Var hittar vi den?
Jag kastar ut Trafikplats Årby i Eskilstuna där Årbyrondellen "ligger ovanför" E20, den har en diameter på ungefär 215 meter.
Citat från: Taunusch skrivet 01 januari 2016, 22:34:12 PM
Var hittar vi den?
Jag kastar ut Trafikplats Årby i Eskilstuna där Årbyrondellen "ligger ovanför" E20, den har en diameter på ungefär 215 meter.
Vallarondellen i Linköping är lite större.
Trafikplats Bärbyleden eller avfart nummer 187 på E4:an i Uppsala, dvs där E4:an korsar väg 55 i Uppsala är väldigt stor och bör vara en kandidat. En annan kandidat bör vara Trafikplats Kumla eller avfart 187 på E4:an i Uppsala, dvs där E4:an korsar väg 282.
Båda dessa är mycket stora och jag tror att dessa ska vara större än dessa andra två nämnda.
Min kandidat går till en cirkulationsplats i Karlskoga https://www.google.se/maps/place/59%C2%B019'27.7%22N+14%C2%B030'24.7%22E/@59.3243607,14.5046653,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=sv (https://www.google.se/maps/place/59%C2%B019'27.7%22N+14%C2%B030'24.7%22E/@59.3243607,14.5046653,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=sv)
Här korsar E18 med väg 205.
Och Sveriges minsta(?) i Skellefteå... ☺ (http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/dd6d286afa4e371849c403e857436c76.jpg)
Rondellen där Stuguvägen, Hagvägen och RV87 ansluter till E14 vid Odenskog, Östersund, är kanske inte störst, men platsar nog in rätt högt i listan.
Den känns åtminstone större är de bägge föreslagna i Uppsala.
Alla de nämnda är mindre än den i Eskilstuna, men större är cirkulationsplatsen vid Trafikplats Söderkulla i Malmö där Inre Ringvägen korsar Trelleborgsvägen. Den är drygt 220 m.
http://kartor.eniro.se/m/n1eDZ
Citat från: Freke skrivet 02 januari 2016, 10:09:27 AM
Och Sveriges minsta(?) i Skellefteå... ☺ (http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/dd6d286afa4e371849c403e857436c76.jpg)
Jag tror att denna i Näsbypark slår den i storlek. Här har man inte ens plats med en pilskärm i rondellen.
https://www.google.se/maps/@59.4238886,18.0972007,3a,75y,34.25h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snspwylPhkvE_EMNP4R3qEg!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.se/maps/@59.4238886,18.0972007,3a,75y,34.25h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snspwylPhkvE_EMNP4R3qEg!2e0!7i13312!8i6656)
Även om jag inte kommer på några mått vad gäller diameter just nu så är annan cirkulationsplats som ligger ganska bra till storleksmässigt den vid Hjulsta trafikplats. Kan nog i alla fall närma sig 200 m Ø. Den förbinder E18 samt väg 275 (Bergslagsvägen/Akallalänken) och kommer framöver även få koppling till Förbifart Stockholm.
Citat från: igel skrivet 02 januari 2016, 15:20:47 PM
Jag tror att denna i Näsbypark slår den i storlek. Här har man inte ens plats med en pilskärm i rondellen.
https://www.google.se/maps/@59.4238886,18.0972007,3a,75y,34.25h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snspwylPhkvE_EMNP4R3qEg!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.se/maps/@59.4238886,18.0972007,3a,75y,34.25h,68.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1snspwylPhkvE_EMNP4R3qEg!2e0!7i13312!8i6656)
Det känns som en ganska tveksamt utformad cirkulationsplats. Det bör ju tydligt framgå även av annat än vägmärken att det är en cirkulationsplats.
Summerar de cirkulationsplatser som tagits upp hittills i denna tråd efter mätning i Enirokartan.
1. Söderkulla, Malmö - 230 m
2. Valla, Linköping - 220 m
3. Årby, Eskilstuna - 215 m
4. Hjulsta, Stockholm - 170 m
5. Kumla, Uppsala - 160 m
6. Odenskog, Östersund - 155 m
6. Karlskoga - 155 m
7. Bärby, Uppsala - 120 m
Om denna beresta församling inte har missat någon plats så lär Malmö ha landets största cirkulationsplats.
Citat från: Taunusch skrivet 02 januari 2016, 16:45:58 PM
Det känns som en ganska tveksamt utformad cirkulationsplats. Det bör ju tydligt framgå även av annat än vägmärken att det är en cirkulationsplats.
