Buss-snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: cobra_81 skrivet 23 mars 2008, 19:17:00 PM

Titel: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: cobra_81 skrivet 23 mars 2008, 19:17:00 PM
Eftersom jag inte hittar nånting om detta så lägger ja upp en tråd om detta.

Enligt BT.se så har en kvinna blivit påkörd på Södra Torget i Borås.

Läs mer här:

http://www.bt.se/nyheter/boras/kvinna-pakord-pa-sodra-torget(546074).gm#articleimage-popup (http://www.bt.se/nyheter/boras/kvinna-pakord-pa-sodra-torget(546074).gm#articleimage-popup)
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2008, 19:39:23 PM
Precis som trafikchef Wasserman säger så var inte detta precis oväntat. Södra torget är inte lämpligt för den trafikmängd som är där nu och det finns bra alternativ i närheten. Nu får faktiskt Borås stad ta tag i det här problemet. Det finns lösningar, det är bara frågan om mod. Det är bara att flytta tätortslinjerna till Allégatan och stänga av den för privatbilar.
Fast det vågar man inte. Affärsägarna kan ju bli förbannade.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2008, 06:44:21 AM
Du får väl visa dina bilder från Danderyds sjh för kommunpolitikerna, Staffan? Nu vet jag inte hur det ser ut på Södra torget, men om det finns utrymme kanske ett staket "mitt i gatan" vore lämpligt att hindra folk från att springa runt annat än på övergångställena? Å andra sidan verkar det på bilden som att ett staket i gatan mest skulle kunna hindra bussarna från att passera varandra. Detta spring och stress är då ett bekymmer på många orter... tyvärr  :(
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: yngrot skrivet 24 mars 2008, 07:26:12 AM
Ett rent under att det inte händer flera ggr per dag folk bara går äver busstorget utan att se sig för....
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2008, 08:21:57 AM
Du får väl visa dina bilder från Danderyds sjh för kommunpolitikerna, Staffan? Nu vet jag inte hur det ser ut på Södra torget, men om det finns utrymme kanske ett staket "mitt i gatan" vore lämpligt att hindra folk från att springa runt annat än på övergångställena? Å andra sidan verkar det på bilden som att ett staket i gatan mest skulle kunna hindra bussarna från att passera varandra. Detta spring och stress är då ett bekymmer på många orter... tyvärr  :(

Det finns inte utrymme för ett staket mitt i gatan vid Södra Torget. Bussarna skulle då hindra varann på ett sätt som skulle få alla tidtabeller att spricka - och i förlängningen skapa ytterligare stress. De yngre skulle dessutom enligt lex Lars Kaggsgatan (där det finns staket mitt i gatan) använda staketet för att klättra över för att visa sig macho. Och spara 50 meter.
Det är helt enkelt så att det är för mycket bussar vid Södra Torget. Nu har man ändå ändrat utkörningsvägarna i vissa fall så att bussarna på linje 1 mot Brämhult samt 6 och 8 mot Hulta slipper runda torget, vilket avlastat lite grann.
Det enda radikala är att flytta några hållplatser till Allégatan. Främst de för linje 1, 6 och 8. Dessa har inget på torget att göra. De skulle få ett par minuters kortare körväg om de flyttades och man skulle spara in ett par varv runt jorden (motsvarande alltså) på att de slipper runda vid Södra torget. Avståndet Södra torget - Allégatan är max 500 meter. Och en sådan flyttning skulle vid normal dagtrafik minska antalet bussar vid torget med 13 i vardera riktningen, alltså totalt 26. Per timme.
Nästa steg borde vara att flytta de linjer som nu stannar vid Viskans kant till en annan del av Allégatan. Då skulle man nästan halvera antalet bussar vid Södra torget.
Detta vet kommunens tjänstemän och politiker mycket väl. Detta vet Västtrafik mycket väl. Detta vet också Borås Lokaltrafik mer än väl, men tyvärr är det inte mycket de kan göra mer än att fortsätta tjata. Vilket de också gör. Vi får väl hoppas att olyckan hur tragisk den än är sätter fart på de bestämmande nu så att det äntligen händer något. Det skulle i princip kunna vara infört i morgon bitti.
Som de båda boråsiska bussförarna redan vittnat om så händer sådana här tillbud flera gånger om dagen. Som bekant kör inte jag buss men det händer rätt ofta att jag är vid Södra torget med kameran och jag tror aldrig jag har behövt vänta mer än en timme förrän jag sett det första tillbudet. Tack vare en stor portion tur och en ännu större portion skicklighet från förarens sida har det dock gått bra.
Det har talats om att göra om Södra torget till en gångfartsgata. Jag tror dock inte detta går. Då skulle folk bara ännu mer kräva sin rätt och stiga ut en decimeter framför bussen. Ungefär så är det i dag vid Högskolan. Vid stadens andra gångfartsgata, Lilla Brogatan, har dock bilisterna (och tyvärr också många bussförare) tagit lagen i egna händer och kör i 40-50 km/tim så där har fotgängarna lärt sig att inte "kräva sin rättighet".
Anmärkning: Det är fler bussbolag än Borås Lokaltrafik som använder Södra Torget, men de har väl ungefär 95 procent av rörelserna där. Övriga är Veolia Transport, Orusttrafiken och Buss i Väst.



Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2008, 08:33:13 AM
De yngre skulle dessutom enligt lex Lars Kaggsgatan (där det finns staket mitt i gatan) använda staketet för att klättra över för att visa sig macho. Och spara 50 meter.

Enligt Wikipedia är dagens världsrekord i höjdhopp utomhus taget av Javier Sotomayor den 27 juli 1993 på 2,45 m. Därmed slogs Patriks Sjöbergs gamla rekord på 2,42 taget den 30 juni 1987 på Stockholms stadion. Ska vi säga att en lämplig höjd på ett staket i gatan är 2,40? Då får ungdomarna anstränga sig lite! ;D
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 24 mars 2008, 08:36:47 AM
hmm...det verkar nästan som om även Borås borde vakna upp ur sin Törnrosasömn, och kasta sig ut i 2000-talet som många andra städer gör - införa ett gemensamt resecentrum vid Centralstationen?

Kanske detta skulle lösa mycket av det hela?
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2008, 09:37:28 AM
hmm...det verkar nästan som om även Borås borde vakna upp ur sin Törnrosasömn, och kasta sig ut i 2000-talet som många andra städer gör - införa ett gemensamt resecentrum vid Centralstationen?

Kanske detta skulle lösa mycket av det hela?

Ett resecentrum vid Centralstationen finns redan men tyvärr ligger det så långt från centrum att det behövs en bussterminal till. Jämför Kristianstad. Det är dessutom dåliga möjligheter för vissa busslinjer att ta sig genom centrum om de skulle gå till Resecentrum. Dessutom finns det inte plats för att bygga det så stort att alla bussar skulle få plats utan det skulle bli ett nytt Södra torget-problem fast på annan plats.
Men det är inget fel på Allégatan. En central gata med relativt få affärer och som inte behövs för genomfart. Dessutom är den bred och går genom hela centrum.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2008, 11:33:02 AM
Gatunämnden har i alla fall tydligen vaknat nu.
http://www.bt.se/nyheter/boras/kommunen-omojlig-trafikmiljo-i-boras(546230).gm
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 24 mars 2008, 11:51:35 AM
Gatunämnden har i alla fall tydligen vaknat nu.
http://www.bt.se/nyheter/boras/kommunen-omojlig-trafikmiljo-i-boras(546230).gm

Det är likadant i alla kommuner.
Här i Halmstad har vi ett övergångställe på Viktoriagatan som byggdes om i höstas.
Kommunen sågade ner 2 stora träd och höjde upp övergångstället och satte dit stora gatlyktor för att man ska se gångtrafikanterna.
Övergångstället har varit olyckdrabbat i många år men kommunen valde att agera efter att en kvinna i 60-årsåldern blev på körd så lilla att hon avled.

Det är rent av förjävligt att kommunen väntar på att det ska hända en dödsolycka för att få tjänstemännen på kommunen att vakna att inse trafikfarorna i stan!


Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Magnus_J skrivet 25 mars 2008, 08:20:53 AM
Enligt Wikipedia är dagens världsrekord i höjdhopp utomhus taget av Javier Sotomayor den 27 juli 1993 på 2,45 m. Därmed slogs Patriks Sjöbergs gamla rekord på 2,42 taget den 30 juni 1987 på Stockholms stadion. Ska vi säga att en lämplig höjd på ett staket i gatan är 2,40? Då får ungdomarna anstränga sig lite! ;D

gunnebo 2,50 grön med taggtråd? ;D

sen är väl ett problem folks trafikuppfattning.
sitter man och studerar människor så är det oftast tjejer som bara kliver av bussen och går ut framför bussen (eller bakom) utan att se sig om.
man korsar vägbanor svartklädda i totalt mörker. osv..

Det nämdes om Danderyd innan och hållplatsen innan som heter Mörbylund, är ju ett sånt ställe, man genar över vägen istället för att ta gångbron över.

Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: michael k skrivet 05 april 2008, 11:12:09 AM
bara för att någon springer över vägen utan att se sig för behöver man väl inte bygga om hela borås?
är inte detta en effekt av zebralagen att folk yrar omkring hur som hällst mitt i vägen?
varför har folk sådan självmordsinstinkter när de springer omkring bland bussar

från det ena till det andra vi får hoppas kvinnan blir bra
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2008, 12:03:22 PM
bara för att någon springer över vägen utan att se sig för behöver man väl inte bygga om hela borås?
är inte detta en effekt av zebralagen att folk yrar omkring hur som hällst mitt i vägen?
varför har folk sådan självmordsinstinkter när de springer omkring bland bussar

från det ena till det andra vi får hoppas kvinnan blir bra


Om det bara vore "någon" vore det väl inte mycket att orda om. Men det rör sig om hundratals. I timmen.
Dessutom innebär de förslag till lösningar som framförts att flytta en del av trafiken till Allégatan inte några som helst större ombyggnader. Det gäller bara att sätta upp lite hållplatsstolar och väntkurer som stänga av privatbilarna som ändå inte har mycket där att göra.
Mina tankar går mer till den kvinnliga bussföraren, som dock hade "turen" att det stod en polispatrull 5 meter från olycksplatsen och poliserna kunde direkt konstatera att hon inte kunnat göra något för att förhindra olyckan.
Södra torget är inte gångfartsgata och saknar markerade övergångsställen. Zebralagen gäller alltså inte där. Men hur skall man få alla puckon att inse det?
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: cobra_81 skrivet 09 april 2008, 02:48:40 AM
För er som undrar så verkar det som att kvinnan mår bra efter omständigheterna.

http://boras.expressen.se/nyheter/1.1114971/gunilla-overlevde-busskraschen (http://boras.expressen.se/nyheter/1.1114971/gunilla-overlevde-busskraschen)
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Daniel Söderberg skrivet 09 april 2008, 15:09:41 PM
För er som undrar så verkar det som att kvinnan mår bra efter omständigheterna.

http://boras.expressen.se/nyheter/1.1114971/gunilla-overlevde-busskraschen (http://boras.expressen.se/nyheter/1.1114971/gunilla-overlevde-busskraschen)

Hej och tack för infot.
Skönt att allt gick bra för henne.

Det började diskuteras staket och allt möjligt. Men ingen var tydligen intresserad över hur det gick för denna kvinna.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 april 2008, 03:13:45 AM
Du får väl visa dina bilder från Danderyds sjh för kommunpolitikerna, Staffan? Nu vet jag inte hur det ser ut på Södra torget, men om det finns utrymme kanske ett staket "mitt i gatan" vore lämpligt att hindra folk från att springa runt annat än på övergångställena? Å andra sidan verkar det på bilden som att ett staket i gatan mest skulle kunna hindra bussarna från att passera varandra. Detta spring och stress är då ett bekymmer på många orter... tyvärr  :(

Det har visats många bilder från Södra Torget här inne, men jag lägger upp en repris så Du kan se:

(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Aftenspause.jpg)

Som Du ser är det inte möjligt med staket då hela torget är överlusat med busshållplatser. Möjligheten är förvisso att sätta upp staket på varje perrong men då kan man inte ha väderskydden kvar.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 08:56:26 AM
Hej och tack för infot.
Skönt att allt gick bra för henne.

Det började diskuteras staket och allt möjligt. Men ingen var tydligen intresserad över hur det gick för denna kvinna.

Hur vet du det? Men det är inte lätt för utomstående att ta reda på hur det gick för henne. När nu en tidning skrev om det så kom det ju också en länk i Bussnack.


Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 april 2008, 16:37:29 PM
Hur vet du det? Men det är inte lätt för utomstående att ta reda på hur det gick för henne. När nu en tidning skrev om det så kom det ju också en länk i Bussnack.



I BL:s veckobrev så har det dessutom framkommit hur kvinnans hälsa efter olyckan varit, så vi har nog fått veta hur det har gått och vad jag vet nu så är hon tillbaka på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås om hon inte blivit hemskickad. Innan dess var hon på Sahlgrenska i Göteborg.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 17:47:12 PM
I BL:s veckobrev så har det dessutom framkommit hur kvinnans hälsa efter olyckan varit, så vi har nog fått veta hur det har gått och vad jag vet nu så är hon tillbaka på Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås om hon inte blivit hemskickad. Innan dess var hon på Sahlgrenska i Göteborg.

Fast BL:s veckobrev når inte utomstående. Eller skall i alla fall inte göra det...
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Svemicke skrivet 11 april 2008, 00:59:04 AM
Fast BL:s veckobrev når inte utomstående. Eller skall i alla fall inte göra det...

