Busschaufför stoppad i nykterhetskontroll

Startat av roggek, 01 januari 2019, 18:52:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek


Nico

Alkolåsen brukar vara mycket pålitliga numera. Då tror jag mera på den mänskliga faktorn, dvs. en tidigare förare kanske inte nollställt alkolåset vid avlösning eller, vilket är än allvarligare, att någon annan än föraren kan ha blåst och öppnat upp låset.

Hur som helst är det alltid trist när dylika händelser sker. Oavsett orsak sedan så lär det utredas grundligt på flera håll, men liksom vid olyckor så ger det inte så mycket att spekulera här. Bättre då att avvakta vad resultatet av utredningarna kommer att visa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Det finns ju ett otal alternativ som kan förklara händelsen och inget av dem inkluderar tekniskt fel på låset.

Var låset kopplat till motorstart eller till ex vis växellådan?

Så länge man är nykter vid blåsning skulle man i teorin kunna köra ett helt pass och vara helt plakat på slutet, om man vill alltså.

Alkolåset är ju inte till för att stoppa dem som verkligen vill dricka utan för att få bort "dagen efter" körningarna som delvis görs omedvetet/oförståndigt.

Att köra buss uppenbarligt onykter är sedan inte så smart då man observeras av så många andra

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2019, 21:21:17 PM
Att köra buss uppenbarligt onykter är sedan inte så smart då man observeras av så många andra
****
Eller för att man utgör en trafikfara.

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 02 januari 2019, 10:46:45 AM
****
Eller för att man utgör en trafikfara.

Men det är ju en självklarhet.

Det jag avsåg var att risken att bli påkommen är extremt hög så snart man är märkbart påverkad, anmälningsgraden hos kunderna är hög och det räcker att en förare tagit en alkoholfri pilsner till maten för att det ska börja ringa hos någon trafikledare.

Knallhatt

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/han-satt-ombord-på-bussen-väldigt-läskigt-1.12105592?noAccess=true&aId=1.12105592

Artikeln är en betalartikel men man säger bland annat:
"På bussbolaget Keolis, som trafikerar Västtrafiks linjer, har man nu startat en utredning för att se vad som gått fel."
"Vi försöker ta reda på vad som hänt och om vi behöver se över rutiner, säger Valerio Nicolai, presskontakt på Keolis."

pegee

Problemet är ju att en alkotest inte på något sätt är heltäckande. Om man blåser grönt vid förarbyte så har man ändå alla möjligheter att ta sig en sup när man har några minuter över när man står och reglerar tid vid en ändhållplats. I så fall skulle man behöva blåsa varje gång man stänger av motorn.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nico

Så är det ju och som Lars-Håkan skrev ovan så är det ju ett system som i första hand ska stoppa de som redan är påverkade (typ sedan dagen innan). Däremot hindrar det ju inte alls en förare, som händelsevis får för sig att dricka under pågående pass, och där alkolåset redan är avaktiverat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Trist när sånt här händer.. men som sagt för den som vill går det ju alltid komma förbi ..Det finns ju på vissa bussar att du måste blåsa varje gång du stängt av motor
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina