Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Ersa skrivet 24 januari 2011, 18:41:27 PM

Titel: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Ersa skrivet 24 januari 2011, 18:41:27 PM
På måndagen fick Trafikverket klartecken att börja bygga nya E4 förbi Sundsvall. "Vi har ett väldigt stort lokalt stöd för det här projektet", säger projektchefen Magnus Lundberg. Två mil ny motorväg med en bro över Sundsvallsfjärden, utanför stadens centrum, ska stå klara att öppnas 2015.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/helt-klart-for-ny-e4-i-sundsvall
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Alexei skrivet 25 januari 2011, 00:28:29 AM
Det var ett positivt besked!  :)

Planerar man fortfarande vägavgifter på kommande bron över Sundsvallsfjärden?
Har läst om 50kr för lastbilar - stämmer det?

I så fall har myndigheterna understökt betalningsviljan. Gjorde en överslagsräkning för att se om det skulle löna sig.
Personal kostnad SEK150/h, då behöver man spara 20min, på 2km, dvs vara nere på en snittfart av 6km/h.
Jag har aldrig varit i Sundsvall, men är köerna verkligen så jävliga där?  ??? 

Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Anders Noren skrivet 25 januari 2011, 13:12:24 PM
Citat från: Alexei skrivet 25 januari 2011, 00:28:29 AM
Det var ett positivt besked!  :)

Planerar man fortfarande vägavgifter på kommande bron över Sundsvallsfjärden?
Har läst om 50kr för lastbilar - stämmer det?

I så fall har myndigheterna understökt betalningsviljan. Gjorde en överslagsräkning för att se om det skulle löna sig.
Personal kostnad SEK150/h, då behöver man spara 20min, på 2km, dvs vara nere på en snittfart av 6km/h.
Jag har aldrig varit i Sundsvall, men är köerna verkligen så jävliga där?  ??? 

Räknar du nerifrån Njurunda, dvs. även den nya motorvägssträckan, så går det säkert att spara 20 minuter i högtrafiktid. 50-sträckor och massor av trafikljus ersätts med motorväg.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Bussis skrivet 26 januari 2011, 20:27:06 PM
hyfsat med bilar vad jag erfar nu är det ganska länge sen jag var upp te S-vall men att ta sig igenom stan är tidsödande och boring...
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Alexei skrivet 26 januari 2011, 21:27:25 PM
Min beräkning var för själva bron över Sundsvallsfjärden, dvs mellan Vinskärsudde och Sköndal.

Jag kollade Trafikverkets hemsida och där står:
För personbilar är det alltså inga avgifter alls. Däremot har vi föreslagit en broavgift för tunga fordon när det gäller bron över Sundsvallsfjärden. Förslaget, som måste godkännas av regeringen, innebär en avgift på 100 kronor för tung lastbil och 50 kronor för lätt lastbil.
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vasternorrland/E4-Sundsvall/Fragor-och-svar/


Med tanke på att gamla vägen genom centrala Sundsvall kommer att avlastas avsevärt då personbilarna kommer att ta nya bron, undrar jag verkligen om det kommer att löna sig för en åkare att använda nya bron. I synnerhet utanför morgon och eftermiddagsrusningen.
Enl mitt tidigare tidigare inägg måste snittfarten ner på 6kr/h för att det skall löna sig - skall erkänna att jag inte jobbar innom åkeribranchen, men det känns mycket lågt.

Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Anders Noren skrivet 27 januari 2011, 08:27:51 AM
Citat från: Alexei skrivet 26 januari 2011, 21:27:25 PM
Med tanke på att gamla vägen genom centrala Sundsvall kommer att avlastas avsevärt då personbilarna kommer att ta nya bron, undrar jag verkligen om det kommer att löna sig för en åkare att använda nya bron. I synnerhet utanför morgon och eftermiddagsrusningen.
Enl mitt tidigare tidigare inägg måste snittfarten ner på 6kr/h för att det skall löna sig - skall erkänna att jag inte jobbar innom åkeribranchen, men det känns mycket lågt.

