Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Tobias skrivet 09 april 2019, 12:40:07 PM

Titel: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Tobias skrivet 09 april 2019, 12:40:07 PM
Enl. olika medier har en dubbeldäckarbuss vält på Stockholmsvägen i Enköping.

Länk till betalartikel hos Enköpings-Posten: https://www.eposten.se/nyheter/enkoping/buss-har-valt-unt5264550.aspx (https://www.eposten.se/nyheter/enkoping/buss-har-valt-unt5264550.aspx)

Fri artikel hos Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR7y1E/totalstopp-efter-bussolycka--ambulanshelikopter-pa-plats (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR7y1E/totalstopp-efter-bussolycka--ambulanshelikopter-pa-plats)

SVT Nyheter Uppsala: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/buss-har-valt-pa-stockholmsvagen-i-enkoping-en-passagerare-skadad (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/buss-har-valt-pa-stockholmsvagen-i-enkoping-en-passagerare-skadad)
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Jan skrivet 09 april 2019, 13:19:47 PM
Nobina 3746 enligt bild på UNT.se
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 09 april 2019, 13:50:22 PM
Kan ett fordon ha vält, samtidigt som det fortfarande står med alla hjul på marken?
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ted S skrivet 09 april 2019, 15:31:54 PM
Kan ett fordon ha vält, samtidigt som det fortfarande står med alla hjul på marken?

Ja, det kan ha vält och därefter rests upp, om än fortfarande i diket. En tidig (låst) bild visar bussen liggandes på sidan, och andra visar att alla rutor på högersidan krossats.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 april 2019, 15:45:53 PM
Aftonbbladslänken funkar inte
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 april 2019, 15:51:50 PM
Aftonbbladslänken funkar inte
Jodå, men Aftonbladets server låg nere ett tag. Försök nu igen så skall det säkert gå bra.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: zjbus skrivet 09 april 2019, 17:24:34 PM
Ja, det kan ha vält och därefter rests upp, om än fortfarande i diket. En tidig (låst) bild visar bussen liggandes på sidan, och andra visar att alla rutor på högersidan krossats.
Den inte bara kan ha vält, den hade vält. Här en bild på det från Upsala Nya Tidning som ej är låst. https://unt.se/nyheter/enkoping/bildextra-fran-bussolyckan-5264769.aspx
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 09 april 2019, 17:34:31 PM
Aha! Det var bara lokaltidningen som hann knäppa tidiga bilder således. Det blir ju lite smått otydligt i övriga medier då man påstår att den har vält, men bara lägger upp bilder på den stående på alla hjul, utan förklaring.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: homer skrivet 09 april 2019, 19:22:37 PM
Är jag helt fel ute om jag påstår att Dubbeldäckare är överrepresenterade i olycksstatistiken för bussar jämfört med andra bussar?

Gissar att de i så fall beror på flera saker, förutom att höjdpunkten är högre och bussen blir vindkänsligare så är kanske förarna som kör mycket "vanliga" bussar inte tillräckligt erfarna för dubbeldäckare och "kör på som vanligt". Hur som helst tycker jag fordonstypen är märklig och nog borde förpassas till låga hastigheter i stadstrafik
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Nico skrivet 09 april 2019, 23:35:13 PM
Hur som helst tycker jag fordonstypen är märklig och nog borde förpassas till låga hastigheter i stadstrafik.

Mja, i stadstrafik (visserligen beroende på stad) är fordonstypen enligt min mening mest i vägen.

Den är otymplig överlag, oflexibel vad gäller hållplatsangöring och resenärsutbyte samt att den i många fall även är både för tung för många stadsgator samt verkligen ställer extra krav om där finns mycket låga passager etc.

Istället är det nog i huvudsak på längre linjer (motorväg och landsväg) med få stopp som busstypen har ett visst berättigande... men även där finns bra alternativ. 
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2019, 10:36:10 AM
Är jag helt fel ute om jag påstår att Dubbeldäckare är överrepresenterade i olycksstatistiken för bussar jämfört med andra bussar?

