Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Nico skrivet 05 april 2008, 23:55:12 PM

Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 05 april 2008, 23:55:12 PM

(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus5785Norrviken20080405.jpg)

Trevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.


Det som saknades idag var införmatörer ute på fältet och jag har fullt förståelse för SL och entreprenörerna då det är helg och helt oplannerad. Men de borde nyttja folk som jag som mer än gärna vill ställa upp och informera om läget vid t.ex. Ulriksdal idag. Tråkigt bara att SL saknar intresse för det... :-[

Öh... visst är det bra med entusiaster, men frågan är i så fall hur det egentligen skulle gå till rent praktiskt? Visst kan man plocka in vem som helst, men hur mycket legitimitet och trovärdighet skulle en civilklädd yngling egentligen ha i allmänhetens ögon i ett fall som detta? Visst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:59:20 PM
Citera
Trevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.
Tack!
Utan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).


Citera
Visst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.
Ge mig en chans så får ni se!  :)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 00:05:50 AM

Nja, som jag skrev så är tanken god men knappast genomförbar i praktiken. Menar inget ont, men om man ibland knappt kan styra/informera folk iklädd t.ex. en knallgul jacka som det trafikledning på så tror jag knappast att allmänheten skulle bry sig så mycket om vad t.ex. en gymnasiegrabb i civila kläder står och försöker att hojta ut. Sen må man som entusiast vara hur kunnig som helst, men det är inte kunskapen i sig som är viktig här utan möjligheten att nå ut med sagda kunskap.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 00:08:57 AM

Utan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).

En sak som jag i alla fall märkte då jag guidade iväg några vagnar åt rätt håll var att många inte hade en aning om var de var. Visst måste man kanske skicka det man har, men om TO Södertälje skickar upp vagnar med förare som inte är hemtama så gäller det även att det finns en yttre trafikledning som är bekant med området.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 06 april 2008, 00:47:05 AM
Jag blev personligen tillfrågad av Swebus ersättningsgeneral att komma och köra. Dock fanns det som vanligt ingen som kunde ta mina ordinariekörningar på 422, så det blev ingen insats alls från 400-land. Trafikledaren hade ingen lust att ställa trafik när han med stor möda lyckats täcka de 40 tjänster som lämnats obesatta på torsdagen, fullt förståeligt. :-X
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 06 april 2008, 08:15:02 AM
...18:52. Dagens största skämt. 5928 på ersättningen! Bromma har ju Citaro-led...man kan verkligen undra varför man inte tog en ledvagn...

...19:02. Någon ointelligent i Swebus trafikledning (troligen Botkyrka då 6073 tillhör Botkyrka) har gett 6073 ordern att köra direkt till Märsta (inte ens via Upplands Väsby). Snacka om lokalkännedom kunskap... Ca 20 personer av 150 gick på direktbussen...

...Det som saknades idag var införmatörer ute på fältet och jag har fullt förståelse för SL och entreprenörerna då det är helg och helt oplannerad. Men de borde nyttja folk som jag som mer än gärna vill ställa upp och informera om läget vid t.ex. Ulriksdal idag. Tråkigt bara att SL saknar intresse för det... :-[

Jag tror inte man ska vara så snar att döma vid såna här situationer, de flesta inblandade försöker nog lösa det så gott det går. Att det kommer en buss av "fel" typ, kan bero på att en förare som ska köra in sin vagn vid slutet av tjänsten åtar sig att köra något varv på ersättningstrafiken. Då får man se det som en bonus och inte ett stort skämt, det blir en buss extra som kan erbjuda platser. Och vad gäller förmodat ointelligent trafikledare: SL:s hemsida angav, om jag inte minns fel, att det skulle gå direktbussar till Märsta. Trafikledaren har i så fall agerat utifrån riktlinjer från uppdragsgivaren SL.

Sedan är jag nog inne på Nicos linje, det skulle vara svårt för helt eller delvis ouniformerad personal att bli respekterad av trafikanterna. Som informatör har du också ett formellt ansvar gentemot trafikanterna och SL, liksom SL/entreprenören har gentemot dig. Går något fel kan ingen urskulda sig med att du bara är en frivillig entusiast, det skulle t.ex. kunna bli fråga om ersättnings-/skadeståndsbelopp och vem ska då stå för det? Jag tänker mig fall alltifrån något så trivialt som att du råkar svara fel på en trafikants fråga till något allvarligt, som att du råkar ut för misshandel. När störningar inträffar har man förmodligen fullt upp med att få tag på bussar och förare, jag tror inte det finns tid att ringa runt till ett gäng entusiaster/privatpersoner som kanske kan ställa upp. Om de har tid, om de bor/befinner sig på lämplig ort, om de har de rätta kunskaperna för det aktuella uppdraget, osv osv. Jag tror risken är stor att ett system med frivilliga/privatpersoner stupar på bristen på kontinuitet. Antalet personer som vill ställa upp kan nog variera väldigt mycket, liksom graden av kunnighet och lämplighet. Tanken är god och det är lovvärt vilja erbjuda sina tjänster, men jag tror det är svårt att organisera/genomföra.

Tack ändå, för trevligt bildreportage!  :)

/Danne
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ersa skrivet 06 april 2008, 11:37:11 AM
Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Inte ens i lilla Umeå (där det är lite alla-känner-alla-stämmning och de flesta vanligtvis känner igen ansiktena på förarna) lyckas jag knappt få några resenärer att lyssna på mig vid mindre trafikomläggningar en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 11:49:38 AM
Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Inte ens i lilla Umeå (där det är lite alla-känner-alla-stämmning och de flesta vanligtvis känner igen ansiktena på förarna) lyckas jag knappt få några resenärer att lyssna på mig vid mindre trafikomläggningar en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.

Från min erfarenhet av att hoppa in som trafiksamordnare/stationsvärd/kundvägledare/fordonsplanerare etc vid trafikstörningar under min tid vid SJ kan jag säga att det går att få förtroende även om man inte är uniformerad. Naturligtvis skall man normalt ha uniform eller åtminstone reflexväst på sig, men ibland kan man ju råka trilla på en trafikstörning när man är ledig men råkar ha tid över att hjälpa till. Eftersom jag hade kompetensen att göra detta jobb så tycker jag inte att det skulle hindra mig att göra en insats därför att jag inte råkade ha någon form av tjänstetecken med mig. Den som inte ville tro på mig slapp. De flesta var dock tacksamma att någon tog initiativet. Ett grundläggande krav är dock att man är anställd vid något av de involverade trafikföretagen. Sedan jag slutade vid SJ går jag inte in och hjälper till på det här sättet vid störningar även om det hänt att bussförare känt igen mig och försökt övertala mig att göra det.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 06 april 2008, 12:08:30 PM
en ledig dag då jag inte har hela uniformen på.

Va? Går du om kring i uniformspersedlar på fritiden?
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Jo skrivet 06 april 2008, 14:07:44 PM
Jag tycker det känns rätt mycket som att man diskuterar ett problem som inte finns. Nu har jag inte varit på plats men problemet är väl ändå att ingen tågtrafik går och att det innebär väntetider och förseningar för resenären oberoende av hur många trafikledare och hobbyfotografer man placerar ut för att hjälpa resenärerna. Jag tror nog att de flesta resenärerna var "informerade om läget" och var beredda på att få åka buss på en del av sträckan även om störningar naturligtvis inte uppskattas. Dessutom tror jag att medresenärerna hjälper de få virrpannor som inte vet vad de ska ta vägen bara de vågar fråga någon om hjälp. Det är inte konstigare än att jag ibland får frågan om tåget x går till y eller var butiken z ligger precis som jag kan behöva fråga något när man besöker en ny plats. Kan jag svaret säger jag givetvis detta även om inte detta är mitt jobb och så gör nog de flesta. Dessutom brukar det ju i fall som dessa gå bra att följa strömmen då de rutinerade resenärerna ofta är de som tar täten.

