Ny skyltstandard för lokalvägar

Startat av Fredrik W, 26 oktober 2011, 13:19:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

Här i Göteborg skyltar man om för fullt. Denna skylt ställer jag mig dock tveksam till. Jag anser att botten ska vara grön, eftersom den visar påfart höger direkt upp på motorvägen. Oslo är ju inte heller ett lokalt mål.
Tyvärr finns det flera andra tveksamma exempel. Ursäkta den dåliga bildkvalitén.



riiga

Förvirrat! Jag har själv sett väldigt många skyltar som på ett annat sätt är felskyltade, och jag tror att det skulle behövs någon slags kvalitetskontroll, eller rättare sagt någon som är kunnig i utformandet av skyltar som alla nya skyltar som ska upp måste gå igenom, till exempel på kommunnivå.

Stefan K

Den skylten är helt fel.
Förra året kom en TRFS (Transportstyrelsens författningar) som föreskriver att på lokala "vita" vägar skall bottenfärgen vara vit, men att mål till "gröna" och "blå" vägar skall ha grön resp blå platta. Dock ej när de leder direkt till grön eller blå väg, som i det här fallet.
Den skall ha grön bottenplatta. Oslo är ju heller inget lokalmål :-)

Olof Lagerkvist

Citat från: Stefan K skrivet 26 oktober 2011, 18:39:07 PM
Den skylten är helt fel.
Förra året kom en TRFS (Transportstyrelsens författningar) som föreskriver att på lokala "vita" vägar skall bottenfärgen vara vit, men att mål till "gröna" och "blå" vägar skall ha grön resp blå platta. Dock ej när de leder direkt till grön eller blå väg, som i det här fallet.
Den skall ha grön bottenplatta. Oslo är ju heller inget lokalmål :-)

Precis, däremot skulle färgsättningen ha viss logik om den hade varit på skylten i mitten. Den skulle kunna ha vit botten men texten Malmö på blå platta (eller möjligen grön till och med) eftersom det är först vid nästa korsning man kan svänga av till höger för att fortsätta till Malmö. Kanske det var avsikten och att det sedan blivit något missförstånd någonstans?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan K

Här kommer två bilder på en till felaktig skylt och en som är rätt utförd.

Den felaktiga nedan sitter på Tingstadsvägen vid Tingstadsmotet. Här är MALMÖ ett lokalt mål.



Den rätta nedan sitter på Transportgatan vid Bäckebolsmotet. Här ligger E6, E45 och OSLO i grön platta.


Fredrik W

Det sorgliga är att det är ÅF Konsult som sköter skyltutformningen i Gbg kommun. Alltså "proffs" som borde kunna det här.
Tråkigt att skattepengar går till sådant.

Anders Noren

Jag har alltid tänkt mig att felfärgade skyltar har berott på att man har tagit vad som funnits inne för tillfället i stället för att vänta på leverans. Vägvisningen i sig är ju inte felaktig.