Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: zjbus skrivet 17 april 2019, 11:36:07 AM

Titel: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: zjbus skrivet 17 april 2019, 11:36:07 AM
Chauffören frias: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-kommer-domen-for-bussolyckan
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: buskörare skrivet 17 april 2019, 11:37:22 AM
Bra.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: yngrot skrivet 17 april 2019, 13:17:50 PM
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 april 2019, 14:02:34 PM
Föraren lider ju ändå tungt för honom under tiden..

Däremot tycker jag det är underligt att Bergkvara buss inte blivit kallad till rättegång. De har ju stort ansvar även om de hållit sig inom regelverk angående kör och vilotider så betyder det ju inte att det är lämpligt.. Han körde ju skolbuss dagtid och det är tufft att vända helt på dygnet..

Det är ju så att om det inte finns regler så kan ju ingen lagföras om man håller sig inom regelverket, just detta med växlande arbetstider är ju något som förekommer på flertal arbetsplatser, jag har haft tjänstgöringslistor som innebar 4 dagar tidig morgon typ 4-12 följt av en ledig dag och 4 dagar sen kväll-natt 21-06 osv. s.k Hel Oslo, det fanns även en mildare variant som kallades halv Oslo där man vände på dygnet under 12 arbetsdagar.


Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 17 april 2019, 17:50:44 PM
Betydelsen av Oslotjänster har tydligen glidit, något som händer med ord ibland. Oslotjänster var ursprungligen ledigt var sjätte dag och de fem arbetsdagarna bestod av två sena, en mellantjänst och två tidiga. Hos SS fanns det några sådana grupper i tunnelbanan. Det vanligaste var annars att man hade samma tjänst i fem dagar, sen varannan femdagarsperiod och tidig varannan. I Uppsala på sextiotalet var oslotjänster även kallade norska tjänster det vanligaste.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Alpus260SR skrivet 17 april 2019, 21:31:59 PM
Skönt att han friades.

Bergkvara buss har ju följt reglerna och vi är ju många som har kört tjänster där man vänder på dygnet på bara några dagar. Förekommer mest vid linjetrafik enligt min uppfattning.

Sen hade jag gärna sett att man införde iallafall nationellt andra körtidsregler under nattfönstret 22-05 så att man bara max fick köra 2 gånger 3 timmar. Alltså totalt 6 timmars körtid. Annars måste man ha dubbelbemanning eller avlösning.

Men Bergkvarabuss kan ju inte införa det ensidigt för då får ju något annat bolag körningen då man måste ta ut merkostnaden av kunden.

Sen har det pratats väldigt lite om beställarens ansvar, det var ju de som beställde en buss över natten förmodligen för att spara en övernattning på orten. Hade de valt att åka dagtid istället hade ju inte körningen varit så ansträngande men då hade ju gruppen fått boka ytterligare nätter på boendet - förmodligen i båda ändar av turen.

Men man valde att "spara" genom att sova i bussen på vägen upp och ner.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Fikman skrivet 24 april 2019, 19:20:44 PM
Skönt att han friades.

Bergkvara buss har ju följt reglerna och vi är ju många som har kört tjänster där man vänder på dygnet på bara några dagar. Förekommer mest vid linjetrafik enligt min uppfattning.

Sen hade jag gärna sett att man införde iallafall nationellt andra körtidsregler under nattfönstret 22-05 så att man bara max fick köra 2 gånger 3 timmar. Alltså totalt 6 timmars körtid. Annars måste man ha dubbelbemanning eller avlösning.

Men Bergkvarabuss kan ju inte införa det ensidigt för då får ju något annat bolag körningen då man måste ta ut merkostnaden av kunden.

Sen har det pratats väldigt lite om beställarens ansvar, det var ju de som beställde en buss över natten förmodligen för att spara en övernattning på orten. Hade de valt att åka dagtid istället hade ju inte körningen varit så ansträngande men då hade ju gruppen fått boka ytterligare nätter på boendet - förmodligen i båda ändar av turen.

Men man valde att "spara" genom att sova i bussen på vägen upp och ner.

På ett vis tycker jag inte om att han friades, hade han fällts så hade det fortare blivit skärpning av nattmangling, att få en beställare att ta kostnaden för 2 chaufförer kommer bara att ske genom lagstiftning tyvärr, för enighet mellan bussbolagen lär inte inträffa, även om prisskillnaden mellan 2 chaufförer eller 2 extra nätter för 50-70 personer väger tungt för 2 chaufförer.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: mittlinje skrivet 25 april 2019, 08:29:18 AM
På ett vis tycker jag inte om att han friades, hade han fällts så hade det fortare blivit skärpning av nattmangling, att få en beställare att ta kostnaden för 2 chaufförer kommer bara att ske genom lagstiftning tyvärr, för enighet mellan bussbolagen lär inte inträffa, även om prisskillnaden mellan 2 chaufförer eller 2 extra nätter för 50-70 personer väger tungt för 2 chaufförer.

