Buss-snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Gelin skrivet 18 maj 2018, 17:13:10 PM

Titel: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 18 maj 2018, 17:13:10 PM
Som noterats i andra trådar har Arriva börjat tursätta de nya MAN-bussarna i Norrort på linje 670.

Igår observerades 6917 och idag 6921 vid Tekniska Högskolan, "tyvärr" skyltade ej i trafik.
Från Roslagsbanan såg jag även 6920 vid Universitetet södra. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180518/3f045138dd76be4e5ac48480d58df997.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180518/bb492de00bb23d30db1112e809413f7c.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mr.Omsi skrivet 18 maj 2018, 17:53:10 PM
6924 gick i trafik igår

(https://i.imgur.com/HBGaBc8.jpg)
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: homer skrivet 18 maj 2018, 18:51:36 PM
Finns de minsta lilla chans eller antydan att SL skulle (till kommande avtal) prioritera något högre komfort och göra några avsteg på tillgänglighetskraven så vi kan slippa njurbälte och stadsbussar på motorvägslinjer?

Värmdöborna har ju i 8 år fått stå ut med dessa (i de flesta resenärsögon) mycket opassande bussar, och nu alltså även Vaxholmsborna. Vill man få nöjda kunder är iallafall min åsikt att man måste fokusera mycket mera på komforten för sina resenärer
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Jo skrivet 19 maj 2018, 08:06:17 AM
Finns de minsta lilla chans eller antydan att SL skulle (till kommande avtal) prioritera något högre komfort och göra några avsteg på tillgänglighetskraven så vi kan slippa njurbälte och stadsbussar på motorvägslinjer?

Värmdöborna har ju i 8 år fått stå ut med dessa (i de flesta resenärsögon) mycket opassande bussar, och nu alltså även Vaxholmsborna. Vill man få nöjda kunder är iallafall min åsikt att man måste fokusera mycket mera på komforten för sina resenärer

Ja man skulle ju även få fler sittande resenärer i en regionalutrustad icke ledbuss. Nackdelen är väl att då att man kan ta färre än de ca 60 stående som dessa stadsbussar är registrerade för samt att de kanske blir svårare att manövrera i stadstrafik. Ni som kör i området, blir det bökigt att komma fram med en icke-ledad 14,5 - 15 meters buss på de aktuella linjerna? Eller behöver man de 60 ståplatserna så mycket så att man skulle behöva utöka turtätheten med regionalbussar med fler sittplatser men färre ståplatser?
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 19 maj 2018, 08:52:57 AM
Ja man skulle ju även få fler sittande resenärer i en regionalutrustad icke ledbuss. Nackdelen är väl att då att man kan ta färre än de ca 60 stående som dessa stadsbussar är registrerade för samt att de kanske blir svårare att manövrera i stadstrafik. Ni som kör i området, blir det bökigt att komma fram med en icke-ledad 14,5 - 15 meters buss på de aktuella linjerna? Eller behöver man de 60 ståplatserna så mycket så att man skulle behöva utöka turtätheten med regionalbussar med fler sittplatser men färre ståplatser?

Jag som kör 670 nästan dagligen anser att det behövs ledbussar. Vi har till och från mycket barnvagnar/rollatorer/packning och en boggi har mindre plats för sånt. B9:orna med extra barnsvagnsplats bak är perfekta.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 19 maj 2018, 08:54:36 AM
5 st är (eller ska vara, vi bråkar fortfarande med trafikledningen om det) stationerade i Vaxholm. De andra står i Täby. 
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 21 maj 2018, 23:18:39 PM
Tack för fina bilder!
Jag har hittills observerat följande blå MAN i trafik i Norrort:
6915, 6917, 6918, 6919 & 6924.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 22 maj 2018, 04:48:15 AM
Tack för fina bilder!
Jag har hittills observerat följande blå MAN i trafik i Norrort:
6915, 6917, 6918, 6919 & 6924.

6916 och ovan förevigad 6921 finns också. Igår fick 6924 åka bärgare hem av okänd anledning. Det är nått knas med adblue-delen, antingen slukar dom adblue, har pytteliten tank eller så är det givarfel.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 22 maj 2018, 16:33:01 PM
Och jag körde 6920 idag.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 maj 2018, 21:55:08 PM
Tack för uppgifterna! Då är 6915-21 & 24 i linjetrafik nu.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 maj 2018, 07:08:18 AM
Och jag körde 6920 idag.