Problemet som kan uppstå är väl egentligen bara att någon kan försöka tränga sig före i kön. Nu vet jag inte om det var av den anledningen väktarna/ordningsvakterna stod där men det är väl i så fall samma problem som att någon tränger sig före i kön på Konsum eller till varje pris ska fram först i trafiken. Jag brukar dock inte personligen uppleva detta som något större problem även om man i fall som detta kanske inte får millimeterrättvisa med att första som anländer till hållplatsen kommer iväg först. Att som privatperson försöka ordna ordning i stökiga köer tror jag inte riktigt på. För det första torde det vara en mycket udda hobby och sedan finns väl också risken att som nämndes innan att man trots allt råkar i handgemäng med någon som man tillrättavisar.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 14:19:57 PM
Natruligtvis krävs en anställning, full uniform (gärna refelexväst med SL-loggan samt texten "Informatör") samt bärbar "PC-radio" för snabb tvåvägskontakt med RTL för att kunna vara just störningsinformatör. Men då krävs det att SL anställer och utbildar folk till dylika tjänster. Men om det är praktiskt möjligt med sådana tjänster vet jag inte.

Klart att det är! Däremot är jag högst tveksam till om det verkligen går att utbilda folk till yttre informatörer. Det man inte redan vet om det där kan man ändå inte lära sig tillräckligt fort, då är det bättre att ta någon annan. På SL har folk dessutom i alla år yrat om att det skulle krävas utbildning för allt från att svara i telefon till att byta glödlampor, men det stämmer ju inte alltid. Jag håller med Yujin om att SL och dess entreprenörer kan ha ett problem när det gäller att hitta rätt person till de lite mer ovanliga arbetsuppgifterna, men jag vet inte om det gör så stor skillnad i just hans fall. Han kan ju skaffa F-skattebevis och erbjuda sina tjänster  8)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 14:32:57 PM

Tja, allt är gott och väl på den kanten. Efterlyser dock fortfarande förslag på hur det rent praktiskt går att nå ut till flera hundra människor samtidigt om det inte överhuvudtaget framgår att man en har en halvofficiell ställning?!
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 14:44:50 PM
Tja, allt är gott och väl på den kanten. Efterlyser dock fortfarande förslag på hur det rent praktiskt går att nå ut till flera hundra människor samtidigt om det inte överhuvudtaget framgår att man en har en halvofficiell ställning?!

Det framgår med all önskvärd tydlighet när det står ett dussin personer och intresserat lyssnar till vad du har att säga. Jag har informerat iförd såväl blåställ och "vårdad" civil klädsel som shorts, T-shirt och solhatt, och vet du vad jag har konstaterat? Jo, att alla dessa varianter gjorde minst lika gott intryck på trafikanterna som det hade gjort att ha en gul väst med texten "Information"...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 14:54:49 PM

Fortfarande... hur många många var dina lyssnare? 5, 50 eller 500? Det är nog även skillnad på ort, tid på dygnet samt omständigheterna i övrigt. Visst kan man nog nå fram till folk överlag, men oberoende av dina egna upplevelser så tror jag dock, rent generellt, att man har en bättre möjlighet att nå fram om man uppfattas som en officiell företrädare än som en företrädare för kreti och pleti.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 15:51:27 PM
Fortfarande... hur många många var dina lyssnare? 5, 50 eller 500? Det är nog även skillnad på ort, tid på dygnet samt omständigheterna i övrigt. Visst kan man nog nå fram till folk överlag, men oberoende av dina egna upplevelser så tror jag dock, rent generellt, att man har en bättre möjlighet att nå fram om man uppfattas som en officiell företrädare än som en företrädare för kreti och pleti.

Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.

Det är inte alldeles ovanligt att det inom t ex en hierarkisk organisation växer fram inofficiella ledare som utan, eller till och med mot, order tar kommandot i besvärliga situationer. Detta visar att människan är benägen att ta hänsyn inte bara till formell kompetens utan även till faktisk sådan. Och om det inte ens finns någon officiell person på plats att lyssna på så är ju konkurrensen obefintlig, så då är det väl bara att informera på!

Vid en trafikstörning i T-banan bevittnade jag en gång att en lokal A-lagare gav utmärkt information om gångvägar i närområdet, medan spärrvakten försiktigtvis svamlade något om att ersättningsbussar var beställda. Trafikanterna verkade måttligt imponerade av "SL:s" information och många tog tacksamt till sig av alkisens tips. Naturligtvis fanns det också några som vägrade tro (eller till och med lyssna) på honom och ställde sig i snålblåsten vid busshållplatsen, men de fick väl helt enkelt skylla sig själva...  8)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 15:59:49 PM
Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.


Och inte minst kunskaper.
Men pratar vi inte om lite olika saker här. Jag har kunnat urskilja tre riktningar i debatten:
1. Anställda vid något av berörda trafikföretag som tar på sig ansvaret för information trots att de för tillfället inte är uniformerade eller har någon annan form av tjänstetecken. Dessa har relevant utbildning för uppgiften.
2. Privatpersoner med ett visst intresse som skulle anlitas på något slags arvodistbasis. Dessa har inte relevant utbildning för uppgiften men kan ändå ha tillräckligt med kunskaper. De skulle i så fall få betalt för sin insats.
3. Privatpersoner som på eget initiativ hjälper till. Dessa har heller inte relevant utbildning för uppgiften men kan ändå göra en viss nytta. De får inte betalt för sin insats.

Och som sagt: av egen erfarenhet vet jag att man kan göra sig trodd och sätta sig i respekt även om man uppträder helt civilklädd bara man talar om vem man är. Jag bar alltid SJ-legitimation på mig när det begav sig. Men det var bara tågpersonal som bad att få se den.
Jag kan tänka mig att resenärer skulle lyssna lika mycket på mig i dag men avstår då jag inte vill att någon bussförare som råkar känna igen mig skall uppfatta det som om jag hade officiellt uppdrag.



Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 16:23:12 PM
Jag uppfattar det mest som att Yujin ursprungligen gnällde lite över att informationen var så dålig och tyckte att han hade kunnat sköta den bättre själv, vilket mycket väl kan vara sant.

Diskussionen om uniformer, "officiella uppdrag", anställningsformer m m är därför ett sidospår i debatten, som inte har så mycket med själva kärnfrågan att göra: Hur ska man göra för att få så bra information som möjligt?

Yujin, om du nu är så bra på det där så får du säkert förr eller senare chansen att bevisa det! Med den rätta kombinationen av kunskaper och åtminstone någon form av social talang så kan man komma hur långt som helst, oavsett hur många tråkiga typer som försöker hindra en...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 18:37:02 PM
Min inställning är att det skulle vara helt uteslutet att folk som kommer förbi och säger sig vara kunniga skulle hoppa in och börja informera på officiell basis.
Hur skulle det se ut? Hur vet man att personen i fråga har rätt utbildning och kunnande för uppgiften?

Det är ju viktigt att man ger rätt information. En bussförare kan kanske inte allt, men en informatör satt vid en plats att för att informera kan inte svamla hur som helst.

Dessutom är det företagets (i det här fallet SL:s) ansikte utåt som man är som informatör. Vid felaktig information anser jag att det slår hårdare mot verksamheten om det kommer från en sådan position än en annan.

Och till Mr Y: Kanske du är rätt man för uppgiften - men det du kan göra är att söka och fråga om lediga tjänster på det här området.
Som du själv säger nosar du ju upp ersättningarna gång efter annan, vilket tyder på att du kan vara snabbt på plats när det behövs.

Dock är det helt fel väg att gå att försöka hoppa in som civilperson, icke anställd av företaget.

Uniform...ja...vad skall man säga...solhatt och shorts?
Visserligen kan man ge lika bra information, men fortfarande - man skall vara företaget ansikte utåt genom uniformen...vilken ABSOLUT inte skall springas omkring i på fritiden - ett helt obegripligt förfarande - åtminstone för mig.

Har man inte råd med egna kläder eller saknar tvättmaskin kan man fråga sig??
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 20:53:11 PM
Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 21:03:03 PM

Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)

Tja, om du väljer att vinkla det så.

Själv ser jag bara på det rent krasst och då är det ju som så att ifall någon (oavsett ålder, bakgrund) oombett agerar i någon annans namn så blir ju ansvarsfrågan väldigt diffus i slutänden.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Magnus_J skrivet 06 april 2008, 21:05:24 PM
Oj, vad mycket känslor det blir på Buss-snack så fort någon, som inte är anställd på ett bussbolag, börjar tala om att "hjälpa till" med något!

Antingen måste bussföretagen ha extremt stora bekymmer med att utomstående försöker agera i deras namn, eller så har ni som jobbar där så dåligt självförtroende att ni känner att era jobb är i farozonen så fort typ en sextonåring antyder att han kan något...   ::)

problemet vid såna här situationer är väl mer att det kommer så mycket information från olika håll och avsaknad av information.
så det är inte lätt attfå ihop det från början. Vare sig man är 16 år eller förare med 50 års erfarenhet,

Akuta händelser kan ju ändras också. som exempel att avspärrningarna kanske vidgas och flyttas.

Körde 509 idag vid lunchtid och trots Trafikledare på plats vekar det inte gått bättre än igår.
min personliga åsikt är att det kanske vore bättre att kunna få lokalt förankrade förare och garage att köra än ett specifikt företag.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 21:10:23 PM
Min inställning är att det skulle vara helt uteslutet att folk som kommer förbi och säger sig vara kunniga skulle hoppa in och börja informera på officiell basis.
Hur skulle det se ut? Hur vet man att personen i fråga har rätt utbildning och kunnande för uppgiften?

Tja, hur vet man det när det gäller någon som jobbar på företaget? Som jag har visat ovan, så bryr sig trafikanterna inte om sådant, uppenbarligen inte trafikföretagen heller (vad ska de göra, ringa efter ordningsvakter eller) så det är väl mest ni på Buss-snack som bryr er...

Citat från: Nico
Själv ser jag bara på det rent krasst och då är det ju som så att ifall någon (oavsett ålder, bakgrund) oombett agerar i någon annans namn så blir ju ansvarsfrågan väldigt diffus i slutänden.

Äh, det där är inget att bekymra sig för. Om Berra i Blackan kan informera så kan Yujin också det. Risken att något bussbolag skulle åka på skadestånd går mot noll. Fast jag hävdar inte att Yujin borde slösa sin fritid på sånt där, jag tycker bara att ni tar i när ni försöker knäppa honom på näsan bara för att han nämner ämnet...  ;D
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 21:20:54 PM

Äh, det där är inget att bekymra sig för. Om Berra i Blackan kan informera så kan Yujin också det. Risken att något bussbolag skulle åka på skadestånd går mot noll. Fast jag hävdar inte att Yujin borde slösa sin fritid på sånt där, jag tycker bara att ni tar i när ni försöker knäppa honom på näsan bara för att han nämner ämnet...  ;D

Uppenbarligen bekymrar det ju inte dig i alla fall. Frågan om vem som tar ansvaret kvarstår dock. Att kallt kalkylera med att t.ex. ett skadestånd inte kan utdömas är väl en sak som är upp till var och en att avgöra om man är beredd... för som det påpekats så åker nog inte bussbolaget på det i så fall, men däremot kanske istället den civilperson som på egen hand tagit på sig ansvaret att informera. I övrigt har knappast någon knäppt Yujin på näsan utan det enda som gjorts är väl i princip att man påpekat att det är en skillnad på att vilja och att få samt även bara påpekat hur det rent generellt fungerar i verkligheten vid vissa företeelser.

Ditt eget tidigare exempel handlade om ett dussin personer, men jag funderar fortfarande över vilken eventuell respons du skulle få om du, iförd enbart solhatt och shorts eller vad de nu var, om du behövde försöka att informera uppåt 400-500 smågriniga människor på en gång på ett begränsat utrymme?! Personligen tror jag i alla fall inte att du skulle få något större gehör.  ::)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 21:30:58 PM
Ditt eget tidigare exempel handlade om ett dussin personer, men jag funderar fortfarande över vilken eventuell respons du skulle få om du, iförd enbart solhatt och shorts eller vad de nu var, om du behövde försöka att informera uppåt 400-500 smågriniga människor på en gång på ett begränsat utrymme?! Personligen tror jag i alla fall inte att du skulle få något större gehör.  ::)

Vart vill du komma? Tänk kundorientering, så blir allt genast mycket klarare. De som lyssnar på rätt person kommer fram lättare...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Cero skrivet 06 april 2008, 21:35:36 PM
Det är väl relativt självklart att ingen kan gå in och agera officiell informatör för ett trafikbolag. Antingen är man anställd eller inhyrd och agerar då på formell basis eller också är man det inte och då kan man inte ta på sig en roll som man inte har. Det är att jämföra med om någon aldrig så behörig kliver in hos Volvo och börjar sälja bilar, hos sjukan och leker läkare eller varför inte leker statsminister. Det funkar inte och frågan är om det t.o.m. är möjligt att ställa personen ifråga till svars för agerandet.

Däremot tycker jag att SL:s informatörer och av dem upphandlade spärrexpeditörer, bussförare, etc, inte alltid håller måttet när det gäller att veta och kunna informera om resvägar, byten, etc. Bussförare brukar fixa "sina" linjer men inte alltid de i närområdet och speciellt inte om de körs av annan entreprenör. Övriga känns ofta relativt luftlandsatta. Ibland kan de inte mer än vad som står på hållplatsstolpen de håller sig i och många gånger kan man som trafikant få mer och bättre information genom en mobil snabbsurf på sl.se eventuellt kombinerat med någon lokal blaska. Om man dessutom har lokalkännedom och lite allmänt intresse för hur man tar sig fram har man ganska fort en bättre och mer heltäckande bild än SL-folket både om förhållandena och hur man kommer vidare.

Jag håller med JDS om att det kunde vara en poäng att låta ersättningstrafik skötas av en part som har lokal kännedom om förhållandena. Stockholmsområdet är trots allt stort och det är inte rimligt att kräva att alla kan allt om hur det ser ut på "fel" sida om stan.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 21:43:04 PM

Vart vill du komma? Tänk kundorientering, så blir allt genast mycket klarare. De som lyssnar på rätt person kommer fram lättare...

Tja, vart vill du komma själv? Är det en officiell representant (eller i alla fall någon som är knuten till trafiken på något vis) så kan man ha en möjlighet till ansvarsutkrävning ifall något går snett. Är det bara vem som helst som informerat osv. så kan det faktiskt gå illa och vem ska i övrigt uttala sig om vilken person som är rätt att lyssna till och vem som är fel? Det normala är väl att försöka att hitta någon trafikpersonal eller motsvarande officiell representant i alla fall. Det är heller knappast kundorientering att kanske råka ge kunderna fel information (även om man som entusiast vill aldrig så väl) och som redan påpekats tidigare så är det ändå troligare att det är den officiella trafikpersonalen som har tillgång till den färskaste informationen.

