bitvis ganska eftersatt mindre vägnät med många farliga sträckor som också har en hel del trafik och många olyckor. Det är alltså en prioriteringsfråga och det är inte säkert att fler motorvägsutbyggnader prioriteras först i det här läget.

Och där kan man ocksa höjas fastighetsbegränsningen i hela landet pa motorväg. I Sverige finns oftast bästa - men ocksa mest langsamare vägar i världen tyvärr... .

En annan sak som ändrats sedan 2000 är att vi numera har hastighetsgräns 120 km/h på några av de bästa och minst olycksdrabbade motorvägssträckorna. Jag har inte exakt i huvudet vilka sträckor det är, men E6 genom Halland och bitar av E4 genom Småland är det väl framförallt.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 18:22:47 PM
Det finns vad jag vet inga beslut om fler motorvägssträckor just nu. Många idéer och mer eller mindre färdiga utredningar finns, men vi har också ett bitvis ganska eftersatt mindre vägnät med många farliga sträckor som också har en hel del trafik och många olyckor. Det är alltså en prioriteringsfråga och det är inte säkert att fler motorvägsutbyggnader prioriteras först i det här läget.

En annan sak som ändrats sedan 2000 är att vi numera har hastighetsgräns 120 km/h på några av de bästa och minst olycksdrabbade motorvägssträckorna. Jag har inte exakt i huvudet vilka sträckor det är, men E6 genom Halland och bitar av E4 genom Småland är det väl framförallt.


Nja, man eftersträvar att E22 ska vara motorväg/motortrafikled hela vägen åtminstone mellan Malmö och Karlskrona. Där fattas det fortfarande delar.

Sedan finns det de som nu driver på att riksväg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping, som visserligen är 2+1-väg skulle bli motorväg, eller åtminstone motortrafikled.

E4 förbi Gnarp är ytterligare ett projekt som är på gång. Troligen blir det motortrafikled där. Detta är sista avsnittet på E4:an mellan Stockholm och Sundsvall som har kvar mötande trafik. Det avsnittet har dessutom fartkameror.

Därefter finns fler avsnitt på E4:an som man vill förbättra. I Härnösand går E4:an fortfarande rakt igenom staden och bebyggelsen. Här är standarden avlägsen från motorvägar. Även där vet jag att man planerar något som ersätter.

Även E4 genom Örnsköldsvik går genom bebyggelsen. Visserligen en aning bättre standard än Härnösand, men även där finns planer på att bygga nytt som går utanför.

Så visst finns det planer på nybyggnad och förbättringar där det många gånger blir motorväg eller åtminstone motortrafikled. Däremot har numera de allra viktigaste delarna av E4 och E6 blivit motorväg/motortrafikled helt och hållet.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 18:31:17 PM
Ja det var väl ungefär de sträckorna jag tänker på avseende idéer och utredningar. Men det finns väl inga beslut fattade i dagsläget? Alltså med finansiering och byggstartsdatum?
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 18:43:17 PM
Ja det var väl ungefär de sträckorna jag tänker på avseende idéer och utredningar. Men det finns väl inga beslut fattade i dagsläget? Alltså med finansiering och byggstartsdatum?


Jo E22 förbi Linderöd är tänkt att påbörjas rätt snart. Även E4 förbi Gnarp börjar planerna träda fram rätt snart nu när man ska påbörja, även om man inte är fullt lika nära byggstart där.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 januari 2016, 19:42:33 PM
På E20 är/var det sedan länge motorväg till Floda från Göteborg (exakt var kan anges på olika sätt). Floda kallas järnvägsstationen men samhället brukar kallas Tollered. Floda har eget samhälle också. Från Tollered höll man på att bygga motorväg mot Alingsås. Vad gäller Alingsås-Vårgårda finns det färdiga förslag om motorväg.

Sedan kanske det kan behövas regionala vägar också. En ny länsväg från Örby till samhället Ätran över Torestorp-Älvsered-till vägen Svenljunga-Ätran. Vägarna är mycket dåliga i denna del av landet. Många behöver en väg för att arbetspendla.
RV41 kan behövas breddas Järlöv och till Horred och Berghem. Men inte på banvallen till Varberg-Borås Järnväg.
En väg som behöver 2+1 är Rv 156. Ett första försök har gjorts emellan Skene och Skene Skog. Gärna fortsättning och gärna till Övattnet.
Gärna också en väg från korsningen Skene 156/gamla 41 till nya 41 så man slipper köra genom Skene. Vis sjukhuset (kvar delvis ännu) en väg mot industrigatan under järnvägen.
Så här kan det se ut på lokal nivå. Också  en väg från Horred till Fjärås för pendlare. Faktum är att antalet pendlare i denna riktning ökar för varje år. Ni som inte gillar detta kan jag förstå. Men det måste skapas arbetsplatser och många nya blir det i riktning Göteborg. Då måste man kunna åka dit med buss och personbil.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 18 januari 2016, 20:27:45 PM
E22 söder om Kalmar byggs just nu om till motortrafikled (2+1) och en liten stump till motorväg.
Trafikverket brukar säga att kapacitetsgränsen för en 2+1-väg ligger vid 15000 - 16000 fordon per dygn. Där trafiken är högre än så bildas lätt köer i rusningstrafik.
E18 mellan Västerås och Köping är ett exempel på en sådan väg. Delen från där motorvägen övergår till motortrafikled väster om Västerås och fram till Hallstahammar har idag 19000 fordon per dag (och upp till 4 regionbussar i timmen). Här har Vägverket dragit igång en projektering men det finns inga beslut om att börja bygga.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 22:34:00 PM
Ja, det finns ett mindre vägnät som bitvis är ganska hårt trafikerat och olycksdrabbat. Det bör nog inte glömmas bort när det ska prioriteras. Exempel från mig kan bli t ex riksväg 26/47 kring Mullsjö, stora delar av riksväg 42 och länsväg 180.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 januari 2016, 10:11:52 AM
Även på nya E4 Uppsala N-Mehedeby är det väl 120 km/t ända sedan invigningen?  Jag minns att när 120 infördes i Sverige var irritationen mot beslutsfattare och Statens vegvesen rätt stort i Norge, då det inte fanns några planer på att höja från befintliga 90 på sina allra bästa motorvägar.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 19 januari 2016, 12:41:27 PM
Även på nya E4 Uppsala N-Mehedeby är det väl 120 km/t ända sedan invigningen?  Jag minns att när 120 infördes i Sverige var irritationen mot beslutsfattare och Statens vegvesen rätt stort i Norge, då det inte fanns några planer på att höja från befintliga 90 på sina allra bästa motorvägar.


Jag undrar om det inte alldeles i början faktiskt var 110, men att det bara efter kanske någon eller några månader ändrades till 120?