Enligt kommunens planer ska nuvarande E4 mellan Köpmangatan-Landsvägsallén och norra brofästet i Skönsberg tas bort och stadsgator och stadskvarter byggas i stället. Framkomligheten på sträckan kommer alltså i "bästa" fall att vara lika bra/dålig som idag - men min gissning är att kapaciteten och medelhastigheten kommer att vara lägre än idag - och den kommer att upplevas som en onödig och tidsödande omväg jämfört med bron.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: farsta skrivet 02 februari 2011, 07:56:48 AM
En positiv nyhet. Sträckan håller låg standard med många trafikljus/fartkameror. Sen kör man i princip genom Sundsvall. Ofta får man rödljus vid Casinot/Claes Ohlsson. Kan väl fungera om man är på väg till sommarstugan men måste vara ytterst frustrerande för yrkestrafiken.

Fast vore jag Sundsvallsbo kanske jag skulle ha synpunkter på en bro rakt över fjärden. Men nu är jag inte det och har heller inte läst om några protester
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2011, 08:56:22 AM
Citat från: farsta skrivet 02 februari 2011, 07:56:48 AM
Fast vore jag Sundsvallsbo kanske jag skulle ha synpunkter på en bro rakt över fjärden. Men nu är jag inte det och har heller inte läst om några protester

Jag antar att man hellre ser en bro över fjärden än fortsatt tung trafik genom stadskärnan.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: farsta skrivet 02 februari 2011, 09:07:29 AM
Jo det är väl så....... och någon annan rimlig väg förbi Sundsvall är svår att tänka sig. Tunnel förstås men det är väl ännu dyrare?
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Anders Noren skrivet 02 februari 2011, 13:41:40 PM
Citat från: farsta skrivet 02 februari 2011, 09:07:29 AM
Jo det är väl så....... och någon annan rimlig väg förbi Sundsvall är svår att tänka sig. Tunnel förstås men det är väl ännu dyrare?

Det hade antagligen varit svårt att få till en koppling mellan en tunnel under fjärden och den högt belägna motorvägen norr om stan - det hade nog blivit en stigning på mer än 10 % i 600 meter, från fjärdens botten till tpl. Skönsberg, eller en lång bergtunnel bort till Birsta inklusive två underjordiska trafikplatser. En västlig kringfart hade å sin sida antingen fått gå till stora delar i bergtunnel eller tvingats förläggas längs Ljungan vilket förmodligen är alltför långt från Sundsvall för att befintlig väg skulle ha avlastats särskilt mycket.

Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: farsta skrivet 11 februari 2011, 10:53:43 AM
Bron upphandlad:

http://www.byggindustrin.se/dansk-tyskt-konsortium--bygger-sundsvall__8588
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Freke skrivet 13 februari 2011, 22:22:49 PM
Grattis Sundsvall!!! När får vi se en "Förbifart Skellefteå", tro...?

Sundsvall, Ö-vik, Umeå och Skellefteå är de städer E4an passerar centralt (Helsingborg och Härnösand kan man kanske också ta med...). I Umeå bygger man för fullt, Sundsvall är beslutat nu... Vem blir sist att få en "E4 Förbifart..."?
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2011, 02:24:19 AM
I Umeå bygger man under stora protester. Det måste vara staden där högst andel invånare är missnöjda med förbifarten/ringleden och vill behålla trafiken genom stadskärnan. Kanske är det samma personer som var emot Botniabanan pga "miljöskäl".
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: farsta skrivet 14 februari 2011, 07:33:47 AM
Intressant det där med motstånd. Ibland kan man tycka det är berättigat - ibland kan man tycka det är helt galet. För de som kör väldigt sällan kan ju tom en genomfart ha en viss charm ( men den charmen brukar avta rätt snabbt). Men det är viktigt att vägar och broar görs så snygga som möjligt så de smälter in i landskapet och miljön.

