Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 28 juni 2019, 23:49:18 PM

Titel: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 juni 2019, 23:49:18 PM
Denna tråd har knoppats av från tråden Arriva Stockholm (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72510.150.html) pga. att dessa inlägg istället handlar allmänt om hur prefix/suffix används etc.


I måndags vi såg några Lundabussar som trafikerade rusningslinjen 176X mellan Brommaplan-Solna Stn.
Trafikerades Lundabussarna också på Mälaröarna?

176X ?
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Nico skrivet 29 juni 2019, 00:39:07 AM
 
176X ?

Tillfällig förstärkning under sommaren för att avlasta t-banan. Bana 1 går ju med glesare turer mm. pga flera störande arbeten. 
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 01:03:49 AM

Tillfällig förstärkning under sommaren för att avlasta t-banan. Bana 1 går ju med glesare turer mm. pga flera störande arbeten.

Linjesträckning? Avviker vad från 176?
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: B10M skrivet 29 juni 2019, 01:42:25 AM
Det går ju knappast att flytta över resenärer från Gröna linjen bara för att man kör i 5-minuterstrafik istället för 10-minuterstrafik. X-skyltning är heller inte så bra eftersom den kör exakt samma sträckning som linje 176 och skapar osäkerhet för resenärerna. Det som fungerar för att locka över resenärer är om man slipper byte. Just därför är det helt obegripligt att linje 302 vänder vid Brommaplan under sommaren.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 10:05:30 AM
176E hade varit bättre om inget skiljer mot 176.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Nico skrivet 29 juni 2019, 12:56:58 PM
Håller med både B10M och Bussmicke i detta. Tyvärr är detta med att använda linjenr plus X på annat vis än det inarbetade något som helt plötsligt dök upp för ett fåtal år sedan med 670X och 676X samt att man pratar om en eventuell  4X. Alltså linjer som egentligen bara hoppar över vissa hållplatser, men inte i övrigt avviker från gällande linjesträckning. Orsaken bakom detta handlar sannolikt om att en viss historielöshet och avsaknad av operativ kunskap råder hos vissa inblandade.

Tidigare har ju E betecknat extratur och X en körsträckning på en linje som delvis avviker från den ordinarie. Nu klurade någon eller några alltså ut att X helt plötsligt skulle stå för något slags snabbförbindelse (Expresslinje) medan bokstaven Y (som väl dök upp med 708Y för en del år sedan) i vissa fall har använts för det som X stod för tidigare... medan E inte verkar användas alls. Ingen verkar dock veta riktigt varför det blivit så här. Själv gissar jag på att det är något som vissa oinsatta marknadsförare hos de berörda bolagen hittat på och sedan har ingen på beställarsidan heller haft kunskap nog för att ifrågasätta detta.

Oavsett vad håller jag alltså med om att det blir fel att skriva 176X och med det linjenumret får man ju även ett krav på att trafikera med blå bussar. Hade gått lika bra med något annat linjenummer för detta... det är ju inte så att man saknar lediga nr i 300-serien.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 juni 2019, 14:38:25 PM
X-et i detta fall kanske betyder X-presslinje om nu den inte stannar vid någon av mellanhållplatserna?/Ulf
(Men det blir ju ändå svårförklarligt för resenärerna om inte skyltningen är bra...)
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2019, 12:50:32 PM
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Nico skrivet 30 juni 2019, 13:18:35 PM
Tog mest upp 708Y då det var på den linjen detta med Y först verkar använts för att (istället för som tidigare ha använt X) ange en körväg som avviker ifrån den ordinarie. I detta fall då för skaftet Kvarnhagsvägen–Lilla Dalens begravningsplats.

Minns inte om Y tillkom redan på Nobina-tiden, men det har sedan återkommit med bla 709Y och 1Y. Det verkar dock mera vara en Keolis-specialitet då väl ingen annan entreprenör använder sig av detta. Sedan finns det ju som sagt andra suffix-bokstäver i bruk på olika håll. Förutom då C, H/Y även A och N, de sista väl bara på 573. Däremot verkar E knappt användas alls numera.