Första etappen mellan Uppsala och Mehedeby var mellan Uppsala och Björklinge. Där var det faktiskt bara 90 km/h de allra första månaderna. Vägverket öppnade den sträckan i förväg tack vare påtryckningar från Uppsalas lokala politiker som inte ville ha kvar gamla sträckningen genom Uppsala. Och jag vill minnas att Vägverket då hade sänkt hastighet dvs bara 90 km/h som ett vilkor för att öppna motorvägssträckan. Trafik som skulle förbi Uppsala vann mycket tid på sträckan ändå :)
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 januari 2016, 13:29:00 PM
Dvs motsatsen till invigningen av E18 Rösa-Söderhall 1995, som av någon anledning invigdes först efter midsommar, enligt vad jag hört återberättats. Inte bara fick alla midsommargäster uppleva ännu en långsam kö upp mot Norrtälje, utan även hemåt mot Stockholm igen efteråt. Några få dagar senare öppnades den nya motorvägen.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2016, 14:49:51 PM
Dvs motsatsen till invigningen av E18 Rösa-Söderhall 1995, som av någon anledning invigdes först efter midsommar, enligt vad jag hört återberättats. Inte bara fick alla midsommargäster uppleva ännu en långsam kö upp mot Norrtälje, utan även hemåt mot Stockholm igen efteråt. Några få dagar senare öppnades den nya motorvägen.

Invigning är ju en sak. Den kräver ju att diverse prominenta personer kan närvaro som infrastrukturministern, kommunalråden, landshövdingen och några till. Det är ju sådant som måste bokas in långt i förväg.

Men inget hindrar ju att vägen tas i bruk först och invigs några dagar eller veckor senare. Var vägen här verkligen klar kan jag inte förstå varför man inte gjorde så.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 15:07:56 PM
Det är bra at det finns numera vissa sträckningar med 120km/t . Motorvägstandarden i Sverige är kanske bäst i världen jämfört med antal biler där - och lägre hastighetsbegränsningar är onödigt... .

Hur ser det ut med:
- RV 45 Surte-Trollhättan
- RV 23 Gardstanga-Höör

Dom avsnittar var redan pa 90-talet hard trafikerat och daligt... .

Här saknas en 5km förbindelse-landsväg: Direkt Söderut fra Älvros RV84/E45 mot RV45 - sparar ca. 15km genom Sveg pa Inlandsvägen.

En ytterligare förslag fra min sida som sparar massor fra mil för tusentals langtradare, bussarna och bilister:
En ny "Vikbolandetslänken" i stilet som "Högakustbron/leden" i Angermanland.
Svänger av strax väst fra NyköpingE4 mot Nävekvarn - Bottna - Börrum mot GusumE22
Krävs en nya 2km bro söder om Nävekvarn och 2 stycken minibroer vid Petersborg/Bottna.

Betyder mycket mindre trafik pa E4 Nyköping-Norrköping och E22 Norrköping-Gusum och kraftigt kortare restider fra Östergötland/Smaland mot Stockholm - ocksa mycket mindre trafik i och genom Norrköping och Söderköping (Götakanal-trafikljusbron med stora köer finns kvar ?). Sparar ocksa kostnader aret om fra vägverkets färjan vid Säter som kan ställas in om "Vikbolandetslänken" är färdigt.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 19 januari 2016, 16:07:52 PM
Hur ser det ut med:
- RV 45 Surte-Trollhättan

Numera motorväg så när som på några kilometer vid Göta-Lilla Edet och närmast Trollhättan.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 januari 2016, 18:04:43 PM
Numera motorväg så när som på några kilometer vid Göta-Lilla Edet och närmast Trollhättan.

Klassat som motorväg i dag men byggd som fyrfilig landsväg med trafikplatser (mot), det vill säga inga korsningar i plan. Just de här båda passagerna där det är vanlig tvåfilig landsväg och den täta trafiken söder om Älvängen gör att vägen inte är lämplig för högre hastighet än 110 km/tim.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Ersa skrivet 19 januari 2016, 19:59:51 PM
Här saknas en 5km förbindelse-landsväg: Direkt Söderut fra Älvros RV84/E45 mot RV45 - sparar ca. 15km genom Sveg pa Inlandsvägen.

Denna alternativa sträcka är länge omdiskuterad, och kan dra upp en rejäl debatt på plats i Sveg. Det är inte alls självklart att man tillåter staten att bygga en förbifart som många fruktar kan riskera att förvandla landskapets och tillika kommunens centralort till en spökstad. Här sätter sig många mot sådana planer, bl.a alla handlare, de flesta företagare samt i princip alla politiska partier i kommunfullmäktige.

På samma vis kommer säkerligen E14 att passera genom Brunflo tätort i många decennier framöver. Bara att man flyttade delar av genomfartsvägen på andra sidan ICA och Konsum, dvs 50-60 meter sydväst om den gamla vägen, var det en stor debatt om innan den kunde genomföras. Minns inte exakt när detta skedde, men gissar på sent 1980-tal eller väldigt tidigt 1990-tal. Lars och Christian minns nog mer utförligt än jag.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 19 januari 2016, 20:20:47 PM

- E 22 Hörby-Kristianstad-Karlskrona - Obs! Vänder riktning på denna sträcka då jag lättare tänker i den riktningen. På denna sträcka är det mycket kvar. Motortrafikled med 2+1-standard förbi Hörby. Motorväg från Hörby till Linderöd. Vanlig landsväg med mötande trafik från Linderöd till Vä ett par mil utanför Kristianstad.  Motorväg från Vä till Fjälkinge. 2+1-väg från Fjälkinge till Gualöv. motorväg från Gualöv till strax utanför Sölvesborg. Motortrafikled från Sölvesborg till strax öster om Ronneby. Ett avsnitt från Listerby strax väster om Ronneby till Nättraby väster om Karlskrona är vanlig landsväg med mötande trafik. Och sedan motortrafikled utanför Karlskrona.


Måste rätta dig lite Niklas  ;)
E22 är mycket riktigt vanlig mötesväg från strax sydväst Linderöd, men bara till östra utfarten i Tollarp.
Därefter blir det 2+1 väg med plankorsningar fram förbil Nöbbelöv innan motorvägen tar vid strax före Vä.

Även öster om Ronneby har saker hänt, mötesfri 2+1 väg med plankorsningar och även någon cirkulationsplats fram förbi Listerby och Förkärla. Vid Nättraby blir det sen motorväg en bit för att därefter bli motortrafikled (2+1) förbi Rosenholm och Karlskronaavfarterna. Strax efter Lösen Kyrka blir det sen vanlig mötesväg igen förbi Ramdala och fram till Jämjö.
Efter Jämjö är det sen mötesfritt förbi Fågelmara och upp till länsgränsen Brömsebro.

Peter.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 20:38:05 PM
Här sätter sig många mot sådana planer

Hade mej precis tänkat sana saker... det skulle bli konstigt om jag är första person som ser logiska vägförbättringar... . I Tyskland finns därför BUNDESautobahnen och BUNDESstrassen. Där har interesse fra hela staten priorität framför lokala eller regionala interesser... . Pa normala LANDstrassen kan länet, kommun eller region bestämmar vad händar. Självklart blir det möjligtvis lite mindre antal kunder i Sveg gatukök, ICA, bensinmack m.fl. men at nu i alla evigheten allt trafik maste kör mycket km mer än nödvändigt... - det är ca. 15km per rikting = retur = 30km varje gang, varje bil, varje langtradare, varje buss. Tänk f. eks. pa langtradare som maste trafikerar där varje vecka... . En kompromis är, at man bygga en helt ny stort värdshuset, motel/vandrahem med Livs och bensinmack direkt vid nya korsningen mellan RV 84 och E45 - kanske ocksa med tillskott fra staten.

Men at ingenting gar framot är ingen lösning för framtiden... .

