Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Hagri skrivet 12 juni 2008, 15:17:36 PM

Titel: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Hagri skrivet 12 juni 2008, 15:17:36 PM
"Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Utan förare stannar kollektivtrafiken! I dag sänder ledande före­trädare för svensk kollektivtrafik tillsammans med en rad skolor och utbildare en skrivelse till statsrådet Jan Björklund."


Pressmeddelande
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/branschen-kraever-krafttag-mot-akut-bussfoerarbrist-222013

Skrivelsen till Jan Björklund
http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Remisser/Skrivelseomutbildningen2008-06-12.pdf


Kanske vore bättre att se över hur man fick fler att stanna kvar i yrket.
Bättre arbetsvilkor och bättre löner, bland annat.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: homer skrivet 12 juni 2008, 15:35:28 PM
Känns mycket konstigt att ett sånt här pressmedelande skickas ut precis när avtalsförhandlingarna går som sämst just därför att arbetsgivarsidan inte vill gå med på minsta lilla höjning av lönen
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2008, 17:18:02 PM
Citat från: Hagri skrivet 12 juni 2008, 15:17:36 PM

Kanske vore bättre att se över hur man fick fler att stanna kvar i yrket.
Bättre arbetsvilkor och bättre löner, bland annat.
Jag vet minst en förare som slutat pga dåliga arbetstider men har å andra sidan fått kännedom om en som gått från tvätt o städ till att börja styra buss.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: RoTe skrivet 12 juni 2008, 19:23:08 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2008, 17:18:02 PM
Jag vet minst en förare som slutat pga dåliga arbetstider men har å andra sidan fått kännedom om en som gått från tvätt o städ till att börja styra buss.

Å jag sitter här med B C D samt YKB personbefodran och är villig att köra till rätt lön. Tänker ju absolut inte byta ner mig i arbetstid och lön för att köra buss. Så kul är det inte...
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: bastuper skrivet 12 juni 2008, 20:57:01 PM
Ring till dom i Övik, jag har för mig att dom har en lång lista på folk som vill köra.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: RoTe skrivet 13 juni 2008, 02:38:17 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2008, 20:31:05 PM
Rätt lön?

Ska du köra linjetrafik får du räkna med att det är tarrifflön som gäller, I-lön kan möjligen komma ifråga hos några smååkare om du har andra specialkompetenser, detsamma gäller ju arbetstider, då är det timanställning/arvodist som gäller om du ska kunna välja o vraka bland arbetstiderna.

Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva. Jag tänker då inte räkna med någonting! Vill de sitta med personalbrist för evigt så får dom gärna göra det för mig, jag åker ändå aldrig buss.  ;D
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Ivo skrivet 13 juni 2008, 08:33:00 AM
Citat från: homer skrivet 12 juni 2008, 15:35:28 PM
Känns mycket konstigt att ett sånt här pressmedelande skickas ut precis när avtalsförhandlingarna går som sämst just därför att arbetsgivarsidan inte vill gå med på minsta lilla höjning av lönen



Branschen vill ha de bästa, mest flexibla, anpassningsbara & billigaste förarna!
:D ;D 8)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 13 juni 2008, 11:29:04 AM
Citat från: RoTe skrivet 13 juni 2008, 02:38:17 AM
Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva. Jag tänker då inte räkna med någonting! Vill de sitta med personalbrist för evigt så får dom gärna göra det för mig, jag åker ändå aldrig buss.  ;D

