Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Sundås skrivet 02 maj 2018, 11:05:08 AM

Titel: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Sundås skrivet 02 maj 2018, 11:05:08 AM
Offentliggjordes idag:

https://www.bussmagasinet.se/2018/05/swebus-saljs-till-flixbus-nobina-ger-upp/ (https://www.bussmagasinet.se/2018/05/swebus-saljs-till-flixbus-nobina-ger-upp/)

Var väl inte helt otippat att Nobina ville bli av med Swebus, har ju varit tyngt av förluster i många år. Skall bli intressant detta..  :)
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: pegee skrivet 02 maj 2018, 11:16:35 AM
Vad jag förstår så bygger Flixbus verksamhet på att de inte äger några bussar. Bussarna ägs och körs av
underentreprenörer och Flixbus står endast för marknadsföring och administration. Om nu Swebus säljs till
Flixbus vem skall i så fall äga bussarna? Eller kommer Flixbus att äga bussarna själva?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: MrBrave skrivet 02 maj 2018, 11:22:14 AM
Om man inte kan besegra fienden, är det bättre att köpa den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Tobias skrivet 02 maj 2018, 11:24:11 AM
Skulle jag gissa så tror jag nu att Flixbus som arbetat upp en marknad med billiga biljetter i Sverige från 29/49:- och uppåt kommer att höja priserna då man knappt har någon konkurrens mer än av Nettbuss/Bus4You, men det är såklart bara en spekulation och det behöver inte vara så.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Carl Eric skrivet 02 maj 2018, 11:24:40 AM
Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen!

Hur tror ni att den svenska expressbuss-marknaden kommer att påverka av detta?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 maj 2018, 11:26:15 AM
Citat från: pegee skrivet 02 maj 2018, 11:16:35 AM
Vad jag förstår så bygger Flixbus verksamhet på att de inte äger några bussar. Bussarna ägs och körs av
underentreprenörer och Flixbus står endast för marknadsföring och administration. Om nu Swebus säljs till
Flixbus vem skall i så fall äga bussarna? Eller kommer Flixbus att äga bussarna själva?

Citat ur artikeln i Bussmagasinet.se: "Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan."
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Jo skrivet 02 maj 2018, 11:43:43 AM
Citat från: Tobias skrivet 02 maj 2018, 11:24:11 AM
Skulle jag gissa så tror jag nu att Flixbus som arbetat upp en marknad med billiga biljetter i Sverige från 29/49:- och uppåt kommer att höja priserna då man knappt har någon konkurrens mer än av Nettbuss/Bus4You, men det är såklart bara en spekulation och det behöver inte vara så.

