Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Karsten skrivet 13 maj 2008, 00:51:06 AM

Titel: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 13 maj 2008, 00:51:06 AM
Sommartidtabellerna för Nacka/Värmdö går att hitta på SLs hemsida. Dessa är ett bevis på att SL inte har tillräcklig kunskap om trafikplanering (på detaljnivå) för att inse att trafikutövaren inte planerar utifrån kundernas bästa utan efter vad som kostar minst för trafikutövaren. Inget konstigt agerande av trafikutövaren kan tyckas, men det får till följd att trafiken blir förbannat oregelbunden och otacksam för kunden att lära sig. Belastningen på de olika  avgångarna lär bli sned och, det värsta av allt: de logiska numerofilerna försöker hitta ett mönster, men det går inte!

Ett axplock av dårskaperna i sommar:

Linje 469(servicelinjen) har alltid gått i 60-minuterstrafik. I sommar är var tredje avgång flyttad 5 minuter framåt, antagligen för att få plats med "pisspauser" vid Nacka sjukhus.

På 433 och 434 finns en avgång ut som må-to avgår 18.59 som 433. På fredagar går den som 434 (förlängs till Sollenkroka) men avgår i stället 19.03.
Den sista 433 må-to (de två sista fredagar) har tidigarelagts 1 minut från Slussen, dock ej lördag och söndag. Som gjort för att de som satsar på sista bussen kommer missa den.
I andra riktningen har turerna i mellantrafiken tidigarelagts ca 5 minuter, dock ej de turer som går från Överby (annars hinns inte pisspaus med i Överby). Trafiken från Djurö mot Stockholm blir dumt haltande: 09.20 09.54 10.32 10.53 11.23 11.53 12.28 12.53 13.23 13.53 14.28 14.53 osv.

Apropå haltande har 428 1 minuts längre körtid Slussen-Gustavsberg än vad 429 och 430 har lördag-söndag. Slarv troligtvis.

Tidtabellen för 435-440 Slussen-Hemmesta och åter är perverst usel.

Från Slussen: 14.20 14.39 15.00 15.09 15.29 15.39 16.00 16.09 16.29 16.40 16.49 17.02 17.10 17.22 17.29 17.42 17.51 18.00 18.19(linje 434?) 18.29 18.51 19.00

Från Hemmesta: 5.45 5 59 6.15 6.34 6.41 6.42 6.52 7.01 7.10 7.19 7.19 7.29 7.37 7.46 7.46 8.03 8.10 8.20 8.28 8.41 9.00 9.10

Nu kanske jag låter som en gnällspik, men det är inte riktigt rätt. Det finns en del bra nyheter i sommartidtabellen också. T.ex. en ny avgång på 471 1.05 från Slussen (må-lö) samt den nya layouten på 409 och 411:s tidtabeller. Sommartabellen har även det goda att 420 och 422 på eftermiddagarna går med jämna intervall från Slussen, på vintern går de i stort sett samtidigt vilket skapar onödigt långa väntetider för resande från centrala Nacka till Gustavsberg.

Är jag för petig?
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Cero skrivet 13 maj 2008, 08:53:59 AM
Gnällspik? Ja, kanske. Men det ser ju ut att vara befogat. Tillhör nog kategorin gnällspik jag också när det gäller SL-trafiken. Jag har också förstått att jag har alldeles för höga krav när jag anser att kollektivtrafiken ska vara punktlig, regelbunden, tät, kundanpassad och skötas av trevlig och kunnig personal i välskötta fordon. När det gäller stockholmsområdet anser jag också att SL inte utnyttjar den potential som faktiskt finns och utvecklar kollektivtrafiken och gör den mer attraktiv. Förutom investeringar i fast infrastruktur, typ räls och bussdepåer, behöver inte kostnaden bli så mycket högre om resurserna används på bättre sätt.

Det du beskriver är ett bra exempel på hur man gör kollektivtrafiken oattraktiv i form av en oregelbunden och nyckfull tidtabell. Det räcker med att man missar bussen två gånger pga nyckfull tidtabell så blir tanken "det går ju inte att lita på SL så jag tar bilen nästa gång". Den tanken har även hunnit ifatt mig och jag åker betydligt mer bil nu än tidigare.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 13 maj 2008, 17:26:35 PM
När jag ändå är inne och kikar på Värmdötabeller så stötte jag på någonting konstigt, eller skandal nästan.

På 428, 436-440 m.fl. står 474s tider inrammade på vissa turer/kolumn medan andra ritade man bara rammen och skrev "Se linje 474".