Ja, det är ju helt rätt tänkt! Jag skulle också gärna köra mer buss, eller ta ett trafikledarjobb inom buss för att prova på. Men med de arbetsförhållanden och den låga lönen så är det långt ifrån aktuellt.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Jan skrivet 13 juni 2008, 11:41:05 AM
De som måste till är en förbättring av OB. det blir mer obekvämt inom näringen vilket gör att folket flyr för den dåliga betalningen. Körning efter 21.00 skulle ha betalning kring 75 kronor i OB/timme.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 12:09:13 PM
Är det inte de delade passen som gör att folk söker sig bort. Att börja cirka kl 5 på morgonen och hålla på tills 20 med en eller två raster emellan är påfrestande. I varje fall påstår flera förare detta.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 13 juni 2008, 12:22:51 PM
Citat från: S Svensson skrivet 13 juni 2008, 12:09:13 PM
Är det inte de delade passen som gör att folk söker sig bort. Att börja cirka kl 5 på morgonen och hålla på tills 20 med en eller två raster emellan är påfrestande. I varje fall påstår flera förare detta.


Ja visst är det så, inom spårtrafiken såg företagen det som ett problem. Man hade då lite fantasi och lyckades utrota dem genom att utnyttja personal till annan tjänt under "icke-peak"-tid. Många bussföretag verkar inte försöka göra något åt problemet utan accepterar att det är så branschen ser ut och att det således inte är lönt att försöka skapa bättre arbetstider. Nattvilan är ett annat problem, det är 11 timmar som gäller men det går att gå ner till 9 timmars nattvila tre gånger i veckan. I princip är det alltså 9 timmars nattvila som gäller, vem i h-e står ut med att veta att man får sova för lite för att utföra ett bra jobb? Nä, det är mycket som håller bra folk borta från att söka sig till bussförarjobbet.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 13:30:49 PM
Citat från: RoTe skrivet 13 juni 2008, 02:38:17 AM
Ja alltså, jag kan inte bry mig mindre egentligen. Har fast jobb och bra lön samt bra arbetstider. Men jag är sugen att testa något annat. I mina ögon är det upp till de som har akut förarbrist att se till så de blir mer attraktiva.

En annan variant är att göra det mindre attraktivt att inte köra buss... Regeringen håller på med något i den stilen!
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: homer skrivet 13 juni 2008, 14:23:16 PM
arbetsgivarens våta dröm är väl att kunna ta in billiga förare från öst, än så länge har de väl inte gått med undantag för Tallinkbussarna
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 14:54:44 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 14:22:01 PM
Problemet är då att det idag inte finns så många andra jobb att utföra som inte redan utförs, en användbar variant är att låta adminstrativ personal och personalen i tvätt o städ köra buss i rusningen vilket leder till ett minskat behov av bussförare, detta stupar tyvärr allt som oftast på de fackliga organisationerna som på många håll anser att det bara är "kommunalare" som ska köra buss, en driftledare eller personalplanerare kan då inte komma ifråga.

Det där förstår jag inte riktigt, har facket egentligen något att sätta emot om företaget vill tvinga sina tjänstemän att köra buss? Såvitt jag vet har arbetsgivaren i slutänden rätt att fastställa vilka tjänstgöringslistor man vill, efter vederbörliga förhandlingar. Är det möjligen så att facket får det företag det förtjänar och vice versa?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 14:22:01 PM
En kombination mellan buss/tvätt o städ bör dock fungera men intresset brukar vara ytterst svalt visar mina försök för ett antal år sedan, det går åt mycket tid för ombyte t.ex men på flera håll utanför storstadsområdena fungerar det ibland.

Mycket tid för ombyte? Hur svårt kan det vara? Nåväl, när kombinationstjänstgöring av det slaget införs så brukar intresset först vara svalt, särskilt eftersom folk tenderar att anse sig för fina för att ikläda sig blåställ. (Som om uniform skulle vara så mycket bättre...) Efter ett tag brukar det dock släppa och även mer etablerade kollegor söka jobben. Om folk flyr från vagnhallen så är det antagligen vansinnigt dålig ordning och bristfällig arbetsledning och/eller för hög arbetstakt som är problemet.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: RoTe skrivet 13 juni 2008, 15:18:59 PM
För mig anses kombinationen körning och städ/tvätt självklar. Så arbetar jag redan nu, där jag jobbar städar jag efter mig vid passets slut, det är en självklarhet.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 16:23:48 PM
Delade jobb är aldrig kul, men jag vågar ändå påstå att det inte gör någon större skillnad för personalförsörjningen om de försvinner. Mycket värre är i så fall det envetna minutjagandet där hela veckoarbetstiden skall utnyttjas till sista minuten, som suger musten ur folk utan att de kan sätta fingret på vad det är som är fel.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 16:30:26 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 16:14:41 PM
Det handlar inte om att tvinga någon, det kan bli/blir problem även om Tjm vill köra.
Bussförare ska vara kommunalare inte HTF:are tex. är det vanliga svaret, man månar om jobben för de sina.