Man har ju fortfarande konkurrens från både bil och tåg så hur mycket som helst går ju inte att höja. Kanske även konkurrens från tåget men jag gissar att inte allt för många resenärer åker hela vägen på de långa linjerna.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 maj 2018, 13:28:04 PM
Nettbuss nästa?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2018, 13:44:07 PM
Möjligt, men till skillnad från Swebus och Nobina är inte Nettbuss börsnoterat och har således inte riktigt samma ekonomiska press på sig att visa ett positivt resultat.
Detta gissar jag talar för att Nettbuss håller ut ett tag till, de har ju klarat konkurrensen bättre än Swebus trots färre sittplatser vad jag förstått.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Knut skrivet 02 maj 2018, 19:09:04 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 maj 2018, 13:44:07 PM
Möjligt, men till skillnad från Swebus och Nobina är inte Nettbuss börsnoterat och har således inte riktigt samma ekonomiska press på sig att visa ett positivt resultat.
Detta gissar jag talar för att Nettbuss håller ut ett tag till, de har ju klarat konkurrensen bättre än Swebus trots färre sittplatser vad jag förstått.
med norska stat i ryggen så har dom pengar.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: John P skrivet 03 maj 2018, 16:24:05 PM
Jättetråkigt, blev faktisk lite ledsen av detta besked!  :'(
Som anställd i Nobina har man faktiskt kännt en viss stollthet när man sett eller för den delen åkt med Swebus fina bussar. Swebus har faktiskt kännts lite som Nobinakoncernens  " flaggskepp" och det känns som vi nu rent verksamhetsmässigt blir lite fattigare ..
Konkurensen om förarna ökar och det har säkert varit ett litet " ess i rockärmen " för Nobina att  kunna erbjuda möjlighet för rätt förare att kombinera sitt jobb på Nobina med Swebuskörningar, körningar som nog  av många ses som rätt eftertraktade...
Det känns också som Swebus har satsat en hel del på senare år med nya bussar med bättre komfort och jag hade hoppats på att man hade fortsatt att utveckla bolaget, finns en hel del utvecklingspotential tror jag. Tror att man i större utsträcking skall tänka att kompletera lika mycket som att konkurera. Som det är nu kör ju nästan alla samma rutter och konkurerar om samma kunder...  Om vi tar Stockholm-Göteborg via Norrköping -Linköping - Jönköping så är ju mellanmarknaden viktigast, ändpunktsresandet är inte så stort, det tar för långt tid helt enkelt.. Samtidigt är det många som tycker att tågbiljetter är dyrt , speciellt när det är storhelger och stora resdagar. Större resdager körs en del förstärkningsturer också och ändpunktsresandet är säkert även större dessa dagar. Ska man åka långt så är det egentligen en rätt lång resa och jag tror att många skulle uppskatta om man gjorde ett uppehåll för mat..!? Har ofta tänkt att ett koncept skulle kunna vara att man kan förbetsälla mat innan på hemsidan vid bokning  som sedan är klar att äta när man konmmer fram och har matuppehåll, kan man äta riktigt god restaurangmat skulle det, trots längre restid, tillföra ett mervärde. Buss som har måltidsuppehåll skulle kunna ha ca en timmas uppehåll och ha lite färre stopp än dagens turer och ha ändunktresandet som största målgrupp. Marknaden för sådana turer är säkert mindre så man får ju i så fall inrikta sig på större resdagar och storhelger m.m

Det var också lite synd att Flixbus var köpare av Swebus,  vad man har läst här så känns det mest som de konkurerar med att dummpa priserena, vilket knappast kan var hållbart i längden.. En hel del turer körs ju också  av utlänska bolag och jag tror att man än mer kommer försöka att använda sig av utlänska bolag om man har möjlighet till detta, i värsta fall ser vi en utveckling som den inom lastbilsbranchen, med förare som kör för löner långt under Svensk lönenivå.. och de Svenska bussbolagen kommer dessvärre få det än tuffare. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel i mina farhågor och det finns ju även det som är possitivt, fler turer tiill Tyskland är ju ganska sannolikt... , men dessvärre ser jag med oro på utvecklingen..

Det är också rätt tråkigt att man även verkar sälja själva varumärket Swebus. Swebus är ju ett rätt anrikt och starkt varumärke vid det här laget och jag tycker i alla fall man kunde behållt rätten att avända detta  för att ev. använda det i framtiden.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 17 maj 2018, 12:08:50 PM
Förlåt dem deras synder, ty de veta icke vad de göra.  ;)
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: CW66 skrivet 17 maj 2018, 12:49:27 PM
John P!

Du får nog läsa på lite noggrannare på nätet innan du häver ur dig det som inte bara du så okunnigt talar om.

För det första är Swebus expressbusstrafik en sak som Brian Souter och Stagecoach uppfann, inte Swebus, SJ eller Nobina.

När Stagecoach fanns var man precis lika utskällda som Flixbus är idag verkar det som. Dumpade man då priserna när man införde Swebus Express? Inte vad jag kan påminna mig (körde själv där i början av dess bana)

Vad gäller snacket om att Flixbus skulle vinna på att dumpa priserna - var får du ens det från? Svenska företag och bussåkare måste följa svensk lag och svenska avtal och inget annat!
Vad gällar utländska bussar på turerna och att du skulle tro att man skall försöka vinna priser och avtal genom utländska åkare är det direkt skitsnack.

