I vilka länder är Flixbus bussar registrerade i?

Startat av Niklas Bygdestam, 28 augusti 2018, 01:33:54 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Ursprungligen var samtliga bussar från Flixbus registrerade i Tyskland och hade tyska regskyltar. Men sedan en tid finns det ju som bekant ett antal bussar med svenska regskyltar. Och detta fanns långt innan affärerna med Swebus var igång. Att antalet bussar från Flixbus med svenska regskyltar nu kommer att öka stort är ju självklart, men det är en annan historia. Själv har jag sett några med slovakiska regskyltar.

Men vilka länders regskyltar har Flixbus? Tyskland och Sverige är redan nämnda. Men sedan då? Jag har inte sett någon med t ex danska regskyltar, finns det? Finns det med norska regskyltar? Hur är det med t ex franska?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AdmirT

Bosnien, Kroatien, Slovenien har åkare som kör för Flixbus där deras bussar är ommålade i Flixbusmålning
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Knut

norske registreringer på Flixbus har vi ikke (glad for det), og det skyldes at eneste trafikken i Norge med Flixbus har til nå vært linja fra Stockholm og Malmø.
Nå som Flixbus har tatt over Swebus vil vi nok fortsatt ikke se norske busser. Kan ikke tenke meg at Schaus som har kjørt for Swebus vil foliere opp busser for Flixbus om de fortsatt skal kjøre de linjene for Flixbus
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

CW66

Jag har sett skyltar från Tyskland, Danmark, Sverige, Belgien, Frankrike, Italien, Tjeckien, Slovakien och Holland.

Det finns en hel del som kör både inrikes i länderna och över landsgränserna. Att andra länders bussar kör in i grannlandet är ju vanligt, liksom det landet kör in i andra länder etc.

Knut - släpp fackpamperiets bakåtsträvande och se framåt istället för att förhindra allt som är nytt.
Du får säkert på sikt se Flixbuss med norska skyltar om Flixbus ska ha trafik i Norge, speciellt inrikestrafik - världen går framåt Knut & ZJ- ikke bakåt

Med den kommentaren sagt - kan vi NÅGON gång prata om bussar och Flixbus utan att gnälla på dom? Det är bara så himla tröttande. Oavsett om de är bra eller dåliga har de intressanta bussar som kör för dem - fatta!

:)

CW66

Tillbaka till diskussionens ämne tack - "I vilka länder är Flixbuss BUSSAR registrerade i"

svårt?

MrBrave


Niklas Bygdestam

Citat från: MrBrave skrivet 28 augusti 2018, 14:27:38 PM
Här syns vilka bolag som kör och i vilka länder de hör hemma.
https://www.flixbus.se/foeretag/samarbeten/busspartner


Stämmer verkligen listan med min fråga? Alltså vilka länders regskyltar som bussar från Flixbus rullar med? Jag tycker inte alls den ser ut att stämma riktigt.

I listan finns följande länder: Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Belgien, Spanien, Tjeckien, Kroatien, Portugal, Rumänien och Schweiz.

I listan fattas två länder som vi vet, nämligen Danmark och Slovakien. Både Svensk Busshistoria och jag har sett bussar med slovakiska regskyltar. Och bild på buss med danska regskyltar har länkats här tidigare. Så vi VET med säkerhet att dessa finns.

Dessutom så verkar det enligt listan som om det skulle finnas bussar från Flixbus registrerade i USA och Kanada. Är detta verkligen möjligt. Kör Flixbus verkligen i USA och i Kanada?

Så jag tvivlar på att listan stämmer.

Någon som vet mer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 28 augusti 2018, 11:06:35 AM
Jag har sett skyltar från Tyskland, Danmark, Sverige, Belgien, Frankrike, Italien, Tjeckien, Slovakien och Holland.

Det finns en hel del som kör både inrikes i länderna och över landsgränserna. Att andra länders bussar kör in i grannlandet är ju vanligt, liksom det landet kör in i andra länder etc.

Knut - släpp fackpamperiets bakåtsträvande och se framåt istället för att förhindra allt som är nytt.
Du får säkert på sikt se Flixbuss med norska skyltar om Flixbus ska ha trafik i Norge, speciellt inrikestrafik - världen går framåt Knut & ZJ- ikke bakåt

Med den kommentaren sagt - kan vi NÅGON gång prata om bussar och Flixbus utan att gnälla på dom? Det är bara så himla tröttande. Oavsett om de är bra eller dåliga har de intressanta bussar som kör för dem - fatta!