Det där var ju inget svar på frågan, det är väl inte facket som bemannar trafikexpeditionen heller? Exakt vad är det som du menar ger facket möjlighet att hindra detta? Det låter mest som ett försök att inskränka föreningsfriheten...

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 16:14:41 PM
Omklädningsproblematiken uppstår när det är många som ska blandas in, om t.ex alla förare skulle städa o tvätta sina bussar försvinner mycket tid i att byta om.

Jaha, hjälper de varandra att byta om då eller? När jag hade kombijobb på tunnelbanan hade vi 15 minuter för att byta om, det räckte utmärkt och för säkerhets skull började tjänsterna med 10 minuters mellanrum så det blev knappast kö till duschen heller.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 17:12:45 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 17:02:51 PM
Bussförare ska ha bussförarlön, tjänstemän ska inte köra buss...

Om en tjänsteman ska köra buss får han göra det utanför sin arbetstid och då till lägsta timlön, på landsorten finns många exempel på kombinerade Trafikledare/Bussförartjänster medans andelen i SL området inte är så värst stor när det är fråga om fast anställda tjänstemän, kombinera kan man göra om man är bussförare som jobbar som ersättare på t.ex trafikledningen för då är man fortfarande kollektivanställd kommunalare.

Jag mötte ofta detta resonemang som planerare i SL området, ville jag ut och köra någon dag för att t.ex uppleva hur tidtabellen verkade fungera fick jag göra detta på fritiden utan ersättning jagad av vissa som ansåg att jag tog jobben från de som behövde dem


Jamen nu blir jag nästan lite irriterad! Jag förstår att det är så man resonerar, men jag förstår inte vem det är som sätter resonemanget i verket! Att enstaka personer blir sura kan jag föreställa mig, men att de har så mycket att säga till om verkar konstigt.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2008, 18:47:45 PM
Okej då, jag ska inte tjata, men företagen har ju ändå på något sätt gått med på den här stolligheten. Det kan knappast vara omöjligt att ändra på. Det värsta som kan hända är väl att företaget sparar lite personal på att låta tjänstemän köra buss, och därmed kan köra turer som man annars hade fått ställa in eftersom man ändå inte får tag i förare. Då har man genast gjort en vinst, och jag kan tänka mig att facket lätt kan hävda att det skett på förarnas bekostnad, men det är ju inte sant, eftersom de förarna inte finns. Men någon så stor skillnad lär det knappast bli; den som har något på kontoret att göra har antagligen fullt upp och hinner inte köra annat än någon enstaka tjänst då och då. Därför gissar jag att hela den här grejen egentligen handlar om att man inte vill bli blåst på potentiell övertid...  8)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: S Svensson skrivet 14 juni 2008, 14:29:55 PM
Oj,oj vad det hettade till!
De problem jag själv hört talas om är ju den långa arbetsdagen med delade tjänster. Men vad skall det bli .
Trots allt är jag förvånad över att det finns folk som vill bli bussförare. För det finns många olika kategorier personal. Den moderate kommunalpolitikern som kom springades från tåget och skulle med bussen till sin terminal. Ja denne körde efter det jag slutat arbetet en omgång till innan han fick åka tåg hem igen. Troligen rast mitt på dagen om inte trafikledning.
Vi har civilingenjörer som kör extra, lärare som är bra ta hand om stökiga pasagerare, för att inte tala om präster. Från kyrkoherden som kör en gång i veckan till den avtalspensionerade pastorn som kör nästan varje dag.
Vi har bilmontören som arbetar med detta måndag till fredag och gärna sedan sätter sig vid ratten lördag och söndag. Det finns pappan som gärna arbetar extra.
Nu är ju det här med obekväm arbetstid något som är individuellt.
Vi har ju även den heltidsarbetande föraren som får betalt 8 timmar vid körning av turisttrafik men som ofta arbetar längre. Här betalar vi den som kör enbart. Om körningen kräver två eller tre förare  får en betalt. Ytterligare exempel är utlandsföraren som inte får så mycket lön utan tar med sig flaskor och säljer-s a s -betalt i natura,precis som utländska sovvagnskonduktörer.Men på hemmaplan. Det finns alltså många varianter.Förare som kör 41 timmar vid sitt eget företag och därefter skyndar att köra vid ett annat företag.
Tyvärr har jag inte syn nog för att köra buss eller tåg. Annars kanske jag själv skulle kört litet vid sidan om.
De som är tvungna att arbeta som förare kanske tycker att sådana ovan förare håller ned lönerna. Detta gör nämligen extraknäckarna.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Fredde skrivet 14 juni 2008, 16:09:11 PM
CitatFinns det överhuvudtaget "Oslo"grupper kvar i Sthlms området?