Och spökstäder i Norrland kan man förhindra f. eks. om man sänkar där skatte/moms extremt. Pa kanariöarna betalar man generellt f. eks. endast 7% moms och skatte - och där tänkar man 3 ganger efter om man startar en fabrik eller företag i Madrid eller pa kanariöarna... . Samma sytem finns troligen ocksa i Norr-Norge.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: David M skrivet 19 januari 2016, 21:49:46 PM
Denna alternativa sträcka är länge omdiskuterad, och kan dra upp en rejäl debatt på plats i Sveg. Det är inte alls självklart att man tillåter staten att bygga en förbifart som många fruktar kan riskera att förvandla landskapets och tillika kommunens centralort till en spökstad. Här sätter sig många mot sådana planer, bl.a alla handlare, de flesta företagare samt i princip alla politiska partier i kommunfullmäktige.




Exakt samma historia med planeringen av riksfyran/riksväg 15/E66/E22 mellan Almvik-Hyttan (korsningen med rv 40) utanför Västervik. Till saken hör att vägen alltid har gått sådär en halvmil utanför staden vid Rödsle (gästgivaregård på sin tid, idag ingenting alls i form av näringsställe) så det handlar inte om några mackar och vägkrogar som skulle försvinna, men vad politikerna har varit rädda för är att Västerviks stad ska tappa näringsliv och konkurrenskraft ifall E22 flyttades längre västerut ( överspelade farhågor om ni frågar mig, särskilt som det i likhet med andra svenska städer redan skett en handelsutglesning till stora butiker med tillhörande stora parkeringsplatser som ligger längs med Allén, infarten till stan. Kommunen omfattar dessutom båda sidorna om vägförkortningen så även om det vore så illa att butikerna flyttade ut till en anslutning vid nya vägen hade kommunen inte drabbats ett dugg och vad näringslivet beträffar kommer turisterna att åka eller segla till stan i vilket fall som helst på sommaren och för industrier som Slipnaxos spelar det ingen roll var vägen ligger. Lägg till att Västerviks närmaste konkurrenter ligger 10-14 mil bort i Östergötland eller Kalmar så kommer staden att förbli ett lokalt centrum även inom överskådlig tid, ha kvar sjukhuset m.m. ).



När ingenjörerna på Kalmarkontoret skissade upp en "förbifart" på 1950-talet innan Verkebäcksbron var klar skulle vägen ha blivit 9 km kortare om den gått "rakt" förbi Västervik. Efter bron och uträtningen som gjordes vid Hörtingerum 1993 skulle man idag spara ungefär 8 km med en rak väg, men planerarna har tagit hänsyn till Västerviks önskemål och planerar istället för att bredda och räta ut sträckan söder om Verkebäck till Gladhammar (idag en 9-metersväg med dålig profil och en ganska otäck korsning vid Hyttan i ett krön där lastbilar kan bli stående/ta mycket längre tid på sig än mötande trafik inser).
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-delen-Gladhammar-Verkeback/ (http://www.trafikverket.se/nara-dig/Kalmar/projekt-i-kalmar-lan/E22-genom-Kalmar/E22-delen-Gladhammar-Verkeback/)
Fast även med den uträtningen så skulle en helt "rak" väg innebära en förkortning på drygt 7 km.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: David M skrivet 19 januari 2016, 22:06:35 PM

Även öster om Ronneby har saker hänt, mötesfri 2+1 väg med plankorsningar och även någon cirkulationsplats fram förbi Listerby och Förkärla. Vid Nättraby blir det sen motorväg en bit för att därefter bli motortrafikled (2+1) förbi Rosenholm och Karlskronaavfarterna. Strax efter Lösen Kyrka blir det sen vanlig mötesväg igen förbi Ramdala och fram till Jämjö.
Efter Jämjö är det sen mötesfritt förbi Fågelmara och upp till länsgränsen Brömsebro.

Ronneby-Nättraby är en mycket varierad sträcka vad gäller vägutformning (visst är det 2+1-väg och 100 på sina sträckor, men så rusar den tillåtna hastigheten ned till 60 och är försedd med vägkameror på två ställen för där korsas vägen av vägar uppe på backar vilket skymmer sikten, så kommer även två rondeller för Listerby och Hasslö). Det är alltid en oerhört ryckig körning på den vägen, för många som inte känner till den gasar på och så panikbromsar de när de inser att det är 60 och en kamera eller att det kommer en rondell... När det blir planskilt och LGF-fritt igen är det en mycket jämnare körning och mindre risk för de upphinnanden som sker där det inte längre är motorväg/motortrafikled.


Hade det varit 2+1-väg och motortrafikled som mellan Ronneby-Mörrum hade varit en annan sak, men som det är nu är det alltid ganska obekvämt att köra där den milen med de snabba tvärkasten i hastighet och vägutformning. Så jag hoppas att Blekinge inte släpper taget om en utbyggnad med planskilda korsningar och förbud för LGF för en ny E22/riksväg 27-väg där.



Mellan Karlskrona och Söderåkra kommer det dröja längre innan det händer något efter Jämjö på väg mot Kalmar (Bergkvara är nästan lika illa vad gäller genomfartstrafik som i Jämjö förutom trafikmängden är längden på 30-50sträckningarna och andelen tung trafik densamma) - Men Google Maps kanske kommer rekommendera E22:an mellan Karlskrona-Kalmar efter Jämjöförbifarten är byggd och inte (den kortare, rakare och vackrare men ack även smalare vägen) över Augerum-Flyeryd-Torsås/Lv 130 som idag
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Sundås skrivet 19 januari 2016, 23:16:43 PM
E22 söder om Kalmar byggs just nu om till motortrafikled (2+1) och en liten stump till motorväg.
Trafikverket brukar säga att kapacitetsgränsen för en 2+1-väg ligger vid 15000 - 16000 fordon per dygn. Där trafiken är högre än så bildas lätt köer i rusningstrafik.
E18 mellan Västerås och Köping är ett exempel på en sådan väg. Delen från där motorvägen övergår till motortrafikled väster om Västerås och fram till Hallstahammar har idag 19000 fordon per dag (och upp till 4 regionbussar i timmen). Här har Vägverket dragit igång en projektering men det finns inga beslut om att börja bygga.

Skall det bli på fler ställen än förbi Rinkabyholm? Förbi Bergkvara är ju fortfarande det stora problemet..

Det skall bli intressant att se hur det blir när det är klart, för här byggs iallafall för fullt. :)
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: ichessy skrivet 20 januari 2016, 08:53:35 AM
E4 mellan Ljungby-Toftaholm ska byggas om till motorväg. Sträckan är sedan 60 talet länsväg/motortrafikled. Innan mitträcket kom upp i början av 2000 talet, så var det många allvarliga fordonsolyckor på denna sträckan. Tidigare var vägen också kopplad med den gamla E4 vägen vid Toftaholm, som idag är väg 553
https://www.google.se/maps/@57.0417777,14.0453192,3a,52.4y,160.89h,80.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5cJZAXQtc2H7GNd6H9G1ag!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Marcus L skrivet 20 januari 2016, 09:07:52 AM

Jag undrar om det inte alldeles i början faktiskt var 110, men att det bara efter kanske någon eller några månader ändrades till 120?

