Buss-snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 16:42:53 PM

Titel: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 16:42:53 PM
Har noterat att en viss typ av ledbussar som kör i Haninge verkar tappat orken i värmen.
Det låter otroligt från motor/transmission och dom verkar inte orka upp för backarna.
Frågade senast den trevlig chauffören vad som var fel men hon visste inte.
Trodde det först det bara var en buss som krånglade och som skulle in på reparation men det verkar gälla en hel busstyp som inte verkar klara värmen.
Tog bild på en sådan buss som strävade upp för den måttliga backen vis Port73 samtidigt som det ven högljutt från den.
Någon som vet mera om detta?

/Jan-Erik

(https://i.pinimg.com/564x/bf/1b/20/bf1b203837f4d33a5585b88eba690248.jpg)
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Nico skrivet 12 juli 2018, 17:06:10 PM
Ser ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 17:15:29 PM
Citera
Ser ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.

Tack för svaret.
Annars trevliga bussar att åka i. Min favvoplats är gångplatsen med fötterna på höger hjulhus. Bästa sittplatsen av alla Haninges bussar. Lite som en parentes bara.

/Jan-Erik
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Nico skrivet 12 juli 2018, 17:30:30 PM
När de är i bra skick samt på torr väg är de även mycket trevliga att köra. Föredrar klart den vagntypen framför pusher-leder. Detta då mittmotor och medstyrande tredje axel är bra mycket smidigare att köra än n bynglig pusher.

Efter att denna Volovo-modell försvinner så lär det dock bara bli pushers för hela slanten då denna variant med mittmotor på ena sidan inte var helt lyckad. Låggolv gör ju även att mittmotor under golvet inte fungerar så bra.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 17:43:44 PM
Citera
När de är i bra skick samt på torr väg är de även mycket trevliga att köra. Föredrar klart den vagntypen framför pusher-leder. Detta då mittmotor och medstyrande tredje axel är bra mycket smidigare att köra än n bynglig pusher.

Efter att denna Volovo-modell försvinner så lär det dock bara bli pushers för hela slanten då denna variant med mittmotor på ena sidan inte var helt lyckad. Låggolv gör ju även att mittmotor under golvet inte fungerar så bra.

Också trevliga bussar att åka i.
Motorn inne i kupén låter en del men man kan ju välja att åka i släpet och bara njuta. :-)
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: ks skrivet 12 juli 2018, 17:45:47 PM
Nu får vi i Handen/Jordbrogaraget splitternya 41 Scania Citywide LE Boggivagnar! Men var inte orolig, några av dessa bussar ska vara kvar!  ;D
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 17:51:16 PM
Citera
Nu får vi i Handen/Jordbrogaraget splitternya 41 Scania Citywide LE Boggivagnar! Men var inte orolig, några av dessa bussar ska vara kvar!  ;D

Sådärja.
Men jag är så nöjd så men busstrafiken i Haninge.
I september flyttar jag till ovanför nya Handenterminalen så då blir det nära till dom 41 Scania Citywide LE Boggivagnarna. :-)
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 12 juli 2018, 18:45:00 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: ks skrivet 12 juli 2018, 19:03:11 PM
Sådärja.
Men jag är så nöjd så men busstrafiken i Haninge.
I september flyttar jag till ovanför nya Handenterminalen så då blir det nära till dom 41 Scania Citywide LE Boggivagnarna. :-)
Vet inte om du kommer ihåg mig, vi sågs och pratades vid på tekniska muséet. Karl, var ca 9-10 år då...
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: ks skrivet 12 juli 2018, 19:03:35 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.
Likadant på våra. Hua vad det låter
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 12 juli 2018, 19:05:04 PM
Likadant på våra. Hua vad det låter

Verkligen. 8 h i en sån och man är rätt luddig i tankeverksamheten. I alla fall jag blir väldigt påverkad av oljudet.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juli 2018, 19:16:11 PM
Ser ut som gamla Volvo B9S. Gissar på igensatta luftfilter, luftintag eller motsvarande. Det brukar yttra sig på det viset, dvs. det låter som motorn håller på att storkna.