Hur är en "Oslo-grupp" konstruerad?

Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 14 juni 2008, 16:20:58 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 14 juni 2008, 16:09:11 PM
Hur är en "Oslo-grupp" konstruerad?



Oslosystemet bygger på att man börjar sent efter fridag och trappar ner till tidigare tjänstgöring för att sluta tidigt före fridag. Ett system som ser bra ut på pappret men gör att man är helt slut när väl fridagen kommer.

Det förekommer inte så mycket längre, dock finns det blandgrupper som är något sadistiskt utformade. Bl.a. med två nätter på rad med 9 timmars nattvila och 10-timmarstjänster.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Fredde skrivet 14 juni 2008, 16:38:06 PM
Det kan dom behålla i Oslo, låter inget vidare.

Det ultimata är ju att börja, ha lunch och sluta vid ungefär liknande tider varje arbetsvecka. Att variera tiden då man har lunchrast med både 3 och 4 timmar, kanske ännu mer, under en arbetsvecka är också motbjudande.

Fast det är väl aldrig så speciellt enkelt att skapa och lägga tjänster så att alla blir nöjda till 100%, det förstår jag.

Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: 76 skrivet 14 juni 2008, 18:16:31 PM
Det existerar fortfarande något liknande hos GUB. En gång under varje 9-veckorsperiod så får jag ihop 9 dagar som följer:
Mån: 14-21
Tis: 12-20
Ons:09-19
Tors: fridag
Fre: 08-18
Lör: 09-17 (hmm, den här tjänsten passar inte in i mönstret :) )
Sön: 07-14
Mån: 04-12
Tis: fridag

Och som nån redan sagt, man är ganska mör på fridagen.

Personligen så skulle jag gärna köra liknande arbetstider varje dag, men för det krävs fler år i företaget... och så var vi tillbaka där den här tråden började :)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: RoTe skrivet 15 juni 2008, 04:37:38 AM
Citat från: 76 skrivet 14 juni 2008, 18:16:31 PM
Det existerar fortfarande något liknande hos GUB. En gång under varje 9-veckorsperiod så får jag ihop 9 dagar som följer:
Mån: 14-21
Tis: 12-20
Ons:09-19
Tors: fridag
Fre: 08-18
Lör: 09-17 (hmm, den här tjänsten passar inte in i mönstret :) )
Sön: 07-14
Mån: 04-12
Tis: fridag

Och som nån redan sagt, man är ganska mör på fridagen.