Det står klart och tydligt i Flixbus alla uttalanden, så även på gatan om du öppnar ögonen, att turer som körs från Europa upp och in i Skandinavien körs av utländska företag och bussar - vilket ju är helt naturligt. Eller tycker du vi skall tomköra till Berlin och Köln för att det tvunget skall vara en svensk buss?

De enda som behöver vara ledsna här är vi som måste tvingas se sån skit som du skriver - sorry - men usel faktakoll innan man skriver är något jag har svårt för.

Släpp kommunismen och tänk framåt!


Uffe
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 13:05:40 PM
Det beror ju på hur man ser på historien.

En stor del av linjenätet härstammar från SJ Buss Veckosluts och Snabbussar, när sedan SJ Buss o GDG slogs samman till Swebus 1990 började en del bussar märkas "Express" på liknande sätt som man märkte med "Nymans" "Conference" osv.

Den stora utökningen kom sedan i o m Stagecoach intåg och namnet Swebus Express började marknadsföras mer utåt även om det i praktiken funnits många år tidigare.

Att trafik på utlandet likväl kan köras av bussar (och chaufförer) från Polen/Slovakien/Tjeckien/Tyskland som från Sverige är en del av EU:s regelverk,där är det givetvis billigare att köra med en Tjeckisk buss/chaufför än en svensk. Sedan kan man även använda utländska bussar/chaufförer för rent inhemska (Svenska) linjer enligt cabotagereglerna vilket medger en mer ekonomisk planering omloppen och det skulle jag vara väldigt förvånad om inte detta kommer att ske inom kort, en Tysk buss som kommer till Göteborg kan ta en tur till Örebro eller Stockholm innan den vänder tillbaka till Göteborg för att fortsätta söderut och på samma sätt kan en tjeckisk buss som kommer till Stockholm ta en tur till Karlstad på samma sätt.

Med dagens stora brist på chaufförer så är nog risken för en massarbetslöshet minimal
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 17 maj 2018, 13:57:48 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 13:05:40 PM

Att trafik på utlandet likväl kan köras av bussar (och chaufförer) från Polen/Slovakien/Tjeckien/Tyskland som från Sverige är en del av EU:s regelverk,där är det givetvis billigare att köra med en Tjeckisk buss/chaufför än en svensk. Sedan kan man även använda utländska bussar/chaufförer för rent inhemska (Svenska) linjer enligt cabotagereglerna vilket medger en mer ekonomisk planering omloppen och det skulle jag vara väldigt förvånad om inte detta kommer att ske inom kort, en Tysk buss som kommer till Göteborg kan ta en tur till Örebro eller Stockholm innan den vänder tillbaka till Göteborg för att fortsätta söderut och på samma sätt kan en tjeckisk buss som kommer till Stockholm ta en tur till Karlstad på samma sätt.



Har man inte haft problem med det där i Norge ?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 14:10:11 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 maj 2018, 13:57:48 PM
Har man inte haft problem med det där i Norge ?

Har du buss o förare i ett land i flera månader i sträck och enbart kör inrikes är det inte cabotage, alltså inte riktigt tillåtet.
Detta har ju mest uppmärksammats på fraktsidan.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 19 maj 2018, 14:55:25 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 maj 2018, 14:10:11 PM
Har du buss o förare i ett land i flera månader i sträck och enbart kör inrikes är det inte cabotage, alltså inte riktigt tillåtet.
Detta har ju mest uppmärksammats på fraktsidan.


Jag läste någonstans att man har haft större problem med just detta på bussidan i Norge än vad vi haft i Sverige än så länge.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 maj 2018, 20:57:35 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 19 maj 2018, 14:55:25 PM
Jag läste någonstans att man har haft större problem med just detta på bussidan i Norge än vad vi haft i Sverige än så länge.

Det är bara att gå ut i Stockholm så ser du att detta är här för att stanna.

Det finns minst 50 talet bussar med utländsk registrering och förare stationerade i Stockholmsområdet, främst från baltländerna men även Polen, Rumänien, Ryssland.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 20 maj 2018, 14:26:31 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 maj 2018, 20:57:35 PM
Det är bara att gå ut i Stockholm så ser du att detta är här för att stanna.

