Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Buss-Anders skrivet 06 juli 2008, 16:41:30 PM

Titel: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 06 juli 2008, 16:41:30 PM
Hej!

Pratade med en busschaufför i Linköping igår.
Alltid intressant att prata med någon från ett annat län med en annan TH, trafikhuvudman.
Vi kom in på nya upphandlingar och viten.
"Det är viten på allt, förseningar, fel färg, felskyltat, fel temperatur i bussen, uniformer .."
Varje dag är det något vite som utdöms.

När det ville ha vite för kalla bussar när det var 20 grader kallt så protesterade de som skulle lägga in anbud så då fick TH ge sig.

Vitet har inte så mycket med kunden att göra tyckte han. Säg att en buss har blivit försenad och inte hinner gå från ändhållplatsen inom de 20 minuterna som krävs då utdöms vite.
Det blir alltså samma sak som en inställd tur. Då kör inte bussentrepernören turen eftersom han ändå förlorar på den och förlorar ännu mer om han kör den.
Vad händer jo kvar står resenären som inte alls kommer med ,inte ens en försenad tur.
Vad har hänt jo TH har tagit tillbaka lite pengar från bussentreprenören.
Bussentreprenören försöker minska förlusten och kvar står resenären med lång näsa som trodde att viten är till för att skydda kunden för dålig kvalitet.

Allt upphämtat i det samtal jag hade med en busschaufför från Linköping.

Någon som har mer erfarenhet hur viten fungerar är välkommen att höra av sig.

Mvh
Buss-Anders  
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Karsten skrivet 06 juli 2008, 17:33:01 PM

Det som är/var sant är att Ötraf ställde oerhört höga krav när man skulle genomföra en upphandling på att temperaturen i bussen oavsett utetemperatur alltid skulle överskrida ett visst värde, utan undantag.

Jo, varmt som s***n är det ju i stadsbussarna i Linköping så visst uppfylls nog kravet om att temperaturen i bussen ska överskrida ett visst värde. Stadsbussarna i Linköping består ju mest av gasdrivna sunkiga Volvolåggolvare med ett antal år på nacken, en bussmodell som lämnar mycket övrigt att önska. Dock måste jag berömma Veolia för att trots bussarnas tekniska brister så var de rena och fräscha, ovant att se för en Stockholmare..
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Jo skrivet 07 juli 2008, 22:46:18 PM


Operatörerna gjorde då ett gemensamt utspel som ledde till att Ötraf fick ändra sina krav annars avsåg ingen av operatörerna att lämna något anbud.


Var det i samband med detta gemensamma utspel som konkurrensverket slog till mot några av operatörerna och startade en utredning om kartelbildning?
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Leif D skrivet 07 juli 2008, 22:48:24 PM
Jo, varmt som s***n är det ju i stadsbussarna i Linköping så visst uppfylls nog kravet om att temperaturen i bussen ska överskrida ett visst värde. Stadsbussarna i Linköping består ju mest av gasdrivna sunkiga Volvolåggolvare med ett antal år på nacken, en bussmodell som lämnar mycket övrigt att önska. Dock måste jag berömma Veolia för att trots bussarnas tekniska brister så var de rena och fräscha, ovant att se för en Stockholmare..

Märkligt nog så är det inte mer än ca 2-3 veckor sedan Veolia fick skit av Ötraf för att bussarna i Linköping var allt för ostädade.
man fick kalla på extra städpersonal från Norrköping, som tydligen klarade samma kontroll med glans.
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Leif D skrivet 07 juli 2008, 22:53:27 PM
Var det i samband med detta gemensamma utspel som konkurrensverket slog till mot några av operatörerna och startade en utredning om kartelbildning?

Så var det nog, men det säger ju bara hur illa det är ställt med konkurensverket. Nog måste man väl ändå gemensamt få påpeka orimliga krav.
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Taunusch skrivet 08 juli 2008, 01:29:14 AM
Ibland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena? Gammalt dieselspill som sitter kvar månad eller månad på samma bussar, fälgarna tvättas aldrig rena från bromsdamm osv....