Personligen så skulle jag gärna köra liknande arbetstider varje dag, men för det krävs fler år i företaget... och så var vi tillbaka där den här tråden började :)

Rena semestern? :P

Jag har:
Ons   16:30   05:30
Tors   16:30   05:30
Fre   16:30   23:45
Lör        Fridag
Sön   19:45   05:15
Mån   16:45   05:30
Tis   16:45   05:30
Sedan tar jag en ledig vecka.  ;D
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 juni 2008, 13:10:46 PM
11-timmarstjänst har man haft några gånger.
Och så får man fina tjänster som t.ex. 4.29 - 14.45.
Eller igår, då man började 5.44 och jobbade till 15.15.
Idag jobbade man 3.54 (började med att bussen jag skulle lös av inte fanns) och sen jobbade jag till 10.00 med uppehåll 6.08 -t 7.57.
Nu är jag trött. Ledig i morgon. Börjar 12 på tisdag, sen är det natt tis-ons (20.00-03.54 typ)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 15:05:01 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 juni 2008, 13:10:46 PM
11-timmarstjänst har man haft några gånger.
Och så får man fina tjänster som t.ex. 4.29 - 14.45.
Eller igår, då man började 5.44 och jobbade till 15.15.
Idag jobbade man 3.54 (började med att bussen jag skulle lös av inte fanns) och sen jobbade jag till 10.00 med uppehåll 6.08 -t 7.57.
Nu är jag trött. Ledig i morgon. Börjar 12 på tisdag, sen är det natt tis-ons (20.00-03.54 typ)

Ja, det där har jag svårt att förstå. Att facket inte lyckats förhandla sig till kortare ramtid för tjänster som börjar före t.ex. 5.30. Det är mördande att hålla sig vaken till 15-tiden när man börjar "mitt i natten".
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: RoTe skrivet 15 juni 2008, 17:54:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 09:31:38 AM
Dom tiderna var väl rätt bra?  Om du har 34 timmars vecka (genom nattjobben) får du ju ihop full tid på detta och kan ändå vara ledig längre perioder, till skillnad från 6 timmars jobben vi hade i början på -80 talet på natten, då fick man jobba Månd-Lörd vecka 1 och Månd-Fred v 2 för att få ihop sin arbetstid , var tredje "v1" fick man en extrafridag på lördan om jag minns rätt.

Då kändes det som om man aldrig var ledig.

Ja tiderna är underbara. Jag har dock 36 timmars arbetsvecka.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 22:06:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 20:02:31 PM


Dock vet jag att man i Sthlms området ibland har prioriterat kortare arbetsdagar/ färre fridagar istället, varför har jag svårt att förstå.

För att det inte är hälsosamt att jobba i en stressig trafikmiljö hur långa pass som helst? För att man månar om trafiksäkerheten genom att förarna är utsövda/ej slutkörda?
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 22:10:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 20:02:31 PM
Svårt att få ut arbetstid om det skulle finnas någon sådan begränsning, börjar man 05:29 med 1 timmes rast hamnar man ju runt 15:00 tiden, ju kortare dagar ju fler dagar man måste arbeta, på landsorten där man gör 10-11 timmar/dag kan det räcka med 7 arbetsdagar på 2 veckor.


Svårt och svårt, allt handlar om att man vill göra något åt problemen. Gränsen behöver inte vara 05.30 just, 05.07 kanske är bättre t.ex.

Att sträva efter 10-11 timmars arbetsdagar är att gå åt fel håll i mitt tycke, lika bakvänt som att sträva efter  att jobba "Oslo".
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 22:24:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 22:14:57 PM
Så länge du har 40 timmars arbetsvecka är det svårt att ta ut arbetstiden om man t,ex satte en gräns vid 1400, då blir det på bekostnad av rasten, man pressar ner den så nära 30 min som möjligt.