Då trafikföretagen inte heller är myndigheter så går det visserligen inte att åberopa att en entusiast gjort sig skyldig till s.k. föregivande av allmän ställning (vilket ju då är ett brott i enlighet med BrB 17:15), men i för folk i gemen så likställer man nog gärna t.ex. en trafikledares roll med myndighetsutövning och missuppfattar man en entusiasts deltagande så kan det uppstå problem. I slutänden hamnar vi fortfarande kring frågan du hela tiden undviker och det är vem som ska bära ansvaret? Entusiasten som oombedd deltar i all välmening, men som kanske ändå ger en felaktig information eller den officielle representanten som inte ens har en aning om att felaktig och kanske obsolet information sprids av någon utomstående?

I övrigt kan jag däremot hålla med om att ersättningstrafik borde vara mera lokalt förankrad.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: blubb skrivet 06 april 2008, 21:44:12 PM
Men ibland efterfrågas just en företrädare för kreti och pleti! Förmågan att få folk att lyssna sitter inte i kläderna så mycket som i självförtroendet, kroppsspråket och i någon mån till och med i vad man faktiskt säger.

Det är inte alldeles ovanligt att det inom t ex en hierarkisk organisation växer fram inofficiella ledare som utan, eller till och med mot, order tar kommandot i besvärliga situationer. Detta visar att människan är benägen att ta hänsyn inte bara till formell kompetens utan även till faktisk sådan. Och om det inte ens finns någon officiell person på plats att lyssna på så är ju konkurrensen obefintlig, så då är det väl bara att informera på!

Vid en trafikstörning i T-banan bevittnade jag en gång att en lokal A-lagare gav utmärkt information om gångvägar i närområdet, medan spärrvakten försiktigtvis svamlade något om att ersättningsbussar var beställda. Trafikanterna verkade måttligt imponerade av "SL:s" information och många tog tacksamt till sig av alkisens tips. Naturligtvis fanns det också några som vägrade tro (eller till och med lyssna) på honom och ställde sig i snålblåsten vid busshållplatsen, men de fick väl helt enkelt skylla sig själva...  8)

Jag håller med Nico mfl om att civilister ska hålla sig borta från att dirigera bussar. De har ingen kunskap om hur det funkar, oavsett om de spenderar mer tid i bussarna är bussföraren själv. Att de sen inte heller har samma tillgång till information som de inblande gör bara skadan värre. Skillnaden mellan att en civilist och i detta exemepel en A-lagarna hjälpt till är att A-lagarnen inte utger sig för att vara en representant för SL utan en vanlig snubbe som kanske fått i sig för många pilsner. Samtidigt som Yujin i sin roll som civilist mantlar rollen som en SL-informatör med alla de befogenhter som de har och börjar styra och ställa som om han var det högsta eller näst högsta hönset på platsen. Efter ett tag inser Kalle Kula att denna wannabe SL-informatör inte är mer än en tok, kommer han också att börja styra och ställa vilket kommer att ge kaoset där ytterligare en dimension. Så kontentan är att civilister ska följa de order som utdelas av personer som VET vad det handlar om inte TROR sig veta vad det handlar om!
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 21:52:24 PM
I slutänden hamnar vi fortfarande kring frågan du hela tiden undviker och det är vem som ska bära ansvaret?

Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt. "Ansvarsfrågor" ligger stadigt på tre i topp-listan över dåliga bortförklaringar till varför allting är omöjligt i kollektivtrafiken...

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Citat från: blubb
Så kontentan är att civilister ska följa de order som utdelas av personer som VET vad det handlar om inte TROR sig veta vad det handlar om!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: blubb skrivet 06 april 2008, 21:55:57 PM
Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt.

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?

Det är en stor by då! men vad är det som säger att byfånen har rätt? med lite sunt bondförnuft i sånna här situationer kan man komma långt med.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:01:18 PM

Ingen? Det ligger i sakens natur att man inte kan försäkra sig mot allt.

Observera att jag inte på något sätt försöker propagera för den här sortens information, jag försöker bara i all välmening påpeka för er, att förutom att problemet inte existerar, så skulle ni inte kunna göra något åt det om det fanns!

Ni tänker så bakvänt allihop. Hur skulle du göra om du själv vore civilist, och fick välja mellan osäkra uttalanden från en kille i SJ-uniform och detaljerade vägvisningar från ortens byfåne?

Ingen har väl heller talat om att försäkra sig om allt. Nu börjar jag faktiskt undra om du inte leker 'troll' ikväll?

Visst kan ingen göra något åt problemet om det uppstår. Det vi har kommenterat är att den privatperson som känner sig manad att delta kanske ändå bör avstå då det faktiskt inte är säkert (även om man är en 110 % entusiast) att man själv har rätt och att om man har otur kanske mera stjälper än hjälper.

Blubb har i övrigt redan kommenterat det bra, men jag kan inte låta bli... vem avgör (om man inte på förhand vet att så är fallet) att killen i SJ-uniform är osäker och att byfånen är den bästa informationskällan? Du försöker i övrigt att beslå oss med att tänka bakvänt, men vad är det som säger att du istället inte gör det själv?
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:06:32 PM

I övrigt kan jag däremot hålla med om att ersättningstrafik borde vara mera lokalt förankrad.

En nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och inte ställa mycket högre krav än att föraren är behörig och att bussarna är godkända för den trafik de skall användas i.
Sedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:12:29 PM

En nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och inte ställa mycket högre krav än att föraren är behörig och att bussarna är godkända för den trafik de skall användas i.

Håller helt med och mitt inlägg var också mer i linje med att det var ett ganska fåfängt hopp och att realiteterna styr. Det enda skulle kanske kunna vara att man på sätt och vis kanske skulle kunna köpa, vid ett länge stopp som detta, en tjänst från en konkurrent som har bättre lokala kunskaper.


Sedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.

Visserligen och du har en helt klar poäng här. Orsaken till vårat snedsprång är möjligen det faktum att det som diskuterades kom att handla om mera generella avvikelser och om hur man då ska informera om alternativa färdvägar utifrån de vägar som t.ex. ersättningsbussarna tar.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 22:13:00 PM
Ingen har väl heller talat om att försäkra sig om allt. Nu börjar jag faktiskt undra om du inte leker 'troll' ikväll?

Visst kan ingen göra något åt problemet om det uppstår. Det vi har kommenterat är att den privatperson som känner sig manad att delta kanske ändå bör avstå då det faktiskt inte är säkert (även om man är en 110 % entusiast) att man själv har rätt och att om man har otur kanske mera stjälper än hjälper.

Blubb har i övrigt redan kommenterat det bra, men jag kan inte låta bli... vem avgör (om man inte på förhand vet att detta är fallet) att killen i SJ-uniform är osäker och att byfånen är den bästa informationskällan. Du försöker i övrigt att beslå oss med att tänka bakvänt, men vad är det som säger att du istället inte gör det själv?

Det jag menar med att ni tänker bakvänt är att ni ser det ur trafikföretagets synvinkel. Information är såvitt jag kan avgöra något som i huvudsak försiggår på mottagarens villkor. I övrigt är det helt korrekt att även jag tänker bakvänt, jag försöker alltid se saker ur ett alternativt perspektiv. Därmed är också frågan om att "leka troll" förhoppningsvis besvarad.

Svårigheten att avgöra vem som är den bästa informationskällan är ju den röda tråden i min diskussion här ikväll. Det jag har försökt påstå, vilket också stöds av åtminstone några andra inlägg, är att det är långtifrån självskrivet att betald, korrekt klädd personal är den bästa eller enda informationskällan.