Mitt värsta exempel är gammalt och kanske fanns ingen annan lösning då: men att lägga en motorväg mellan Riddarholmen och Gamla Stan är ett rent övergrepp på en unik stadsmiljö. Fast det var en helt annan tidsanda då. Man lär ju tom ha rivit hela stadskärnor i många pittoreska småstäder
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: mushkot skrivet 14 februari 2011, 08:56:47 AM
Det är mog framförallt "mindre" städer, där befolkningen är rädda för att staden skall "dödas" när inte längre folk passerar igenom och kan spontanstanna där det protesteras, och det kan man ju till viss del förstå.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2011, 10:16:49 AM
Citat från: mushkot skrivet 14 februari 2011, 08:56:47 AM
Det är mog framförallt "mindre" städer, där befolkningen är rädda för att staden skall "dödas" när inte längre folk passerar igenom och kan spontanstanna där det protesteras, och det kan man ju till viss del förstå.

De lokala handlarnas organisation brukar vara de som mest är mot en flytt av vägen. Men när det kommer upp till att hela ortens genomfartsgata lamslås av stillastående tung trafik två gånger varenda vardag brukar de bli i en minoritet.
Protester mot en förbifart har jag inte sett i:
Norrtälje (17 000 invånare i tätorten)
Sundsvall (50 000 invånare i tätorten + några till längsmed Njurundavägen)
Sträckan Uppsala-Björklinge-Mehedeby

Men i Umeå med sina 76 000  invånare i tätorten finns det en märklig proteströrelse mot både ny järnväg och en förbifart/ringled. Nu är den ju i minoritet, men att den finns och lever om så högt som den gör är lite udda.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Anders Noren skrivet 14 februari 2011, 11:22:40 AM
Observera att E4-förbifarten i Umeå inte kommer att minska trafiken på Västra esplanaden mer än marginellt. I en så stor stad som Umeå är genomfartstrafikens andel av den totala trafiken mycket liten och den mesta trafiken som kör på Västra esplanaden är idag trafik som har start eller målpunkt i centrala staden. Önskemålen om en ringled runt Umeå är, som vanligt, politiska snarare än trafiktekniskt motiverade.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Freke skrivet 14 februari 2011, 21:39:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 10:16:49 AM
De lokala handlarnas organisation brukar vara de som mest är mot en flytt av vägen. Men när det kommer upp till att hela ortens genomfartsgata lamslås av stillastående tung trafik två gånger varenda vardag brukar de bli i en minoritet.
Protester mot en förbifart har jag inte sett i:
Norrtälje (17 000 invånare i tätorten)
Sundsvall (50 000 invånare i tätorten + några till längsmed Njurundavägen)
Sträckan Uppsala-Björklinge-Mehedeby

Men i Umeå med sina 76 000  invånare i tätorten finns det en märklig proteströrelse mot både ny järnväg och en förbifart/ringled. Nu är den ju i minoritet, men att den finns och lever om så högt som den gör är lite udda.

13mil norrut, i Skellefteå, har planerna funnits i 40år på en förbifart, och nu är frågan högaktuell igen. I princip alla vill ha bort E4an genom centrum, striden gäller hur långt bort man vill ha den. Den 40år gamla vägkorridoren "Östra Leden" ligger fortfarande närmast till hands, den skulle avlasta Centrum både från fjärrtrafik och relativt stor andel lokaltrafik. Problemet är precis som i Umeå att man de senaste fyrtio åren byggt så mycket längs den tänkta sträckningen, att antalet boende nära "nya" E4an är lika stort som vid nuvarande... Det är just runt Östra Leden som protesterna finns, inte mot en förbifart, men mot en förbifart just där.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Susanne skrivet 16 februari 2011, 11:13:14 AM
Här tycker man nog olika om den nya vägen, beroende på om man är privat eller yrkeschaufför. Själv tycker jag som gillar att turista i Sverige och är ute på vägarna om somrarna i landet att det är tråktigt med förbifarter. Det finns en charm med att se städerna och inte bara motorvägen hela tiden, vägen blir riktigt trist.
Men i sommar så är det tänkt att sträckan Sto-Happis bara blir en transportsträcka för vår del då vill man givetvis komma upp så snabbt som möjligt då tar det ju längre tid att passera inne i städerna.
Men kör man långtradare / turistbuss så är väll städerna bara ett hinder.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Freke skrivet 16 februari 2011, 22:09:22 PM
Citat från: Susanne skrivet 16 februari 2011, 11:13:14 AM
Här tycker man nog olika om den nya vägen, beroende på om man är privat eller yrkeschaufför. Själv tycker jag som gillar att turista i Sverige och är ute på vägarna om somrarna i landet att det är tråktigt med förbifarter. Det finns en charm med att se städerna och inte bara motorvägen hela tiden, vägen blir riktigt trist.
Men i sommar så är det tänkt att sträckan Sto-Happis bara blir en transportsträcka för vår del då vill man givetvis komma upp så snabbt som möjligt då tar det ju längre tid att passera inne i städerna.
Men kör man långtradare / turistbuss så är väll städerna bara ett hinder.