Har hört rykten att ortsbor med SUV inte riktigt har förstodt att man ska runda den målade snöflingan. Likväl tror jag att det är Sveriges minsta tills jag har sett en mindre. Har för mig att den byggdes innan "Flervägs väjning" var infört i Sverige. Och detta blev lösningen för att få väjningsplikt för alla trafikanter utan att använda högerregeln.
Citat från: igel skrivet 02 januari 2016, 18:15:17 PM
Har hört rykten att ortsbor med SUV inte riktigt har förstodt att man ska runda den målade snöflingan. Likväl tror jag att det är Sveriges minsta tills jag har sett en mindre. Har för mig att den byggdes innan "Flervägs väjning" var infört i Sverige. Och detta blev lösningen för att få väjningsplikt för alla trafikanter utan att använda högerregeln.
Att åtminstone en del av rondellen är överkörbar är inte ovanligt men när rondellen är så liten att en normalstor personbil kan grensla rondellen blir det löjligt. Av det som framgår på länken kan jag inte riktigt förstå vad som motiverar en cirkulationsplats heller.
(http://www.mrg1.de/DSC26790H.JPG)
Efter att nya E18 har färdigställts är en fd jätterondellen vid Rinkeby/Rissne ett minne blott, men den borde väl ha kommit högt upp på listan, kanske t o m på förstaplatsen. Bilden är tagen inifrån rondellen.
Citat från: Mr G skrivet 04 januari 2016, 17:35:23 PM
Efter att nya E18 har färdigställts är en fd jätterondellen vid Rinkeby/Rissne ett minne blott, men den borde väl ha kommit högt upp på listan, kanske t o m på förstaplatsen. Bilden är tagen inifrån rondellen.
Den var nog aldrig skyltad med Påbjuden CIRKULATIONSTRAFIK så den räknas nog inte. Om du jämför med det minsta cirkulationsplatsen, så är ju skyltingen det ända som gör den till en cirkulationsplats. "Korsningens" utformning i övrigt påminner ju om vilken villagatskorsning som hälst med något lustigt cirkulärt farthinder i mitten om det inte vore för skyltingen.
Cirkulationsplatsen på väg 1700 i Vegby har jag länge antagit vara Sveriges minsta.
https://goo.gl/maps/PhPnBi5ET732
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 18:08:26 PM
Cirkulationsplatsen på väg 1700 i Vegby har jag länge antagit vara Sveriges minsta.
https://goo.gl/maps/PhPnBi5ET732
Jo, den är så liten att många missar den och kör tvärs över. I Växjö fanns för cirka 15 år sedan en massa små rondeller av ungefär samma storlek som den i Vegby. Vet inte om de finns kvar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2016, 18:20:35 PM
Jo, den är så liten att många missar den och kör tvärs över. I Växjö fanns för cirka 15 år sedan en massa små rondeller av ungefär samma storlek som den i Vegby. Vet inte om de finns kvar.
Skulle jag köra en buss eller lastbil på den vägen hade jag nog inte haft något annat val än att bara köra tvärs över :)
Men vad vinner man på med en så liten rondell?
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 januari 2016, 18:08:26 PM
Cirkulationsplatsen på väg 1700 i Vegby har jag länge antagit vara Sveriges minsta.
https://goo.gl/maps/PhPnBi5ET732
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2016, 18:20:35 PM
Jo, den är så liten att många missar den och kör tvärs över. I Växjö fanns för cirka 15 år sedan en massa små rondeller av ungefär samma storlek som den i Vegby. Vet inte om de finns kvar.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 18:24:50 PM
Skulle jag köra en buss eller lastbil på den vägen hade jag nog inte haft något annat val än att bara köra tvärs över :)
Men vad vinner man på med en så liten rondell?
Det är precis så det är tänkt: mindre fordon dämpar farten och gör en sväng, större fordon dämpar farten och kör över. Hur väl det funkar i verkligheten vet jag inte men jag är helt säker på att det finns forskningsrapporter om det från någon högskola eller VTI.
Denna i Färjestaden torde också kunna kvala till den minsta:
https://www.google.se/maps/@56.643685,16.469883,3a,75y,214.56h,75.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBBXA1SmPKuVFKq7V1yaqg!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.se/maps/@56.643685,16.469883,3a,75y,214.56h,75.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBBXA1SmPKuVFKq7V1yaqg!2e0!7i13312!8i6656)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2016, 18:20:35 PM
Jo, den är så liten att många missar den och kör tvärs över. I Växjö fanns för cirka 15 år sedan en massa små rondeller av ungefär samma storlek som den i Vegby. Vet inte om de finns kvar.