Statistik borde väl finnas att få tag i, just så man slipper gissa och påstå. Överlag känner jag tvärtom, att det är oväntat få olyckor med dubbeldäckare, med tanke på hur mycket de ändå körs. Bara i UL- och SL-trafiken har det ju sedan 2011-2012 rullat väldigt många avgångar med dubbeldäckare varje dag, med väldigt få avåkningar i förhållande till trafikmängden. Hur många tidigare avåknigsolyckor har UL-dubbeldäckarna tidigare drabbats av?  SL676 har väl fortfarande nollstatistik på avåkningar, efter snart åtta års tät trafik på E18.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: homer skrivet 10 april 2019, 11:29:16 AM
Statistik borde väl finnas att få tag i, just så man slipper gissa och påstå. Överlag känner jag tvärtom, att det är oväntat få olyckor med dubbeldäckare, med tanke på hur mycket de ändå körs. Bara i UL- och SL-trafiken har det ju sedan 2011-2012 rullat väldigt många avgångar med dubbeldäckare varje dag, med väldigt få avåkningar i förhållande till trafikmängden. Hur många tidigare avåknigsolyckor har UL-dubbeldäckarna tidigare drabbats av?  SL676 har väl fortfarande nollstatistik på avåkningar, efter snart åtta års tät trafik på E18.

SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2019, 11:37:08 AM
SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga

Nummer ett linje? En enda linje går de på förvisso. Men 676 är ju knappast en linje i mängden, utan trafikmängden är väl mera något i stil med hälften av utbudet på hela trafikområdet. Antalet körda mil och avgångar med dubbeldäckarna sedan midsommar 2011 är knappast ett litet tal, men ändå har det inte skett några tillbud.
Däremot är det väl tre låga innerstadsbussar som fastnat i tunnlar i innerstan de senaste 3-4 åren?
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 april 2019, 11:46:50 AM
SL har 1 linje som går med dubbeldäckare men kanske 100 linjer som går motorväg med envåningsbussar inte heller där är de väl massor med avåkningar, men dubbeldäckare som fastnar i broar eller kör ner i diken känns som de kanske är 1-2 om året trots att de är väldigt få bussar om man jämför med vanliga

Nu är det ju så att det mer eller mindre alltid tas upp i media och det är en dubbeldäckare medans alla dagliga avkörningar med andra bussar ytterst sällan ger annat än i bästa fall en liten notis i lokalblaskan

//Lasse
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: homer skrivet 10 april 2019, 12:57:44 PM
Nummer ett linje? En enda linje går de på förvisso. Men 676 är ju knappast en linje i mängden, utan trafikmängden är väl mera något i stil med hälften av utbudet på hela trafikområdet. Antalet körda mil och avgångar med dubbeldäckarna sedan midsommar 2011 är knappast ett litet tal, men ändå har det inte skett några tillbud.
Däremot är det väl tre låga innerstadsbussar som fastnat i tunnlar i innerstan de senaste 3-4 åren?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussolycka-i-norrtalje-paverkar-trafiken
visst har dubbeldäckarna till Norrtälje kört av vägen, men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...
(https://www.svtstatic.se/image/wide/992/14142628/1497615140?quality=70&format=auto)

Tyresö, Nacka, Värmdö, Vaxholm är alla kommuner (förutom Norrtälje) som har en mycket stor mängd motorvägsbussar men endast en gång de senaste 20 åren har någon av de kört av vägen med folk (vad jag kan minnas)

 stadsbussar som kör in i för låga tunnlar kan vi ta i en egen tråd...

Vad jag vill komma fram till är min slutsats att dubbeldäckare kanske är bra för ekonomerna då man på en förare kan frakta fler människor på samma gång, men frågade om någon vet något om olycksstatistiken. jag har inget svar bara att min känsla var att dubbeldäckare är överrepresenterade baserat på tidningsartiklar som har dykt upp senaste åren, slutsatsen OM det är så borde ju få trafikhuvudmän / åkare men även kunderna att fundera på om vi vill ha dessa bussar på motorvägslinjer, konsekvenserna när en dubbeldäckare välter i 90 km/h är ju bevisligen högre än när en envåningsbuss gör de.


sen kan vi väl bespara oss kommentarer om stavning och dyl... jag tror du är smart nog att förstå vad jag menade...
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 april 2019, 13:23:10 PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussolycka-i-norrtalje-paverkar-trafiken
visst har dubbeldäckarna till Norrtälje kört av vägen, men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...
(https://www.svtstatic.se/image/wide/992/14142628/1497615140?quality=70&format=auto)

Tyresö, Nacka, Värmdö, Vaxholm är alla kommuner (förutom Norrtälje) som har en mycket stor mängd motorvägsbussar men endast en gång de senaste 20 åren har någon av de kört av vägen med folk (vad jag kan minnas)

 stadsbussar som kör in i för låga tunnlar kan vi ta i en egen tråd...