Vore tråkigt om någon har fått för sig att spara in på avfettning......
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Skalman skrivet 08 juli 2008, 17:50:31 PM
> Ibland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena?

Baksidan av anbudssystemet kanske? Leasad vagnpark, lågt lagda anbud för att
vinna kontrakten, kunderna har inget annat att välja på även om bussarna
aldrig tvättas och är rullande skrothögar...
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 08 juli 2008, 18:30:10 PM
 Finns ju ett gammalt talesätt..... man får vad man betalar för... det stämmer nog här med.

Anbud kan man ju också kalla för självstrypningens ädla konst...

Sedan är det frågan om det finns något bättre alternativ än anbud.

Buss-Anders  
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Leif D skrivet 08 juli 2008, 18:56:04 PM
Om upphandlaren, vore så pass mänsklig, så att man dels faktiskt inser att saker och ting faktiskt blir dyrare med tiden, dels kontrollerar att man får den kvalitet man vill ha lite då och då ute på fältet, samt kanske ställer rimliga krav och är förstående.   Ja då tror allafall jag att saker och ting skulle vara _lite_ bättre kanske.
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Kaxen skrivet 08 juli 2008, 23:14:33 PM
Väldigt ot, men ändå. Var det dig, Anders Bergenfeldt, jag pratade med förra veckan i Kalmar? Du gillade "min" Van Hool (Veolia 2223, eller om det var 2222). :)
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Fredde skrivet 08 juli 2008, 23:46:31 PM
Citera
Ibland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena? Gammalt dieselspill som sitter kvar månad eller månad på samma bussar, fälgarna tvättas aldrig rena från bromsdamm osv....

Vore tråkigt om någon har fått för sig att spara in på avfettning......

Därför investeras det i rejäla högtryckstvättar så man inte behöver avfettning...

Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:20:23 AM
Därför investeras det i rejäla högtryckstvättar så man inte behöver avfettning...



Och de fläckar som blir kvar är de som kräver just avfettning. Varför ser alla bussar så grisiga ut just vid tanklocket?
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Fredde skrivet 09 juli 2008, 12:02:45 PM
Citera
Och de fläckar som blir kvar är de som kräver just avfettning. Varför ser alla bussar så grisiga ut just vid tanklocket?

Fråga mig inte, man kan inte tanka? Från den tiden jag jobbade i busstvätt/service så kan jag inte dra mig till minnes att det någonsin skedde.
Har dock inte sett någon som har spill kvar, men om du ser någon buss som har avsaknaden av röd färg där så har man visst haft mkt varmt vatten i den "manuella" tvättningen... ::)

Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Fredde skrivet 09 juli 2008, 12:37:32 PM
Citera
Det beror väl helt o hållet på om man tankar manuellt med munstycke eller med robot.
Och... om man har "tid" att vänta till tankningen är avslutad eller om man kopplar loss under pågående pumpning.

Tanksystemet var identiskt med det som finns på mitt nuvarande trafikområde. Så det mest troliga är nog, som du säger Lars, att man inte har den tid/tar sig den tid som krävs för att fylla en tank. Jag skulle dock aldrig få för mig att koppla loss under tankning, vem vet hur det kan sluta...

Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:40:56 AM
Vi tankar manuellt och det brukar gå bra utan den gången jag stannade lite långre från pumpen än vad som var normlat då rammlade munstycket ur :o och det var lite diesel på backen  ;)  men vissa förare lyckas skvätta ner så de har nog för brått med att ta ut handtaget...
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 12 juli 2008, 06:44:02 AM
 
Hej Kaxen!

Stämmer precis det.
Jag är lite svag för VanHool. Det är väl rent känslomässigt eftersom jag tog busskort i en sådan på Kalmar Trafikskola hos Ralf Kock.
Så tycker jag att VanHool ser ut som en buss ska se ut med riktiga lampor och inte dagens mulificklampor men de är väl här för att stanna. En VanHool Alizee är ju en vacker buss det går inte att komma ifrån.
Tyvärr har jag inte kört en meter med en VanHool sedan körskolan.