Hur var körupplevelsen?

//Peter
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 23 maj 2018, 14:50:57 PM
Hur var körupplevelsen?

//Peter

Det är så mycket småfel som stör. Nya bussar och ändå så mycket saker som krånglar. Men eftersom det är fungerande AC, så är man väl lättflirtad för tillfället.

Men visst, när man är uppe i 80 och kör så är den helt okej. Motorn är stark, det märks i backarna där den inte sackar mycket. Bränslesparningsgrejen i början är hopplös dock.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: igel skrivet 23 maj 2018, 15:31:18 PM
Det är så mycket småfel som stör.
Listar några.
Bränslebesparingen vid start, (förlorar kanske 3min Stockholm-Vaxholm).
Den otroligt långsamma dörröppningen av framdörren (Stanna-Vänta-Vänta-Öppna).
De o-täta framdörrarna.
Den väldigt mjuka fjädringen.
Ad-blue-förbrukningen.

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 23 maj 2018, 17:44:15 PM
Listar några.
Bränslebesparingen vid start, (förlorar kanske 3min Stockholm-Vaxholm).
Den otroligt långsamma dörröppningen av framdörren (Stanna-Vänta-Vänta-Öppna).
De o-täta framdörrarna.
Den väldigt mjuka fjädringen.
Ad-blue-förbrukningen.

Adblue-problemet ska vara givarfel.
Bränslebesparingen är hemsk! När jag gick ecodriving när det begav sig, så skulle man fort upp i hastighet från stopp. Det var bättre än att sakta accelerera hade man kommit fram till. Så detta förstår jag inte alls.

Listar några till:
Stannarskylten bak som lyser så svagt att resenärerna tror att stannarknapparna är ur funktion. Det är tydligen beställt nya, men ändå.
FM-radion verkar har dålig mottagning, jag har fått lyssna på P4 Stockholm, P4 Uppland och P4 Västmanland samt att en kollega fick lysna på P4 Dalarna. Den byter ju kanal konstant!
Om vi ska ropa ut nått i bussen blir det rundgång.
Bakdörrarna står öppna för länge på automaten.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 24 maj 2018, 06:07:33 AM
6922 och 23 går i trafik också.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 25 maj 2018, 01:47:45 AM
Då rullar 6915-6924 i dagens läge.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 05:17:59 AM
Då rullar 6915-6924 i dagens läge.

Dvs alla är sätta i trafik.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 maj 2018, 10:29:20 AM
6922 och 23 går i trafik också.
Jag stötte på 6922 vid Tekniska igår på hemvägen.
Tanken var att försöka få två blå MAN på samma bild, men Frihamnens blåbuss ville inte vara med på det upplägget så det fick bli en närbild på 6922 istället. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180525/d8e667ff4ca88f8a7bb294bc2dfa4c73.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180525/b4d41030ec9060c91f1253c3f1aa7ba1.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 maj 2018, 11:25:21 AM
Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 12:17:09 PM
Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.

Tror ingen slopats än, tror man avvaktar tills man ser att man är i fas.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 25 maj 2018, 12:31:22 PM
Många av, men inte alla de blå B9:orna i Norrort är ju inte Arrivas bussar utan avtalsbundna och SL-ägda vilket jag vet varit en orsak till att de inte kunnat avvecklas i förtid på andra depåer.
Däremot misstänker jag att det går att måla dem röda och slopa andra bussar som Arriva själva äger då det finns ett gäng sådana också.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 25 maj 2018, 14:29:29 PM
Många av, men inte alla de blå B9:orna i Norrort är ju inte Arrivas bussar utan avtalsbundna och SL-ägda vilket jag vet varit en orsak till att de inte kunnat avvecklas i förtid på andra depåer.
Däremot misstänker jag att det går att måla dem röda och slopa andra bussar som Arriva själva äger då det finns ett gäng sådana också.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Nån sa att efter 13 år så får dom börja kasseras. De flesta av våra är ju 13 år.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 26 maj 2018, 00:02:31 AM
Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.