Första etappen mellan Uppsala och Mehedeby var mellan Uppsala och Björklinge. Där var det faktiskt bara 90 km/h de allra första månaderna. Vägverket öppnade den sträckan i förväg tack vare påtryckningar från Uppsalas lokala politiker som inte ville ha kvar gamla sträckningen genom Uppsala. Och jag vill minnas att Vägverket då hade sänkt hastighet dvs bara 90 km/h som ett vilkor för att öppna motorvägssträckan. Trafik som skulle förbi Uppsala vann mycket tid på sträckan ändå :)

Jo, det tror jag stämmer.
Första 120-sträckan i Halland "startades" väl som ett försök 2005 (tror jag det var).
Sedan under hösten 2008 infördes 120 som "officiell" hastighetsbegränsning, och det väl i samband med det som denna sträcka fick 120 (från trafikplats Fullerö till Mehedeby).
Det är även 120 på E18 mellan Sagån och Enköping.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2016, 09:36:13 AM
Motorvägssträckan på E6 genom Halland har också - eller har åtminstone haft - flexibel högsta hastighet. Vid dåligt väder sänks denna och det meddelas via ljusdiodskyltar. Hur stor sänkningen blir beror på men när jag för några år sedan körde den en dag i december när det regnade mycket kraftigt var den 90 km/tim. Så fort var det dock svårt att köra i den dåliga sikten så de flesta körde saktare än så. Någon enstaka höll sig på den angivna hastigheten och ännu flera körde som om det varit vackert väder utan halka.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 20 januari 2016, 22:17:12 PM
Skall det bli på fler ställen än förbi Rinkabyholm? Förbi Bergkvara är ju fortfarande det stora problemet..

Det skall bli intressant att se hur det blir när det är klart, för här byggs iallafall för fullt. :)

Fast genom Rinkabyholm är det en trafik på 12.500 bilar per dygn, medan det genom Bergkvara är 4.400. Det har ju en betydelse för hur Trafikverket prioriterar och jag är rädd att det finns många andra vägar som också har stora behov.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Sundås skrivet 20 januari 2016, 22:29:59 PM
Fast genom Rinkabyholm är det en trafik på 12.500 bilar per dygn, medan det genom Bergkvara är 4.400. Det har ju en betydelse för hur Trafikverket prioriterar och jag är rädd att det finns många andra vägar som också har stora behov.

Framförallt kommer det ju bli bra att Karlsro-rondellen byggs bort (vilket jag antar den ska). Där är köerna bitvis långa på eftermiddagar och morgnar..
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: David M skrivet 21 januari 2016, 00:13:36 AM
Fast genom Rinkabyholm är det en trafik på 12.500 bilar per dygn, medan det genom Bergkvara är 4.400. Det har ju en betydelse för hur Trafikverket prioriterar och jag är rädd att det finns många andra vägar som också har stora behov.


Bergkvara behöver inget annat än en 2+1-förbifart men en sån skulle göra stor skillnad för samhället och trafikmönstret runtomkring. Dels ligger en stor del av bostadshusen extremt tätt på vägen och skulle inte annat än behöva uppleva avlastningen från den intensiva lastbilstrafiken på E22:an (hamnarna i Blekinge har gått lysande rätt länge nu, och inget tyder på att den trafiken kommer att avta), dels kommer även en förbättrad väg vid Jämjö att börja dra till sig en stor del av den trafiken som idag kör på Karlskronavägen igenom Torsås (den är fin och sträckan är kortare men trafiksäkerhetsaspekter betydligt värre, smalare vägbredd etc). Numer är Karlskrona-Söderåkra tillsammans med Norrköping-Söderköping de absolut sämsta partierna av hela E22:an (långa tätortsgenomfarter, smal vägbredd, dålig sikt på många håll etc.). Jag tror att länsgränsen i sig har gjort att intresset för en vägförbättring mellan Jämjö och Söderåkra prioriterats ned till förmån för vägprojekt på andra håll längs med E22 i både Kalmar och Blekinge varav vissa ännu inte blivit av (vid Mönsterås var man långt framme med planerna för att bygga om vägen till 2+2 och planskilda korsningar, men runt år 2003-2004 ställdes alla vidare samråd in och sedan dess har det i princip inte hänt någonting).
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: ichessy skrivet 21 januari 2016, 11:01:37 AM
Det blir mycket jobb när man ska bygga om E22 Mörrum-Ronneby. En hel del viadukter kommer behövas bytas ut eller breddas. Sedan kommer kanske trafikplatsen vid Vekerum behövas byggas om. Som man kan se på bilden så är den tillbörjan anpassad för vänstertrafik: https://www.google.se/maps/@56.1820235,14.7708186,3a,90y,46.52h,59.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sq8UJFHKsdMYKKxaj7XHddA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: David M skrivet 21 januari 2016, 18:00:31 PM
Det blir mycket jobb när man ska bygga om E22 Mörrum-Ronneby. En hel del viadukter kommer behövas bytas ut eller breddas. Sedan kommer kanske trafikplatsen vid Vekerum behövas byggas om. Som man kan se på bilden så är den tillbörjan anpassad för vänstertrafik: https://www.google.se/maps/@56.1820235,14.7708186,3a,90y,46.52h,59.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sq8UJFHKsdMYKKxaj7XHddA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Ska man bygga om Mörrum-Ronneby till motorväg? Det var helt nytt för mig, de diskussionerna försvann annars någongång efter att 2+1-vägen byggdes. Sålänge det inte blivit en förbifart vid Jämjö och ny väg Ronneby - Nättraby dvs där det finns verkliga trafiksäkerhetsproblem kommer inget att hända i Blekinge.


För att ta motortrafikledens historia från öst till väst: Björketorp - Ronneby V/rv 27 öppnades 1967 efter dagen H, Ronneby V - Bräkne-Hoby 1974, Bräkne-Hoby - Åryd 1975, Åryd - Karlshamn Ö 1970, Karlshamn Ö - Karlshamn N 1961, Karlshamn N - Mörrum Ö 1965, förbi Mörrum till där motorvägen nu börjar 1966 inkluderat trafikplatserna Mörrum Ö och V. Det enda avsnittet där man under projekteringstiden utgick och kunde utgå från att det skulle förbli vänstertrafik är riksfyrans förbifart Karlshamn, men när den vägen byggdes var det utan trafikplatserna i de anslutande ändarna som inte byggdes förrän vägen förlängdes 1965 och 1970.


Vekerums byväg som du visar på Google Maps vid trf Mörrum Ö (invigt 1966) är inte någon större väg precis, vill man köra in till Karlshamn och Stillerydshamnen kör man lämpligare mot Mörrumsbruket innan man svänger av (f.ö. omledningsväg för E22). Att man inte tog någon större hänsyn till hur vägutformningen här post-1967 skulle bli trots att man visste att det skulle bli högertrafik ett år efter invigningen är p.g.a. trafikmängden till och från Vekerum aldrig kommer att komma att bli stor, egentligen kunde man lika gärna ha dragit in vägen från allmänt underhåll och omvandlat den till en enskild väg då Stillerydsvägen som sagt var täcker in behovet förutom för de som ska in till själva Vekerum. Att det blev så som det ser ut nu har att göra med att alternativet att ansluta byavägen till strax innan avfarten på Mörrumsvägen hade blivit ohemult mycket dyrare (antingen stora sprängningsarbeten genom graniten söder om E22:an eller ett brobygge över E22:an och stora sprängningsarbeten norr om E22:an, detta för en väg med ÅDT på ett tiotal fordon). Innan gick vägen snett och rakt igenom det som nu är trafikplatsen.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Daniel P-son skrivet 05 april 2016, 17:02:23 PM
Mina önskemål fram till 2030:

E4: Motortrafikleden förbi Ljungby byggs om till motorväg. Motorvägstunnel genom Åsberget (Örnsköldsvik). Förbifart Härnösand samt Skellefteå (helst motorvägar eller 2+2). Övriga sträckor 2+1/2+2.

