Branschen kräver krafttag mot akut bussförarbrist

Startat av Hagri, 12 juni 2008, 15:17:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Delade jobb är aldrig kul, men jag vågar ändå påstå att det inte gör någon större skillnad för personalförsörjningen om de försvinner. Mycket värre är i så fall det envetna minutjagandet där hela veckoarbetstiden skall utnyttjas till sista minuten, som suger musten ur folk utan att de kan sätta fingret på vad det är som är fel.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 16:14:41 PM
Det handlar inte om att tvinga någon, det kan bli/blir problem även om Tjm vill köra.
Bussförare ska vara kommunalare inte HTF:are tex. är det vanliga svaret, man månar om jobben för de sina.

Det där var ju inget svar på frågan, det är väl inte facket som bemannar trafikexpeditionen heller? Exakt vad är det som du menar ger facket möjlighet att hindra detta? Det låter mest som ett försök att inskränka föreningsfriheten...

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 16:14:41 PM
Omklädningsproblematiken uppstår när det är många som ska blandas in, om t.ex alla förare skulle städa o tvätta sina bussar försvinner mycket tid i att byta om.

Jaha, hjälper de varandra att byta om då eller? När jag hade kombijobb på tunnelbanan hade vi 15 minuter för att byta om, det räckte utmärkt och för säkerhets skull började tjänsterna med 10 minuters mellanrum så det blev knappast kö till duschen heller.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2008, 17:02:51 PM
Bussförare ska ha bussförarlön, tjänstemän ska inte köra buss...

Om en tjänsteman ska köra buss får han göra det utanför sin arbetstid och då till lägsta timlön, på landsorten finns många exempel på kombinerade Trafikledare/Bussförartjänster medans andelen i SL området inte är så värst stor när det är fråga om fast anställda tjänstemän, kombinera kan man göra om man är bussförare som jobbar som ersättare på t.ex trafikledningen för då är man fortfarande kollektivanställd kommunalare.

Jag mötte ofta detta resonemang som planerare i SL området, ville jag ut och köra någon dag för att t.ex uppleva hur tidtabellen verkade fungera fick jag göra detta på fritiden utan ersättning jagad av vissa som ansåg att jag tog jobben från de som behövde dem


Jamen nu blir jag nästan lite irriterad! Jag förstår att det är så man resonerar, men jag förstår inte vem det är som sätter resonemanget i verket! Att enstaka personer blir sura kan jag föreställa mig, men att de har så mycket att säga till om verkar konstigt.

JDS

Okej då, jag ska inte tjata, men företagen har ju ändå på något sätt gått med på den här stolligheten. Det kan knappast vara omöjligt att ändra på. Det värsta som kan hända är väl att företaget sparar lite personal på att låta tjänstemän köra buss, och därmed kan köra turer som man annars hade fått ställa in eftersom man ändå inte får tag i förare. Då har man genast gjort en vinst, och jag kan tänka mig att facket lätt kan hävda att det skett på förarnas bekostnad, men det är ju inte sant, eftersom de förarna inte finns. Men någon så stor skillnad lär det knappast bli; den som har något på kontoret att göra har antagligen fullt upp och hinner inte köra annat än någon enstaka tjänst då och då. Därför gissar jag att hela den här grejen egentligen handlar om att man inte vill bli blåst på potentiell övertid...  8)

S Svensson

Oj,oj vad det hettade till!
De problem jag själv hört talas om är ju den långa arbetsdagen med delade tjänster. Men vad skall det bli .
Trots allt är jag förvånad över att det finns folk som vill bli bussförare. För det finns många olika kategorier personal. Den moderate kommunalpolitikern som kom springades från tåget och skulle med bussen till sin terminal. Ja denne körde efter det jag slutat arbetet en omgång till innan han fick åka tåg hem igen. Troligen rast mitt på dagen om inte trafikledning.
Vi har civilingenjörer som kör extra, lärare som är bra ta hand om stökiga pasagerare, för att inte tala om präster. Från kyrkoherden som kör en gång i veckan till den avtalspensionerade pastorn som kör nästan varje dag.
Vi har bilmontören som arbetar med detta måndag till fredag och gärna sedan sätter sig vid ratten lördag och söndag. Det finns pappan som gärna arbetar extra.
Nu är ju det här med obekväm arbetstid något som är individuellt.
Vi har ju även den heltidsarbetande föraren som får betalt 8 timmar vid körning av turisttrafik men som ofta arbetar längre. Här betalar vi den som kör enbart. Om körningen kräver två eller tre förare  får en betalt. Ytterligare exempel är utlandsföraren som inte får så mycket lön utan tar med sig flaskor och säljer-s a s -betalt i natura,precis som utländska sovvagnskonduktörer.Men på hemmaplan. Det finns alltså många varianter.Förare som kör 41 timmar vid sitt eget företag och därefter skyndar att köra vid ett annat företag.
Tyvärr har jag inte syn nog för att köra buss eller tåg. Annars kanske jag själv skulle kört litet vid sidan om.
De som är tvungna att arbeta som förare kanske tycker att sådana ovan förare håller ned lönerna. Detta gör nämligen extraknäckarna.

Fredde

CitatFinns det överhuvudtaget "Oslo"grupper kvar i Sthlms området?

Hur är en "Oslo-grupp" konstruerad?


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juni 2008, 16:09:11 PM
Hur är en "Oslo-grupp" konstruerad?