Växjö borde nog kvala in som en av landets rondelltätaste städer. Det är rondeller precis överallt.
Citat från: Sundås skrivet 19 januari 2016, 23:22:13 PM
Växjö borde nog kvala in som en av landets rondelltätaste städer. Det är rondeller precis överallt.
Det fins nog flera orter som når upp till Växjös kvot Rondeller/invånare. De flesta av dessa orter har alla koncentrerade längs en, två huvudvägar. Växjö däremot tycks ha lyckats få en särdeles jämn spridning av sina över staden.
Kungens kurva är visserligen ingen stolt stad, utom ett handelsområde. Men där ligger råndellerna oerhört tätt. Skulle kunna stoltsera med Sveriges rondelltätaste gata.
Citat från: Sundås skrivet 19 januari 2016, 23:20:53 PM
Denna i Färjestaden torde också kunna kvala till den minsta:
https://www.google.se/maps/@56.643685,16.469883,3a,75y,214.56h,75.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBBXA1SmPKuVFKq7V1yaqg!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.se/maps/@56.643685,16.469883,3a,75y,214.56h,75.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLBBXA1SmPKuVFKq7V1yaqg!2e0!7i13312!8i6656)
Är det där ens en rondell? Det är iaf inte skyltad som cirkulationsplats och trafiken på korsande väg verkar ha företräde :) (sen att Google Maps kan vara ouppdaterat är ju en sak ;))
Och angående rondelltätaste stad tycker jag Strängnäs passar in. Tror det är 19-20 rondeller det finns där...
I Umeå fanns det för 2½ år sedan ett 60-tal cirkulationsplatser. Dock har den allra minsta tagits bort:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/umea-har-blivit-en-rondell-fattigare
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2016, 18:24:50 PM
Skulle jag köra en buss eller lastbil på den vägen hade jag nog inte haft något annat val än att bara köra tvärs över :)
Men vad vinner man på med en så liten rondell?
Jag fick tillfälle att ställa den nyfikna frågan till några personer från kommunen och Trafikverket för några år sedan. Svaret blev väl ungefär att kommunen gärna ville ha mer traditionella farthinder vid den här korsningen. Det ligger en skola alldeles intill och många skolbarn korsar vägen just här. Trafikverket menade att det inte var särskilt önskvärt, vägen har en hel del genomfartstrafik och har samma prioritet i länet som numrerade länsvägar (den är dock av olika historiska skäl inte skyltad med nummer). Då vill man istället bygga andra lösningar för att få en säkrare trafikmiljö genom tätorterna och då fick det bli en sådan här liten rondell. Dock har det väl uppmärksammats några gånger att hastigheten ändå är i väl högsta laget genom cirkulationsplatsen för trafik som följer genomfartsleden.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 20 januari 2016, 16:29:18 PM
Är det där ens en rondell? Det är iaf inte skyltad som cirkulationsplats och trafiken på korsande väg verkar ha företräde :) (sen att Google Maps kan vara ouppdaterat är ju en sak ;))
Det där är väl mer en form av fartgupp mitt i korsningen så att säga, för att man inte ska kunna köra rakt genom korsningen i allt för hög fart. Vi har en liknande i Borås i korsningen Norra Sjöbogatan / Vattenverksgatan.
Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 20 januari 2016, 16:29:18 PM
Och angående rondelltätaste stad tycker jag Strängnäs passar in. Tror det är 19-20 rondeller det finns där...
En bekant från Trollhättan brukar kalla staden "Rondellhättan". Där finns det också ganska gott om cirkulationsplatser.
CitatLandets största rondell har tre filer och en omkrets på 600 meter - Vallarondellen i Linköping. Men nu försvinner den för att ge plats åt en ny stadsdel.
Nu försvinner Sveriges största rondell (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost/nu-forsvinner-sveriges-storsta-rondell)
Citat från: Mr G skrivet 04 januari 2016, 17:35:23 PM
(http://www.mrg1.de/DSC26790H.JPG)
Efter att nya E18 har färdigställts är en fd jätterondellen vid Rinkeby/Rissne ett minne blott, men den borde väl ha kommit högt upp på listan, kanske t o m på förstaplatsen. Bilden är tagen inifrån rondellen.
Härlig "betong-bild" :)! "Fusk-hus 90" går ju inte att missa...
/ M v h Walle