Jag vet mycket väl vilka problem som kan uppstå om folk som "vill snarare än kan" tillåts härja alltför fritt, men jag tycker ändå inte att man behöver ta så gravallvarligt på ämnet att man börjar skrika högt så fort t ex Yujin erbjuder sina tjänster...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Robert Brink skrivet 06 april 2008, 22:22:00 PM
Citera
En nåd att stilla drömma om. När all tågtrafik förbi Sollentuna står stilla får man nog ta de bussar man kan få tag i och

Och hur många bussar från det lokala garaget Råsta, rullade i denna ersättning?
Brukar väl inte vara så poppis från Swebus sida att hyra in bussar från Busslink...

//R
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:27:19 PM

Och hur många bussar från det lokala garaget Råsta, rullade i denna ersättning?
Brukar väl inte vara så poppis från Swebus sida att hyra in bussar från Busslink...

Tja, hade någon ringt och frågat så hade det nog inte vart några direkta problem. Såvitt jag minns så fanns det både vagnar tillgängliga och likaså ett par passgubbar... för att inte tala om eventuella ingående vagnar.  ;D
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 06 april 2008, 22:32:59 PM
Tja, hade någon ringt och frågat så hade det nog inte vart några direkta problem. Såvitt jag minns så fanns det både vagnar tillgängliga och likaså ett par passgubbar... för att inte tala om eventuella ingående vagnar.  ;D

Hade Swebus ställt upp om Busslink ringt och frågat om hjälp?  :D
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:36:33 PM

Det är väl snarast en fråga om pengar. Blir det riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:38:17 PM
Det jag menar med att ni tänker bakvänt är att ni ser det ur trafikföretagets synvinkel. Information är såvitt jag kan avgöra något som i huvudsak försiggår på mottagarens villkor. I övrigt är det helt korrekt att även jag tänker bakvänt, jag försöker alltid se saker ur ett alternativt perspektiv. Därmed är också frågan om att "leka troll" förhoppningsvis besvarad.

Svårigheten att avgöra vem som är den bästa informationskällan är ju den röda tråden i min diskussion här ikväll. Det jag har försökt påstå, vilket också stöds av åtminstone några andra inlägg, är att det är långtifrån självskrivet att betald, korrekt klädd personal är den bästa eller enda informationskällan.

Jag vet mycket väl vilka problem som kan uppstå om folk som "vill snarare än kan" tillåts härja alltför fritt, men jag tycker ändå inte att man behöver ta så gravallvarligt på ämnet att man börjar skrika högt så fort t ex Yujin erbjuder sina tjänster...

Vem har skrikit? Tvärtom så har nog de flesta av oss försökt att se det hela ur kundernas/trafikanternas synvinkel såtillvida att vi resonerat kring vilken person på plats som kan tänkas vara källa till den mest adekvata informationen. För de flesta vilsna torde det nog ändå vara en officiell representant snarare än t.ex. en 16-åring iförd t.ex. jeans, täckjacka och gymnastikskor. I övrigt så har väl ingen heller hävdat att officiella representanter är den bästa eller enda informationskällan.

Vad gäller hantering och betraktande så handlar detta ändå om en situation som kräver ett visst mått av professionalism, därav att man kanske ser det som mera allvar och inte som en lek eller skojig företeelse... vilket man ibland får känslan av att vissa verkar vilja se det som.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 22:40:19 PM

Sedan har debatten fokuserats på bussbolagens ansvar. När det gäller ersättningstrafik är det tågbolaget som har ansvaret gentemot resenärerna fram till dess bussen börjar köra.


Nja Staffan...det var väl inte helt med sanningen överrensstämmande.

Ansvarsfrågan lämnas från tågbolatet till Bussakuten, som det åligger på att skaffa fram bussar när ersättningstrafiken utförs för SJs räkning (fjärrtåg).

För pendeltågen finns det en "störningsansvarig" person, och i det här fallet är Swebus den som "har" ersättningstrafiken på Pendeltågen, och också skall skaffa fram bussar när så behövs.

SJ eller SL har visserligen säkert yttersta ansvaret, men det är ju delegerat till den person/funktion som är "störningsansvarig" för den aktuella trafiken.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 06 april 2008, 22:43:05 PM
Det är väl snarast en fråga om pengar. Blir det riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på.

Nja...det är snarast en fråga om vem man har avtal eller överrenskommelse med.
Busslink kommer säkert ifråga om så behövs..men man har ju en "ringlista" där man troligen börjar uppifrån och ringer till de företag man brukar samarbeta med.

I gårdagens fall uppenbarligen Bergkvarabuss, idag Ekmanbuss, Interbus, PTS och Gladö.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 april 2008, 22:45:15 PM
Även Orusttrafiken idag
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2008, 22:47:13 PM
Nja Staffan...det var väl inte helt med sanningen överrensstämmande.

Ansvarsfrågan lämnas från tågbolatet till Bussakuten, som det åligger på att skaffa fram bussar när ersättningstrafiken utförs för SJs räkning (fjärrtåg).

För pendeltågen finns det en "störningsansvarig" person, och i det här fallet är Swebus den som "har" ersättningstrafiken på Pendeltågen, och också skall skaffa fram bussar när så behövs.

SJ eller SL har visserligen säkert yttersta ansvaret, men det är ju delegerat till den person/funktion som är "störningsansvarig" för den aktuella trafiken.

Dina påpekanden är i sak riktiga men det hindrar ju inte att det är tågbolagen som har det yttersta ansvaret. När jag jobbade på SJ med inriktning på just planerade trafikstörningar så var avtalet med Bussakuten formulerat så att SJ kunde ställa upp med egna "stationsvärdar" eller beställa sådana från Bussakuten. Det är visserligen fyra år sedan nu så jag vet inte om skrivningen är ändrad. Men även om det står Orusttrafiken på "stationsvärdens" väst och han/hon dessutom tjänstgör som trafikledare för bussarna så är det ändå tågbolaget som står ansvaret gentemot resenärerna.
Hur Stockholmståg har organiserat detta vet jag inte (och det var ju inte precis oväsentligt i just det här sammanhanget). Det jag känner till är SJ, Tågkompaniet och Merresor.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 06 april 2008, 22:53:56 PM

Nja...det är snarast en fråga om vem man har avtal eller överrenskommelse med.
Busslink kommer säkert ifråga om så behövs..men man har ju en "ringlista" där man troligen börjar uppifrån och ringer till de företag man brukar samarbeta med.

I gårdagens fall uppenbarligen Bergkvarabuss, idag Ekmanbuss, Interbus, PTS och Gladö.

Visserligen, men som jag skrev i mitt inlägg så utgick jag ifrån om att det vid en "riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på." Dvs. en situation där ringlistan redan är överspelad och då är det nog mest pengarna som styr för jag föreställer mig att det blir billigare att ringa en konkurrent än att betala böter.  ;)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 07 april 2008, 00:10:37 AM
Visserligen, men som jag skrev i mitt inlägg så utgick jag ifrån om att det vid en "riktig kris vid ett akut stopp så kan det nog handla om att man blir tvungen att försöka att skaka fram det som går att få tag på." Dvs. en situation där ringlistan redan är överspelad och då är det nog mest pengarna som styr för jag föreställer mig att det blir billigare att ringa en konkurrent än att betala böter.  ;)

Helt rätt.
Och såväl Veolia som Busslink finns med all säkerhet med på ringlistan, även om dom inte står först hos just Swebus (åtminstone inte den här gången)  :)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 07 april 2008, 00:14:20 AM
Dina påpekanden är i sak riktiga men det hindrar ju inte att det är tågbolagen som har det yttersta ansvaret. När jag jobbade på SJ med inriktning på just planerade trafikstörningar så var avtalet med Bussakuten formulerat så att SJ kunde ställa upp med egna "stationsvärdar" eller beställa sådana från Bussakuten. Det är visserligen fyra år sedan nu så jag vet inte om skrivningen är ändrad. Men även om det står Orusttrafiken på "stationsvärdens" väst och han/hon dessutom tjänstgör som trafikledare för bussarna så är det ändå tågbolaget som står ansvaret gentemot resenärerna.
Hur Stockholmståg har organiserat detta vet jag inte (och det var ju inte precis oväsentligt i just det här sammanhanget). Det jag känner till är SJ, Tågkompaniet och Merresor.


