Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 15:29:52 »
Har inte sagt att jag har rätt och du har fel. Däremot har jag en uppfattning som avviker från din, men har samtidigt påpekat att det här kommer att följas upp på olika håll då ingen säkert vet.

Om du däremot sedan hänvisar, och gör dig till språkrör, för ”många” får du dock räkna med att motfrågan då blir vilka som då utgör dessa ”många” som du uttalar dig för? 
2
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 12:35:41 »
Det verkar du i så fall vara ganska ensam om så vad "många med mig" omfattar blir lite oklart... är det förare i Åkerby, resenärer på 670, spelare i Hammarby eller vilka avses med dessa diffusa "många" med dig?! Det är alltid vanskligt när någon självpåtaget gör sig till talesperson för en okänd grupp andra människor.

Har själv i alla fall inte hört att man skulle har fått några direkta synpunkter kring detta, och då har jag ändå tillgång till en hel del samlad information från olika håll. Däremot kommer man ändå att se över detta med tanke på vissa grupper som kan tänkas ha/få problem. Detta då just med tanke på kontrastverkan, läsbarhet osv. och då jämföra mellan grupper med olika form av synnedsättningar, vid olika ljusförhållanden etc. Detta då reaktionerna kan variera.

Vita dioder har dock använts under en del år och på olika håll, bl.a. av FAC. Det har även förekommit omvända varianter samt varianter med vit text på röd botten mm. Det är alltså ingen direkt nyhet att använda annat än orange. Även om det sedan inte är samma sak så vill jag minnas att Arriva har använt vita matrisskyltar tidigare. T.ex. på en del Aabenraa-vagnar från Danmark som hamnade på Mälaröarna för en del år sedan. Minns inga direkta synpunkter på dem heller.

Ja, men då så. Du har säkert rätt, jag och dom jag pratat med har fel. Och Arriva som programmerar om från vitt till orange har förstås också fel.
Så det blir ju inte mycket kvar att diskutera när det bara kan vara på ett enda sätt. Your way or the highway som man säger.
3
Fantastiskt trevlig bild som även fungerar som tidsdokument.
Har motorvägen flyttats i sidled sedan bilden togs, eller byggdes Mörby gårdsväg längre till vänster i bild?
Jag trodde att Mörbylund med sina höghus skulle vara byggt vid denna tid, men det hade väl krävt en väg in till området ungefär där den södergående hållplatsen på bilden ligger?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Det där är dagens Mörbygårdsvägen. Till Mörbylund körde man via Inverness. På bilden har man börjat bygga Mörbylund, och det bör väl vara första halvan av 70-talet. Och där kan man se hur man körde.

https://kartbild.com/#17/59.38690/18.04326/0x8
4
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet Idag kl. 11:44:59 »
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.
Bra skrivet.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
5
Busstrafik / SV: Premiär för SL linje 350 Ekerö C-Fittja!
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 11:38:41 »
Sannolikt lär man väl i så fall foliera de andra med. Tänkte dock att man hellre folierar än lackar. Dels för att det är betydligt billigare och även enklare och dels för att den här typen av fordon inte riktigt lämpar sig för samma typ av budgetlackeringar (typ omvänd dammsugare hos firmor i Baltikum) som man ofta gör på större bussar.

Att folie inte håller lika bra över tid är en annan femma, men detta är väl i första hand ett försök och då är väl fordonen sannolikt leasade enkom för det... om inte Arriva kanske har bruk för dem även på annat håll. Då blir det oxå vanskligt att lackera. Skulle det inte fortsätta så är det ju betydligt enklare att bara dra av folien den dag ett fordon ska återlämnas. 
6
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av homer skrivet Idag kl. 11:33:13 »
Då är ni 2 som gillar Scania ;) Komforten är säkert bättre i en Scania, men vi som kör ofta vill gärna inte ha bussar som toppar på 30 km/h i uppförsbackar och vars halvljus är lika bra som inga alls.

MAN har några saker som är bättre än en scania omnilink .


1. Halvljuset
2. Värme / ventilation / AC
3. ....

De som jag HATAR med MAN är deras enormt tunga bromsar samt värdelösa Servo
7
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 11:29:48 »
Fast på blåljusen är det inte vit text som ska kunna läsas. Jag, och många med mig, ser inte vad det står på bussen förrän den är väldigt nära.

Det verkar du i så fall vara ganska ensam om så vad "många med mig" omfattar blir lite oklart... är det förare i Åkerby, resenärer på 670, spelare i Hammarby eller vilka avses med dessa diffusa "många" med dig?! Det är alltid vanskligt när någon självpåtaget gör sig till talesperson för en okänd grupp andra människor.

Har själv i alla fall inte hört att man skulle har fått några direkta synpunkter kring detta, och då har jag ändå tillgång till en hel del samlad information från olika håll. Däremot kommer man ändå att se över detta med tanke på vissa grupper som kan tänkas ha/få problem. Detta då just med tanke på kontrastverkan, läsbarhet osv. och då jämföra mellan grupper med olika form av synnedsättningar, vid olika ljusförhållanden etc. Detta då reaktionerna kan variera.

Vita dioder har dock använts under en del år och på olika håll, bl.a. av FAC. Det har även förekommit omvända varianter samt varianter med vit text på röd botten mm. Det är alltså ingen direkt nyhet att använda annat än orange. Även om det sedan inte är samma sak så vill jag minnas att Arriva har använt vita matrisskyltar tidigare. T.ex. på en del Aabenraa-vagnar från Danmark som hamnade på Mälaröarna för en del år sedan. Minns inga direkta synpunkter på dem heller.
8
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av buskörare skrivet Idag kl. 11:10:08 »
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.

Då är ni 2 som gillar Scania ;) Komforten är säkert bättre i en Scania, men vi som kör ofta vill gärna inte ha bussar som toppar på 30 km/h i uppförsbackar och vars halvljus är lika bra som inga alls.
9
Bussnack / SV: Arriva Stockholm
« Senaste inlägg av igel skrivet Idag kl. 09:54:54 »
Enligt rykte väntas ett till gäng MAN in till Arriva. Vi i norrort har ju fler B9S kvar som ska bytas ut och även om jag inte direkt gillar våra MAN, så är dom bättre än Scania på t.ex 670. Hoppas innerligt att man gör så att Vaxholms blåbussar blir 100% MAN när Volvo ska bort. Så vi slipper Scania  :-X
Jag får väl säga precis tvärtom, skulle nog hävda att Scania bussarna lämpar sig bättre på 670 än MAN bussarna, då Scaniorna är mera regionalkomfortsanpassade i passagerarutrymmet och raskare.
10
Busstrafik / SV: Premiär för SL linje 350 Ekerö C-Fittja!
« Senaste inlägg av Tommy E skrivet Idag kl. 08:59:45 »
Jag tycker det ser ut som en foliering, och jag vet inte hur det blir med de andra två bussarna, men det vore ju märkligt att bara foliera en buss av tre.  ;)
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10