Att låta bli att utnyttja arbetstiden och införa mer undertid är ju ingen framkomlig väg, på kort sikt skulle förarbristen blir än mer besvärande och på längre sikt får man kasta in handduken

Det handlar inte om att eftersträva undertid, det handlar om att arbetgivarna måste försöka få bussförarjobbet mer attraktivt. Vi är åter där, arbetstiderna är inte (tillräckligt) attraktiva idag. Hur man löser det är en smaksak, idén om minskad veckoarbetstid är inte alls dum.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 22:52:48 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 22:28:54 PM
Du är tvungen att minska veckoarbetstiden för att undvika undertid i fallet ovan, alternativet är att minska antalet fridagar vilket knappast någon vill.


Äsch då, nu drar vi för stora växlar på det här. Det behöver knappast innebära undertid för att man sätter en max ramtid på t.ex. 9 timmar på de tidigaste tjänsterna. Företaget jag jobbar på jobbar på har inte en tur(tjänst) med längre ramtid än 9 timmar, och vi utnyttjar full veckoarbetstid på på alla grupper, inga delade turer.

Det går kanske inte att få det så bra i bussvärlden, men visst f-n kan man göra innovativa saker redan med nuvarande villkor. Hur stel kan en bransch vara??
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: homer skrivet 15 juni 2008, 23:25:56 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 juni 2008, 13:10:46 PM
11-timmarstjänst har man haft några gånger.
Och så får man fina tjänster som t.ex. 4.29 - 14.45.
Eller igår, då man började 5.44 och jobbade till 15.15.
Idag jobbade man 3.54 (började med att bussen jag skulle lös av inte fanns) och sen jobbade jag till 10.00 med uppehåll 6.08 -t 7.57.
Nu är jag trött. Ledig i morgon. Börjar 12 på tisdag, sen är det natt tis-ons (20.00-03.54 typ)

nästan 2 timmar matrast? du skämta aprillo med mig?
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 23:27:34 PM
Citat från: homer skrivet 15 juni 2008, 23:25:56 PM
nästan 2 timmar matrast? du skämta aprillo med mig?

Och mitt i morgonrusningen också.. Underbart!
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 15 juni 2008, 23:43:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 23:31:55 PM
Det är ju lite lättare i spårtrafiken med mindre toppar, med 9 timmars ramtid blir det svårt att ta ut 40 timmars arbetsvecka för helglediga.

Ja, om man envisas med att ha så lite tid som möjligt betald. Vad gäller ramtiden på 9 timmar tänkte jag mig bara en sån begränsning på de tidigaste jobben, alltså de där föraren fått minst/sämst sömn innan han/hon ger sig ut i trafiken.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juni 2008, 00:21:56 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 23:52:51 PM
Det går alldeles utmärkt att göra det du efterfrågar, det har jag själv visat för 4-5 år sedan, man straffar bara matraster längre än 45 minuter riktigt hårt, börjar du t.ex 0430 kan du sluta kring 13,15, men då får "vi" en konflikt med den del av kollektivet som vill ha en rejält lång matrast, minst 1 timme och helst 1,5.

Det där låter bakvänt. Finns det verkligen folk som vill ha 60-90-minutersluncher? Dessa måste ju vara i minoritet.
Enligt vad majoriteten av de kollegor jag haft genom åren tyckt är 45 min är helt optimalt, medan 60 min är en maxgräns.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Karsten skrivet 16 juni 2008, 00:40:56 AM
Citat från: Verspieder skrivet 16 juni 2008, 00:21:56 AM
Det där låter bakvänt. Finns det verkligen folk som vill ha 60-90-minutersluncher? Dessa måste ju vara i minoritet.
Enligt vad majoriteten av de kollegor jag haft genom åren tyckt är 45 min är helt optimalt, medan 60 min är en maxgräns.