Vad jag vill komma fram till är min slutsats att dubbeldäckare kanske är bra för ekonomerna då man på en förare kan frakta fler människor på samma gång, men frågade om någon vet något om olycksstatistiken. jag har inget svar bara att min känsla var att dubbeldäckare är överrepresenterade baserat på tidningsartiklar som har dykt upp senaste åren, slutsatsen OM det är så borde ju få trafikhuvudmän / åkare men även kunderna att fundera på om vi vill ha dessa bussar på motorvägslinjer, konsekvenserna när en dubbeldäckare välter i 90 km/h är ju bevisligen högre än när en envåningsbuss gör de.


sen kan vi väl bespara oss kommentarer om stavning och dyl... jag tror du är smart nog att förstå vad jag menade...

Det är ju just det att det mer eller mindre alltid blir skriverier med dubbeldäckare inblandade men ytterst sällan annars om det inte är personskador.
Bara för att det är dubbeldäckare blir det inte större konsekvenser än om en ledbuss går av vägen men precis som med ledbuss kan fordonets konstruktion kräva en annan körteknik.

Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: homer skrivet 10 april 2019, 13:33:09 PM
Det är ju just det att det mer eller mindre alltid blir skriverier med dubbeldäckare inblandade men ytterst sällan annars om det inte är personskador.
Bara för att det är dubbeldäckare blir det inte större konsekvenser än om en ledbuss går av vägen men precis som med ledbuss kan fordonets konstruktion kräva en annan körteknik.

Nu tycker inte jag man borde köra ledbussar på motorväg heller, men de förekommer ju som vi vet väldigt mycket hos framförallt SL.

Men visst blir de tidningsrubriker när skolbussar ute på "vischan" kör av vägen, grejen är ju den att de väldigt sällan( mer sällan än med dubbeldäckare) blir  svåra personskador
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2019, 13:37:44 PM
Ber om ursäkt för den lite retsamma kommentaren om siffran ett. Även om det blir otydligt med dagens nysvenska att inte längre skriva ut en/ett-nio med bokstäver, var den lite onödig.
Ekonomerna är nog bara en del i sammanhanget, tror jag. Det lär säkerligen även vara en statusgrej att som huvudman få skryta med dubbeldäckare. Samtidigt har Lasse en poäng ovan, att "vanliga" bussar (inkl stora turistbussar) i diket knappt uppmärksammas allt i media, om det inte rör sig om många/svåra personskador. Så journalisterna och media har också ett ansvar hur nyheterna fördelas.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 april 2019, 13:46:07 PM
Men... på vilket sätt blir det allvarligare personskador för att det rör sig om en dubbeldäckare än en vanlig högbyggd turistbuss? eller en ledbuss med stående utan bälten?

På samma sätt som med en ledbuss blir det fler passagerare som utsätts men i övrigt?äller

Vad gäller olyckor med motorvägsbussar i SL området de senaste 20 åren så kan jag påminna mig hyfsat många, sällan personskador av allvarligare art även om det många gånger varit väldigt nära, som på Norrtäljevägen häromåret.


Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Fredde skrivet 10 april 2019, 15:41:55 PM
Är detta andra dubbeldäckaren från UL-trafiken som förolyckas?
Vill minnas att någon körde in i en viadukt eller liknande...?
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2019, 17:11:40 PM
Jag vill minnas att ett av flera argument för att införa dubbeldäckare utan ståplatser i SL-trafiken, var just för att få bort alla stående resenärer i dåvarande Vegorna och B9S-vagnarna på 676.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Ersa skrivet 10 april 2019, 17:20:44 PM
men nu handlade inte detta om enbart  Norrtäljes trafikområde...

Den främsta anledningen till att jag tog upp Norrtälje trafikområde var just för att 676 och dubbeldäckarna är en väldigt stor del av det totala trafikutbudet. Vissa påstår att det, som sagt, rör sig uppåt 50% 676 och 50% övrig trafik i trafikområdet. En liknande fördelning finns knappast i UL-trafiken eller något annat län/område där man kör dubbeldäckare i upphandlad landstingstrafik.
Därför kan man lättare jämföra incidenter med Norrtäljes dubbeldäckare (två-tre st?) med trafikområdets övriga linjer (garanterat fler än tre) mellan sommaren 2011 och idag.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 april 2019, 18:12:43 PM
Jag vill minnas att ett av flera argument för att införa dubbeldäckare utan ståplatser i SL-trafiken, var just för att få bort alla stående resenärer i dåvarande Vegorna och B9S-vagnarna på 676.