Man kan verkligen undra vad SL (snarare sNebus då det är de som gör tabellen) vill med det här? På vissa turer står 474s avg/ank tider medan andra är man hänvisad till 474s tidtabell... Enda anledning som jag kan komma på till att man gjode så är att 474s tidtabell var inte 100% spikad när övriga Värmdölinjernas var klara och man låg säkert efter deadline så man skrev bara in de tider som är slutliga.

Kan ses på följander linje bl.a.
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s428.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s437.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s438.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s439.pdf
http://www.sl.se/ficktid/sommar/s440.pdf
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 13 maj 2008, 19:30:26 PM
Ja, det ger ett väldigt hafsigt intryck. Troligtvis är de tider som står utskrivna desamma som förra årets sommartidtabell, de tider som ändrats till i år har inte lagts in. Fånigt värre!

En tydlig och lättillgänglig trafik, jo tjenare.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 14 maj 2008, 00:56:43 AM
Suck.. Nu kommer man få tusen frågor/kommentarer/synpunkter till från trafikanterna. :-\

Men lite heder åt att det har blivit bättre körtider mellan Brunn och Gustavsberg :o ;D

Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 14 maj 2008, 01:06:53 AM
En ytterligare fånig sak är att de turer på 435-440 som går efter en 20-minuterslucka sedan bussen innan (15.29 och 16.29) är linje 438 som inte kan trafikeras med ledbuss. Snacka om att skapa onödiga kapacitetsproblem.

Jag blir så trött när jag ser en trafikutövare som bara ser det ekonomiska (egentligen helt logiskt) och en beställare som inte vet vad man beställer. Tråkigt att se hur trafiken i "sitt" område blir mer oattraktiv samtidigt som jag vet att jag och ett par kompisar/kolleger skulee göra det så mycket bättre (för kunden alltså).

Blä! >:(
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 14 maj 2008, 01:14:00 AM
Gissar att man vill trycka in så mycket folk det går på 474an. Men vem vill sitta och kasa runt Gustavsberg både på morgonen, och som i detta fallet, även på eftermiddagen?

Men kolla in en annan sak! Nu får man ej stiga av vid hållplats Lindonviadukten på Värmdölinjerna.. Wow! :D ;D

Titel: Ännu mer hemlighetsmakeri i sommartidtabellerna :(
Skrivet av: at1981 skrivet 14 maj 2008, 09:29:13 AM
Hejsan!


När det gäller Nacka/Värmdö så har jag hittat ännu en försämring i läsbarhet i tidtabellerna.


http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf + http://sl.se/ficktid/sommar/s437.pdf
--- Varför har man de två sista turerna från Kolvik till Saltarö struntat i att ange ankomsttiden till Saltarö utan skriver bara ett a. Om man skriver tiden i kombination med ett a så förstår kunden att bussen fortsätter efter Hemmesta om passagerare finnes med not-förklaringen till varje tabell. --- Samma sak gäller sista 437 till Lillsved där man struntat i att ange ankomsstiden i Lillsev och enbart skrivit a.

Så här ser motsvarande ut i nuvarande tidtabell:
436: http://sl.se/ficktid/vinter/v436-61-62.pdf
437: http://sl.se/ficktid/vinter/v4373839.pdf


Eventuellt att man fått för mig negativ inspiration från nuvarande tidtabell för linje 318 där man enbart skriver "a" istället för att ange tider i kombination med a. De flesta människor kan ju läsa så de borde inte alls missförstå informationen om man satte in lite siffror också i kombination med ett a, som alltid ett a och betyder en sak som i sin tur förklaras tydligt för varje enskild tabell i notförklaringen.

Vinter 318: http://sl.se/ficktid/vinter/v318.pdf   Sommar 318: http://sl.se/ficktid/sommar/s318.pdf

--- Visst, man kan väl räkna ut tiderna själv om man så gärna vill veta men det är samtidigt inte meningen att passageraren ska behöva ägna sig åt matematik för att få reda på när bussen ankommer till önskad plats.