Att slopa bussar måste väl vara en väldigt dålig idé just nu? Det borde ju behövas en hel del bussar till 28:an under hela sommaren och fram till jul.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2018, 08:57:50 AM
Tack för era svar. Fet ska i alla fall bli intressant att se om Volvobussarna blir kvar och i vilken färgsättning,
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2018, 11:00:18 AM
Tack för era svar. Fet ska i alla fall bli intressant att se om Volvobussarna blir kvar och i vilken färgsättning,

Jag tror inte man kommer köpa in 30 MAN till för att ersätta alla blå.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2018, 12:51:30 PM
Det är kanske en fråga om medelålder också, för även om Arriva köpte ett gäng nya bussar till trafikstarten så har de ju också ett stort antal bussar som drar åt fel håll så att säga.
Gissningsvis är detta orsaken till anskaffningen av de nya MAN-bussarna.
Eftersom det är så många gamla bussar kvar kan jag tänka mig att de måste fortsätta köpa några nya bussar varje år alternativt minska trafiken tillräckligt mycket för att kunna slopa gamla bussar utan att ersätta dem.
Alternativt kanske det finns nyare begagnade bussar som kan frigöras på annat håll inom koncernen och flyttas till Norrort och/eller Råsta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2018, 12:59:06 PM
Det är kanske en fråga om medelålder också, för även om Arriva köpte ett gäng nya bussar till trafikstarten så har de ju också ett stort antal bussar som drar åt fel håll så att säga.
Gissningsvis är detta orsaken till anskaffningen av de nya MAN-bussarna.
Eftersom det är så många gamla bussar kvar kan jag tänka mig att de måste fortsätta köpa några nya bussar varje år alternativt minska trafiken tillräckligt mycket för att kunna slopa gamla bussar utan att ersätta dem.
Alternativt kanske det finns nyare begagnade bussar som kan frigöras på annat håll inom koncernen och flyttas till Norrort och/eller Råsta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Förlorar Arriva Ekerö så blir det ju ett gäng blå Scanior lediga där. Vi har väl 30 blå Volvo samt uppåt 5-10 Scania kvar. Att man skulle byta ut alla 30 Volvo med sprillans nya bussar när man inte vet hur upphandlingen går låter osannolikt. Det är ju bara 3 år kvar här.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 maj 2018, 08:25:22 AM
Det behöver inte nödvändigtvis vara blåbussar som byts ut, medelåldern räknas ut genom ett genomsnitt av alla bussar i trafikområdet oavsett färg och modell.
VDL:erna och Volvobussarna som köptes till trafikstarten drar än så länge åt rätt håll då det brukar vara ett snitt på åtta år som gäller. Med tanke på det stora antalet bussar som togs över från Keolis och de många B9:or och "gammelscanior" som också finns i området tror jag inte att det är någon större vits att flytta Scaniorna på Ekerö till Norrort.
Det lär nog behövas nya eller näst intill nya bussar för att balansera alla gamla bussar.
Det skall dock sägas att jag inte sitter med fakta i frågan, så jag gissar utifrån hur det sett ut i andra avtalsområden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2018, 08:35:11 AM
Det behöver inte nödvändigtvis vara blåbussar som byts ut, medelåldern räknas ut genom ett genomsnitt av alla bussar i trafikområdet oavsett färg och modell.
VDL:erna och Volvobussarna som köptes till trafikstarten drar än så länge åt rätt håll då det brukar vara ett snitt på åtta år som gäller. Med tanke på det stora antalet bussar som togs över från Keolis och de många B9:or och "gammelscanior" som också finns i området tror jag inte att det är någon större vits att flytta Scaniorna på Ekerö till Norrort.
Det lär nog behövas nya eller näst intill nya bussar för att balansera alla gamla bussar.
Det skall dock sägas att jag inte sitter med fakta i frågan, så jag gissar utifrån hur det sett ut i andra avtalsområden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Kräver SL att man köper helt nya bussar till ett avtal som går ut om 3 år? Med tanke på vad anbudet låg på låter det rätt dyrt. Framförallt eftersom man valde att inte ge optionsåren.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: igel skrivet 28 maj 2018, 09:12:31 AM
Kräver SL att man köper helt nya bussar till ett avtal som går ut om 3 år? Med tanke på vad anbudet låg på låter det rätt dyrt. Framförallt eftersom man valde att inte ge optionsåren.
Vad jag har förstodt fanns det någon sådan avtalsklausul oavsätt om optionen föll ut eller inte.