Jo, men då hade du ändå till viss del fel i sak, eftersom tågoperatören borde ha det yttersta ansvaret ÄVEN när bussen lämnat stationen påväg till stationen i "andra änden" av ersättningen...eller hur?

Yttersta ansvar har statsministern, men han har ju delegerat försvaret till Försvarsministern, och finanserna till Finansministern....precis som SJ och SL i det här fallet.

SJ och SL kan knappast lägga näsan i blöt på varenda bussavgång som man delegerat, även om ersättningen i stort naturligtvis sker i samråd med den som bär huvudansvaret.

Hur det var för fyra år sedan är totalt ointressant i dagens fall...tycker åtminstone jag.
Bättre då att ha fakta hur det fungerar idag - för oss båda
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 07 april 2008, 00:38:53 AM
Oavsett vad ni alla tycker om Yujin som informatör så måste ni ju hålla med om att ersättningstrafiken överlag blivit mer kaosartad sedan Pihlas slutade.

PS. Jag uppfattade Ulf Rådeströms första inlägg som "skrik", Nico. Jag tror det är det inlägget JDS syftar på. DS
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 april 2008, 00:45:40 AM
Vilken soppa, man bävar..
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 07 april 2008, 00:49:32 AM
Har han slutat?

Jag trodde kaoset "bara" berodde på att det inte finns någon samordning över de olika trafikslagen numera, tänk om det blir två eller flera operatörer på Tub:en nästa höst, och man kommer att ha olika ersättningsoperatörer....

Det är nog absolut nödvändigt för tunnelbanans fortlevande att någon ny trafikutövare kommer in i bilden, det behövs nya tankesätt i den gamla inrutade tunnelvärlden.

Pihlas har lämnat över bitvis till andra, och jag tror han slutade helt för ett knappt år sedan. Nu för tiden är det visst en av två bröder med ursprung i Handen som är ersättningsgeneral på Sköldpaddsbuss.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 07 april 2008, 08:26:57 AM

PS. Jag uppfattade Ulf Rådeströms första inlägg som "skrik", Nico. Jag tror det är det inlägget JDS syftar på. DS

Hur menar du då "skrik"?
Är det bara för att man har en åsikt som alla andra eller vad ville du få fram i ditt inlägg?

Intressant är att notera att jag träffade Philas personligen igår ute i Ulriksdal som hade hoppat in och körde lite själv, dock utan något övergripande ansvar och fick intrycket av honom att ersättningen verkar fungera helt okej.

Som  vanligt märker man en klar och tydlig skillnad i inläggen mellan de personer som arbetar inom trafiken och dessutom vet lite om det, och de som inte arbetar inom dessa saker, utan ser det mer ur trafikantsynpunkt, vilket ofta går på tvärs emot verkligheten.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 07 april 2008, 11:22:48 AM
Hur menar du då "skrik"?
Är det bara för att man har en åsikt som alla andra eller vad ville du få fram i ditt inlägg?

Intressant är att notera att jag träffade Philas personligen igår ute i Ulriksdal som hade hoppat in och körde lite själv, dock utan något övergripande ansvar och fick intrycket av honom att ersättningen verkar fungera helt okej.

Som  vanligt märker man en klar och tydlig skillnad i inläggen mellan de personer som arbetar inom trafiken och dessutom vet lite om det, och de som inte arbetar inom dessa saker, utan ser det mer ur trafikantsynpunkt, vilket ofta går på tvärs emot verkligheten.

Nu var det ju så att det inte var jag som tolkade ditt inlägg som skrik, jag svarade bara på Nicos fråga till JDS om vad som kunde uppfattas som skrik. Jag uppfattade det nämligen som väldigt "hårt" skrivet, nästan så man undrar om du har något emot Yujin. Troligtvis är så inte fallet..

I övrigt tycker jag att trafikföretagen borde se saker och ting mer ur trafikantsynpunkt, det är ju trots allt de som vi kör för.   
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Nico skrivet 07 april 2008, 11:48:40 AM

Nu var det ju så att det inte var jag som tolkade ditt inlägg som skrik, jag svarade bara på Nicos fråga till JDS om vad som kunde uppfattas som skrik. Jag uppfattade det nämligen som väldigt "hårt" skrivet, nästan så man undrar om du har något emot Yujin. Troligtvis är så inte fallet..

I övrigt tycker jag att trafikföretagen borde se saker och ting mer ur trafikantsynpunkt, det är ju trots allt de som vi kör för.   

Tja, allt beror ju på hur man ser på det hela. Det här är visserligen helt OT, men normalt ’skriker’ man väl på nätet när man använder sig av enbart versaler? Att däremot kanske ha en lite spetsigare ton är knappast att skrika utan tolkas det på det viset så känns det mera som att vissa snarare väljer att avsiktligt misstolka somligt. I alla fall är det så jag ser det, därav min undran över vad JDS menade.

Sen undrar jag även lite varför så många verkar vilja vinkla till det så att det verkar som om att representanter för trafikföretagen inte ser saker ur trafikantperspektiv? De flesta av oss försöker nog faktiskt att se saker ur just ett trafikantperspektiv och det är även därför man framhåller att det troligen (sammantaget) går att få mera adekvat information via officiella representanter. Ingen har väl heller något emot Yujin som person utan det som diskussionen mera handlar om är i så fall vem som ska vara primär informationskälla.

’Glada amatörer’ är visserligen alltid välkomna, men man bör kanske betänka att även en aldrig så påläst ’glad amatör’ kan, i all välmening, även ställa till med saker som kan få följder. Tumregeln bör nog ändå vara att man avböjer eventuell hjälp om man inte kan kontrollera den på samma gång och oombedda insatser nog bör stävjas. Det handlar fortfarande om att göra en yrkesmässig insats och inte om att roa sig en stund tills man tröttnar och vill gå hem.

Jämför med att det nu exempelvis ifrågasattes varför vissa bussar tydligen gick direkt istället för att stanna vid samtliga stationer. Hade exempelvis någon självutsedd informatör börjat ge motstridig information här så kunde det ha lett till problem för åtminstone initialt (kom som sagt förbi med en av de första 509:orna efter stoppet) så var folk ganska griniga. Visserligen tror den ’glade amatören’ kanske att han hjälper till, men har man inte en bra helhetsöversikt så kan även en i sak korrekt information ändå totalt sett kanske vara felaktig.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Robert Brink skrivet 07 april 2008, 12:03:00 PM
Fast för resenärernas bästa, borde det garage som ligger närmast vara aktuellt att ligga överst på listan, i detta fall Råsta! Måste väl ändå vara bättre att få tag på bussar snabbt, än att tjafsa om pengar? Kör inte SL för kunderna...?
Prestige som att man inte anlitar en konkurent hör väl inte hemma här, utan i sandlådan! Och det gäller alla bolag, inte bara Swebus! Minns ett stopp mellan Ulriksdal och Karlberg pga påkörning i höstas, satt själv och körde på Råsta den em och slutade vid 18:30 när stoppet började!
Jag hade kunnat vara bland dom första i Ulriksdal och lastat med min ledvagn, tillsammans med andra Råsta vagnar, är ju några ingående vagnar då...
Men tro inte Swebus ringde närmsta garage, utan man skickar sina vagnar från Botkyrka, Bromma mfl depåer, tog ett bra tag innan första buss kom, och även denna gång körde flera utav dom fel dessutom.