Jo, bältad sittplats åt alla.

Tänk på -70 o -80 talet när man körde ledbuss med 120 pax i 100 + på Norrtäljevägen..., bussar som i många fall behövde 1½ fil :-)
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: pnott skrivet 10 april 2019, 20:44:56 PM
Är detta andra dubbeldäckaren från UL-trafiken som förolyckas?
Vill minnas att någon körde in i en viadukt eller liknande...?

Tolv personer skadades vid en olycka då en av dessa bussar körde in i en viadukt på Pilgatan i Västerås 1 juni 2017.
Jag tror att denna artikel är fri.
https://www.vlt.se/artikel/olyckor/tolv-skadades-da-buss-korde-in-i-viadukt-polisen-utreder-vardsloshet-i-trafik (https://www.vlt.se/artikel/olyckor/tolv-skadades-da-buss-korde-in-i-viadukt-polisen-utreder-vardsloshet-i-trafik)
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Walter skrivet 10 april 2019, 21:08:51 PM
Är väl till och med så att den buss som nu var inblandad i olyckan var ersättaren för den som blev skrot efter första olyckan. Med reservation för dåligt minne.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Nico skrivet 11 april 2019, 00:00:30 AM
Var det inte även en UL-dubbeldäckare (när fordonstypen var ny) som körde fel/otillåten tomkörningsväg och smällde i en järnvägsviadukt i centrala Uppsala för en del år sedan? Har i alla fall ett svagt minne som skaver...
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 april 2019, 14:10:44 PM
Var det inte även en UL-dubbeldäckare (när fordonstypen var ny) som körde fel/otillåten tomkörningsväg och smällde i en järnvägsviadukt i centrala Uppsala för en del år sedan? Har i alla fall ett svagt minne som skaver...

Den gick in i en skyddsbarriär till Lennakattens järnvägsbro över Strandbokilen nära Uppsala C. Det var den tomkörningsväg som användes innan dubbeldäckarna kom, om jag har förstått det rätt!
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Nico skrivet 11 april 2019, 15:00:16 PM
Den gick in i en skyddsbarriär till Lennakattens järnvägsbro över Strandbokilen nära Uppsala C. Det var den tomkörningsväg som användes innan dubbeldäckarna kom, om jag har förstått det rätt!

Så var det ja, tänkt väl att minnet inte var sååå rostigt. Tack för klargörandet.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: caa skrivet 12 april 2019, 16:31:41 PM
Är väl till och med så att den buss som nu var inblandad i olyckan var ersättaren för den som blev skrot efter första olyckan. Med reservation för dåligt minne.

Den buss som nu förolyckas kom tidigt 2018 som en utökning. De första 12 dubbeldäckarna är samtliga i trafik fortfarande(förutom 7642 som just nu repareras efter en olycka i vintras)
Ingen av de tidigare olyksdrabbade bussarna har blivit skrot även om det ibland varit långa och dyra reparationer. Även 7648 som körde in i viadukten i Västerås är reparerad och åter i trafik.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Walter skrivet 12 april 2019, 18:15:57 PM
Den buss som nu förolyckas kom tidigt 2018 som en utökning. De första 12 dubbeldäckarna är samtliga i trafik fortfarande(förutom 7642 som just nu repareras efter en olycka i vintras)
Ingen av de tidigare olyksdrabbade bussarna har blivit skrot även om det ibland varit långa och dyra reparationer. Även 7648 som körde in i viadukten i Västerås är reparerad och åter i trafik.

Ok då är det utrett. Tack för klargörande fakta.
Titel: SV: Dubbeldäckarbuss har vält i Enköping
Skrivet av: Fredde skrivet 13 april 2019, 09:17:56 AM
Tolv personer skadades vid en olycka då en av dessa bussar körde in i en viadukt på Pilgatan i Västerås 1 juni 2017.
Jag tror att denna artikel är fri.
https://www.vlt.se/artikel/olyckor/tolv-skadades-da-buss-korde-in-i-viadukt-polisen-utreder-vardsloshet-i-trafik (https://www.vlt.se/artikel/olyckor/tolv-skadades-da-buss-korde-in-i-viadukt-polisen-utreder-vardsloshet-i-trafik)

Så var det, tack.