:)
Ulf: helt ok for meg at du mener tyske/europeiske minste lønninger er greit å kjøre for. Og bo i bussen når du er på tur. Men jeg tror du skal være glad for at noen kjemper for at det skal være lønn/arbeidsforhold å leve av også for en bussfører i Sverige og Norge.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knut

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2018, 19:23:23 PM

Stämmer verkligen listan med min fråga? Alltså vilka länders regskyltar som bussar från Flixbus rullar med? Jag tycker inte alls den ser ut att stämma riktigt.

I listan finns följande länder: Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Belgien, Spanien, Tjeckien, Kroatien, Portugal, Rumänien och Schweiz.

I listan fattas två länder som vi vet, nämligen Danmark och Slovakien. Både Svensk Busshistoria och jag har sett bussar med slovakiska regskyltar. Och bild på buss med danska regskyltar har länkats här tidigare. Så vi VET med säkerhet att dessa finns.

Dessutom så verkar det enligt listan som om det skulle finnas bussar från Flixbus registrerade i USA och Kanada. Är detta verkligen möjligt. Kör Flixbus verkligen i USA och i Kanada?

Så jag tvivlar på att listan stämmer.

Någon som vet mer?
Flixbus har trafik i USA https://www.flixbus.com/company/press-room/press-releases/flixbus-starts-in-usa
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Niklas Bygdestam

Den länkade listan verkar alltså inte alls stämma. Det fattas minst tre länder där. Sedan kan man alltså undra hur det är med de andra länderna som vi inte har bekräftade. Om vi håller oss inom Europa ser det alltså ut så här:

Bekräftade länder:
Sverige
Tyskland
Polen
Belgien
Frankrike
Italien
Tjeckien
Nederländerna
Slovakien
Danmark
Bosnien och Hercegovina

Av dessa saknas alltså de tre sista i listan.

I listan men ej bekräftade
Spanien
Kroatien
Portugal
Rumänien
Schweiz

Går det att bekräfta dessa länder?

Finns fler länder?
Norge?
Ungern?
Serbien?
Österrike?
Slovenien?
Grekland?
Bulgarien?
Luxemburg?
Makedonien?

Dessa länder borde annars kunna vara på gång?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2018, 19:23:23 PM

Stämmer verkligen listan med min fråga? Alltså vilka länders regskyltar som bussar från Flixbus rullar med? Jag tycker inte alls den ser ut att stämma riktigt.

I listan finns följande länder: Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Belgien, Spanien, Tjeckien, Kroatien, Portugal, Rumänien och Schweiz.

I listan fattas två länder som vi vet, nämligen Danmark och Slovakien. Både Svensk Busshistoria och jag har sett bussar med slovakiska regskyltar. Och bild på buss med danska regskyltar har länkats här tidigare. Så vi VET med säkerhet att dessa finns.

Dessutom så verkar det enligt listan som om det skulle finnas bussar från Flixbus registrerade i USA och Kanada. Är detta verkligen möjligt. Kör Flixbus verkligen i USA och i Kanada?

Så jag tvivlar på att listan stämmer.

Någon som vet mer?

Tjeckiska Umbrella saknar jag i listan

CD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 augusti 2018, 21:31:56 PM
Den länkade listan verkar alltså inte alls stämma. Det fattas minst tre länder där. Sedan kan man alltså undra hur det är med de andra länderna som vi inte har bekräftade. Om vi håller oss inom Europa ser det alltså ut så här:

Bekräftade länder:
Sverige
Tyskland
Polen
Belgien
Frankrike
Italien
Tjeckien
Nederländerna
Slovakien
Danmark
Bosnien och Hercegovina

Av dessa saknas alltså de tre sista i listan.

I listan men ej bekräftade
Spanien
Kroatien
Portugal
Rumänien
Schweiz

Går det att bekräfta dessa länder?

Finns fler länder?
Norge?
Ungern?
Serbien?
Österrike?
Slovenien?
Grekland?
Bulgarien?
Luxemburg?
Makedonien?

Dessa länder borde annars kunna vara på gång?

Har åkt med ungersk Flixbus

AdmirT

Kroatien är också helt 100% bekräftat. Har åkt med en Flixbus registrerad på ett företag i Varazdin
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.