Huvudmeny

Kvalitet?

Startat av yuåiteru, 11 juni 2009, 22:48:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JAB

Citat från: Cero skrivet 12 juni 2009, 19:25:18 PM
Det tog väl inte alltför lång tid för SL/Busslink och Scania (och gissningsvis andra åkare också) att inse att kardborreband används till annat än bussar, så det var antagligen då (=rätt snart) metallbiten togs fram. Senare årsmodeller har ju inte denna metallbit utan det sitter skruvar rakt igenom plasten i försänkta hål. Dessutom har vad jag förstår plasten fått en annan mjukare konsistens för att hålla när bussen rör sig. Den plast som satt i de första årgångarna trillade ju inte bara ner utan sprack också då plasten var för hård och/eller spröd.

Skall rådgöra lite med minnet (paus) så nu tror jag att jag minns rätt....

Kardborrebandet är original Scania från de första danskbyggda Omnicity, kardborrebandet går att köpa från Scania. Plastclipset som höll fast bandet som satt i taket har jag aldrig hittat som reservdel, det bandet som satt på luckan var direkt klistrat mot trälisten som skall hålla luckan stabil.
Problemen voro trenne, först så var aldrig vidhäftningen mot trälisten så god som den borde ha varit, dessutom var de vita clipsen av en väldigt spröd plastkvalitet vilket i kombination med Omnicityns gångegenskaper resulterade i att luckorna inte stannade kvar på sin avsedda plats, utan ramlade ned... Då kompletterades velcron med de små metallbitarna för att hålla luckorna på plats.

Omnilinkarna hade från början en annan typ av lås med en expanderande låsfjäder som både var svår att få på plats och lätt att trycka sönder när man monterade luckorna. Den konstruktionen ersattes med de nuvarande låsen med en skruvliknande låsanordning  som även finns tillgänglig som en ombyggnadssats till de gamla modellerna.