Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: bjorn.lovdahl skrivet 13 december 2018, 15:10:59 PM

Titel: L405 (SL)
Skrivet av: bjorn.lovdahl skrivet 13 december 2018, 15:10:59 PM
I måndags 10/12 började Keolis i Hornsberg köra nya linje 405 åt SL.
Linjen trafikerar Ektorps centrum i Nacka till Moa Martinssons Torg på Kungsholmen via bla Sickla.
Linjen har inga uppehåll mellan Londonviadukten och Västerbroplan, alltså inget uppehåll vid Slussen.
Turtätheten är var 20e minut i mellantrafiktid och var 10e minut i högtrafik, såvitt jag kan se ingen trafikering i lågtrafik.

(http://bjornlovdahl.se/Keolis-4824-EktorpC-Nacka-181211.jpg)
Vid linjens ändstation Ektorps centrum i Nacka

(http://bjornlovdahl.se/Keolis-4824-Lindhagensgatan-Stockholm-181211.jpg)
Lindhagensgatan i närheten av andra ändstationen Moa Martinssons Torg
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 13 december 2018, 17:30:52 PM
Jo, den är ett försök för att se om man kan avlasta Slussen något. Körs av Hornsberg.
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 13 december 2018, 18:14:35 PM
Tack för mycket fina och dokumenterande bilder!
Tydligen ör det endast 12-metersbussar som får trafikera denna linje så detta är väl den enda vagntypen som trafikerar linjen. För visst har inte Hornsberg andra vagntyper än denna just nu i 12-metersklassen?
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 13 december 2018, 21:08:47 PM
Hornsberg har mycket riktigt bara hybrider som normalbussar.
Jag bidrar med en bild från Västerbroplan igår eftermiddag. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181213/8bc975ccaf44d6aa90b7dc6271307478.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: bjorn.lovdahl skrivet 14 december 2018, 06:47:31 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 december 2018, 21:08:47 PM
Hornsberg har mycket riktigt bara hybrider som normalbussar.
Jag bidrar med en bild från Västerbroplan igår eftermiddag. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181213/8bc975ccaf44d6aa90b7dc6271307478.jpg)

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Samma individ tom :)
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 december 2018, 11:37:59 AM
Trevligt och kul att se bilder från dig igen. :)
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Daniel Lindblom skrivet 14 december 2018, 15:55:08 PM
Mycket trevligt.  :)
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Hasse L skrivet 19 december 2018, 08:43:08 AM
Hittade en ny fotovinkel - hade väl hoppats på en fyra samtidigt uppe på bron, men det blev bara en cyklist....

(https://i.postimg.cc/SxHQYsn1/4829-405-P-lsundet-B.jpg)
EHZ 143
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: virtual1 skrivet 19 december 2018, 09:58:49 AM
Borde man inte skylta denna 'via Londonviadukten' eller 'via Västerbroplan' eller liknande i södergående riktning för att locka även 'lokala' pendlare? För de flesta som bor på Kungsholmen just nu så är nog Ektorps centrum fruktansvärt anonymt... - risken är att linjen inte får så många resenärer och läggs ned relativt snabbt annars.
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 19 december 2018, 10:55:40 AM
Citat från: virtual1 skrivet 19 december 2018, 09:58:49 AM
Borde man inte skylta denna 'via Londonviadukten' eller 'via Västerbroplan' eller liknande i södergående riktning för att locka även 'lokala' pendlare? För de flesta som bor på Kungsholmen just nu så är nog Ektorps centrum fruktansvärt anonymt... - risken är att linjen inte får så många resenärer och läggs ned relativt snabbt annars.

Kan nog vara en bra idé. Tyvärr är inte skyltning SL:s starkaste gren, vet inte hur mycket operatören får bestämma skyltningen?
Finns ju fler linjer som har konstig skyltning. I Nacka/Värmdö har vi några, tex linje 474 som naturligtvis borde ha "via Gustavsberg" som skyltning. Hur många vet vart Mölnvik/Hemmesta är? Eller 471 till Västra Orminge, borde kanske stå "via Nacka Forum på den.

Tycker man litar lite mycket på att folk ska ha full koll på allt genom Appen, men när man väl står där och lastar vid Slussen, så får man massor med frågor om bussarna och deras destinationer.

//R
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 19 december 2018, 19:17:34 PM
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: buskörare skrivet 19 december 2018, 20:13:19 PM
Tror jag läst här på forumet att SL generellt inte vill ha "via" i sina skyltningar. Inte 2-radigt heller, om inte destinationen kräver 2 rader. Som Danderyds sjukhus.
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Leyland skrivet 19 december 2018, 21:43:24 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 december 2018, 19:17:34 PM
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf

9 dimensionerande vagnar går det åt för linje 405 - sedan kanske det kan mixas med annan/andra linjer så det i helheten går åt färre.
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Kaj skrivet 24 december 2018, 01:36:44 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 19 december 2018, 10:55:40 AM
Kan nog vara en bra idé. Tyvärr är inte skyltning SL:s starkaste gren, vet inte hur mycket operatören får bestämma skyltningen?
Finns ju fler linjer som har konstig skyltning. I Nacka/Värmdö har vi några, tex linje 474 som naturligtvis borde ha "via Gustavsberg" som skyltning. Hur många vet vart Mölnvik/Hemmesta är? Eller 471 till Västra Orminge, borde kanske stå "via Nacka Forum på den.

Tycker man litar lite mycket på att folk ska ha full koll på allt genom Appen, men när man väl står där och lastar vid Slussen, så får man massor med frågor om bussarna och deras destinationer.

//R

Det vore väl bra med en hållplats vid färjeläget på Söder Mälarstrand och ett par månaders förlängning av färjetrafiken för att se om kombinationen 405 och Riddarfjärdfärjorna lockar Nacka/Värmdöresenärer som ska till södra eller sydöstra Kungsholmen
Kaj
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 24 december 2018, 05:19:52 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 december 2018, 19:17:34 PM
Hmm,det går ju åt minst 7-8 bussar för denna linje och har 48xx vagnarnas trafik minskat i innerstaden så mycket att dessa kan merutnyttjas här?/Ulf

Söderhallen, förlåååt, Fredriksdal har väl tagit tillbaka linje 69 från Hornsberg. Det lär väl frigöra en del vagnar för Hornsberg.

//R
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 24 december 2018, 09:10:49 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 24 december 2018, 05:19:52 AM
Söderhallen, förlåååt, Fredriksdal har väl tagit tillbaka linje 69 från Hornsberg. Det lär väl frigöra en del vagnar för Hornsberg.

//R

Hornsberg kör dagligen 69:an, finns till och med en tjänst där man kör både 405:an och 69:an
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 24 december 2018, 13:46:47 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 19 december 2018, 10:55:40 AM
Kan nog vara en bra idé. Tyvärr är inte skyltning SL:s starkaste gren, vet inte hur mycket operatören får bestämma skyltningen?
Finns ju fler linjer som har konstig skyltning. I Nacka/Värmdö har vi några, tex linje 474 som naturligtvis borde ha "via Gustavsberg" som skyltning. Hur många vet vart Mölnvik/Hemmesta är? Eller 471 till Västra Orminge, borde kanske stå "via Nacka Forum på den.

Tycker man litar lite mycket på att folk ska ha full koll på allt genom Appen, men när man väl står där och lastar vid Slussen, så får man massor med frågor om bussarna och deras destinationer.

//R

Operatörerna får styra ganska mycket i detta fall. Om möjligt så undviker man dock via-destinationer då det bla försvårar för både de med syn- såväl som hörselnedsättningar... och de är fler än man tror. 

Sedan handlar allt frågande sannolikt till lika delar trygghetsnarkomani (man vill dubbelchecka) och lättja. Folk kommer i sistan sekunden, med nallen klistrad till örat, och då ids de inte titta.
Titel: SV: L405 (SL)
Skrivet av: Nico skrivet 24 december 2018, 13:52:09 PM
Citat från: Kaj skrivet 24 december 2018, 01:36:44 AM
Det vore väl bra med en hållplats vid färjeläget på Söder Mälarstrand och ett par månaders förlängning av färjetrafiken för att se om kombinationen 405 och Riddarfjärdfärjorna lockar Nacka/Värmdöresenärer som ska till södra eller sydöstra Kungsholmen
Kaj

Båtlinjen är nedlagd i nuvarande form. Var väl typ två resenärer per tur i genomsnitt så det lär knappast ha gett så många fler resenärer. Vad gäller hållplatser på Söder Mälarstrand finns det inget säkert utrymme att stanna på (utan att vara i vägen) utan skulle i så fall kräva en del ombyggnader. Då linje 405 bara är ett försök så lär inte Stockholms stad satsa en miljon eller mer på att bygga något som kanske inte kommer användas efter sommaren.