Oslosystemet bygger på att man börjar sent efter fridag och trappar ner till tidigare tjänstgöring för att sluta tidigt före fridag. Ett system som ser bra ut på pappret men gör att man är helt slut när väl fridagen kommer.

Det förekommer inte så mycket längre, dock finns det blandgrupper som är något sadistiskt utformade. Bl.a. med två nätter på rad med 9 timmars nattvila och 10-timmarstjänster.

Fredde

Det kan dom behålla i Oslo, låter inget vidare.

Det ultimata är ju att börja, ha lunch och sluta vid ungefär liknande tider varje arbetsvecka. Att variera tiden då man har lunchrast med både 3 och 4 timmar, kanske ännu mer, under en arbetsvecka är också motbjudande.

Fast det är väl aldrig så speciellt enkelt att skapa och lägga tjänster så att alla blir nöjda till 100%, det förstår jag.


76

Det existerar fortfarande något liknande hos GUB. En gång under varje 9-veckorsperiod så får jag ihop 9 dagar som följer:
Mån: 14-21
Tis: 12-20
Ons:09-19
Tors: fridag
Fre: 08-18
Lör: 09-17 (hmm, den här tjänsten passar inte in i mönstret :) )
Sön: 07-14
Mån: 04-12
Tis: fridag

Och som nån redan sagt, man är ganska mör på fridagen.

Personligen så skulle jag gärna köra liknande arbetstider varje dag, men för det krävs fler år i företaget... och så var vi tillbaka där den här tråden började :)

RoTe

Citat från: 76 skrivet 14 juni 2008, 18:16:31 PM
Det existerar fortfarande något liknande hos GUB. En gång under varje 9-veckorsperiod så får jag ihop 9 dagar som följer:
Mån: 14-21
Tis: 12-20
Ons:09-19
Tors: fridag
Fre: 08-18
Lör: 09-17 (hmm, den här tjänsten passar inte in i mönstret :) )
Sön: 07-14
Mån: 04-12
Tis: fridag

Och som nån redan sagt, man är ganska mör på fridagen.

Personligen så skulle jag gärna köra liknande arbetstider varje dag, men för det krävs fler år i företaget... och så var vi tillbaka där den här tråden började :)

Rena semestern? :P

Jag har:
Ons   16:30   05:30
Tors   16:30   05:30
Fre   16:30   23:45
Lör        Fridag
Sön   19:45   05:15
Mån   16:45   05:30
Tis   16:45   05:30
Sedan tar jag en ledig vecka.  ;D

Jonas M. Bobjörk

11-timmarstjänst har man haft några gånger.
Och så får man fina tjänster som t.ex. 4.29 - 14.45.
Eller igår, då man började 5.44 och jobbade till 15.15.
Idag jobbade man 3.54 (började med att bussen jag skulle lös av inte fanns) och sen jobbade jag till 10.00 med uppehåll 6.08 -t 7.57.
Nu är jag trött. Ledig i morgon. Börjar 12 på tisdag, sen är det natt tis-ons (20.00-03.54 typ)

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 juni 2008, 13:10:46 PM
11-timmarstjänst har man haft några gånger.
Och så får man fina tjänster som t.ex. 4.29 - 14.45.
Eller igår, då man började 5.44 och jobbade till 15.15.
Idag jobbade man 3.54 (började med att bussen jag skulle lös av inte fanns) och sen jobbade jag till 10.00 med uppehåll 6.08 -t 7.57.
Nu är jag trött. Ledig i morgon. Börjar 12 på tisdag, sen är det natt tis-ons (20.00-03.54 typ)

Ja, det där har jag svårt att förstå. Att facket inte lyckats förhandla sig till kortare ramtid för tjänster som börjar före t.ex. 5.30. Det är mördande att hålla sig vaken till 15-tiden när man börjar "mitt i natten".

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 09:31:38 AM
Dom tiderna var väl rätt bra?  Om du har 34 timmars vecka (genom nattjobben) får du ju ihop full tid på detta och kan ändå vara ledig längre perioder, till skillnad från 6 timmars jobben vi hade i början på -80 talet på natten, då fick man jobba Månd-Lörd vecka 1 och Månd-Fred v 2 för att få ihop sin arbetstid , var tredje "v1" fick man en extrafridag på lördan om jag minns rätt.

Då kändes det som om man aldrig var ledig.

Ja tiderna är underbara. Jag har dock 36 timmars arbetsvecka.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 20:02:31 PM


Dock vet jag att man i Sthlms området ibland har prioriterat kortare arbetsdagar/ färre fridagar istället, varför har jag svårt att förstå.

För att det inte är hälsosamt att jobba i en stressig trafikmiljö hur långa pass som helst? För att man månar om trafiksäkerheten genom att förarna är utsövda/ej slutkörda?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juni 2008, 20:02:31 PM
Svårt att få ut arbetstid om det skulle finnas någon sådan begränsning, börjar man 05:29 med 1 timmes rast hamnar man ju runt 15:00 tiden, ju kortare dagar ju fler dagar man måste arbeta, på landsorten där man gör 10-11 timmar/dag kan det räcka med 7 arbetsdagar på 2 veckor.


Svårt och svårt, allt handlar om att man vill göra något åt problemen. Gränsen behöver inte vara 05.30 just, 05.07 kanske är bättre t.ex.

Att sträva efter 10-11 timmars arbetsdagar är att gå åt fel håll i mitt tycke, lika bakvänt som att sträva efter  att jobba "Oslo".