Nu är det väl så att det inte bara är Mälaröarna som tar slut i juni 2019 utan även Märsta-Vallentuna. Så i dagsläget är väl E20 det längsta avtal Arriva har i SL området. Därutöver bedriver Arriva busstrafik i Halmstadsområdet. Med tanke på hur ekonomin har sätt ut och ser ut på bussidan i Arriva Sverige, så är väl frågan om de kommer att lägga några konkuranskraftiga bud alls, eller om de bara satsar på spårtrafiken i Sverige framöver.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 maj 2018, 09:19:17 AM
Vad jag har förstodt fanns det någon sådan avtalsklausul oavsätt om optionen föll ut eller inte.

Nu är det väl så att det inte bara är Mälaröarna som tar slut i juni 2019 utan även Märsta-Vallentuna. Så i dagsläget är väl E20 det längsta avtal Arriva har i SL området. Därutöver bedriver Arriva busstrafik i Halmstadsområdet. Med tanke på hur ekonomin har sätt ut och ser ut på bussidan i Arriva Sverige, så är väl frågan om de kommer att lägga några konkuranskraftiga bud alls, eller om de bara satsar på spårtrafiken i Sverige framöver.

med tanke på att Arriva precis tog hem busstrafiken i Helsingborg så tror jag inte man vill släppa där i onödan...
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2018, 09:23:42 AM
Dessutom har man lagt bud på Märsta, vilket man nog inte skulle kostat på sig om man ändå inte vill ha busstrafik.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikey skrivet 28 maj 2018, 10:12:45 AM
Dessutom har man lagt bud på Märsta, vilket man nog inte skulle kostat på sig om man ändå inte vill ha busstrafik.

Trafiken är man väl alltid intresserad av om man får "tillräckligt" betalt för den. Det som skiljer när det gäller motivationen att verkligen få trafiken är vad man lämnar för bud. Mer motiverad - pressade priser. Mindre motiverad - högre bud och lite tanken "man kan ju alltid chansa, även om det troligen inte går hem"...
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2018, 12:23:28 PM
Trafiken är man väl alltid intresserad av om man får "tillräckligt" betalt för den. Det som skiljer när det gäller motivationen att verkligen få trafiken är vad man lämnar för bud. Mer motiverad - pressade priser. Mindre motiverad - högre bud och lite tanken "man kan ju alltid chansa, även om det troligen inte går hem"...

Ja, fast är planen att helt sluta med busstrafik som han skrev, så är det väl dumt att lägga bud alls.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 maj 2018, 15:43:12 PM
Medelåldern stipuleras i det kontrakt som båda parter ju skriver på.
Det är således en kalkylerad risk från entreprenörernas sida att man kan behöva föryngra flottan på slutet om det inte går att lösa på annat sätt.
Det som ställer till det i Stockholm och några andra orter är fordon som ägs av huvudmannen och som därmed inte går att byta ut hursomhelst när de börjar bli till åren.
Arriva är dock inte ensamma om problemet.
En lösning hade varit att alla bussar skrivs av under avtalstiden och att det inte ställs något krav på medelålder. Det kräver dock att man skriver av fordonen snabbare än idag om man äger dem.
Vissa entreprenörer jobbar nästan uteslutande med leasing för att komma runt problemet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Mikey skrivet 28 maj 2018, 16:18:31 PM
Nu ska man väl kanske inte räkna med det, men brukar inte SL av erfarenhet vara rätt villiga att "släppa" medelålderskravet framåt slutet av avtalen? I Märsta har man gjort det och har idag en snittålder på 10 år (11 år när avtalet tar slut), och jag vill även minnas att man gjorde samma sak i bl.a. City för några år sedan?
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 maj 2018, 07:13:31 AM
Nu ska man väl kanske inte räkna med det, men brukar inte SL av erfarenhet vara rätt villiga att "släppa" medelålderskravet framåt slutet av avtalen? I Märsta har man gjort det och har idag en snittålder på 10 år (11 år när avtalet tar slut), och jag vill även minnas att man gjorde samma sak i bl.a. City för några år sedan?
I både Märsta och City var det en förhandling mellan SL och entreprenören som ledde till att SL släppte på kravet om medelålder. Det är tänkbart att Arriva förhandlat sig till något liknande i Norrort i samband med att de byggde om de flesta etanolbussarna till diesel (RME) drift.
Det är dock inte självklart att man får undantag från medelålderskravet bara för att man närmar sig slutet på trafikavtalet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: amazzon778 skrivet 15 juni 2018, 05:16:40 AM
Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 15 juni 2018, 08:55:30 AM
Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