Det beror ju på utbudet på platsen där rasten är förlagd. 90 minuters rast ensam i Ramsmoragaraget eller en byggbod i Slussen är bedrövligt, medan 60 minuter på Stockholms östra är väl tajt om man ska hinna äta, pissa, dricka kaffe och spela kort med kollegerna.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juni 2008, 00:43:17 AM
Citat från: Karsten skrivet 16 juni 2008, 00:40:56 AM
spela kort med kollegerna.

Jag glömde tydligen bort att räkna in dylika aktiviteter!  8)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 16 juni 2008, 01:36:57 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 23:52:51 PM
Det går alldeles utmärkt att göra det du efterfrågar, det har jag själv visat för 4-5 år sedan, man straffar bara matraster längre än 45 minuter riktigt hårt, börjar du t.ex 0430 kan du sluta kring 13,15, men då får "vi" en konflikt med den del av kollektivet som vill ha en rejält lång matrast, minst 1 timme och helst 1,5.

Nä, vänta nu här. Rubriken i tråden är ju "Branschen kräver krafttag". De skall tydligen tas av vem som helst utom branschen själv. Men hur vore det om branschen i stället skulle sluta svälta sig själv, höja sina priser och därigenom avsevärt förbättra sina möjligheter att behålla personalen och dessutom bedriva en bättre trafik? Framförallt i Stockholm behövs det knappast så billig trafik som vi har just nu. Det känns som om bussbranschen lider av lite dålig samordning mellan företagen kring vilken prisnivå som egentligen är lämplig. Den enda som vinner på det här är de som aldrig åker buss!
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Hagri skrivet 16 juni 2008, 10:17:32 AM
Är det inte mer än bara arbetstider och löner som är viktigt?
En väl fungerande arbetsgivare och väl underhållna och vårdade fordon är minst lika viktigt för att höja statusen på jobbet och minska omsättning av personal. Det är inte roligt att möta passagerarna med ett fordon som inte fungerar eller ser ut som det varit med i kriget.

En annan sak som förvånar mig är hur en del nyutbildade upptäcker, mer som en överraskning, hur arbetstiderna ser ut i branschen. Hade de ingen aning om, och slutar nästan innan de börjat.
Frågan är om det inte skulle vara en bättre utvärdering av dem som ska utbildas och kanske även en praktik innan utbildning för att se om det är rätt person att satsa på. I alla fall när Ams står för fiolerna.
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: JDS skrivet 16 juni 2008, 11:54:54 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 juni 2008, 10:26:02 AM
Samordning?  Kartellbildning menar du??

Prissamordning har ju förekommit tidigare och är höggradigt olagligt, vad gäller prisnivån ligger den i dagens anbud normalt högre än tidigare och antalet riktiga underbud är färre, de senaste åren har det väl bara förekommit 3 bud som vid utomstående utvärderingar ansetts väldigt låga, men det är ju inte samma som att det rör sig om förlustbud för just det företaget.

Nu kan man ju faktiskt plocka hem kontrakt utan att ha lägsta priset, det visade ju sig senast i vintras där kvalitétsfaktorn påverkade totalpriset.

Som jag ser det borde branschen kunna höja prisnivån utan olagligheter genom att helt enkelt träffa dyrare avtal med personalorganisationerna. Vidare skulle man kunna komma överens om en minsta godtagbar kvalitetsnivå på det man levererar.

Detta skulle naturligtvis på kort sikt kunna slå ut några svaga företag, men på lång sikt vore det bra både för branschen och för kunderna!  :)
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Jo skrivet 16 juni 2008, 18:00:45 PM
Sen är väl frågan om man inte snart borde gå ifrån systemet att i princip alla förare har samma lön oavsett vad de jobbar förutom i Stockholm där det finns ett litet lokalt tillägg på cirka 1500. Detta kompenserar ju inte på långa vägar det dyrare boendet som finns i storstäderna. Kanske man skulle jobba för att höja detta tillägg istället för någon generell brist på förare förekommer väl inte över hela landet? (Även om företag i många brancher gärna ser 10-20 sökande till varje tjänst innebär ju det inte arbetskraftsbrist ifall det bara är fem sökande på en speciell tjänst)

Även om jag personligen inte har något emot individuell lönesättning inser jag givetvis svårigheten att motivera en sådan. Inom teknikområdet kan man ju säga att den som har den och den kunskapen klarar också dessa arbetsuppgifter och kan göra jobbet effektivare men det blir på något sätt svårt att motivera varför förare1 ska ha högre lön än förare2. För båda gör ju uppenbarligen precis samma jobb.