Jag ser förbifarter som enbart positivt. Den gamla trevliga vägen genom centrum finns ju kvar, dessutom med mindre trafik! Vad man skulle kunna göra bättre är att skylta upp lämpliga parallellvägar till de stora lederna. Oftast skulle detta då bli den gamla vägsträckningen.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Andy skrivet 17 februari 2011, 13:34:33 PM
Problemet med förbifarter är ju att staden tenderar att flytta ut till förbifarten och sedan dör stadskärnan.

Ta Gustavsberg öster om Stockholm som exempel. Fabriken låg vid hamnen i änden på Farstaviken. Vägen mot Värmdö gick på näset mellan Farstaviken och Ösby träsk. Någon gång på nittonhundratalet byggde man en centrumanläggning, inte vid hamnen utan vid vägen och detta blev navet i Gustavsberg.

Nu gick vägen rakt igenom ortens centrum och alla på väg till sina sommarstugor stannade här för att handla. Alla bussar passerade här och gav lokalbefolkningen fina kommunikationer till Stockholm och Värmdö.

Trafiken var dock ett bekymmer (tänkte alla), så på 1980-talet byggdes en förbifart runt Gustavsberg. Nästan all trafik försvann och vips började man börja bygga vid motortrafikleden. Först Mölnvik, sedan flyttade Coop Forum ut till Charlottendal vid förbifarten. Folk med bil handlar hellre i de stora, billigare, mer välsorterade butikerna vid motorvägen och inte i det gamla dammiga centrum med en alldeles för stor parkeringsplats. Busstrafiken är fortfarande bra till och från Stockholm, men för att komma ut i skärgården måste man byta och vänta i snålblåsten. Nu flyttar fabriken ut till vägen, mer och mer hus kommer att byggas kring vägen som byggdes för att avlasta centrum. Återigen flyttar orten till vägen, fast med en miljö mer och mer avsedd för biltrafik. Kanske bra, kanske dåligt, men ytterst tråkigt!

Trafikproblem kanske inte alltid måste lösas med att man bygger en väg runt staden. Ibland behöver man trafiken i staden.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 19 februari 2011, 00:58:13 AM
Citat från: Andy skrivet 17 februari 2011, 13:34:33 PM
Problemet med förbifarter är ju att staden tenderar att flytta ut till förbifarten och sedan dör stadskärnan.

Ta Gustavsberg öster om Stockholm som exempel. Fabriken låg vid hamnen i änden på Farstaviken. Vägen mot Värmdö gick på näset mellan Farstaviken och Ösby träsk. Någon gång på nittonhundratalet byggde man en centrumanläggning, inte vid hamnen utan vid vägen och detta blev navet i Gustavsberg.

Nu gick vägen rakt igenom ortens centrum och alla på väg till sina sommarstugor stannade här för att handla. Alla bussar passerade här och gav lokalbefolkningen fina kommunikationer till Stockholm och Värmdö.

Trafiken var dock ett bekymmer (tänkte alla), så på 1980-talet byggdes en förbifart runt Gustavsberg. Nästan all trafik försvann och vips började man börja bygga vid motortrafikleden. Först Mölnvik, sedan flyttade Coop Forum ut till Charlottendal vid förbifarten. Folk med bil handlar hellre i de stora, billigare, mer välsorterade butikerna vid motorvägen och inte i det gamla dammiga centrum med en alldeles för stor parkeringsplats. Busstrafiken är fortfarande bra till och från Stockholm, men för att komma ut i skärgården måste man byta och vänta i snålblåsten. Nu flyttar fabriken ut till vägen, mer och mer hus kommer att byggas kring vägen som byggdes för att avlasta centrum. Återigen flyttar orten till vägen, fast med en miljö mer och mer avsedd för biltrafik. Kanske bra, kanske dåligt, men ytterst tråkigt!