670 i sig skulle kunna köras med dubbeldäckare, men jag tror inte det är praktiskt bra. Tar lång tid att lasta. Vi kör ju även som lokallinje i Vaxholm, vilket medför upp till 2-3 rollatorer och 2-3 barnvagnar ibland. Så nej, jag ser inte det som ett bra alternativ.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juni 2018, 09:17:52 AM
670 i sig skulle kunna köras med dubbeldäckare, men jag tror inte det är praktiskt bra. Tar lång tid att lasta. Vi kör ju även som lokallinje i Vaxholm, vilket medför upp till 2-3 rollatorer och 2-3 barnvagnar ibland. Så nej, jag ser inte det som ett bra alternativ.

Det mesta har ju redan provats förr. När Busslink/Keolis körde 57xx-Vegorna från Norrtälje på 670 i låg- och förstärkningstrafik, så var dessa ju inte alls populära pga för få dörrar (1-1-0) för en linje med så många stopp för avstigande. 670 och 676 är såpass olika typer av linjer att det inte finns några direkta samordningsmöjligheter mellan dem. Dubbeldäckare kräver nästan någon mil mellan hållplatserna för att fungera effektivt. Alternativt att de ibland får hoppa in på landsbygdslinjer där det sällan är resenärer vid mer än var fjärde/femte hållplats, såsom idag på 677 och södra halvan av 639.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 15 juni 2018, 09:21:06 AM
Det mesta har ju redan provats förr. När Busslink/Keolis körde 57xx-Vegorna från Norrtälje på 670 i låg- och förstärkningstrafik, så var dessa ju inte alls populära pga för få dörrar (1-1-0) för en linje med så många stopp för avstigande. 670 och 676 är såpass olika typer av linjer att det inte finns några direkta samordningsmöjligheter mellan dem. Dubbeldäckare kräver nästan någon mil mellan hållplatserna för att fungera effektivt. Alternativt att de ibland får hoppa in på landsbygdslinjer där det sällan är resenärer vid mer än var fjärde/femte hållplats, såsom idag på 677 och södra halvan av 639.

Ja. Vet inte om 670 egentligen är en typisk blålinje egentligen? Känns som vilken röd som helst. Eller?
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juni 2018, 09:32:12 AM
Ja. Vet inte om 670 egentligen är en typisk blålinje egentligen? Känns som vilken röd som helst. Eller?

Absolut. 670 är blå enbart för att den enligt SL-regelverket går till en kommuns centralort eller motsvarande. Det är därför vi har väldigt högt utrustade röda "matarbussar" på 639 med wifi, fällbara ryggstöd och USB-uttag, men samtidigt sämre utrustade blå "stombussar" på 677 samt många andra håll i länet. Hade Sjuhundra och Häverö varit egna kommuner än idag, hade dock 639 varit blå redan för sisådär 15 år sedan, då Rimbo och Hallstavik vore deras kommunala centralorter.

Personligen tycker jag inte att några kommungränser eller kommunala centralorter ska ha någon som helst inverkan på hur Landstinget planerar trafik i länet. Högsta prioritet borde ligga på resandeströmmar. Inte kommungränser.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juni 2018, 09:33:26 AM
Skulle det vara kanske en annan idé att kanske köra med VDL dubbeldäckare på den linjen rent av?