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
Titel: SV: Ännu mer hemlighetsmakeri i sommartidtabellerna :(
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2008, 11:11:43 AM
Ursäkta, men hade detta inlägg inte passat bättre i någon av de andra trådarna?
Det blir svåröverskådligt med en tråd per anmärkning, speciellt när allt gäller just Nacka/Värmdö-tidtabellen för sommaren 08.
Titel: SV: Ännu mer hemlighetsmakeri i sommartidtabellerna :(
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 14 maj 2008, 18:07:10 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 13:01:04 PM
a anmärkningen betyder ju som du skrev att turen bara går till platsen om resande medföljer, finns i bussen vid den sista hpl med tidsangivelse, då blir det lite ointressant med ankomsttider som bara är tider på papperet, i Lillsvedsfallet är det bara en tidsangivelse som ersatts med ett "a" men i ditt Ekeröexempel skulle en tidsangivelse vid varje hållplats i tidtabellen bli helt missvisande om det inte fanns kunder till alla dessa ställen, om du vid Svanhagen har en kund till Färetuna kör inte bussen vare sig via Färjestadsvägen eller Hilleshög och ankomsttiden i Färetuna blir helt felaktig eftersom den måste sättas så att bussen kan angöra alla hållplatser.

Dessutom, inte minst ska tidtabellen vara så lättläst som möjligt och inte ge utrymme för egna tolkningar och felläsningar huruvida bussen går eller ej, då är enbart ett "a" väldigt enkelt och svårt att missförstå, jag kan åka hit men jag kan inte kliva på här.

Aa juste...sen kan man också undra när denna "endast avstigning" börjar gälla... ::)

I Ekerö-exempel står det åtminstone att det är endast avstigning efter Sundby by, i 436/437 har man slarvat bort den förklaring och ja...egentligen kan a-noten bara gälla hpl Saltarö strand resp Lillsved (men eftersom vi måste leka petig så är jag 100% säker att man menar efter Hemmesta vsk).
Titel: 318 på Färingsö.
Skrivet av: at1981 skrivet 15 maj 2008, 10:51:24 AM
Hej!


I fallet-318 så skriver man att bussen stannar endast för avstigande efter Sunby by med fet stil så det syns. Man kan då ange senast möjliga ankomsttid till resp. ställe i kombination med a eller "d" i 318-fallet så blir kunden glad om bussen ankommer tidigare än angivet. I 318-fallet är ju t.ex. Hilleshög en liten avstickare men om man anger en ankomsttid dit ändå tillsammans med en bokstav och dess betydelse är det omöjligt att missförstå informationen.

Då vet kunden i alla fall senast möjliga ankomsttid till önskad ort med hålltid i tidtabellen och slipper beräkna den själv i huvudet.


MVH Alexander T !!
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Olle skrivet 15 maj 2008, 14:35:37 PM
Så här tydligt kan det ju skrivas:

http://sl.se/ficktid/sommar/s634.pdf (http://sl.se/ficktid/sommar/s634.pdf)
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 15 maj 2008, 18:23:02 PM
Citat från: Olle skrivet 15 maj 2008, 14:35:37 PM
Så här tydligt kan det ju skrivas:

http://sl.se/ficktid/sommar/s634.pdf (http://sl.se/ficktid/sommar/s634.pdf)

Det verkar som tidtabellsättre som Busslink sökte internt ett tag sen har gjort ett bra jobb på linje 634, inte som tidtabellsättare för Nacka/Värmdö.  ;D 8)
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: homer skrivet 15 maj 2008, 22:37:12 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 14 maj 2008, 01:14:00 AM


Men kolla in en annan sak! Nu får man ej stiga av vid hållplats Lindonviadukten på Värmdölinjerna.. Wow! :D ;D



Äntligen
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Kristofer skrivet 16 maj 2008, 08:36:07 AM
Något som jag tycker är bra i sommarens värmdötidtabell är att man plockat bort 474 ur samlingstidtabellen för Grisslinge - Hemmesta (http://sl.se/ficktid/sommar/s432s.pdf). Nu är det mycket lättare att hitta de snabba turerna där man slipper gustavsbergsrondellerna.
Titel: SV: Ännu mer hemlighetsmakeri i sommartidtabellerna :(
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2008, 10:55:17 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 19:51:00 PM
Turen fortsätter efter Hemmesta endast om resande medföljer ska det helt säkert tolkas eftersom ytterligare förklaring saknas.

Som notering "f" på 17:10-turen i denna:
http://sl.se/ficktid/vinter/v646.pdf
Titel: SV: Ännu mer hemlighetsmakeri i sommartidtabellerna :(
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 18 maj 2008, 11:41:00 AM
Citat från: Verspieder skrivet 18 maj 2008, 10:55:17 AM
Som notering "f" på 17:10-turen i denna:
http://sl.se/ficktid/vinter/v646.pdf

I fallet med 646 står det både ankomstid (till Abrahamsby) OCH vad sista påstigningshållplats är. Här har vi någon som vet vad service betyder...