E6: Fin som den är!

E22: Motorväg på de sträckor som saknas Malmö-Karlskrona. Motortrafikled Karlskrona-Kalmar. Övriga sträckor 2+1.

E20: Ny motorväg Arboga-Eskilstuna (inkl. ny genande länk Gräsnäs-Reutersberg). Helst motorväg Vårgårda-Vretstorp men planskild 2+1/2+2 kanske funkar.

E18: Motorväg på de sträckor som saknas Lekhyttan-Segmon (inkl. Möckelnleden). Segmon-norska gränsen: 2+1.

E45: Tilltäppta motorvägsgluggar Gbg-Trollhättan (genom Göta samt Torpabron). Ny västlig motorvägsled förbi Trollhättan till "Autobahnkreuz Båberg", därefter motortrafikled alt. 2+1 Vänersborg-Segmon.

Riksväg 40: Motorväg Ulricehamn-Jönköping.

----

När dessa vägar är kompletterade vill jag ha ett nytt numreringsystem för motorvägarna. Det känns lite bonnigt att bara använda europavägsnumret.

M1: Göteborg-Jönköping-Stockholm (Årsta) - nuvarande RV40+E4
M2: Trelleborg-Svinesund - nuvarande E6
M3: Helsingborg-Jönköping - nuvarande E4
M4: Malmö-Kristianstad - nuvarande E22
M5: Göteborg-Örebro-Södertälje - nuvarande E20
M6: Arboga-Västerås-Stockholm (Kista) - nuvarande E18
M7: Segmon-Örebro (Adolfsberg) - nuvarande E18
M8: Stockholm (Karolinska)-Gävle - nuvarande E4
M9: Motorvägsring Sthlm (om Österleden byggs)

Slutligen vill jag gärna se lite ordentlig tilltagna servicestationer med bensin, mat och ev logi längs motorvägarna efter tyskt snitt. Befintliga anläggningar kräver allt som oftast att man måste köra av motorvägarna och passera en massa rondeller & dylikt innan man når fram. De enstaka anläggningar som byggts för motorvägarna (t.ex. Sillekrog) är oftast snålt utformade vad gäller utrymme för långtradare m.m.

Seså, ut och sätt spaden i marken nu!  ;D
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 05 april 2016, 21:28:33 PM
Mina önskemål fram till 2030:
Jag är inte riktigt enig med dig i dina prioriteringar.
Till exempel så är E18 mellan Köping och Västjädra utanför Västerås inte med i din lista. Den har 8000 - 11000 fordon per dygn och riktning. Det är mer än den beräknade kapaciteten för en 2+1-väg. Den här sträckan behöver alltså byggas om till motorväg nu. Ingen av dina sträckor utom E20 Tumbo - Eskilstuna har så mycket trafik att det idag finns kapacitetsskäl att bygga motorväg. E4 förbi Ljungby och E18 Lekhyttan - Segmo är motiverat att bygga om till motorväg på lite sikt. Kanske ett par bitar till när vi närmar oss 2030 som du satte som slutdatum. I övrigt så ska Europavägarna självklart vara mötesseparerade!
Nedan har jag skrivit in trafiken per riktning på de sträckor som du har listat enligt Trafikverkets eminenta vägflödeskarta.
http://vtf.trafikverket.se/SeTrafikinformation.aspx (http://vtf.trafikverket.se/SeTrafikinformation.aspx).
Citera
E4: Motortrafikleden förbi Ljungby byggs om till motorväg. Motorvägstunnel genom Åsberget (Örnsköldsvik). Förbifart Härnösand samt Skellefteå (helst motorvägar eller 2+2). Övriga sträckor 2+1/2+2.
Trafik förbi Ljungby: 7000 fordon/dygn.
Runt Ö-vik är det 3000 - 4000 fordon/dygn. Lite mer genom orten.
Runt Skellefteå är det ännu färre fordon.
Citera
E6: Fin som den är!
Jag håller med.
Citera
E22: Motorväg på de sträckor som saknas Malmö-Karlskrona. Motortrafikled Karlskrona-Kalmar. Övriga sträckor 2+1.
Trafik på saknade sträckor Malmö - Karlskrona: Ca 6000 fordon/dygn.
Kvarvarande sträckor Karlskrona - Kalmar: 2000 - 4300 fordon/dygn.
Citera
E20: Ny motorväg Arboga-Eskilstuna (inkl. ny genande länk Gräsnäs-Reutersberg). Helst motorväg Vårgårda-Vretstorp men planskild 2+1/2+2 kanske funkar.
Arboga - Eskilstuna: 3000 - 5000 fordon/dygn utom delen mellan Tumbo (avtagsvägen mot Västerås) och Eskilstuna. Där är det uppåt 10000 fordon.
Också övriga delar av E20 har ungefär samma trafikflöden.
Citera
E18: Motorväg på de sträckor som saknas Lekhyttan-Segmon (inkl. Möckelnleden). Segmon-norska gränsen: 2+1.
Lekhyttan - Segmon 5000 - 7500 fordon/dygn..
Segmon - Norska gränsen: 3000 - 4000 fordon/dygn.
Citera
E45: Tilltäppta motorvägsgluggar Gbg-Trollhättan (genom Göta samt Torpabron). Ny västlig motorvägsled förbi Trollhättan till "Autobahnkreuz Båberg", därefter motortrafikled alt. 2+1 Vänersborg-Segmon.
Ca 6000 fordon/dygn.
Citera
Riksväg 40: Motorväg Ulricehamn-Jönköping.
Ca 5000 fordon/dygn.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Fredrik W skrivet 06 april 2016, 12:34:14 PM
E6: Fin som den är!
Vägen är förvisso utbyggd till motorväg hela sträckan i Sverige (förutom någon km närmast Trelleborg, eller?).
Men som bilist i Göteborgsområdet håller jag inte med om att den är "fin som den är" eftersom den har otillräcklig kapacitet. Jag skulle gärna se att man byggde ut den till 3+3 (bil)körfält Kållered-Kungsbacka samt Tingstadstunneln-Kungälv. Möjligen finns behov av breddning norr om Malmö också, men där har jag ingen direkt erfarenhet av rusningstrafiken. Om "kravet" för motorväg går vid cirka 10 000 ÅDT, har någon en uppfattning om var gränsen för 3+3 körfält går?
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 06 april 2016, 12:56:45 PM
Riksväg 40: Motorväg Ulricehamn-Jönköping.

Ca 5000 fordon/dygn.

Det där gäller bara sträckan Ulricehamn - Bottnaryd. Från där rv 26 ansluter till trafikplatsen vid Axamo är det drygt 6000 och sedan verkar det vara någonstans 11 000-12 000 väg 40/47/195 mellan Axamo och Jönköping. Man kan nog dessutom anta att trafiken ökar en hel del Ulricehamn - Jönköping nu när Borås - Ulricehamn är motorväg och mer trafik väljer det här stråket Göteborg - Stockholm istället för E 20.

