Huvudmeny

Dockstabaren

Startat av Claes, 27 september 2008, 17:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Claes

Citat från: michael k skrivet 22 mars 2009, 12:26:15 PM
http://www.youtube.com/watch?v=ZZSl_IaIQOA

Monica Törnells version tycker jag är bäst. Men bildurvalet i videon får IG av mig. En bild på en Tallink färja när det handlar om Malmö hamn och Lapplandspilen var namnet på tåget som gick Stockholm-Narvik förut. Och fiket i Docksta är ju inte med överhuvudtaget.

Claes

Hänt i Docksta:

I slutet på 1980-talet var det en Hellgrens bil som rullade in i väggen på Dockstabaren. Det var "Erotikens Mora-Nisse" som körde den gången. Han hade parkerat och dragit åt parkeringsbromsen, viket ett vittne sett. När dom sedan satt och åt sa någon, "Kolla det kommer en lastbil" varpå Mora-Nisse säger "Va fan det är ju min bil". Det hade blivit något fel på bromsen i bilen, efter detta byggde man muren runt baren framför lastbilsparkeringen i Docksta.

michael k

känns som en 141:a med dålig fjäder i handbroms spaken

Bengt Jönsson

Citat från: Claes skrivet 22 mars 2009, 16:21:51 PM
Monica Törnells version tycker jag är bäst. Men bildurvalet i videon får IG av mig. En bild på en Tallink färja när det handlar om Malmö hamn och Lapplandspilen var namnet på tåget som gick Stockholm-Narvik förut. Och fiket i Docksta är ju inte med överhuvudtaget.

Den "utlimata" videon till denna låt skall vara filmad från passagerarsätet på en sliten Volvo 245 och det enda man ser är hur vindrutetorkarna sveper fram och tillbaka, det regnar blötsnö och saltslasket stänker från mötande trafik och omkörande.  Det är ruggigt dimmigt novemberväder ute och vid sidan av vägen är dyster granskog det nästan enda man ser..
Naturligtvis färdas man på en 13 m bred vanlig svensk landsväg utan vajerräcken i mitten.. ;)
;D :o 8)
/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 16:47:16 PM
Den "utlimata" videon till denna låt skall vara filmad från passagerarsätet på en sliten Volvo 245 och det enda man ser är hur vindrutetorkarna sveper fram och tillbaka, det regnar blötsnö och saltslasket stänker från mötande trafik och omkörande.  Det är ruggigt dimmigt novemberväder ute och vid sidan av vägen är dyster granskog det nästan enda man ser..
Naturligtvis färdas man på en 13 m bred vanlig svensk landsväg utan vajerräcken i mitten.. ;)
;D :o 8)
/B

Ja det hade varit en bra video om det såg ut så :D

Texten visar lite att den är gjord i en förfluten tid. Ett avsnitt i texten sjunger hon: I Malmö rispas dimmorna av färjornas sirener. Och på andra sidan sundet börjar världen.
Den delen av texten känns idag ganska inaktuell. Hade texten gjorts idag är jag säker på att Öresundsbron på ett eller annat sätt hade nämnts. Att resten av världen började på andra sidan sundet var faktiskt också mer påtagligt på den tiden i jämförelse med hur det är idag. Låten är från 1984 och det har faktiskt hänt en del sedan dess ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 maj 2009, 19:16:53 PM
Ja det hade varit en bra video om det såg ut så :D

Texten visar lite att den är gjord i en förfluten tid. Ett avsnitt i texten sjunger hon: I Malmö rispas dimmorna av färjornas sirener. Och på andra sidan sundet börjar världen.
Den delen av texten känns idag ganska inaktuell. Hade texten gjorts idag är jag säker på att Öresundsbron på ett eller annat sätt hade nämnts. Att resten av världen började på andra sidan sundet var faktiskt också mer påtagligt på den tiden i jämförelse med hur det är idag. Låten är från 1984 och det har faktiskt hänt en del sedan dess ;)


.. men världen börjar fortfarande på "andra sidan sundet"..  8)
Detta alldeles oavsett bro eller inte..  Dessutom går det f6rtfarande färjor på HH-leden
;D
Hade för mig att Monika Törnells version kom ut 1983,,  ::)

Ett litet sidospår skulle vara hur otroligt starkt tågtrafiken över bron utvecklat sig.  Skyhögt över alla prognoser som gjordes och en "kickspark" i baken på alla negativa bromotståndare..  8)

/B

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 19:44:31 PM
Ett litet sidospår skulle vara hur otroligt starkt tågtrafiken över bron utvecklat sig.  Skyhögt över alla prognoser som gjordes och en "kickspark" i baken på alla negativa bromotståndare..  8)