Detta med prefix och suffix är överlag lite plottrigt och det fungerar ju heller inte fullt ut i SL:s egna system. Vet inte om det är ändrat, men tidigare gick det ju inte för trafikledningen att separera linjer i CAD/AWL... så tex 809 och 809C fick hanteras som en linje.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Buzzlover skrivet 30 juni 2019, 15:40:53 PM
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Fast just skolförstärkning kan inte E:et stå för, titta på 520X, skollinje som ska förstärka 525:an på skoldagar, E och X verkar isåfall blandas i skolförstärkningen, dras genast till den lustiga skyltningen 601:an hade under ringlinje-tiden "601VE och 601HE" väldigt lång skyltning ;D
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juli 2019, 08:42:14 AM
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
708X och 708Y fanns samtidigt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 03 juli 2019, 16:35:39 PM
Jag var kanske lite otydlig, för samma buss går normalt inte som 708Y och E samtidigt från Tumba eftersom Y ju slutar vid Lilla Dalen medan 708E fortsätter en bit till och inte gör avstickaren på vägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juli 2019, 17:51:28 PM
Fast just skolförstärkning kan inte E:et stå för, titta på 520X, skollinje som ska förstärka 525:an på skoldagar, E och X verkar isåfall blandas i skolförstärkningen, dras genast till den lustiga skyltningen 601:an hade under ringlinje-tiden "601VE och 601HE" väldigt lång skyltning ;D

Det beror helt på vilken linje och trafikområde det gäller. Det finns inga gemensamma regler som är lika för alla linjer, så att titta på t.ex 520 för att jämföra betyder ingenting.

För ett tio- femtontal år sedan var E oftast förstärkningsturer som gick samtidigt som en ordinarie avgång. Dvs samma avgångstid. Oavsett om det gällde vanlig linjetrafik eller t/f skolor. Idag är E:et i regel helt borttaget, så både ordinarie avgång och extraavgångar skyltas exakt likadant, utan E.
Suffixet X användes förr enbart för avgångar med en enda buss, som gick avvikande färdväg (och på egen avgångstid) jämfört med den ordinarie linjesträckningen, som t.ex 620X, 636X(tror jag den hette) och 654X. Oftast var dessa tänkta för skolbarn, men det fanns ingen regel som sa att det måste vara så. 654X hade t.ex inget med skoltider att göra. Detta var alltså långt innan även trängselförsökets linjer fick X, och rörde till logiken.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Nico skrivet 03 juli 2019, 18:46:13 PM
708X och 708Y fanns samtidigt.

Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 juli 2019, 19:14:27 PM
Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!

Det finns ju dock i SL:s riktlinjer hur man ska göra. Y blev något man kom på skulle användas i vissa fall (särskilt påkallat för kyrkogårdslinjer och mer tillfälliga linjevarianter. E skulle som sagt undvikas, vilket jag aldrig förstått orsaken till. Inte minst är det ju bra för att veta om man missat ordinarie buss (särskilt om extravagnen är fullsatt). Sedan kom man ju på att C skulle vara för linjer som går in till Stockholms centrum etc.

Därtill är det ju sällan någon på Trafikförvaltningen som följer upp att riktlinjerna följs, så då blir det väl lite olika traditioner som utvecklas.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Nico skrivet 03 juli 2019, 19:18:02 PM
Det finns ju dock i SL:s riktlinjer hur man ska göra. Y blev något man kom på skulle användas i vissa fall (särskilt påkallat för kyrkogårdslinjer och mer tillfälliga linjevarianter. E skulle som sagt undvikas, vilket jag aldrig förstått orsaken till. Inte minst är det ju bra för att veta om man missat ordinarie buss (särskilt om extravagnen är fullsatt). Sedan kom man ju på att C skulle vara för linjer som går in till Stockholms centrum etc.

Därtill är det ju sällan någon på Trafikförvaltningen som följer upp att riktlinjerna följs, så då blir det väl lite olika traditioner som utvecklas.

Ska jag vara ärlig så tror jag knappt någon på Trafikförvaltningen alls har koll på detta numera. Istället blir det att det kommer in förslag från entreprenörerna... som accepteras rakt av. Dels då den interna kunskapen kring detta avtagit liksom att riktlinjerna i flera fall inte är direkt glasklara numera. Det innebär att det inte blir konsekvent.

Finns ju sedan även flera exempel på linjer som inte har någon extra bokstav alls, men som ändå angör kyrkor/kyrkogårdar. Dels har vi fd. linje 48, nuvarande 58 som väl inte har något suffix liksom inte heller 183 har det. De turer på 514 som går förbi Spånga k:a har inte heller suffix och sedan paradexemplet för några år sedan när det fanns två linje 821. En vanlig och sedan en som med samma linjenummer och utan suffix som gick mellan Älta centrum (har jag för mig var startpunkt) och Storkällans kapell.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 juli 2019, 09:56:38 AM
Ska jag vara ärlig så tror jag knappt någon på Trafikförvaltningen alls har koll på detta numera. Istället blir det att det kommer in förslag från entreprenörerna... som accepteras rakt av. Dels då den interna kunskapen kring detta avtagit liksom att riktlinjerna i flera fall inte är direkt glasklara numera. Det innebär att det inte blir konsekvent.

Finns ju sedan även flera exempel på linjer som inte har någon extra bokstav alls, men som ändå angör kyrkor/kyrkogårdar. Dels har vi fd. linje 48, nuvarande 58 som väl inte har något suffix liksom inte heller 183 har det. De turer på 514 som går förbi Spånga k:a har inte heller suffix och sedan paradexemplet för några år sedan när det fanns två linje 821. En vanlig och sedan en som med samma linjenummer och utan suffix som gick mellan Älta centrum (har jag för mig var startpunkt) och Storkällans kapell.

Så är det säkert. Nu är det väl inget krav att använda Y för kyrkogårdslinjer, utan var ju snarast ett exempel. Den i en tidigare tråd nämnda linjen 552 borde ju exempelvis heta Y när den går till Griftegården, för att skilja från 552X till Görväln. Samtidigt som ju extra omvägar oftast bara haft en anmärkning i tidtabellen, så länge man ändå passerat ordinarie hållplatser.

Det är ju ändå intressant hur man använder det på olika sätt. I Finland har man väl varit väldigt förtjust i suffix och där blir det nästan rörigt. Samtidigt håller man ju ned antalet linjenummer. I London har man väl - förutom för nattrafiken - mest använt prefix för att inte behöva ha fyrsiffriga linjenummer och istället anger område med en bokstav. Men inte heller där är det konsekvent med 607 såsom en expresslinje när x26 och x68 har kryss framför sig och 6xx i övrig är reserverat för skollinjer. Så det tycks vara en allmänt problem - eller så är det bara kalenderbitare på sådana här forum som bryr sig  :)

Men så här stod det 2017 i Riplan (kanske har kommit en ny version nu):

"Användning av suffix bör begränsas av tydlighetsskäl, men rekommenderas där det ger en ytterligare information.
- Suffix ”E” som avser extrainsatt tur ska ej användas för tur som är förannonserad mot resenär.
- Suffix ”X” anger att linjen avviker från ”det normala” och ska normalt användas när linjesträckningen avviker mot den ordinarie, eller för att markera direktturer som inte stannar vid samtliga hållplatser.
- För ringlinjer som har samma starthållplats som destinationshållplats ska samma linjenummer tillämpas i båda riktningar med suffix ”V” som i vänstervarv och ”H” som i högervarv.
- Suffix ”C” ska tillämpas för direktlinjer från de yttre förorterna till Stockholms centrala del (”Stockholm city”).
- Linjer med mycket begränsad trafikering under året, såsom till kyrkogårdar, bör ges suffixet ”Y”."



 
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Buss-busen skrivet 04 juli 2019, 21:39:17 PM
176E hade varit bättre om inget skiljer mot 176.

Finns nog ingen resenär som bryr sig om det är ett E eller X.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juli 2019, 22:35:23 PM
Finns nog ingen resenär som bryr sig om det är ett E eller X.

Det är rätt många resenärer som blivit arga genom åren då de inte läst så noga, och stigit på olika X-avgång av misstag, och därmed inte fått stiga av på sin tilltänkta hållplats. T.ex 676x och då tvingats åka 1-2 mil extra, och därefter samma sträcka tillbaka med en annan buss.
Däremot hade inga sådana missöden skett om de åkt med en E-avgång jämfört med den ordinarie avgången, om bägge avgångar går till samma ändhållplats.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: buskörare skrivet 05 juli 2019, 04:49:31 AM
Det är rätt många resenärer som blivit arga genom åren då de inte läst så noga, och stigit på olika X-avgång av misstag, och därmed inte fått stiga av på sin tilltänkta hållplats. T.ex 676x och då tvingats åka 1-2 mil extra, och därefter samma sträcka tillbaka med en annan buss.
Däremot hade inga sådana missöden skett om de åkt med en E-avgång jämfört med den ordinarie avgången, om bägge avgångar går till samma ändhållplats.

