Keolis 3792 flyttad? och ny tidangivningstavla i SL-trafiken...

Startat av virtual1, 28 augusti 2019, 09:19:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: DL skrivet 29 augusti 2019, 21:54:53 PM
I min värld är det omöjligt att missa sånt. Men jag är ju onormal när det gäller detaljer också.  :)

Och jag anser att det är en ny logotyp precis som tidigare byten.

SL verkar helt ointresserade av deras grafiska profil. Tragiskt.

Tja, det är även en samhällsekonomisk fråga snarare än ointresse. Skulle man försöka att skylta om c.a. 14 500 stoppställen rakt av så fick man nog gräva djupt i pengapåsen. Själv tycker jag att det är bättre att man lägger de pengarna på trafiken.

Just pga. av kostnaderna brukar det även ta långt tid för nya designprogram att slå igenom. I synnerhet i stora organisationer. Jämför med t.ex. järnvägsvärlden (och andra företeelser med många fordon och fastigheter) där man mig veterligt, ny design eller inte, lackar om fordon först i samband med vissa revisioner.

Sedan kan man tycka vad man vill om nya designprogram i sig. Personligen ansluter jag mig till devisen; "If it ain't broke, don't fix it"... De enda som brukar tjäna på onödiga förändringar är konsultbolagen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2019, 22:07:48 PM
Tja, det är även en samhällsekonomisk fråga snarare än ointresse. Skulle man försöka att skylta om c.a. 14 500 stoppställen rakt av så fick man nog gräva djupt i pengapåsen. Själv tycker jag att det är bättre att man lägger de pengarna på trafiken.

Just pga. av kostnaderna brukar det även ta långt tid för nya designprogram att slå igenom. I synnerhet i stora organisationer. Jämför med t.ex. järnvägsvärlden (och andra företeelser med många fordon och fastigheter) där man mig veterligt, ny design eller inte, lackar om fordon först i samband med vissa revisioner.

Sedan kan man tycka vad man vill om nya designprogram i sig. Personligen ansluter jag mig till devisen; "If it ain't broke, don't fix it"... De enda som brukar tjäna på onödiga förändringar är konsultbolagen.

Med tanke på hur galet mycket bussar som lackas om från rött till blått och vice versa så finns det nog pengar till dekaler och skyltar. Inte ens när stationer renoveras så byts skyltarna ut utan de gamla sätts tillbaka. Med detta har jag ventilerat mig nog i detta sidospår.

buskörare

#17
Citat från: DL skrivet 29 augusti 2019, 22:38:05 PM
Med tanke på hur galet mycket bussar som lackas om från rött till blått och vice versa så finns det nog pengar till dekaler och skyltar. Inte ens när stationer renoveras så byts skyltarna ut utan de gamla sätts tillbaka. Med detta har jag ventilerat mig nog i detta sidospår.

Fast SL betalar väl inte för omlackeringarna, det gör väl bolaget som äger/leasar bussen?

igel

Citat från: Nico skrivet 29 augusti 2019, 17:20:26 PM
Tror att man t.ex. skulle prova någon topptavla längs med 681:s sträckning och möjligen även 639. Sedan även några stoppställen i City och liksom något söder om stan.
Har inte sätt någon längs 681an i sommar, de har för övrigt den mindre varianten av topptavlor.
Har däremot sätt dem någon stans i Barkarby-Vällingby-Spånga trakten var flera hållplatser längs en sträcka som hade dem. Totalt hopplösa att upptäcka. I terminaler fungerar de ju bra där den aspekten av topptavlor inte är så viktig.

Leyland

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 03:57:51 AM
Fast SL betalar väl inte för omlackeringarna, det gör väl bolaget som äger/leasar bussen?

Jo, men den som betalar bussägaren/entreprenören är i slutänden den som köper trafiken.

Dvs anbudssummorna vid upphandlingen drivs upp av krav från köparen av trafiken.

buskörare

Citat från: Leyland skrivet 30 augusti 2019, 11:42:05 AM
Jo, men den som betalar bussägaren/entreprenören är i slutänden den som köper trafiken.

Dvs anbudssummorna vid upphandlingen drivs upp av krav från köparen av trafiken.

Jag har svårt att tro det. Jag tror inte ett bolag som kräver extra för omlackering för att de inte har tillräckligt med blå bussar vinner upphandlingen över ett bolag som redan från början har rätt antal blå.