Nja, är väl inte rimligt att en individ skall få skulden för ett systemfel! Däremot håller jag med om att det kan behövas ses över.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 april 2019, 20:27:01 PM
Betänk också att stora merparten av godstransporterna över längre avstånd i vårt land körs nattetid, en förändring av regelverket vad gäller nattarbete skulle med automatik även gälla dessa, att dubbelbemanna stora mängder fjärrbilar är knappast genomförbart, vad som händer då är att transporterna kommer att skötas av utländska ekipage.

Detta problem måste nog lösas på annat sätt, jag har i några fall offererat resor med både en och två chaufförer men i de flesta fall väljer ju kunden det billigare alternativet, inte alltid dock då det finns andra fördelar med två chaufförer vid en direkt resa.
Men restiden ska ju ligga ganska nära vad som klaras med en för att det överhuvudtaget ska gå att sälja in.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: buskörare skrivet 29 april 2019, 18:48:27 PM
Jag tycker inte man kan kräva att beställaren tar ansvar. Det är bussbolagen som ska erbjuda resor som är lagliga OCH säkra. Man ska inte kunna pruta på säkerheten. Beställarna kommer aldrig förstå riskerna, det är bolagens uppgift.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 april 2019, 22:09:00 PM
Jag tycker inte man kan kräva att beställaren tar ansvar. Det är bussbolagen som ska erbjuda resor som är lagliga OCH säkra. Man ska inte kunna pruta på säkerheten. Beställarna kommer aldrig förstå riskerna, det är bolagens uppgift.

Problemet är ju just att resorna i de flesta fall håller sig inom lagens bokstav, då är det svårt att påverka, när anses resan som mindre säker?

En resa som utförs med två eller flera chaufförer är ju inte automatiskt säkrare.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: buskörare skrivet 30 april 2019, 10:43:17 AM
Problemet är ju just att resorna i de flesta fall håller sig inom lagens bokstav, då är det svårt att påverka, när anses resan som mindre säker?

En resa som utförs med två eller flera chaufförer är ju inte automatiskt säkrare.

Tja, att inte sätta en förare som alltid kör dagtid på en nattkörning t.ex. Att använda sig av förare som är vana att köra i det läget resan kräver är väl en början. Att det är lagligt, betyder inte att det är bra. Det är lagligt att sätta mig på en sen kvällskörning också, men det är absolut inte säkert eftersom jag är sovklar vid 20-21.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: zjbus skrivet 30 april 2019, 11:41:48 AM
Det får man verkligen hoppas att ett företag är ansvarsfulla nog att sätta en lämplig förare på en längre beställningskörning, det handlar inte enbart om vad som är lagligt.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: mittlinje skrivet 30 april 2019, 13:20:49 PM
Tja, att inte sätta en förare som alltid kör dagtid på en nattkörning t.ex. Att använda sig av förare som är vana att köra i det läget resan kräver är väl en början. Att det är lagligt, betyder inte att det är bra. Det är lagligt att sätta mig på en sen kvällskörning också, men det är absolut inte säkert eftersom jag är sovklar vid 20-21.

Det handlar om att ha rätt arbetsuppgifter och jag tror inte att du hade bilvit aktuell för beställningsuppdrag ifall du har behov av att vara sovklar vid 20-21, inom den kategorin av förare får man vara beredd att variera sina uppdrag. Det gäller bland annat ha rätt inställning till sin sysselsättning och därmed vara mentalt förberedd. Och vana skaffat man sig endast genom att träna, prova sig fram och tacka nej i nästa steg och till exempel övergå till annan form av trafik.

Säkerheten utgörs inte enbart av en förare, utvilad eller ej, utan av så oändligt många andra parametrar. Visst, en utvilad chaufför är ett måste men jag tycker säkerhetsdiskussion här börjar övergå till att lägga allt ansvar på säkerhet på en chaufför, precis som att alla olyckor beror på hen!
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: tosiaba skrivet 06 maj 2019, 10:15:34 AM
Domen överklagas https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagare-overklagar-dom-efter-bussolycka-utanfor-sveg
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 maj 2019, 10:17:09 AM
Domen överklagas https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagare-overklagar-dom-efter-bussolycka-utanfor-sveg

http://www.bt.se/boras/just-nu-aklagaren-overklagar-domen-mot-busschaufforen/
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: tosiaba skrivet 06 maj 2019, 10:18:38 AM
http://www.bt.se/boras/just-nu-aklagaren-overklagar-domen-mot-busschaufforen/
Låst artikel,
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 maj 2019, 10:28:07 AM
Låst artikel,

Står inte så mycket mer utöver rubriken i artikeln. Åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten. Motiveringen var att han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött.