Är i huvudsak en underhållsfråga skulle jag vilja påstå. Flera av dessa vagnar är väl på gång att fasas ut till förmån för de drygt 40 nya vagnar som är på väg in.

De allra sist tillverkade B9S levererades juni 2011, och är således sju år gamla idag. Så antalet lär minska stadigt varje år framöver.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Nico skrivet 12 juli 2018, 21:42:06 PM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.

Det ena hänger ihop med det andra. Fläktarna får ju jobba för högtryck om något är igensatt. Lite som att vissa människor snarkar när de inte har helt fria luftvägar.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Årskort Guld SJ skrivet 12 juli 2018, 21:56:41 PM
ks:
Citera
Vet inte om du kommer ihåg mig, vi sågs och pratades vid på tekniska muséet. Karl, var ca 9-10 år då...

Kontakta mig på janerik.kaiser@gmail.com så får du hjälpa mig att fräscha upp minnet. :-)
Det eventet var mer tågorienterat om jag inte minns fel.

/Jan-Erik
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juli 2018, 00:08:07 AM
Våra tappar väldigt med ork när kylfläktarna på taket går på max. Då dånar det, framför allt om man öppnar främre takluckan.
Men det kanske inte är samma problem.

Främre takluckan ska man aldrig öppna på en B9S. Det är ett väldigt effektivt sätt att få in en massa varmluft från kylaren rätt in i kupén, och då bränner man nog ut AC:n väldigt snabbt. Att man ens monterar en öppningsbar taklucka framför leden på en B9S (annat än som ren nödutgång) är ju helt vansinnigt. Men då kanske vi har fått en förklaring till varför AC:n inte fungerar på så många Norrortsbussar?
I övrigt är det precis som Nico säger en underhållsfråga. Spolar man inte rent kylarna med rätt täta intervaller, sätts de igen, och därmed överbelastas kylarnas fläktar som ju försöker kompensera.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 13 juli 2018, 04:35:35 AM
Främre takluckan ska man aldrig öppna på en B9S. Det är ett väldigt effektivt sätt att få in en massa varmluft från kylaren rätt in i kupén, och då bränner man nog ut AC:n väldigt snabbt. Att man ens monterar en öppningsbar taklucka framför leden på en B9S (annat än som ren nödutgång) är ju helt vansinnigt. Men då kanske vi har fått en förklaring till varför AC:n inte fungerar på så många Norrortsbussar?
I övrigt är det precis som Nico säger en underhållsfråga. Spolar man inte rent kylarna med rätt täta intervaller, sätts de igen, och därmed överbelastas kylarnas fläktar som ju försöker kompensera.

Nu hade ju det inget med frågan att göra, men nej, enligt kyltekniker ska AC'n klara även öppna luckor. Den verkar gå ner i effekt, men går inte sönder som det påstås.
Nu har jag inte påstått att jag kör med öppen framlucka speciellt ofta, så vad det har med saken att göra vet jag inte.
Att den är trasig ofta beror snarare på att de är gamla, slitna och inte håller lika bra som nya. I år har dock flertalet åtminstone blå b9:or fungerande AC.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juli 2018, 08:39:30 AM
Nu hade ju det inget med frågan att göra, men nej, enligt kyltekniker ska AC'n klara även öppna luckor. Den verkar gå ner i effekt, men går inte sönder som det påstås.
Nu har jag inte påstått att jag kör med öppen framlucka speciellt ofta, så vad det har med saken att göra vet jag inte.
Att den är trasig ofta beror snarare på att de är gamla, slitna och inte håller lika bra som nya. I år har dock flertalet åtminstone blå b9:or fungerande AC.

Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: homer skrivet 13 juli 2018, 09:40:12 AM
Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.

Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 13 juli 2018, 09:55:32 AM
Öppna luckor rent generellt, eller just främre luckan på B9S? Det är rätt stor skillnad, med tanke på var kylaren sitter. Detta med B9S främre taklucka är ju inga nyheter, utan blev välkänt och välinformerat om redan 2005, när modellen introducerades i SL-trafiken.
Vidare är det ingen som påstått något alls om dig personligen, och hur du personligen har ställt in saker då du kör, utan debatten har enbart legat på en teknisk och teoretisk nivå.
Att skylla på att bussar och utrustning är ålderdomlig och sliten tycker jag inte är ett speciellt bra argument. Det handlar ju om service och reparationer helt enkelt. Det finns gott om andra linjetrafikbussar där ute i landet och världen som är minst lika gamla, har minst lika många mil på mätaren, men som har fullt fungerande utrustning, just för att de servas och underhålls, och trasiga komponenter byts ut.