Trafikproblem kanske inte alltid måste lösas med att man bygger en väg runt staden. Ibland behöver man trafiken i staden.

Jag fattar poängen med Gustavsberg där man stannade till när man åker österut mot skärgården. Men Gustavsberg är ett dåligt jämförelsematerial. Dels för att det är en yttre förort till Sthlm (utifrån måste man passera Sthlm för att komma in på Värmdöleden...) och då har man ju ändå Nacka längs samma väg, dels för att Värmdöleden är en av de viktigaste vägarna ut till den populära skärgården.

Jag skulle välja Uppsala som ett bättre exempel, eftersom staden fått en förbifart för inte så många år sedan. Eller Sundsvall, vars förbifart just fått klartecken.

För omkring 20 år sedan fick Norrköping en förbifart. Hur har staden påverkats på det sättet?

Några andra städer som Örebro och Jönköping har haft rejäla motorvägar genom staden sedan länge - blev det sämre eller bättre på längre sikt?
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: David M skrivet 20 februari 2011, 00:53:37 AM
Citat från: Riksväg13 skrivet 19 februari 2011, 00:58:13 AM
Jag fattar poängen med Gustavsberg där man stannade till när man åker österut mot skärgården. Men Gustavsberg är ett dåligt jämförelsematerial. Dels för att det är en yttre förort till Sthlm (utifrån måste man passera Sthlm för att komma in på Värmdöleden...) och då har man ju ändå Nacka längs samma väg, dels för att Värmdöleden är en av de viktigaste vägarna ut till den populära skärgården.

Jag skulle välja Uppsala som ett bättre exempel, eftersom staden fått en förbifart för inte så många år sedan. Eller Sundsvall, vars förbifart just fått klartecken.

För omkring 20 år sedan fick Norrköping en förbifart. Hur har staden påverkats på det sättet?

Några andra städer som Örebro och Jönköping har haft rejäla motorvägar genom staden sedan länge - blev det sämre eller bättre på längre sikt?


I just Norrköping finns det bara två avfarter för E4 som täcker in "hela" staden. F.ö. är även det ett exempel på en förbifart som byggts för att ersätta en annan förbifart, har för mig att den gamla E4:an vid Norrköping blev klar vid andra världskrigets utbrott. Dessförinnan var det Kungsgatan som var genomfartsströget.

Vad som är tydligt är att "stadsmotorvägar" gör det oerhört attraktivt att ta bilen om man ska någonstans som ligger vid avfarterna och hur svårt det är att ersätta sådan trafik med kollektivtrafik. Säg att man i Malmö ska mellan Kirseberg och Lindängen - Avgjort snabbast är bilen och Inre Ringvägen. Eller om man i Borås ska från Brämhult till Sjömarken. Bilen/taxi vinner, ingen busslinje i världen skulle kunna försörja en sådan sträcka eftersom de inte kan stanna på motorvägen (väldigt sällsynt med motorvägsbussplatser även om jag vet att det finns ett par stycken) och det dessutom oftast är glesbebyggt längs motorvägarna vilket ytterligare försämrar underlaget.
Titel: SV: DN: "Helt klart för ny E4 förbi Sundsvall"
Skrivet av: Andy skrivet 24 februari 2011, 12:06:33 PM
Uppsala är faktiskt ett ganska bra exempel på hur staden flyttar sig. Förr gick vägen rakt igenom stadens hjärta. Sedan flyttade huvudvägen till Tycho Hedéns väg och staden växte åt det hållet. Sen blev det för mycket jox kring den vägen, så man byggde motorvägen ännu längre bort. Gissningsvis kommer staden att växa ikring denna också. Nu har väl Uppsala en ganska stor egen dragningskraft också, som motverkar dragningen till stora vägen, vilket Gustavsberg i många avseenden saknar.