(inte som id***en som gjorde tabellen för Värmdölinjernas sommartabell...)
Titel: Klurigt att ens beräkna ankomsttiden för SL:s linje 311 :( !!
Skrivet av: at1981 skrivet 19 maj 2008, 09:14:32 AM
Hejsan!


Nuvarande tidtabell för linje 311: http://sl.se/ficktid/vinter/v311-12.pdf
Nuvarande tidtabell för linje 309: http://sl.se/ficktid/vinter/v309.pdf

Genom att enbart läsa tidtabellen för linje 311 kan man inte som kund beräkna ankomsttiden till Sjöängen, Sluts hage och Sluts brygga då dessa ersatts av ett "a" för det är inte så lätt som kund att veta hur mycket extra tid varvet via Kaggeholm tar. (Jag avser avgångarna med passertid Ekebyhov kl. 23:55 och 0:55)

Enligt SL:s trafikplanerare på hemsidan ser det ut som följer (då jag presenterar det i form av en tidtabell):

Ekebyhov:_________23:55 _ 0:55 (framgår i 309 + 311:ans tabell)
Ekerö sommarstad:__0:03 _ 1:03 (framgår i 309:ans tabell)
Nyckelby:__________0:07 _ 1:07 (framgår i 309 + 311:ans tabell)
Kaggeholm:________0:17 _ 1:17 (framgår i 309:ans tabell)
Sjöängen:_________0:46 _ 1:46 (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)
Sluts hage:________0:55 _ 1:55 (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)
Sluts brygga:______0:56 _ ---- (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)

(För att inte missförstånd skall uppstå så anges resp. hålltidsplats i sin rätta tidtabell så att säga, på samma sätt som jag skrivit inom parenters efter tiderna)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När det gäller övriga avgångar på linje 311 med ett "a" istället för angiven ankomsttid kan man själv beräkna ankomsttiden för dessa 311 går inte några extrasvängar via Alléplan och Kaggeholm genom att man kan utläsa av t.ex. 9:10-turen från Brommaplan på vardagar att det tar 9 minuter till Sluts hage och 11 minuter till Sluts brygga från Sjöängen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur skall man som kund som läser 311:ans tabell ens kunna beräkna ankomsttiden till Sjöängen, Sluts hage och Sluts brygga utifrån det som anges i 311:ans tabell? --- Ev. kan denne få lite hjälp på vägen av att bläddra i 309:ans tabell.


Kunden som sådan borde verkligen inte bli vilseledd om det kunde se ut så här i tabellen istället:

Ekebyhov:_________23:55 __ 0:55 (framgår i 309 + 311:ans tabell)
Ekerö sommarstad:__0:03 __ 1:03 (framgår i 309:ans tabell)
Nyckelby:__________0:07 __ 1:07 (framgår i 309 + 311:ans tabell)
Kaggeholm:________0:17 __ 1:17 (framgår i 309:ans tabell)
Sjöängen:_________0:46A _ 1:46A (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)
Sluts hage:________0:55A _ 1:55A (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)
Sluts brygga:______0:56A __ ---- (framgår som ett "a" i 311:ans tabell)

(För att inte missförstånd skall uppstå så anges resp. hålltidsplats i sin rätta tidtabell så att säga, på samma sätt som jag skrivit inom parenters efter tiderna)

Noter:
A  Bussen stannar endast för avstigning efter Rastaholm. (Senast möjliga ankomsttid anges)

--- Om nu kunden misstolkar denna för mig tydliga information så är det i alla fall inte fel i tidtabellen som skulle se tydlig ut.
Om en kund nu är intresserad av att åka från Sjöängen till Slut och läser tabellen så ser kunden tydligt att den inte stannar för påstigning vid Sjöängen, så då får han se till att promenera istället. (Ett versalt A i kombination med fet text gör det tydligt att uppmärksamma noten i tidtabellen)


Anledning till att man vill veta bussens ankomsttid:

Om man skall beställa hämtning vid en hållplats så kan det underlätta för båda parter om man vet när bussen som senast ska komma fram. Om den nu kommer fram tidigare än angivet så är det ju bara ett plus i kanten.