Öppna luckor generellt. Och jo, det finns faktiskt busstyper som inte funkar exakt så bra som konkurrentens gör. Det finns säkert anledning till att Volvo inte tillverkar ledbussar av den här typen längre.

Men jag väljer att tro mer på de som jobbar med bussarna på verkstadsnivå än vad jag tror på en förare. Säger dom att den här busstypen skiljer sig väldigt från andra, så har dom säkert erfarenhet av det också.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 13 juli 2018, 09:57:44 AM
Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra

Exakt. Det är vad jag har hört från mina kollegor också, och verkstan med. B9S är en väldigt speciell buss och den kräver mer underhåll än t.ex Scania.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Nico skrivet 13 juli 2018, 12:39:10 PM
Visst är det så att B9S har lite andra servicekrav, men det känner alla entreprenörer till. Således borde de även ha tagit jöjd för det i sin underhållsbudget.

Sedan vill jag minnas att de B9S som beställdes av SL inför trängselskatteprojektet hade AC som krav medan det i övrigt har varierat när entreprenörerna själva köpt.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juli 2018, 14:34:28 PM
Eftersom alla 3 stora trafikbolagen som kör för SL har B9S och ingen av dem lyckas få AC´n att fungera på ett tillfredställande sätt så måste man nog ändå säga att produkten är undermålig. Jag har kört nämda bussar sen de var nya 2005 och AC´n fungerade bra första året, efter de har den aldrig fumgerat lika bra

Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: homer skrivet 13 juli 2018, 21:10:03 PM
Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.

så är de ju tyvärr... sen hade väl Fridströms b9s från 00-serien, de hade väldigt mycket mer kraftfull AC än trängselbussarna
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 16 juli 2018, 19:13:45 PM
Märkligt att min lilla arbetsgivare aldrig hade några direkta bekymmer med luftkonditionering och ventilation på de tre B9S vi körde med i flera år. Visst var det en hel del arbete med att serva, spola rent kylare och rengöra filter väldigt ofta, men inga klagomål på värmen från resenärerna blev det.
Men vi i detta län är ju tyvärr låsta till att stordrift är normen, så jag antar att ingenting inte går att förändra.

Jag ser det inte ett dugg märkligt att man kan ha ordning på 3 st men inte på.. vad har vi 50? Tycker tvärtom att det är ganska självklart att det är lättare att hålla ordning på "ynka" 3.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2018, 19:42:02 PM
Jag ser det inte ett dugg märkligt att man kan ha ordning på 3 st men inte på.. vad har vi 50? Tycker tvärtom att det är ganska självklart att det är lättare att hålla ordning på "ynka" 3.

Oavsett om man har tre eller femtio stycken B9S på en depå, gäller det väl att ta hand om sina fordon? Det är väl samma kravnivå för alla operatörer och depåer?
Om man inte kan sköta om femtio stycken så kanske man bör ta in fler anställda på sin depå... eller tänka över dagens system med "den heliga" stordriften.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2018, 21:21:48 PM
A/C servas ju årligen om man håller sig till minimikraven, om man inte tömt systemen och tagit aggregaten ur drift.

Vid varje besiktning måste papper på genomgången kontroll kunna visas upp, högst 12 månader gammalt.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juli 2018, 04:13:47 AM
A/C servas ju årligen om man håller sig till minimikraven, om man inte tömt systemen och tagit aggregaten ur drift.

Vid varje besiktning måste papper på genomgången kontroll kunna visas upp, högst 12 månader gammalt.

Och ändå är det procentuellt få AC som funkar.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 05:52:20 AM
Och ändå är det procentuellt få AC som funkar.

Då kan man ju anta att systemen i de bussarna helt enkelt är tagna ur bruk och tömda på kylmedel, då behövs givetvis inte någon kontrollrapport, bara ett intyg.