Sidospår, ja: Min fru, som då bodde i Lund, var bromotståndare på den tiden det begav sig och var med i nätverk som demonstrerade mot bron. I efterhand ursäktar hon sig med att hon inte alls kände till att det också skulle gå tågtrafik över bron eftersom det bara var vägtrafiken som lyftes fram i offentliga debatten. Kalkylen för förbindelsens ekonomi bygger dessutom i huvudsak på intäkter från vägtrafiken.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 21 maj 2009, 19:58:29 PM
Sidospår, ja: Min fru, som då bodde i Lund, var bromotståndare på den tiden det begav sig och var med i nätverk som demonstrerade mot bron. I efterhand ursäktar hon sig med att hon inte alls kände till att det också skulle gå tågtrafik över bron eftersom det bara var vägtrafiken som lyftes fram i offentliga debatten. Kalkylen för förbindelsens ekonomi bygger dessutom i huvudsak på intäkter från vägtrafiken.

Anders


Skåneland flyttar närmare Kontinenten - den som ju börjar på andra sidan Sundet..  ;D
När Fehmarn-bält bron står färdig är avståndet till Hamburg i både tid, rum och kulturellt ännu kortare än dagen 365 km

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 21 maj 2009, 19:44:31 PM

.. men världen börjar fortfarande på "andra sidan sundet"..  8)
Detta alldeles oavsett bro eller inte..  Dessutom går det f6rtfarande färjor på HH-leden
;D
Hade för mig att Monika Törnells version kom ut 1983,,  ::)

Ett litet sidospår skulle vara hur otroligt starkt tågtrafiken över bron utvecklat sig.  Skyhögt över alla prognoser som gjordes och en "kickspark" i baken på alla negativa bromotståndare..  8)

/B

Citat från: Anders Noren skrivet 21 maj 2009, 19:58:29 PM
Sidospår, ja: Min fru, som då bodde i Lund, var bromotståndare på den tiden det begav sig och var med i nätverk som demonstrerade mot bron. I efterhand ursäktar hon sig med att hon inte alls kände till att det också skulle gå tågtrafik över bron eftersom det bara var vägtrafiken som lyftes fram i offentliga debatten. Kalkylen för förbindelsens ekonomi bygger dessutom i huvudsak på intäkter från vägtrafiken.

Anders

Visst finns HH-leden kvar. Men i sången nämns Malmö i samband med färjor och inte Helsingborg så därför känns det avsnittet inte längre aktuellt

Jag tycker nog att känslan att "kontinenten" började på andra sidan sundet var mer märkbar förr i jämförelse med idag. 1984 var dessutom Danmark med i EG och det var inte Sverige. Idag är båda länderna EU-länder. Och infrastrukturen mellan Sverige och Danmark är väldigt sammanbyggd idag med både väg och järnväg och det var det inte då. Men tycker någon fortfarande att världen börjar på andra sidan sundet så är det väl upp till var och en att tycka som den vill ;)

Angående bromotstånd så upplevs det näst intilll fånigt om någon kommer med detta idag. De flesta som haft kontakt med trafik över Öresund tycker att bron är bra. Minns för ett par år sedan att det var någon skåning som i många år kämpat mot Barsebäck påstod att hans nästa projekt är att försöka riva Öresundsbron. Lät mest fanatiskt och fånigt med sådana påståenden idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 maj 2009, 20:07:35 PM
Visst finns HH-leden kvar. Men i sången nämns Malmö i samband med färjor och inte Helsingborg så därför känns det avsnittet inte längre aktuellt

Jag tycker nog att känslan att "kontinenten" började på andra sidan sundet var mer märkbar förr i jämförelse med idag. 1984 var dessutom Danmark med i EG och det var inte Sverige. Idag är båda länderna EU-länder. Och infrastrukturen mellan Sverige och Danmark är väldigt sammanbyggd idag med både väg och järnväg och det var det inte då. Men tycker någon fortfarande att världen börjar på andra sidan sundet så är det väl upp till var och en att tycka som den vill ;)


Jo, med rangering av kursvagnar på Hälsingborg F, de "riktiga" gamla färjorna med svart skrov och tanter som rökte cigariller. Gamle kungens blå vagn som stod parkerad på ett sidospår mm..  ;D 8)  Då man fick mer danska kronor än svenska, Simon Spies mm mm

Detta blev en låååååång resa från Docksta till ett helt annat land, en  heltannan kontinent.  Men så är det idag 1044 km mellan Helsingborg och Docksta..   :P
Kör vi lika långt söderut från Helsingborg så hamnar vi väl vid Medelhavet..

/B