Tydligen gör det det:

http://bancoboy.blogspot.com/2008/04/fredagen-den-4-april-2008.html
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Petter Swanberg (PSw) skrivet 03 maj 2008, 12:05:51 PM
Varför inte använda gamla SJ-buss-terminalen Brodal som idag ligger helt till ingen nytta och dessutom ligger precis bredvid Centralstationen i Borås - alltså i direkt anslutning till tåg. En bussterminal skall naturligtvis ligga ihop med järnvägsstationen för att få kallas resecentrum. Dessutom finns ett stort parkeringsområde snett bakom ovan nämnda Brodalsgaraget - även detta rymmer massvis med bussar. (Redan idag går linjerna 450 /Skene samt alla Kind-linjer (301, 302, 303, 350 och 360) från centralen  och tangerar södra torget vid badhuset.)
Är det månne ev. framtida placering av Borås/Götalandsbanans station i Borås som handlingsförlamar beslutsfattarna?
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2008, 21:00:27 PM
Varför inte använda gamla SJ-buss-terminalen Brodal som idag ligger helt till ingen nytta och dessutom ligger precis bredvid Centralstationen i Borås - alltså i direkt anslutning till tåg. En bussterminal skall naturligtvis ligga ihop med järnvägsstationen för att få kallas resecentrum. Dessutom finns ett stort parkeringsområde snett bakom ovan nämnda Brodalsgaraget - även detta rymmer massvis med bussar. (Redan idag går linjerna 450 /Skene samt alla Kind-linjer (301, 302, 303, 350 och 360) från centralen  och tangerar södra torget vid badhuset.)
Är det månne ev. framtida placering av Borås/Götalandsbanans station i Borås som handlingsförlamar beslutsfattarna?

Förslaget att använda det utrymmet, eller kanske ännu hellre att flytta Brodalsparkeringen dit och ordna bussterminal där denna är nu, är utmärkt. Tyvärr har Borås stad andra planer för området, t ex ett hotell och ännu en ICA-affär. När det gäller Götalandsbanan så är ju dragningen nu klar och den lär inte längre utgöra något hinder för det här området.
Ett problem med en bussterminal vid Brodal är dock att det inte finns några bra gator att köra buss på fram till centrum. Sven Eriksonsgatan är för smal för att nu inte tala om Lilla Brogatan.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Leif D skrivet 03 maj 2008, 23:23:47 PM
Längre upp i tråden talades om att man klättrar på staket för att spara steg.......
Så var det vid D-hållplatserna vid Norrköpings Resecentrum.
Därför byttes det låga klättervänliga staketet mellan körbanorna ut mot ett högre, snyggare och mindre klättervänligt,
efter exempel från Göteborg. Se bild nedan.....        Nu förekommer aldrig att någon klättrar här.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20071004/M98%2021%20Resecentrum%2020071003.jpg)
Norrköpings Resecentrum hållplats D1/D2. Foto 2007-10-03, Leif D.

I Norrköping har man ju ett Resecentrum, men ändå en stor cityhållplats, där en hög procent av all kollektivtrafik passerar (ca 80%, min bedömning), Söder Tull. Platsen är nu relativt nyombyggd och har fått gatstensbeläggning för att hålla ner hastigheterna. Senare har även via lokala föreskrifter införts hastighetsbegränsning till 10 km/h.
Trafiken utgörs av såväl spårvagnar som ledbussar, dubbeldäckare, boggibussar och vanliga bussar. Under eftermiddagstimmarna borde det här röra sig om mer än 75 fordon per timma.

Så nog borde det gå bra att göra en del åtgärder för att öka säkerheten även i Borås......
För att då inte glömma personalen, som ju hela tiden behöver få en massa input om risker och hur man kör på säkert sätt m.m. (inte för att jag tror man är speciellt dåliga i Borås, men det är viktigt att jobba med sånt här hela tiden).
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Svemicke skrivet 04 maj 2008, 00:58:07 AM
Förslaget att använda det utrymmet, eller kanske ännu hellre att flytta Brodalsparkeringen dit och ordna bussterminal där denna är nu, är utmärkt. Tyvärr har Borås stad andra planer för området, t ex ett hotell och ännu en ICA-affär. När det gäller Götalandsbanan så är ju dragningen nu klar och den lär inte längre utgöra något hinder för det här området.
Ett problem med en bussterminal vid Brodal är dock att det inte finns några bra gator att köra buss på fram till centrum. Sven Eriksonsgatan är för smal för att nu inte tala om Lilla Brogatan.