Just i fallet 311 kan det va intressant att veta om man hinner med färjan till Adelsö eller inte och hur länge man ska behöva vänta på färjan mitt i natten och  då underlättar det att veta bussens ankomsttid till Sjöängen i det här fallet. (Färjan går mot telefonbeställning kl. 1:05 samt 2:05 från Sjöängen till Adelsö)


MVH Alexander T !!
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Börje skrivet 19 maj 2008, 14:04:22 PM

Naturligtvis är det tydligare att ha en utsatt tid och en anmärkning vid ändhållplatsen. En kund som läser tidtabellen slarvigt kan lätt få för sig att bussen inte går till Siggesta/Saltarö när han/hon inte ser någon tid. Anmärkningen "h" (Körs endast om resenärer finns) är dessutom en gammal och invand anmärkning på Björknäs. Bara för att man flyttar över en planerare från Ekerö till Björknäs behöver man inte flytta med deras traditioner utan att värdera om de är bra eller inte.

Börjar man dessutom göra haltande tidtabeller (se Karstens inledande inlägg) på ett trafikområde där en jämn och snygg tidtabell länge har varit tradition är man ute på fel väg.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 maj 2008, 16:46:55 PM
CitatSaklig och vettig kritik och tips från förare och andra i verksamheten är bra, allmänt gnäll på skitsaker och oförskämdheter från utomstående förståsigpåare undanbedes.

Och varför blev det så mycket gnäll på just Nacka/Värmdös sommartidtabell? Aa juste, inkompetent i***t som måste göra det svårare för resenärar när enklare lösningar finns (som Busslinks...)
Men åååå nej, vi får/kan inte kopiera konkurrents sätt att göra tidtabeller för då blir vi copycats och kommer tappa rykte rock bottom!

Det kanske är dags att ta paus för dem som har jobbat med detta hela livet och inse att i kundernas ögon är SL ett och samma företag, ingen entreprenör och sånt trams!

Och ja, jag står för mina ord och ångrar inte det minsta jag skriver här. Jag välkomnar mer än gärna den som gjorde sommartabellerna för Nacka/Värmdö att läsa det jag skrev och är mer än gärna att ha möte med honom/henne om den personen kräver det.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Kristofer skrivet 21 maj 2008, 17:14:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 maj 2008, 17:29:52 PM
På vilket sätt var tidtabellen svårläst? det är knappast mer lättläst om a:et varit ett f eller ett h, litet a är faktiskt den mest standardiserade anmärkningen i tidtabeller när det gäller en tur som endast angör platsen för avstigande, att det i vissa fall kan vara intressant att sätta ut en ankomsttid och varför det i andra fall är totalt olämpligt att göra detsamma för dylika turer har jag redogjort för tidigare, det blir väldigt lätt desinformation om man sätter ut en ankomsttid som sedan diffar med många minuter mot den verkliga.

Att kalla folk för idioter hör inte hemma här.

Gement a uttolkas normalt "angör hållplatsen endast för avstigning". I detta fall vill man dock säga "fortsätter efter X endast om passagerare finns i bussen" eller något liknande.

Visst, det är nästan samma sak, men inte riktigt. Ett "a" vid Bullandö betyder inte entydigt att jag inte kan räkna med att stiga på 440 vid Elvsby.

Vill dock entydigt instämma med ditt sista uttalande! Att kalla folk för idioter hör inte hemma här.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 21 maj 2008, 18:01:03 PM
CitatPå vilket sätt var tidtabellen svårläst?

Och jag tolkar det som att Busslinks sätt att skriva (läs: linje 646s tidtabell) gör det svårare?

Att ni drog till slutslatsen att i***t = idiot har jag absolut ingen kommentar till. Jag skrev INTE idiot. Vill ni diskutera mer om det föreslår jag att ni börjar ni tråd istället för att spya ner denna tråd.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Bo Rosengren skrivet 21 maj 2008, 22:34:17 PM
Det finns skäl att också uppmärksamma hur styvmoderligt linje 401 - eller snarare dess passagerare -behandlas i sommartidtabellen. Nu är det som tidigare somrar måndag-fredag att sista turen med högtrafik går från Slussen, därefter 1820 och sedan 20-minuterstrafik. Förra sommaren var ju vädre ganska risigt, och då klarade det sig. Men sommaren innan var det katastrof. Det räcker med att den som arbetar till klockan 17 eller jobbare över lite får finna sig i att trängas med alla de som efter jobbet ska ut och ta sig ett kvällsbad vid Hellasgårdenoch riskera att inte komma med. Jag skrev då till SL och påpekade förhållandet men fick till svar att man måste reducera trafiken på sommaren för att klara trafiken på vinterhalvåret.

Sedan dess har nya boenden i Sickla medfört en kraftig ökning av resande, men det har man av allt att döma inte kalkylerat med.