Hade detta varit public service hade svaret blivit: Det finns ju även andra märken än VDL. ;D
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 15 juni 2018, 10:13:30 AM
Absolut. 670 är blå enbart för att den enligt SL-regelverket går till en kommuns centralort eller motsvarande. Det är därför vi har väldigt högt utrustade röda "matarbussar" på 639 med wifi, fällbara ryggstöd och USB-uttag, men samtidigt sämre utrustade blå "stombussar" på 677 samt många andra håll i länet. Hade Sjuhundra och Häverö varit egna kommuner än idag, hade dock 639 varit blå redan för sisådär 15 år sedan, då Rimbo och Hallstavik vore deras kommunala centralorter.

Personligen tycker jag inte att några kommungränser eller kommunala centralorter ska ha någon som helst inverkan på hur Landstinget planerar trafik i länet. Högsta prioritet borde ligga på resandeströmmar. Inte kommungränser.

Okej. Trodde blåbussarna skulle ha lite prioritet så att säga, inte bara inredning utan turen i sig. 670 har ju 5 olika röda linjer den ska vänta in.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juni 2018, 10:23:44 AM
Okej. Trodde blåbussarna skulle ha lite prioritet så att säga, inte bara inredning utan turen i sig. 670 har ju 5 olika röda linjer den ska vänta in.

Blåa 677 har passning till en enda linje: UL 806 vid Åby vägskäl. Den går varannan timme under lågtrafik.
Röda 639 har passning till tre lokallinjer i Rimbo och ytterligare två i Hallstavik, och har betydligt fler avgångar under rusningstrafik än 677.
Så nej, det finns ingen logik för stomlinjer kvar längre. Lika bra att göra dem alla röda, utanför innerstan. I varje fall norr om Danderyd.
676 med sina specialfordon kan dock vara blå, då den ju är rätt isolerad och unik.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: homer skrivet 15 juni 2018, 15:52:32 PM
I både Märsta och City var det en förhandling mellan SL och entreprenören som ledde till att SL släppte på kravet om medelålder. Det är tänkbart att Arriva förhandlat sig till något liknande i Norrort i samband med att de byggde om de flesta etanolbussarna till diesel (RME) drift.
Det är dock inte självklart att man får undantag från medelålderskravet bara för att man närmar sig slutet på trafikavtalet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Om Entreprenörerna alltid får undantag för medelåldern i slutet på avtalen kommer de ju att bli att man kalkylerar med det och inte köper in tillräkligt mycket nya fordon vid avtalsstart, så för allas skull får i hoppas att SL inte godkänner detta.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 15 juni 2018, 15:59:24 PM
Om Entreprenörerna alltid får undantag för medelåldern i slutet på avtalen kommer de ju att bli att man kalkylerar med det och inte köper in tillräkligt mycket nya fordon vid avtalsstart, så för allas skull får i hoppas att SL inte godkänner detta.

Eftersom SL haft krav på att trängselvagnarna ska rulla i 13-16 år, så anser jag att man bör vara lite flexibel. Hade inte trängselvagnarna varit tvingande, hade jag kanske hållt med.
Samt att man i vårt fall tog ett bud som låg så långt under de andras att man borde förstått att det inte går.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 17 juni 2018, 09:42:50 AM
Skall Trafikförvaltningen ge dispens från medelålderskravet för att Arriva lagt ett orimligt anbud menar du?

Trängselbussarna var ju en av flera parametrar som rimligen borde ha tagits i beaktande när man räknade ut priset för anbudet, men visst kan Arriva ha chansat på att man skulle få dispens för dessa.
Jag misstänker dock att Arriva kommer att få dispens för medelåldern, åtminstone Scaniorna som tidigare gick på etanol, om de inte redan fått det eftersom det gjorts sådana avtal i andra trafikområden med bussar som är avtalsbundna pga drivmedel och som SL finansierat.

Dock kanske inte Arrivas egna fd Holländare omfattas av dispensen vilket i så fall gör att de måste balanseras åldersmässigt av nyare bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juni 2018, 10:43:51 AM
Skall Trafikförvaltningen ge dispens från medelålderskravet för att Arriva lagt ett orimligt anbud menar du?