Det gäller väl bara regionbussarna? Stadsbussarna kan gå som nu där Allégatan blir en liten knutpunkt för dem mellan Lilla Brogatan och Åsbogatan, så Petters förslag är inte så illa. Fast ombyggnaden av centralplanen var onödig. Man skulle bibehållt det som det var på SJ:s tid. Fast med undantaget att Södra Torget inte inrymmer några busslinjer.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Svemicke skrivet 04 maj 2008, 01:09:05 AM
Längre upp i tråden talades om att man klättrar på staket för att spara steg.......
Så var det vid D-hållplatserna vid Norrköpings Resecentrum.
Därför byttes det låga klättervänliga staketet mellan körbanorna ut mot ett högre, snyggare och mindre klättervänligt,
efter exempel från Göteborg. Se bild nedan.....        Nu förekommer aldrig att någon klättrar här.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20071004/M98%2021%20Resecentrum%2020071003.jpg)
Norrköpings Resecentrum hållplats D1/D2. Foto 2007-10-03, Leif D.

I Norrköping har man ju ett Resecentrum, men ändå en stor cityhållplats, där en hög procent av all kollektivtrafik passerar (ca 80%, min bedömning), Söder Tull. Platsen är nu relativt nyombyggd och har fått gatstensbeläggning för att hålla ner hastigheterna. Senare har även via lokala föreskrifter införts hastighetsbegränsning till 10 km/h.
Trafiken utgörs av såväl spårvagnar som ledbussar, dubbeldäckare, boggibussar och vanliga bussar. Under eftermiddagstimmarna borde det här röra sig om mer än 75 fordon per timma.

Så nog borde det gå bra att göra en del åtgärder för att öka säkerheten även i Borås......
För att då inte glömma personalen, som ju hela tiden behöver få en massa input om risker och hur man kör på säkert sätt m.m. (inte för att jag tror man är speciellt dåliga i Borås, men det är viktigt att jobba med sånt här hela tiden).
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).
Jag studerade kollektivtrafiken i Norrköping när jag var där i påskas. Resecentrum imponerade en hel del på mig. Bland annat hur man prioriterade kollektivtrafiken framför övrig trafik där. Söder Tull däremot verkade väldigt rörigt. Bussar och spårvagnar utspridda. Fast jag gillade destinationsnamnet Ringdansen som linje 113 gick till.

Borås har nog en del att lära av Norrköping, men Söder Tull tycker jag inte är en sak att ta efter.
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Ersa skrivet 04 maj 2008, 09:44:43 AM
I Norrköping har Veolia kommunens uppdrag att jobba med just förebyggande och åtgärdande arbete för att höja säkerheten inom kollektivtrafiken (vilket man också gjort och kan visa med statistik).

Det vore något att införa i andra städer. Oftast ska ju operatören bara köra bussarna medan kommun/LHM har ansvaret för att inget nytänkande händer inom säkerheten...  ::)
Titel: SV: Ung Kvinna påkörd av Buss i Borås!
Skrivet av: Leif D skrivet 04 maj 2008, 14:18:28 PM
Det vore något att införa i andra städer. Oftast ska ju operatören bara köra bussarna medan kommun/LHM har ansvaret för att inget nytänkande händer inom säkerheten...  ::)

Helt riktigt, men här i Norrköping, så har man gått en annan väg som sagt.
Veolia som är den stora leverantören av kollektivtrafik i Norrköping, på uppdrag av Östgötatrafiken, har vid depån på Stohaggatan byggt upp en idag dygnet om öppen trafikledningscentral. Där servar man Östgötatrafiken (alltså man är Ötrafs egen trafikledning på entreprenad) man servar även den trafik med växlingstågsätt som bedrivs på Norrköpings kommuns industrispår (relativt omfattande med växlingsrörelser hela dygnet) och man servar alla Veolias egna garage i Östergötland (driftledning) under den tid garagens egen driftledning är stängd. Tidvis har även andra områden i landet (t.ex. Sundsvall och Nyköping) haft driftledning från Norrköping.
Utöver detta har man alltså utrednings och trafiksäkerhetsuppdrag från Norrköpings Kommun samt sköter besiktningar av spåranläggningar (spårväg och industrispår) åt Norrköpings Kommun.

Att det blivit såhär kan säkert tillskrivas en del drivande krafter inom Norrköpings Kommun, samt den kompetenta personal som man skaffat sig på Veolia i Norrköping (förvisso ärvd i stor del från Busslink efter trafikövertagande).
Personal/utredare ur detta gäng deltog bl.a. i utredningen av bussolyckan i Rasbo, på uppdrag av Statens Haverikommision.