Hållplatser på Trafikplatser

Startat av Buzzlover, 02 september 2019, 11:24:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Ja, apropå min tidigare tråd så har jag kommit å tänka på en sak, på en hel del trafikplatser skapas det hållplatslägen som senare inte används, ibland går det t.om så pass långt att trafikljus för kollektivtrafik sätts upp men ingen linje lyckas göra uppehåll, min fråga är egentligen hur kommer det sig att planer kommer såhär pass långt för att sedan läggas ner (min tanke går direkt till b.la Trafikplats Silverdal/Kista på E4:an samt Trafikplats Hagbylund på Norrortsleden (Länsväg 265)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Kanske säger Trafikförvaltningen att det kan vara aktuellt med linjer där och man föregår? Troligen billigare än att bygga i efterhand.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2019, 11:31:02 AM
Kanske säger Trafikförvaltningen att det kan vara aktuellt med linjer där och man föregår? Troligen billigare än att bygga i efterhand.

Enligt många olika källor genom åren har jag fått höra att det är en enorm skillnad i kostnader att bygga all infrastruktur (i detta fall hållplatser) på en gång, jämfört med att bygga till dem i efterhand.
På en viadukt som går över E18 mot Norrtälje gjordes inga påfarter när motorvägen byggdes på 1990-talet, och att i efterhand bygga två enkla påfarter enligt alla bestämmer, skulle kosta uppåt tio gånger så mycket, jämfört med om det hade byggts när man ändå byggde vägen och viadukten. Gissningsvis är det samma siffror med busshållplatser vid dylika trafikplatser.