Trängselbussarna var ju en av flera parametrar som rimligen borde ha tagits i beaktande när man räknade ut priset för anbudet, men visst kan Arriva ha chansat på att man skulle få dispens för dessa.
Jag misstänker dock att Arriva kommer att få dispens för medelåldern, åtminstone Scaniorna som tidigare gick på etanol, om de inte redan fått det eftersom det gjorts sådana avtal i andra trafikområden med bussar som är avtalsbundna pga drivmedel och som SL finansierat.

Dock kanske inte Arrivas egna fd Holländare omfattas av dispensen vilket i så fall gör att de måste balanseras åldersmässigt av nyare bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag menar att trafikförvaltningen/SL borde haft i tanken att ett bud 30% under de andras inte kommer kunna ge samma kvalitet som de andras. Och att man då kanske i samband med att man antog det budet kanske gav eftergifter på annat håll. Det är knappast bara Arrivas fel att man fick upphandlingen till ett för lågt bud. Även SL/Trafikförvaltningen har ett ansvar i hur man upphandlar.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juni 2018, 22:40:26 PM
Jag menar att trafikförvaltningen/SL borde haft i tanken att ett bud 30% under de andras inte kommer kunna ge samma kvalitet som de andras. Och att man då kanske i samband med att man antog det budet kanske gav eftergifter på annat håll. Det är knappast bara Arrivas fel att man fick upphandlingen till ett för lågt bud. Även SL/Trafikförvaltningen har ett ansvar i hur man upphandlar.

Moraliskt kanske, men knappast juridiskt. I kontraktet man skrev på med SL där omkring 2011 stod det säkerligen att operatören lovar att följa alla ålders- och medelålderskrav avtalet ut. Inklusive noll undantag för fungerande fossila bränslen vintertid, samt att operatören får stå för alla viten vid förseningar, även om detta sker pga vägarbeten, bristande vägunderhåll eller trafikolyckor.
Det är helt enkelt så kontrakten ser ut sedan snart 10 år. Allt är operatörens ansvar - inga eftergifter.

Keolis dåvarande innerstadskontrakt var däremot ett äldre kontrakt, där det förmodligen fanns mer utrymme för förhandlingar och kompromisser.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: buskörare skrivet 18 juni 2018, 06:08:51 AM
Då säger jag såhär: JAG personligen HOPPAS de inte kräver att Arriva ska köpa in nya bussar. Eftersom dessa NYA bussar åtminstone inte nu funkar på de linjer de är köpta till. Vilket i slutänden drabbar förare och resenärer negativt.
Så slipper ni fundera vidare på det.

Jag har aldrig tagit upp det juridiska, så det kan ju ni som tagit upp diskutera vidare. Ni vet ju uppenbarligen exakt vad som står i kontraktet, så då är det ju liksom så.
Titel: SV: Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2018, 09:37:54 AM
Att man släppt på kraven i Märsta beror ju på att man samlat merparten av etanolbussarna där i o m avvecklingen av detta bränsle och att det i det nya avtalet som presenteras inom någon dag inte är något krav att hyra någon av dessa SL finansierade bussar, antagligen kommer merparten att skrotas om någon annan än Arriva tar hem kontraktet, några som är i bra skick kanske kan få "nya" dieselmotorer och leva vidare i Långtbortistan.

Att köpa in nya bussar till Norrort är ju egentligen inget problem om man vid ett tappt av kontraktet antingen har en garanti för att bussen följer kontraktet till nästa operatör eller om man har andra kontrakt där bussen kan disponeras.

Det är ju ett problem när man har ett stort antal SL finansierade bussar som man under en tid var nödgade att hyra, då vill man så långt som möjligt använda bussarna också så man får något för pengarna.

Det finns ju sedan vissa möjligheter att komma överens genom en minskad ersättning för de bussar som används trots att de passerat bäst före datum, sådant har ju gjorts förr men man måste som en känd VD senare Länsbolagschef en gång sa, frågan är om det är bättre att slippa amortera och betala räntor och istället betala reparationsnotor, bärgning och viten för inställda turer.

Att Keolis sedan tidigare har behandlats lite annorlunda i många avtal (alla dessa har väl löpt ut och upphandlats på nytt) är ju en eftergift som SL fick göra redan när man sålde sitt innehav i Busslink för att "sminka upp" objektet.