Bussar som endast har "Förar A/C" är sannolikt undantagna från kravet på kontrollrapport då dessa knappast innehåller mer kylmedel än i en personbil.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juli 2018, 06:05:07 AM
Då kan man ju anta att systemen i de bussarna helt enkelt är tagna ur bruk och tömda på kylmedel, då behövs givetvis inte någon kontrollrapport, bara ett intyg.

Bussar som endast har "Förar A/C" är sannolikt undantagna från kravet på kontrollrapport då dessa knappast innehåller mer kylmedel än i en personbil.

Nej, de är inte tagna ur bruk. De bara inte håller nån längre tid. Och prioriteras nog inte hos endel trafikledare när de felanmäls.  Vi har mig veterligen bara bussar med full-AC i norrort, undantaget några äldre Scania som tillhör Märsta-avtalet.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 07:52:10 AM
Nej, de är inte tagna ur bruk. De bara inte håller nån längre tid. Och prioriteras nog inte hos endel trafikledare när de felanmäls.  Vi har mig veterligen bara bussar med full-AC i norrort, undantaget några äldre Scania som tillhör Märsta-avtalet.

Nej det är klart att rullar bussen så får den gå, jag antar att det inte är ett avtalskrav som måste uppfyllas utan att ge vite, det finns ju inte speciellt många tillverkare av aggregat för bussar och tekniken är ju väl beprövad.

Så varför det ens går sönder i sådan utsträckning tycker jag är egendomligt, att det inte lagas är däremot inte egendomligt, det finns det inte tid eller resurser till om man samtidigt ska kunna upprätthålla trafiken.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juli 2018, 09:10:46 AM
Nej det är klart att rullar bussen så får den gå, jag antar att det inte är ett avtalskrav som måste uppfyllas utan att ge vite, det finns ju inte speciellt många tillverkare av aggregat för bussar och tekniken är ju väl beprövad.

Så varför det ens går sönder i sådan utsträckning tycker jag är egendomligt, att det inte lagas är däremot inte egendomligt, det finns det inte tid eller resurser till om man samtidigt ska kunna upprätthålla trafiken.

Att de hela tiden går sönder är väl mycket för att bussarna är gamla, slitna och med undermålig AC. Och eftersom SL inte kräver AC så är det ju, som allt annat underhåll, en av sakerna man spar in på.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Peter Rost skrivet 19 juli 2018, 10:02:33 AM
Apropå varma bussar:

Tak föreslås över uppställningsplatserna:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/busschaffor-det-ar-hopplost-i-den-har-varmen
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2018, 20:45:54 PM
Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 juli 2018, 21:11:05 PM
Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

En del aktörer har ju valt att ha den kompetensen i huset, andra väljer att inte ha det och lämnar bort dylika jobb till dem som eventuellt har tid och kunnande.

Vad jag har förstått ska nu i a f bussarna söder om stan få kvalificerad hjälp av en konkurrent/kollega
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: buskörare skrivet 20 juli 2018, 04:46:17 AM
Just B9S har en väldigt komplicerad klimatanläggning som skiljer sig påtagligt från jämnåriga Scaniabussar.
Det är väldigt många fläktar som skall underhållas vilket inte alltid görs av tids- och kostnadsskäl. En annan begränsande faktor som gäller alla fordon med tillräckligt mycket köldmedia är att den som godkänner dess funktion måste ha ett certifikat för ändamålet. Dessa är åtråvärda och måste förnyas med jämna mellanrum vilket gör att inte alla företag vill/kan ha personal som är certifierad.
De som är certifierade kan oftast välja sina uppdragsgivare och bussföretagen brukar inte vara de som betalar bäst.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Precis vad jag har hört, inte mycket är "normalt" på en B9S. Det mesta kräver mer än andra bussar, vilket definitivt gäller AC/värme/kylpaketet.
Titel: SV: Ledbussar i Haninge som tappat orken(?)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 24 juli 2018, 19:00:47 PM
Körde Björknäs B9 6117 för en vecka sedan med trött AC, nu har jag den igen med en AC som kyler väldigt bra i pass-utrymmet.
Så visst fixar man felen när tid finns.

//R