Radio Sjuhärad har mer - olåst: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7212019
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: zjbus skrivet 06 maj 2019, 10:57:07 AM

Radio Sjuhärad har mer - olåst: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=7212019
Liksom Svt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagare-overklagar-dom-efter-bussolycka-utanfor-sveg
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: mittlinje skrivet 18 maj 2019, 10:53:29 AM
I denna tråd tas det upp bland annat att åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten för han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött men också gällande matintag. Likaså nämns det i tråden om både bussbolagets och förarens ansvar inför körning.

I dagarna genomförs ramadan där både trötthet och matintag är en viktig del i detta firandet. Frågan är om hur det går ut över arbete? På vilket sätt har bussbolag och förare ansvar eller är det så att det i nuläget inte finns "ansvar" utan detta skall bedömmas när det inträffar en olycka och kommer då den nu överklagade domen få betydelse?

Mina egna svar på dessa frågor är mycket difusa, det man reagerar över att inte frågan tas upp bland allmänheten/press efter all kritik som kommit från alla håll i samhället gällande Svegolyckan, varför så tyst? En sak är jag säker på, ramadan kan vara ett riskmoment, precis som mycket annat, gällande trafiksäkerhet.
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 maj 2019, 13:07:03 PM
I denna tråd tas det upp bland annat att åklagaren har alltså överklagat Borås tingsrätts friande dom till hovrätten för han inte delade tingsrättens uppfattning om ansvarsfrihet för bussföraren för att han inte märkt att han var trött men också gällande matintag. Likaså nämns det i tråden om både bussbolagets och förarens ansvar inför körning.

I dagarna genomförs ramadan där både trötthet och matintag är en viktig del i detta firandet. Frågan är om hur det går ut över arbete? På vilket sätt har bussbolag och förare ansvar eller är det så att det i nuläget inte finns "ansvar" utan detta skall bedömmas när det inträffar en olycka och kommer då den nu överklagade domen få betydelse?

Mina egna svar på dessa frågor är mycket difusa, det man reagerar över att inte frågan tas upp bland allmänheten/press efter all kritik som kommit från alla håll i samhället gällande Svegolyckan, varför så tyst? En sak är jag säker på, ramadan kan vara ett riskmoment, precis som mycket annat, gällande trafiksäkerhet.

Jag är inte alls övertygad om att samhället inte tar upp vad som hänt. Tvärtom verkar det som om ganska många tagit till sig om olyckan.
Åklagaren tar och överklagar för att han vill pröva tingsrättens motivering. Jag tror att det är viktigt att hovrätten bekräftar tingsrättens dom. När man ser på en dom skall det tittas på vad som hänt och dels uppsåtet. Hade föraren någon möjlighet att undvika en olycka. Dessutom kanske man bör göra en noggrannare teknisk undersökning. Överklagandet och hovrättsförhandling kanske hjälper att ta bort ryktena om olyckan.
Så en komplettering om måltiden. Om föraren ätit eller inte i Sveg har väldigt liten betydelse för helheten. Det är inte heller bra att proppa i sig en massa mat. Några förare har berättat att de kan dricka avslagen Cola.
Jag tror inte det hjälper ha olika synpunkter. Den andra bussen som välte i Härjedalen verkar ha gått obemärkt förbi. Det var ett kort inslag i Rapport dock. (Vet inte mera,komplettera gärna).
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: mittlinje skrivet 18 maj 2019, 16:40:04 PM
Om föraren ätit eller inte i Sveg har väldigt liten betydelse för helheten.

I sakfrågan håller jag med men inte ur allmänhetens perspektiv. Det var en hel del åsikter om att föraren hade försökt stanna på ett par ställen men de vägkrogarna/bensinstationerna hade stängt så han kunde inte köpa mat. En liten notis gjordes vid detta sammanhang om att han trots det hade haft sin lagtadgade rast.

Avslagen cola tyckte jag på den tiden inte fungerade så bra även om det fungerade på kollegerna. Själv drack jag Fanta som innehåller karotin med samma resultat men kunde likaväl knaprat på en morot  ;D
Titel: SV: Bussolyckan i Härjedalen
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2019, 17:45:21 PM
I sakfrågan håller jag med men inte ur allmänhetens perspektiv. Det var en hel del åsikter om att föraren hade försökt stanna på ett par ställen men de vägkrogarna/bensinstationerna hade stängt så han kunde inte köpa mat. En liten notis gjordes vid detta sammanhang om att han trots det hade haft sin lagtadgade rast.

Avslagen cola tyckte jag på den tiden inte fungerade så bra även om det fungerade på kollegerna. Själv drack jag Fanta som innehåller karotin med samma resultat men kunde likaväl knaprat på en morot  ;D
Bussföraren uppgav i rätten att han aldrig åt när han jobbade på nätterna. En av lärarna hade också vid flera tillfällen frågat om han inte ville ha en smörgås men han avböjde.

Vi är alla olika men det är många som blir tröttare om de äter på andra tider än normalt. Jag t ex.

Skolans reseledare visste också om att det inte skulle finnas några öppna näringsställen utmed resvägen. Vore konstigt om inte bussföraren också fått veta det.