//R
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 07 april 2008, 13:45:11 PM
Nu är det tyvärr så att Swebus och Busslink inte är överens om priset för att Busslink ska köra åt Swebus vilket gör att Swebus väljer andra entrepenörer för ersättningstrafiken.
Tråkigt för trafikanterna men verklighet i affärsuppgörelser.

//Niclas
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Karsten skrivet 07 april 2008, 13:48:32 PM
Nu är det tyvärr så att Swebus och Busslink inte är överens om priset för att Busslink ska köra åt Swebus vilket gör att Swebus väljer andra entrepenörer för ersättningstrafiken.
Tråkigt för trafikanterna men verklighet i affärsuppgörelser.

//Niclas

Verkligen tråkigt! Tvärtom brukar ju funka bra, jag har för Swebus räkning varit ute och kört på två tunnelbaneersättningar den senaste tiden.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2008, 15:44:42 PM
Tja, allt beror ju på hur man ser på det hela. Det här är visserligen helt OT, men normalt ’skriker’ man väl på nätet när man använder sig av enbart versaler? Att däremot kanske ha en lite spetsigare ton är knappast att skrika utan tolkas det på det viset så känns det mera som att vissa snarare väljer att avsiktligt misstolka somligt. I alla fall är det så jag ser det, därav min undran över vad JDS menade.

Sen undrar jag även lite varför så många verkar vilja vinkla till det så att det verkar som om att representanter för trafikföretagen inte ser saker ur trafikantperspektiv? De flesta av oss försöker nog faktiskt att se saker ur just ett trafikantperspektiv och det är även därför man framhåller att det troligen (sammantaget) går att få mera adekvat information via officiella representanter. Ingen har väl heller något emot Yujin som person utan det som diskussionen mera handlar om är i så fall vem som ska vara primär informationskälla.

’Glada amatörer’ är visserligen alltid välkomna, men man bör kanske betänka att även en aldrig så påläst ’glad amatör’ kan, i all välmening, även ställa till med saker som kan få följder. Tumregeln bör nog ändå vara att man avböjer eventuell hjälp om man inte kan kontrollera den på samma gång och oombedda insatser nog bör stävjas. Det handlar fortfarande om att göra en yrkesmässig insats och inte om att roa sig en stund tills man tröttnar och vill gå hem.

Jämför med att det nu exempelvis ifrågasattes varför vissa bussar tydligen gick direkt istället för att stanna vid samtliga stationer. Hade exempelvis någon självutsedd informatör börjat ge motstridig information här så kunde det ha lett till problem för åtminstone initialt (kom som sagt förbi med en av de första 509:orna efter stoppet) så var folk ganska griniga. Visserligen tror den ’glade amatören’ kanske att han hjälper till, men har man inte en bra helhetsöversikt så kan även en i sak korrekt information ändå totalt sett kanske vara felaktig.


Mycket bra skrivet!
Jag har heller inget emot J. personligen, men precis som Nico skrev kan ju "glada amatörer" ställa till ganska mycket oreda om det vill sig illa.

Många resenärer har ju inget annat att göra än att ringa och klaga, ibland i onödan, och ställa olika människor till svars....skall man då börja ställa privatpersoner till svars som hoppat in och börjat informera ev. felaktigt?

Visst...det kan säkert bli rätt i informationen också, men som informatör har man ett ansvar, och blir säkert inkallad om man ger felaktig information - vem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?

Ang. närmaste garage tycker jag det är snack faktiskt...Stockholm är inte större geografiskt än att det säkerligen inte tar mer tid för en buss i Råsta och köra till Ulriksdal än en buss från Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Ingående vagnar betyder inge automatiskt att förarna har en skyldighet att jobba över - eller?
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 10 april 2008, 18:26:05 PM
Ang. närmaste garage tycker jag det är snack faktiskt...Stockholm är inte större geografiskt än att det säkerligen inte tar mer tid för en buss i Råsta och köra till Ulriksdal än en buss från Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Ingående vagnar betyder inge automatiskt att förarna har en skyldighet att jobba över - eller?

Vet du var Råsta respektive Botkyrka ligger Uffe?  ;)
En förare i Botkyrka har väl knappast större skyldighet att jobba över än vad en Sköldpadda i Råsta har? Så nog 17 är chansen större att det går fortare för Råsta att skaka fram ersättningsbussar till Ulriksdal än vad det gör för Botkyrka. Kommer dessutom bussen från Botkyrka handlar det om en framkörning på drygt 25 km istället för 1 km.
Att både trafikledning och förare i Råsta dessutom har större lokal kännedom i trakten än sina polare hos Swebus i Botkyrka är ju ingen nackdel.
/J
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ersa skrivet 12 april 2008, 12:02:08 PM
Oavsett vad ni alla tycker om Yujin som informatör så måste ni ju hålla med om att ersättningstrafiken överlag blivit mer kaosartad sedan Pihlas slutade.

Medhåll på den punkten. Det är tråkigt när svårersättliga yrkesmänniskor inte får en bra upptränad efterträdare.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 12 april 2008, 23:17:17 PM
Många resenärer har ju inget annat att göra än att ringa och klaga, ibland i onödan, och ställa olika människor till svars....skall man då börja ställa privatpersoner till svars som hoppat in och börjat informera ev. felaktigt?

Visst...det kan säkert bli rätt i informationen också, men som informatör har man ett ansvar, och blir säkert inkallad om man ger felaktig information - vem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?

Ingen. För sjuttonde gången, tänk inte ansvarsfrågor när det inte finns någon ansvarig...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 12 april 2008, 23:39:27 PM
Medhåll på den punkten. Det är tråkigt när svårersättliga yrkesmänniskor inte får en bra upptränad efterträdare.

Det är väl i själva verket en ganska liten sannolikhet att man någonsin mer hittar en människa som har lust att vara typ dyngetruntjour för all ersättningstrafik i hela länet. Strängt taget får man nog säga att människor och företag i SL-land har varit bortskämda med att ha en sådan "ersättningsgeneral".

Överhuvudtaget så riskerar många ännu pålitliga system i samhället att falla sönder i takt med att allt fler människor upptäcker att de inte har någon skyldighet att vara alla till lags jämt och ständigt. Tyvärr drabbas kollektivtrafiken särskilt hårt av detta då den består av en massa intimt sammanhängande delsystem, som vart och ett är mer eller mindre beroende av enstaka eldsjälar. Svårt bidragande till fenomenet är utvecklingen mot att pengar är det enda som är värt något, även om man redan har tillräckligt av dem. En arbetsmarknadspolitik som går ut på att det är viktigare att folk jobbar än att de gör det bra utgör också ett potentiellt hot mot en god kollektivtrafik. Jag förutspår att kollektivtrafiken kommer att bli riktigt dålig om inte något drastiskt snart händer med ekonomin och människors sätt att betrakta sig själva...
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 11:19:49 AM
Vet du var Råsta respektive Botkyrka ligger Uffe?  ;)
En förare i Botkyrka har väl knappast större skyldighet att jobba över än vad en Sköldpadda i Råsta har? Så nog 17 är chansen större att det går fortare för Råsta att skaka fram ersättningsbussar till Ulriksdal än vad det gör för Botkyrka. Kommer dessutom bussen från Botkyrka handlar det om en framkörning på drygt 25 km istället för 1 km.
Att både trafikledning och förare i Råsta dessutom har större lokal kännedom i trakten än sina polare hos Swebus i Botkyrka är ju ingen nackdel.
/J

Jag menade mer att det inte behöver ta kortare tid för Råsta att få ut vagnar än för Botkyrka...allt handlar ju om personaltillgång. Får man tag på personal snabbare i Botkyrka kan dom vara där snabbare, än om Råsta inte fått tag på dessa...eller hur?