Jag tycker på grund av detta att Ulricehamn - Jönköping behöver byggas om ganska snart. Det beror inte bara på trafikmängderna i sig utan också på att befintlig väg är ganska krånglig och farlig på flera ställen med många korsningar i plan med mycket svängande trafik, farliga busshållplatser, korta stressande omkörningssträckor m m.

Jag kan gå med på att motorvägsstandard möjligen inte behöver prioriteras direkt för hela sträckan. T ex Ulricehamn - Strängsered byggdes om i helt nytt läge i slutet av 60-talet så den har bra geometri, bara några få fastighetsutfarter osv. Mest akuta här är att t ex bygga bort några speciellt farliga korsningar och det bör gå att bygga om på ett sådant sätt så att sträckan lätt kan byggas om lite ytterligare till motorvägsstandard senare. På Jönköpings Län-sidan är det däremot lite värre med branta backar, kurvor, många utfarter, dåligt med alternativa lokalvägar m m så där är det inte lika enkelt att bygga motorväg i befintlig sträckning. Eftersom den delen dessutom har mer trafik så tycker jag nog att det mest rimliga är att bygga motorväg där direkt.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 06 april 2016, 20:27:48 PM
Det där gäller bara sträckan Ulricehamn - Bottnaryd. Från där rv 26 ansluter till trafikplatsen vid Axamo är det drygt 6000 och sedan verkar det vara någonstans 11 000-12 000 väg 40/47/195 mellan Axamo och Jönköping. Man kan nog dessutom anta att trafiken ökar en hel del Ulricehamn - Jönköping nu när Borås - Ulricehamn är motorväg och mer trafik väljer det här stråket Göteborg - Stockholm istället för E 20.
Jag erkänner att jag inte tittade så noga i närheten av Jönköping.
Citera
Jag tycker på grund av detta att Ulricehamn - Jönköping behöver byggas om ganska snart. Det beror inte bara på trafikmängderna i sig utan också på att befintlig väg är ganska krånglig och farlig på flera ställen med många korsningar i plan med mycket svängande trafik, farliga busshållplatser, korta stressande omkörningssträckor m m.

Jag kan gå med på att motorvägsstandard möjligen inte behöver prioriteras direkt för hela sträckan. T ex Ulricehamn - Strängsered byggdes om i helt nytt läge i slutet av 60-talet så den har bra geometri, bara några få fastighetsutfarter osv. Mest akuta här är att t ex bygga bort några speciellt farliga korsningar och det bör gå att bygga om på ett sådant sätt så att sträckan lätt kan byggas om lite ytterligare till motorvägsstandard senare. På Jönköpings Län-sidan är det däremot lite värre med branta backar, kurvor, många utfarter, dåligt med alternativa lokalvägar m m så där är det inte lika enkelt att bygga motorväg i befintlig sträckning. Eftersom den delen dessutom har mer trafik så tycker jag nog att det mest rimliga är att bygga motorväg där direkt.
Visst kan det finnas andra skäl än rena kapacitetsskäl att bygga ut till motorväg. T ex som du nämner om det finns kapacitetsskäl att bygga ut en delsträcka, så kan man passa på att bygga vidare för att få en sammanhållen motorväg. Det finns dock en invändning mot detta, och det är kostnaden.

Sen så kan fokuseringen på motorvägar också leda till problem. Om jag inte missminner mig så är t ex Trafikverkets målstandard för hela E20 motorväg (vet tyvärr inte hur det är med rv40). Jag undrar om inte detta kan leda till att man helt låter bli att bygga om vissa vägsträckor som skulle behöva en förändring av trafiksäkerhetsskäl, eftersom det blir för dyrt. Kanske kunde man byggt om de sämsta sträckorna snabbare om man hade tillåtit en lägre standard än
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 april 2016, 00:22:51 AM
Jag erkänner att jag inte tittade så noga i närheten av Jönköping.Visst kan det finnas andra skäl än rena kapacitetsskäl att bygga ut till motorväg. T ex som du nämner om det finns kapacitetsskäl att bygga ut en delsträcka, så kan man passa på att bygga vidare för att få en sammanhållen motorväg. Det finns dock en invändning mot detta, och det är kostnaden.

Sen så kan fokuseringen på motorvägar också leda till problem. Om jag inte missminner mig så är t ex Trafikverkets målstandard för hela E20 motorväg (vet tyvärr inte hur det är med rv40). Jag undrar om inte detta kan leda till att man helt låter bli att bygga om vissa vägsträckor som skulle behöva en förändring av trafiksäkerhetsskäl, eftersom det blir för dyrt. Kanske kunde man byggt om de sämsta sträckorna snabbare om man hade tillåtit en lägre standard än

Håller med. Det finns en del problem med synsättet kring motorvägar. En annan sida av det problemet är att man lätt fastnar i principer snarare än rena behov. T ex principen att man vill ha motorväg långa sträckor mellan storstadsområden eller liknande, trots att det kanske finns andra vägsträckor med minst lika mycket trafik men med mycket sämre standard. Visst är det praktiskt på många sätt med långa stråk med motorvägar men jag tycker inte riktigt trafiken vi har i Sverige i sig motiverar den principen bakom motorvägsutbyggnader. Landet är helt enkelt för glest befolkat för det.

Ett mig närliggande exempel är att åtminstone fram till nyligen hade väg 40 strax öster om Ulricehamn inte särskilt mycket mer trafik än väg 26/47 vid Mullsjö. Den sistnämnda är väldigt smal (oftast 9-9,5 m bred, 80 km/h), farlig och olycksdrabbad, regionalt viktig och har alltså ganska mycket trafik. Ändå är det väg 40 som ligger närmast till hands att diskutera när det gäller motorvägsutbyggnad, trots att den redan idag är 13 m bred 2+1-väg med 100 km/h.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Freke skrivet 07 april 2016, 13:14:29 PM
Runt Ö-vik är det 3000 - 4000 fordon/dygn. Lite mer genom orten.
Runt Skellefteå är det ännu färre fordon.

På E4 genom Skellefteå är det ca 27000 fordon/dygn och genom Övik ca 22000. Förbifarten skulle i Skellefteå ta bort ca 25% av den totala trafiken och nära 100% av den tunga trafiken. Gissar att det är liknande siffror för Övik. Så förbifarter är väldigt väl motiverade!
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 april 2016, 13:58:26 PM
Citera
Runt Ö-vik är det 3000 - 4000 fordon/dygn. Lite mer genom orten.
Runt Skellefteå är det ännu färre fordon.

På E4 genom Skellefteå är det ca 27000 fordon/dygn och genom Övik ca 22000. Förbifarten skulle i Skellefteå ta bort ca 25% av den totala trafiken och nära 100% av den tunga trafiken. Gissar att det är liknande siffror för Övik. Så förbifarter är väldigt väl motiverade!

Ni pratar nog lite olika språk. Siffrorna som "pnott" hämtat är från trafikflödeskartan och där är det oftast fordon per riktning och dygn. Dina siffror är högst troligen för båda riktningarna sammanräknat och troligtvis för någon form av maxdygn under en mätperiod eller liknande.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 07 april 2016, 14:16:48 PM
På E4 genom Skellefteå är det ca 27000 fordon/dygn och genom Övik ca 22000. Förbifarten skulle i Skellefteå ta bort ca 25% av den totala trafiken och nära 100% av den tunga trafiken. Gissar att det är liknande siffror för Övik. Så förbifarter är väldigt väl motiverade!


