Från vit till gul skyltning - Arriva 6947, 8:e och 28:e september 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 29 september 2019, 15:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DL

Citat från: vinolik skrivet 02 oktober 2019, 09:53:12 AM
Vi har (hade) likadana skyltar på gamla MAN ledbussarna i Jönköping och aldrig tyckt att de varit störande på nåt sätt.

Nä precis och det fungerar med vit LED-text i andra städer som Berlin. Men Stockholm är ett undantag som så ofta.


Bussmicke

Har funkat i 4 år eller vad det nu är så att det bländat tvivlar jag på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2019, 15:02:59 PM
Har funkat i 4 år eller vad det nu är så att det bländat tvivlar jag på.

Inte jag heller. I så fall kanske det är deras ögon som det är problem med.

zjbus

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 15:21:30 PM
Inte jag heller. I så fall kanske det är deras ögon som det är problem med.
Om du nu tycker så varför skriver du då: Borde inte dessa blända jättemycket...?

DL

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2019, 15:29:40 PM
Om du nu tycker så varför skriver du då: Borde inte dessa blända jättemycket...?

För att jag var ironisk. Jag har mött dessa bussar och de som rullar i SL-trafiken massvis med gånger och om man tycker att de bländar så mycket att det utgör en trafikfara så är det dags att kolla upp sina ögon!

Starka LED-lampor och Halogen-lampor är ju jättevanligt på moderna bilar, Volvo 8900 har det under ovanför strålkastarna ex.

Ett exempel från Luxemburg.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Luxembourg,_Volvo_7900_Electric_(5).jpg

zjbus

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 15:34:42 PM
För att jag var ironisk. Jag har mött dessa bussar och de som rullar i SL-trafiken massvis med gånger och om man tycker att de bländar så mycket att det utgör en trafikfara så är det dags att kolla upp sina ögon!

Starka LED-lampor och Halogen-lampor är ju jättevanligt på moderna bilar, Volvo 8900 har det under ovanför strålkastarna ex.

Ett exempel från Luxemburg.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Luxembourg,_Volvo_7900_Electric_(5).jpg
Fakta kvarstår, Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Fordonsbelysning/


zjbus

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 15:56:23 PM
Jo men skyltskåpet är ingen fordonsbelysning.
Du får definiera skyltskåpet hur du vill men den visar ljus framåt och Transportstyrelsen anger inga undantag för skyltskåp, har du missat det så kanske det är dags att kolla ögonen?

DL

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2019, 16:05:32 PM
Du får definiera skyltskåpet hur du vill men den visar ljus framåt och Transportstyrelsen anger inga undantag för skyltskåp, har du missat det så kanske det är dags att kolla ögonen?

Det rullade bussar med liknande skyltning som i Västerås även i Jönköping i flera år.

https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2017/09/Jkpgbuss.png

Jag har precis skaffat nya glösögon så jag har varit hos optikern.  :-*

zjbus

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 16:14:39 PM
Det rullade bussar med liknande skyltning som i Västerås även i Jönköping i flera år.

https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2017/09/Jkpgbuss.png

Jag har precis skaffat nya glösögon så jag har varit hos optikern.  :-*
Den var ju inte lika "skrikig" men likväl en otillåten färg på fordonsbelysning framåt.
Är det röda en belyst eller lackerad yta?

Bussmicke

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2019, 16:05:32 PM
Du får definiera skyltskåpet hur du vill men den visar ljus framåt och Transportstyrelsen anger inga undantag för skyltskåp, har du missat det så kanske det är dags att kolla ögonen?

Ge dig nu för f-n.
Fordonsbelysning är inte samma sak som skyltskåpet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2019, 16:24:41 PM
Den var ju inte lika "skrikig" men likväl en otillåten färg på fordonsbelysning framåt.
Är det röda en belyst eller lackerad yta?

Skitsnack, ingen större skillnad mot Västerås bussar. Om fordonsförare här i stan skulle blivit bländade skulle alla krockat med varann eller kört i diket vid det här laget.,.

Ha! Ridå!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2019, 16:32:36 PM
Ge dig nu för f-n.
Fordonsbelysning är inte samma sak som skyltskåpet.

Verkligen inte, isf skulle du kunna bötfälla var och varannan åkare som har skyltskåp med loggor på framtill med alla dylika färger.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 02 oktober 2019, 16:05:32 PM
Du får definiera skyltskåpet hur du vill men den visar ljus framåt och Transportstyrelsen anger inga undantag för skyltskåp, har du missat det så kanske det är dags att kolla ögonen?

Då är det en sak du får be Transportstyrelsen och polisen att avgöra. Inte andra forumdeltagare. Men eftersom dessa orange skyltar funnits på våra bussar rätt länge nu (mer än i tio är) utan att någon rättslig åtgärd utförts, får man väl anta att de faktiskt är lagliga och godkända.
Men du kan väl återkomma när du fått svar från Transportstyrelsen?