Nä...området som ligger närmast skall inte automatiskt stå först i tur, eftersom man inte har någon vagnpark eller förarkår som står och väntar bara på att nånting skall braka ihop nånstans.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 11:23:25 AM
Ingen. För sjuttonde gången, tänk inte ansvarsfrågor när det inte finns någon ansvarig...

Men för artonde gången...vad var det för ett dumt inlägg?
Det finns alltid ansvarspositioner i sådana här fall.
Philas har ju sagts som exempel ett flertal gånger i den här tråden. Han har ju, eller den som efterträtt honom idag ett ansvar för att det fungerar.

Till sin hjälp har han ett antal bussar, informatörer etc som han måste ha koll på.
Då kan han väl inte ha koll på en hög privatpersoner som kommer där och leker?

Det är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet som känner till alla tillstånd som kanske utfärdats?
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 13 april 2008, 11:28:39 AM
Citera
Nä...området som ligger närmast skall inte automatiskt stå först i tur, eftersom man inte har någon vagnpark eller förarkår som står och väntar bara på att nånting skall braka ihop nånstans.

Ähum...hört talas om reserver? De flesta garagen hos Busslink har ju minst 2 reserver under dagen (även helger) ifall något som den här (eller sprucken avlösning för det mesta dels) skulle hända.
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 13 april 2008, 11:44:25 AM
Till sin hjälp har han ett antal bussar, informatörer etc som han måste ha koll på.
Då kan han väl inte ha koll på en hög privatpersoner som kommer där och leker?

Det är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet som känner till alla tillstånd som kanske utfärdats?

Nej, just det! Vad är problemet?  :)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 22:27:44 PM
Nej, just det! Vad är problemet?  :)

Mja...det märks tydligt att du inte jobbar inom positioner inom den aktuella trafiken, eftersom du står ganska långt ifrån hur det fungerar organisationsmässigt...där är nog problemet är jag rädd för.

Jag är helt övertygad om att man ser det ut trafikanternas bästa, även om många tycks vinkla det till att om det inte står en buss redan på plats när första pendeltåget pajjar, så är det fel i organisationen...?

Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 22:30:15 PM
Ähum...hört talas om reserver? De flesta garagen hos Busslink har ju minst 2 reserver under dagen (även helger) ifall något som den här (eller sprucken avlösning för det mesta dels) skulle hända.

Nja...egentligen kräver det ingen kommentar överhuvud taget...men reserverna trodde jag var för trafiken man själv kör i första hand o ingen man bara kan kasta ut till höger och vänster när det händer saker på andra bolag.

Men jag undrar ju lite varför du inte sökt, eller redan jobbar på ett av bolagen eller på SL som trafikledare, eller i liknande position, då du ju kan allt om reserver, trafik, ersättningar mm....sök...du borde vara guld värd!!
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Leif D skrivet 13 april 2008, 22:58:16 PM
Inte för att jag orkar läsa hela denna tråd allså, men vill ändå skriva följande ......

Rimligen borde alla avtal inom SL-området (och förvisso hos andra LHM också) innehålla någon form av regel att företagets reservresurser omedelbart kan användas av SL:s operativa trafikledningar, för störningsbekämpning. Detta oberoende av var resurserna finns resp var störningarna är belägna.
Alltså upp till operativ trafikledning att bedöma vilka resurser som ska användas och var.  Ersättning för utförd tjänst regleras självklart i efterhand.

Nu kan det ju i praktiken vara så att på vissa garage finns aldrig några reservresurser, främst för att det aldrig finns någon personal att tillsätta sånna tjänster med. Här kan jag ju tänka mej vissa ställen, men säger inget mer om det.

Sedan kan jag ju precis som Uffe här ovan inte annat än förundras över att inte vissa så duktiga, kunniga och kompetenta personer inte jobbar med trafikledning och störningsbekämpning.  Det borde ju vara ett jobb de är som klippt och skuren för !

Själv har jag ju jobbat under några år tidigare med detta, så jag aktar mej för att söka dylikt numera.

Mvh /Leif D
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 13 april 2008, 23:38:12 PM
Det finns ju faktiskt trafikavtal som har inskrivet att en viss reservkapacitet i form av bussar m förare ska finnas tillgängliga, främst för insats inom eget avtalsområde men även på andra håll vid störningar, men hur som helst rör det sig om en begränsad reservkapacitet som ofta måste tas i anspråk av egen TL, i det kommande Ekeröavtalet finns tex ett par ledvagnar under rusningen fm/em att användas i första hand mellan Ekerö o Brommaplan men dessa kan i mån av tillgång även omdisponeras vid behov.

Att ha en ständig reservkapacitet på 30-40 extra bussar spridda på lämpliga depåer för omedelbar insats 7/24 vill huvudmannen knappast betala för, oftast är ju bussarna på fel ställe när de behövs, tex Nynäsbanan där framkörning ska ske från Eriksberg eller Tyresö vid trafikstopp när den befintliga passvagnen i Nynäs inte räcker till

Precis som jag skrev innan...det märks på inläggen om man jobbar med dylika saker eller har lite erfarenhet mer än bara "gnällig resenär".

Bra talat!
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: JDS skrivet 14 april 2008, 00:48:35 AM
Ansvar, titlar och uniformer verkar vara väldigt viktiga saker här:

vem kallar in en och ställer en till svars som privatperson?
Det är ju precis som när någon privatperson säger till en privatbilist på ett busstorg i Borås att han inte får köra där....visst...rätt...men han besitter väl ingen polisiär funktion eller myndighet
Mja...det märks tydligt att du inte jobbar inom positioner inom den aktuella trafiken, eftersom du står ganska långt ifrån hur det fungerar organisationsmässigt...där är nog problemet är jag rädd för.
Precis som jag skrev innan...det märks på inläggen om man jobbar med dylika saker eller har lite erfarenhet mer än bara "gnällig resenär".

Ja, jag står nog ganska långt ifrån hur det där fungerar organisationsmässigt...  8)
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 14 april 2008, 09:15:50 AM
Men jag undrar ju lite varför du inte sökt, eller redan jobbar på ett av bolagen eller på SL som trafikledare, eller i liknande position, då du ju kan allt om reserver, trafik, ersättningar mm....sök...du borde vara guld värd!!

Kanske kan du hitta svar på den frågan här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11501.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11501.0)  :D
/J
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 14 april 2008, 09:52:56 AM
Kanske kan du hitta svar på den frågan här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11501.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11501.0)  :D
/J

Det finns väl sommarjobb  :P
Titel: SV: synpunkter på pendeltågsersättning
Skrivet av: Ersa skrivet 14 april 2008, 11:57:33 AM
Va? Går du om kring i uniformspersedlar på fritiden?

Lustigkurre där! :P  Jag menar jämfört med när man färdas till eller från arbetet (vilket ju kan ske även mitt på dagen under delade pass) och således är iförd full uniform trots att man är oavlönad just då. Vid sådana tillfällen kan man ju rycka in och peka med hela armen om det skulle behövas, vilket är något jag nog aldrig gjort på en ledig dag.