Bilder och frågor: 70-talsbussar hos Linköpings Trafik

Startat av Mikael T Nilsson, 26 maj 2007, 14:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på 70-talsbussar hos Linköpings Trafik. Först två Volvo B58/van Hool. Den första i Östgötatrafikens färgsättning.



Och den andra i något som jag förmodar var Linköpings Trafiks egen färgsättning för landsbygdstrafiken innan Östgötatrafikens färgsättning infördes. När infördes Östgötatrafikens färgsättning?



En Volvo B58/Delta Plan i vit lackering.

Om man tittar på dessa tre första bilder verkar det som att linjenummer inte användes i Linköpingsregionen då bussarna anskaffades. Det är endast destinations-krukor på bussarna.
Eller så använde man papp-/plastskyltar för linjenr i kombination med destinationsrulle i fronten från början. Min gissning är att linjenr (500-serien för Linköpingsregionen) tillkom någon gång under 1980-talet.



Dessa Ajokki-bussar levererades även med nummerkruka. Först vitlackerade vagn 184.



Sedan Östgötatrafik-lackerade landsbygdsvagn 193 i bussgaraget, Torvinge i Linköping. Men idag används väl Torvingedepån för stadsbussar och Barhällsdepån för landsbygdsbussar? Var Torvinge ursprungsdepån i Linköping och tillkom Barhäll senare?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Så här fritt ur minnet tror jag att den blå-vita färgsättningen är att arv från Malmslättstrafiken. Men det är riktigt att Linköpings Trafik AB använde den för landsbygdslinjerna. Östgötatrafiken var bland de första att införa egna färger. Gissar alltså på cirka 1983 för nya bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Östgötatrafiken ändrade linjenumren när de tog över.
De hade ett system för numreringen:







2-3spårvagnarnumera finns även expresslinjerna i tvåsiffriga serien
100 lokalbussar Norrköping, Finspång
200 lokalbussar Linköping, Åtvidaberg
300 lokalbussar Motala, Mjölby
400 landsbygdstrafik östra länsdelen
500 landsbygdstrafik mellersta länsdelen
600 landsbygdstrafik västra länsdelen

Innan hade Linköpings Stadsbussar sina linjer numrerade och inlemmade Malmslätts- och Ljungsbrotrafiken i detta  när bolagen togs över av kommunen.

När jag flyttade till Linköping, var Barhällsdepån för stadsbussarna och man byggde en depå i Tallboda för landsortsbussarna.  Var det för att Barhäll inte räckte till?

OSkar000

Kul att få se dessa bilder, allt gammalt (och nytt) från Östergötland uppskattas av mig.

Numera så står landsortsbussarna i Barhäll och stadsbussarna nånstans ute i Tallboda som jag än så länge inte har lyckats leta reda på vart det ligger.

Vad det gäller linjenumren så är alla expresslinjer tvåsiffriga... Något direkt mönster verkar dock inte finnas i dem.

Axel

Jo, nog fanns det ett mönster för dessa nummer också.

Om vanliga linjen hette 460, kunde expressen heta 46.
Om vanliga linjen hette 410 heter expressen 41.
Linje 520 har en express som heter 52.

Med lite god vilja kan man skönja första siffran i expresslinjens nummer och se att den är samma som första siffran i trafikområdet. Runt Linköping finns det så många linjer, så dom har lagt några linjer i 30-serien.

80-serien är tåg

OSkar000

Fast nån jättelogik tycker jag ändå inte att det är.

30 - Åtvid - Linköping, 530 i vanliga fall
37, 39 - Kisa - Linköping, 540 i vanliga fall
40, 41 - Norrköping - Finspång, 410 (rätt!)
43, 47, 48, 49 - Norrköping - Linköping, finns ingen motsvarighet
52,63 - Motala - Linköping, 520 och 620 i vanliga fall, ganska logiskt
55 - Mjölby - Linköping, saknar motsvarighet (ganksa udda linje också med en tur åt vardera hållet om dagen)
58, 59 - Finspång - Linköping, 510 i vanliga fall.
65, 67, 68 - Vadstena - Skänninge - Linköping, saknar motsvarighet
77 - Ödeshög - Linköoing, saknar motsvarighet.

Nu har jag väldigt dålig koll på äldre linjer som fanns innan ~2000 så det är mycket möjligt att flera expresslinjer är härledda ur dem.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2007, 16:35:29 PM
Så här fritt ur minnet tror jag att den blå-vita färgsättningen är att arv från Malmslättstrafiken. Men det är riktigt att Linköpings Trafik AB använde den för landsbygdslinjerna. Östgötatrafiken var bland de första att införa egna färger. Gissar alltså på cirka 1983 för nya bussar.

Tack för uppgifterna! Var Malmslättstrafiken ett eget bolag som sedan köptes upp av Linköpings Trafik eller var det en del av LiTA?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Axel skrivet 26 maj 2007, 17:04:09 PM
Östgötatrafiken ändrade linjenumren när de tog över.
De hade ett system för numreringen:







2-3spårvagnarnumera finns även expresslinjerna i tvåsiffriga serien
100 lokalbussar Norrköping, Finspång
200 lokalbussar Linköping, Åtvidaberg
300 lokalbussar Motala, Mjölby
400 landsbygdstrafik östra länsdelen
500 landsbygdstrafik mellersta länsdelen
600 landsbygdstrafik västra länsdelen

Innan hade Linköpings Stadsbussar sina linjer numrerade och inlemmade Malmslätts- och Ljungsbrotrafiken i detta  när bolagen togs över av kommunen.

När jag flyttade till Linköping, var Barhällsdepån för stadsbussarna och man byggde en depå i Tallboda för landsortsbussarna.  Var det för att Barhäll inte räckte till?

Hej,

Stort tack för uppgifterna. Då fick jag även svar frågan jag nyss ställde, Malmslättstrafiken var ett eget bolag som köptes av Linköpings kommun.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.