Detta med att 18-åringar ska få en specialbehörighet och att det har talats om få köra bussar som bara får ta upp till 16-passagerare tror jag inte på. Dels tror jag de skulle vara oattraktivt för arbetsgivaren att anställa en sådan person som man har så begränsad användning för och dels förekommer ju denna busstyp främst som skolbussar på landsbygden och inte där förarbristen finns. Sedan är jag tveksam till hur många som skulle lockas till en utbildning som i praktiken innebär att man bara får köra en slags "stor taxi".   
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: michael k skrivet 18 juni 2008, 00:28:31 AM
det är dags att sluta gnälla och öppna plånboken
samt att förbättra arbetsvilkåren
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: Knallhatt skrivet 18 juni 2008, 14:10:40 PM
Citat från: michael k skrivet 18 juni 2008, 00:28:31 AM
det är dags att sluta gnälla och öppna plånboken
samt att förbättra arbetsvilkåren

Att höja lönerna säger många kommer att lösa alla problem påstår många skribenter.
Är detta verkligen sant?
Det finns en annan detalj som framkommer väldigt lite i debatten. Hur mycket entreprenörerna än försöker så styrs man av en detalj - det är i huvudsak huvudmannen som bestämmer tidtabellerna.
Utbudet styrs av efterfrågan. Det är många passagerare i högtrafik och i lågtrafik är det färre.
Kostnaderna för huvudmännen ökar ju fler som åker i rusningen.
I många fall måste huvudmännen spara pengar då kostnaderna ökar, eller öka skattebidraget.
Att öka skattebidraget vet nog alla hur populärt det är, alltså återstår i många fall besparingar.

Var sparar huvudmannen?
Jo, i de allra flesta fall i lågtrafik, mycket sällan i högtrafik. Det vill säga mitt på dagen, mellan 09.00 - 15.00, eller på kvällstid.
Vad leder det till, jo ännu större pucklar mellan låg- och högtrafik.
Jag har själv sett anbudspaket där det var ute 22 bussar i högtrafik och 2 mitt på dagen, dvs ca 9%.
Hur undviker man delade tjänster där morgon- och eftermiddagspassen var allt mellan 1 - 3 timmar styck.

Jag har sett områden där bussar används i 15 min om dagen. Det är allt den rullar.
Huvudmannen vill ha förstärkningar i rusningen så det köps bussar för 2,5 miljoner kronor som bara behövs i 15-30 min om dagen.
Är detta rimligt????

Att bara betala högre löner är inte hela lösningen enligt min uppfattning.
Man måste också ge förutsättningar till att kunna göra bra tjänster.
Enligt min uppfattning genom att sluta dra ner på "mitt-på-dagen"-trafik.

Man säger, "det är ingen som åker så..."
Det kanske är som så att det åker ingen beroende på att det går inte....

För många år sedan låg tidtabellen så att rälsbussen från Falköping kom till Landeryd ca 5 efter att tåget till Halmstad hade gått. Tvärtom i andra riktningen.
Efter några år kunde man konstatera att man kunde lägga ner trafiken på fd. VCJ då ingen åkte tåg.
Inte helt konstigt då det inte gick!
Titel: SV: Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist
Skrivet av: michael k skrivet 18 juni 2008, 14:49:41 PM
om lägsta tid för betalning var 6timmar så
vore det ok
aldrig att jag kör delat