Ni pratar nog lite olika språk. Siffrorna som "pnott" hämtat är från trafikflödeskartan och där är det oftast fordon per riktning och dygn. Dina siffror är högst troligen för båda riktningarna sammanräknat och troligtvis för någon form av maxdygn under en mätperiod eller liknande.

Man brukar i och för sig redovisa båda riktningarna sammanräknat om det är ÅDT (årsdygnstrafik, dvs. genomsnittlig trafikmängd per dygn) som avses. Om det är dimensionerande timme som avses är det däremot vanligt att man redovisar per riktning eftersom topparna inträffar vid olika tidpunkter på dygnet och dessutom typiskt sett är högre på morgonen än på eftermiddagen. Det vore alltså teoretiskt möjligt att låta en infartsled mot en stad ha två körfält in men bara ett körfält ut.

I vilket fall som helst är det normalt att trafiken är lika stor i båda riktningarna sett över hela dygnet varför det oftast inte är så relevant att redovisa riktningarna separat.

Vad beträffar avlastningen är det värt att tänka på att i städer så utgörs det mesta av trafiken på genomfarten av trafik med start- och/eller målpunkt i tätorten, dvs. trafik som inte är genomfartstrafik och därför i stor utsträckning inte kommer att välja en förbifart eftersom den sällan blir en användbar delsträcka vid en förflyttning inom tätorten. En stor del av den tunga trafiken är dessutom bussar som inte kommer att använda en förbifart. Det är därför som "förbifarter" ofta läggs nära, eller i, tätorten - den rena förbifartstrafiken är så liten att det sällan är värt att bygga en ny väg enbart för den. En förbifart raka vägen mellan Bureå och Kåge skulle antagligen kosta mer än den smakar.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Freke skrivet 07 april 2016, 18:06:15 PM
På E4 genom Skellefteå är det ca 27000 fordon/dygn och genom Övik ca 22000. Förbifarten skulle i Skellefteå ta bort ca 25% av den totala trafiken och nära 100% av den tunga trafiken. Gissar att det är liknande siffror för Övik. Så förbifarter är väldigt väl motiverade!


Ni pratar nog lite olika språk. Siffrorna som "pnott" hämtat är från trafikflödeskartan och där är det oftast fordon per riktning och dygn. Dina siffror är högst troligen för båda riktningarna sammanräknat och troligtvis för någon form av maxdygn under en mätperiod eller liknande.

Nej, jag är övertygad om att vi pratar samma språk. Mina siffror för Skellefteå är från Trafikverkets förstudie i Skellefteåprojektet "http://www.trafikverket.se/skellefteaprojektet" Precis som Anders Noren skriver så är det ofta väldigt stor skillnad inom och utom tätort, "pnotts" siffror är utanför tätort. I Skellefteå räknar man att endast 8% på E4 i centrum är genomfartstrafik (dvs trafik med både start och mål utanför tätorten, t.ex. trafik mellan Bureå och Kåge). En förbifart skulle ta över dessa 8% plus uppskattnings vis 10-15% av de som har start och/eller mål inom tätorten. Att enbart dimensionera vägar efter trafikmängd blir lite trubbigt, i så fall skulle nog motorvägar endast finnas i tätorterna... En förbifart Skellefteå har sin största förtjänst i att avlasta trafiken i Centrum, inte att genomfartstrafiken ska tjäna en minut. I Sverige ansvarar staten (Trafikverket) för trafik mellan och förbi orter, och kommunerna för trafik inom tätorter. Därför är Trafikverket ofta rätt så ovilliga att bygga förbifarter när de i första hand gynnar den kommunala trafiken.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 07 april 2016, 22:24:06 PM
Trevligt att diskussionen tog fart igen. Det här är ett intressant ämne!
Ni pratar nog lite olika språk. Siffrorna som "pnott" hämtat är från trafikflödeskartan och där är det oftast fordon per riktning och dygn. Dina siffror är högst troligen för båda riktningarna sammanräknat och troligtvis för någon form av maxdygn under en mätperiod eller liknande.
Jag redovisade mycket riktigt flödet per riktning och om jag inte missminner mig så skrev jag också det. Jag valde att redovisa siffror för flödet en bit utanför tätorten för att ge en uppfattning om hur stor genomfartstrafiken är som högst. Resten av trafiken genom tätorten är lokal trafik och den kommer att finnas kvar inne i tätorten även om  man bygger en förbifart.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Daniel P-son skrivet 08 april 2016, 18:51:29 PM
Ja, jag var alltså kanske inte 100% realistisk (eller seriös för den delen). Det var väl mer ett en önsketänkande om ett mer sammanhängande motorvägsnät. Men som ni påpekar finns ju knappast behovet av så pass omfattande utbyggnader.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Daniel P-son skrivet 16 april 2016, 18:06:29 PM
Inga tankar om numreringssystem? Tydliggörande (många som idag går runt och tror att alla E-vägar är motorvägar) eller bara dyrt och onödigt?
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: pnott skrivet 17 april 2016, 11:00:17 AM
Inga tankar om numreringssystem? Tydliggörande (många som idag går runt och tror att alla E-vägar är motorvägar) eller bara dyrt och onödigt?

Ok då. Här kommer mina åsikter  :)
Det är klart att ett system med M-nummer för motorvägar har sina fördelar.
+Om vi hade haft M-nummer för motorvägar och samma A-nummer för parallell landsväg, så skulle vi inte behövt skylta omledningsvägar separat som vi gör idag. Det systemet är ju både klumpigt och inkonsekvent genomfört.
+ Med M-nummer så hade det framgått tydligt att man skyltar mot en motorväg, och sluppit lägga in de gröna plattor som vi har i hänvisningsskyltarna idag. Just detta är ju lite förvirrande - Europavägens nummer har grön bakgrund och skyltning på och mot motorväg har också grön bakgrund.
Men även om dessa saker hade kunnat lösas elegantare med M-nummer, så är de lösta. Sen finns det ju en nackdel också.
- Dubbelskyltning kan vara förvirrande i sig. Vilket nummer är det man ska lägga på minnet? Vart ska jag ta vägen när motorvägen upphör (för som vi har diskuterat ovan så är ju inte våra motorvägar sammanhängande)?
På det hela taget så skulle jag rösta för att behålla nuvarande system.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Freke skrivet 23 april 2016, 00:19:41 AM
Inga tankar om numreringssystem? Tydliggörande (många som idag går runt och tror att alla E-vägar är motorvägar) eller bara dyrt och onödigt?
Tycker att man lägga på en bokstav till befintligt vägnummer för att visa standard. T.ex. "M E4" för motorväg, "S E4" för mötessepererad väg och "P E4" för parallellväg.