Inte alls ovanligt med folk som blir griniga för att de får hoppa av i Danderyd istället för tekniska dock. Trots att det står 670 Danderyds sjukhus på bussen, så kan det bli långa rader av svordomar. Det här med att läsa på skylten har aldrig varit enkelt  ::)
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 juli 2019, 08:45:16 AM
Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!
708X gick Rönninge - Salem - Sankt Botvids gymnasium - Fittja. Och om jag inte minns galet hette den 702X tidigare.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juli 2019, 13:25:35 PM
Inte alls ovanligt med folk som blir griniga för att de får hoppa av i Danderyd istället för tekniska dock. Trots att det står 670 Danderyds sjukhus på bussen, så kan det bli långa rader av svordomar. Det här med att läsa på skylten har aldrig varit enkelt  ::)

På 676 är det dock svårare för folk att se, då även x-avgångarna skyltas Stockholm respektive Norrtälje, med bara ett litet x efter linjenumret. Kliver man då på i Danderyd och inte får stiga av i Ledinge... Då blir det grinigt och högljutt.
På 639 däremot var/är det många som faktiskt läser på skylten. Antagligen för att den har så många olika start- och ändhållplatser. Inte bara Stockholm, Rimbo och Hallstavik, utan även Edsbro och Söderhall. Samt även Danderyds sjukhus vid vissa extrema tillfälliga lägen. Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: buskörare skrivet 06 juli 2019, 22:22:44 PM
På 676 är det dock svårare för folk att se, då även x-avgångarna skyltas Stockholm respektive Norrtälje, med bara ett litet x efter linjenumret. Kliver man då på i Danderyd och inte får stiga av i Ledinge... Då blir det grinigt och högljutt.
På 639 däremot var/är det många som faktiskt läser på skylten. Antagligen för att den har så många olika start- och ändhållplatser. Inte bara Stockholm, Rimbo och Hallstavik, utan även Edsbro och Söderhall. Samt även Danderyds sjukhus vid vissa extrema tillfälliga lägen. Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.

På 670 och 680 får vi ofta jaga av folk som inte läst att de slutar i Danderyd. Trots att det framgår rätt tydligt. Med sur menar jag inte sur på mig, men svordomar kommer det rätt ofta och de blir lika ofta rätt stressade trots att de inte förlorar nått i tid egentligen.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Fredde skrivet 06 juli 2019, 22:34:03 PM
Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.

Det är skillnad på folk och folk... ;)
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: buskörare skrivet 07 juli 2019, 14:50:17 PM
Det är skillnad på folk och folk... ;)

Ja, så är det. Har man kört i flera områden så är det nått som är väldigt tydligt.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 16:23:12 PM
Det är skillnad på folk och folk... ;)

Folk orkar/kan Inte läsa..
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juli 2019, 17:04:11 PM
Folk orkar/kan Inte läsa..

Det har inte speciellt mycket med det att göra, utan mera att i vissa geografiska områden har man högre krav än i andra områden. I Österåker är det liksom i Kårsta och Össeby-Garn och Norrtälje kommun lite mer avslappnad stämning och större acceptans än i övriga Vallentuna, Täby och Vaxholm.
Samt att jag som förklarade tidigare, att 639-resenärerna inte är lika bortskämda som 670-resenärerna med att alla avgångar på linjen inte alltid går mellan endast två specifika punkter.
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 juli 2019, 06:01:41 AM
Okej men jag tänkte mer allmänt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 22 juli 2019, 22:12:12 PM
Överlag kan jag som vanlig resenär också känna att det inte verkar särskilt genomtänkt med X-numreringarna. Om vi tar det senaste, i och med linjefördelningen runt omkring Vega sedan den stationen öppnades, så har vi alltså vanliga 835 som går från Vega station till Vardövägen (ibland även till Länna handelsplats). Sen har vi 835X som har följande linjesträckning: Port 73 - Västerhaninge station. I slutändan har vi dessa två linjenummer som inte har nånting med varandra att göra då 835X inte går till till exempel Vega, eller 835 som inte har nån koppling till Port 73
Titel: SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
Skrivet av: Sputnik skrivet 23 juli 2019, 22:58:59 PM
Överlag kan jag som vanlig resenär också känna att det inte verkar särskilt genomtänkt med X-numreringarna. Om vi tar det senaste, i och med linjefördelningen runt omkring Vega sedan den stationen öppnades, så har vi alltså vanliga 835 som går från Vega station till Vardövägen (ibland även till Länna handelsplats). Sen har vi 835X som har följande linjesträckning: Port 73 - Västerhaninge station. I slutändan har vi dessa två linjenummer som inte har nånting med varandra att göra då 835X inte går till till exempel Vega, eller 835 som inte har nån koppling till Port 73

Dock är ju det en tillfällig paniklösning då dom gjorde bort sig med att ändra L835. Allt blir bra den 19e augusti då L835 börjar trafikera Tungelsta - Vardövägen/Länna handelsplats igen. Då försvinner 835X och nuvarande tillfälliga L835 byter nummer till L829.