I onsdags var jag dock med om något som få bussförare varit med om.
Ola Wortzelius VD:n på  KingLong  http://www.kinglong.se/ (http://www.kinglong.se/), ringde upp mig och frågade om jag kunde hjälpa honom med att köra en ny buss som ska levereras kommande vecka.
Naturligtvis ville jag det.
Nu var det inte leveranskörning utan i stället en körning till Alvesta Bilservice där de har accreditering att ställa in den digitala färdskrivaren.
Iväg bar det med denna nya buss modell XMQ6127C.

En ny fräsch buss  fräsch buss från KingLong med snygg inredning och med plasten kvar på sätena.
Den har slaglåda som jag har kört några gånger förut i en Setra315 på GårdbyBuss.
Efter en  kort stund var jag kompis med slaglådan som inte låg exakt likadant som på Setran. De höga växlarna ligger i KingLong något längre högerut.
Det fodras bara ett lätt slag åt höger för att komma i den höga delen.
Nu var det tomkörning men jag tycker ändå att det var bra drag i den.
Den var lättkört och trivsam. Bromsar och retarder tyckte jag var mycket bra.
En finess var den övre spegeln i frambackspeglarna.
Den start konvexa spegeln visar en stor del  och yta av var bussens framvagn befinner sig som jag tror kan göra det lättare att undvika små hinder som så lätt ger skador fram.
Dörrarna stängdes och öppnades snabbt till skillnad från den Neoplan jag körde igår kväll där man får vänta en evighet innan bakdörrarna gör en till viljes.
Stolen var inte av europeisk standard utan en något enklare stol.
Starkhorn är man ju inte bortskämd med men det finns på denna kinesiska modell.
Frestande att ge ett tut till alla omkörare som viker in två meter framför en efter en tvivelaktiv omkörning men det fick vara.
Automatisk lucköppning en annan finess.
Nu var det ont om tid denna dag så jag hann inte sätta mig in i allt av vad denna buss har att erbjuda men det finns ju på KingLongs hemsida.
Som sagt den är ju billigare än en " europeisk buss" byggd  i Spanien, Polen eller Turkiet.
Man undrar ju om en kinesisk lösning kommer att hjälpa bussentreprenörer att vinna anbud i framtiden. Säkert är det så. Vinna eller försvinna som det heter...

En mycket trevlig mekaniker vid namn Kjell på Alvesta Bilservice AB som kunde det här med att ställa in digtala färdskivare gav mig en inblick i det komplicerade arbete som det är. Roligast var när inställningsinstrumentet simulerade körning och dörrarna till bussen stängdes autmatiskt när bussen stod precis still.
Men framför allt  kunde jag också se hur starkt  omgärdad själva accrediteringen är av lagar och regler. Instrument och digitala servicekort som ska låsas in i ett kassaskåp. Dator och USB-minne likaså. Sedan ska nyckeln till kassaskåpet låsas in i ett annat säkerhetsskåp. Tyckte det liknar Försvarets handhavande av nycklar och säkerhetsskåp till vapen och ammunition. Efter två timmars arbete med denna digitala färdskrivare kunde jag så rulla hemåt mot Kalmar igen flera erfarenheter rikare.
Man ska göra nya saker ibland. Det blir roligare så......

Mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Viten vittnar om vad
Skrivet av: Wetjo skrivet 12 juli 2008, 08:58:03 AM
"Glömmer" man att vänta till lampan "Pumpning avslutad" tänts kan överraskningar inträffa, även om pumpen verkar stå still kan den starta precis när man kopplar loss och... då blir det mer än en liten fläck

Enligt tankpersonalen i Blg, så "spottar" en del bussar.
Dvs Överfyllnadsskyddet hinner inte med...
Speciellt vanligt på våra skolbussar. Det kommer nog att rätta till sig, vad det lider.

Johan