Eller ett helt nytt riksnummersystem där motorvägar skyltas "M<vägnummer>" parallellt med europavägar:
1: Karesuando - Göteborg
3: Haparanda - Stockholm - Nynäshamn
5: Uppsala - Norrköping - Karlskrona
7: Stockholm - Helsingborg
8: Malmö - Karlskrona
9: (Oslo)- Trelleborg
10: (Narvik) - Luleå
11: (Bodö) - Skelleftehamn
12: (Mo i Rana) - Holmsund
13: Vilhelmina - Härnösand
14: (Trondheim) -Sundsvall
15: (Oslo) - Sveg - Sundsvall
16: (Oslo) - Gävle
17: (Röros) - Enköping
18: (Oslo) - Stockholm
19: Mora - Jönköping
20: Göteborg - Stockholm
21: Borlänge - Mjölby - Karlskrona
23: Linköping - Växjö - Malmö
24: Göteborg - Jönköping - Oskarshamn
25: Jönköping - Halmstad
26: Halmstad - Kalmar
27: Göteborg - Karlskrona
28: Helsingborg - Kristianstad
29: Malmö - Ystad


Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: David M skrivet 23 april 2016, 21:47:26 PM
Låter extremt omständligt. Visst kunde man tycka att europavägar bör ha något "prefix" för att visa om det är motorväg eller inte (enda landet jag vet där i princip varje europaväg är en motorväg är Danmark, med undantag för E55 sista tre milen mellan Sydmotorvejen och Gedser och närmast färjelägena i Helsingör, Hirtshals, Esbjerg och Fredrikshavn) - Men är det så relevant? Om man ska till en adress som ligger längs med vägen E22 där E22:an inte är motorväg så kommer man att köra dit oavsett vad man än tror om europavägens status.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 23 april 2016, 23:40:39 PM
Tycker att man lägga på en bokstav till befintligt vägnummer för att visa standard. T.ex. "M E4" för motorväg, "S E4" för mötessepererad väg och "P E4" för parallellväg.

Eller ett helt nytt riksnummersystem där motorvägar skyltas "M<vägnummer>" parallellt med europavägar:
1: Karesuando - Göteborg
3: Haparanda - Stockholm - Nynäshamn
5: Uppsala - Norrköping - Karlskrona
7: Stockholm - Helsingborg
8: Malmö - Karlskrona
9: (Oslo)- Trelleborg
10: (Narvik) - Luleå
11: (Bodö) - Skelleftehamn
12: (Mo i Rana) - Holmsund
13: Vilhelmina - Härnösand
14: (Trondheim) -Sundsvall
15: (Oslo) - Sveg - Sundsvall
16: (Oslo) - Gävle
17: (Röros) - Enköping
18: (Oslo) - Stockholm
19: Mora - Jönköping
20: Göteborg - Stockholm
21: Borlänge - Mjölby - Karlskrona
23: Linköping - Växjö - Malmö
24: Göteborg - Jönköping - Oskarshamn
25: Jönköping - Halmstad
26: Halmstad - Kalmar
27: Göteborg - Karlskrona
28: Helsingborg - Kristianstad
29: Malmö - Ystad


Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Om man u ska utgå från den här nummerlistan så är det en väg jag vill ändra på. Det gäller väg 7. Den bör i sådana fall gå Stockholm - Helsingborg - (Köpenhamn).

Numret 7 kan sträckan få ha då på svensk del, så det blir i alla fall till Öresundsbron. Vad danskarna sedan gör får de avgöra själva då om detta skulle införas.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 00:05:43 AM
Egentligen är motorvägarna i Sverige mer sammanhängande än vi tänker oss dem. För i Sverige har man byggt ut motorvägsnätet genom åren så att de på sina sträckor avlöser mellan motorväg och motortrafikled. Svenska motortrafikleder fungerar som smalare motorvägar där ett körfält ofta saknas.

Men i princip går det från Skåne en lång del upp till norska gränsen idag vid Svinesund, dvs E6 som numera är klar och sedan har vi E4 som går från E6/E20 i Helsingborg och mot Jönköping, Stockholm, Uppsala, Gävle och vidare norrut. På E4 får väl Axmartavlan ses som slutet då motorväg/motortrafikled slutar där och blir avlöst av lite enklare lösningar. Men mötesfritt är det upp till en bit norr om Hudiksvall.

Angående nummer på vägarna då. På sätt och vis hade det varit smidigt att de E-nummer som finns idag hade kompletterats med några nationella nummer också. Gärna vägnummer som också visar vägstandard. I de flesta länder har man så idag, och detta skulle kunna underlätta internationell trafik.

Motorvägar i Sverige borde alltså ha nummer som M1 eller A1.

M kan faktiskt verka logiskt med M som i Motorväg. Men jag föreslår faktiskt att man istället inför nummer med A före som t ex A1. A kan då givetvis tolkas som Autobahn, Autostrada osv. Och det är på sätt och vis meningen i internationellt perspektiv. Men det kan också betyda A-klass, dvs högsta klass på väg om man vill ha en mer "helsvensk" tolkning.

Vilka vägar skulle då få dessa A-nummer i Sverige då? Ju motorvägar så klart, men också motortrafikled faktiskt. I Schweiz gör man på det viset. Där sätter man ut A-nummer både på motorväg och motortrafikled på samma sätt. Detta skulle bli ett smidigt system.

I princip kan man bygga upp ett system längs med en sträcka dör bokstaven A finns på vägnumret enbart på de delar som är just motorväg eller motortrafikled. Medan de delar som är landsväg har samma nummer med utan A. Så en väg kan då alltså först en längre sträcka heta A1 så länge det är motorväg eller motortrafikled och sedan bara heta 1 på delar som är landsväg emellan, blir det sedan åter motorväg eller motortrafikled kan den åter heta A1 igen osv.

Som exempel kan vi tänka oss att vi döper E4:an till väg 1 på hela sträckan.  Då skulle den heta A1 från Helsingborg till Axmartavlan, sedan 1 från Axmartavlan till Söderhamn, A1 från Söderhamn till Hudiksvall, sedan 1 från Hudiksvall till Sundsvall, därefter åter A1 från Sundsvall till Timrå och så skulle det fortsätta på detta sätt vidare norrut.

Just detta att hålla sig till ett nummer men lägga till en bokstav som visar standarden finns i många länder och brukar fungera bra där.

E-numrena behålls dock givetvis parallellt då på vägarna. Även detta har man i flera länder. Så svenskar som bara är vana vid E-nummer kan fortsätta utgå från dessa om de vill det.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Freke skrivet 24 april 2016, 00:39:11 AM

Om man u ska utgå från den här nummerlistan så är det en väg jag vill ändra på. Det gäller väg 7. Den bör i sådana fall gå Stockholm - Helsingborg - (Köpenhamn).

Numret 7 kan sträckan få ha då på svensk del, så det blir i alla fall till Öresundsbron. Vad danskarna sedan gör får de avgöra själva då om detta skulle införas.
Väg 8 (Köpenhamn) - Karlskrona kanske   !?

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 25 april 2016, 12:47:03 PM
Att ha särskilt vägnummer för att en väg är motorväg istället för landsväg är som att ha ett särskilt gatunamn för att gatan är 24 m bred istället för 18.
Titel: SV: Motorvägar kompletteras i framtiden eller inte ?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2016, 22:22:22 PM
Att ha särskilt vägnummer för att en väg är motorväg istället för landsväg är som att ha ett särskilt gatunamn för att gatan är 24 m bred istället för 18.


Säg det i de länder där man har så.

Dessutom byter ju inte vägen nummer helt om man skulle ha ett system där en väg är motorväg först en bit, blir landsväg en sträcka och sedan motorväg igen inte nummer om den skulle heta t ex A1, sedan bara 1 en bit för att åter bli A1 igen. Det visar bara vägens standard.