Missnöjet bland oss som måste åka med 401 är stort, och det är nu bara att hoppas på en kall och regnig sommar för att trafiken ska fungera. Även för förarna blir situationen mycket stressig med förseningar och annan skit.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Bo Rosengren skrivet 21 maj 2008, 23:48:07 PM
Tillägg till föregående: Detta att det är Swebus som gör tibtabellerna - är inte det en skröna?
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 22 maj 2008, 00:34:52 AM
Citat från: Bo Rosengren skrivet 21 maj 2008, 23:48:07 PM
Tillägg till föregående: Detta att det är Swebus som gör tibtabellerna - är inte det en skröna?

Nej, respektive trafikutövare framställer tidtabellerna efter vissa riktlinjer från SL.
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 19 juni 2008, 20:57:41 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2008, 07:27:09 AM
Nu gör man ju inte en "halv" tidtabell åt gången, givetvis är alla tider klara när man kommit så långt som till att materialet skickas till tidtabellsmakarna, bara mindre justeringar återstår då, däremot sammanfaller frånvaron av tider på 474 mot staden med 10 min trafiken varför man kunde tänka sig att texten var 10:de minut ännu saknas, tiderna är ju ännu inte publicerade för den stora allmänheten varför man säkert kan tänka sig flera justeringar i tabellens utseende innan juni

Nu är papperskopior ute och där står det även "Se linje 474" inrammad på vissa delar av Värmdölinjers tabell.

En tanke som slog mig idag när jag kollade genom tidtabellen var nämligen det här med anslutningsplikt. Kan det vara så att under de tider som det står "Se linje 474" går 474 relativt ofta (läs: 10-min trafik) och därför har SL/Swebus bestämt att ta bort anslutningen (d.v.s. står ej med på förarspecen) eftersom det är ändå 10-min trafik. På det sättet kan de spara en hel del pengar kan jag tänka mig ifall det blir sprucken anslutning (= försening = resgaranti = SL/Swebus förlorar pengar osv osv), eftersom resenär inte kan hänvisa att anslutningen (tiderna) fanns med i tidtabellen.

Men men, jag är bara en tillfällig resenär som någon annan har tidigare skrivit så därför är det här inget mer än bara en ren spekulation. Någon som jobbar i branschen får väl bekräfta eller dementera detta...
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 19 juni 2008, 22:28:42 PM
CitatKan det vara så att under de tider som det står "Se linje 474" går 474 relativt ofta (läs: 10-min trafik) och därför har SL/Swebus bestämt att ta bort anslutningen (d.v.s. står ej med på förarspecen) eftersom det är ändå 10-min trafik

Så kan det vara ja, det är nytt från det att sommartidtabellen började gälla. I klartext så har man som förare av linje 474 endast "ansl. till" skrivet på specen när denna linje har trafiktäthet på 10 minuter.

En mycket bra förändring för att få linjen att flyta på mer, att slippa se 2-3 vagnar komma i karavan ::)

Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Karsten skrivet 19 juni 2008, 23:10:11 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 juni 2008, 22:28:42 PM
En mycket bra förändring för att få linjen att flyta på mer, att slippa se 2-3 vagnar komma i karavan ::)

Det förekommer väl inte på 474? Med de goda körtiderna är det näst intill omöjligt att bli försenad. ???
Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 19 juni 2008, 23:20:13 PM
CitatDet förekommer väl inte på 474?

Numera är det inte så vanligt, men visst förekommer det, det finns de som kör lite som dom tycker. Senast idag hade jag en som var -10 efter mig, men då var det en kollega som hade sk. vagnfel och det kanske inte räknas... ::)

CitatTänk!  Det var inte vanligt att få höra om de goda körtiderna?

Vi har nästan 20 min från Brunn till Gustavsberg sen sommartidtabellen startade. Där kan man också prata om lagom tilltaget med tid :)

Titel: SV: SLs sommartidtabeller Nacka/Värmdö
Skrivet av: Fredde skrivet 19 juni 2008, 23:30:54 PM
CitatOj!

Får väl gratulera planeraren som lyckats sälja in detta hos SL då?

Helt klart! Som det var tidigare så blev 422, som skulle invänta buss från Ingarö, sen från Gustavsberg, som blev sen till Orminge.. Ja det kunde resultera i sena avångar från Slussen i värsta fall. Så som det har blivit så är det mkt bra. Förändringen har medfört något kortare tid vid ändhållplats, men det kan man absolut leva med.