Det finns minst 50 talet bussar med utländsk registrering och förare stationerade i Stockholmsområdet, främst från baltländerna men även Polen, Rumänien, Ryssland.

Ja, fast vill vi verkligen ha det så ?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: homer skrivet 20 maj 2018, 21:10:38 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 20 maj 2018, 14:26:31 PM
Ja, fast vill vi verkligen ha det så ?

verkligen inte. varken för deras skull eller för våran skull
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2018, 12:19:38 PM
Många frågor ska besvaras:

www.bussmagasinet.se/2018/05/flixbus-kop-av-swebus-mycket-ska-klarna-under-hosten/
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2018, 19:56:28 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juni 2018, 12:19:38 PM
Många frågor ska besvaras:

www.bussmagasinet.se/2018/05/flixbus-kop-av-swebus-mycket-ska-klarna-under-hosten/

Den fråga som är intressant är ju vilka operatörer som ska ta över de fd Swebus bussarna, svenska eller utländska åkare, med tanke på att rörelseresultatet som även sägs i artikeln är negativt så måste det ses som en väldigt långsiktig investering och beroende av att både priserna kan höjas delvis och passagerarantalet kan öka rejält.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2018, 21:30:11 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2018, 19:56:28 PM
Den fråga som är intressant är ju vilka operatörer som ska ta över de fd Swebus bussarna, svenska eller utländska åkare, med tanke på att rörelseresultatet som även sägs i artikeln är negativt så måste det ses som en väldigt långsiktig investering och beroende av att både priserna kan höjas delvis och passagerarantalet kan öka rejält.

"- Klart är att vi vill expandera Swebus nätverk med 25% det närmaste året, och en ännu kraftigare tillväxt för Flixbus."

Med den målsättningen, så kanske man behöver flera nya "busspartners" också, för Swebus trafik, för Flixbus så nämns ju att man har ett antal nya, ännu ej officiella, på gång.

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2018, 21:39:48 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juni 2018, 21:30:11 PM
"- Klart är att vi vill expandera Swebus nätverk med 25% det närmaste året, och en ännu kraftigare tillväxt för Flixbus."

Med den målsättningen, så kanske man behöver flera nya "busspartners" också, för Swebus trafik, för Flixbus så nämns ju att man har ett antal nya, ännu ej officiella, på gång.

Ja det blir säkerligen många små för att sprida ut riskerna/förlusterna. Men man är ju ärliga och berättar om att det inte går ihop
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: homer skrivet 05 juni 2018, 19:08:35 PM
Vem äger flixbus? vem betalar?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2018, 21:00:16 PM
Citat från: homer skrivet 05 juni 2018, 19:08:35 PM
Vem äger flixbus? vem betalar?

Varumärket och försäljningsorganisationen ägs av tre tyska killar, bussarna av ett stort antal bussoperatörer.

Flixbus är i princip en resebyrå som säljer biljetter utan att äga fordonet som resan sker med eller har berörd personal anställd
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: homer skrivet 06 juni 2018, 12:07:28 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2018, 21:00:16 PM
Varumärket och försäljningsorganisationen ägs av tre tyska killar, bussarna av ett stort antal bussoperatörer.

Flixbus är i princip en resebyrå som säljer biljetter utan att äga fordonet som resan sker med eller har berörd personal anställd

vad jag har förstått kan flixbuss gå i borgen för bussbolag som kör åt dem för att köpa bussar, hur har man fått kapital till detta?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2018, 13:01:50 PM
Citat från: homer skrivet 06 juni 2018, 12:07:28 PM
vad jag har förstått kan flixbuss gå i borgen för bussbolag som kör åt dem för att köpa bussar, hur har man fått kapital till detta?

Det är nog inte svårt när man har så stora intäkter varje dag.

Tänkte du starta eget och börja köra :-)
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: homer skrivet 06 juni 2018, 13:52:55 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2018, 13:01:50 PM
Det är nog inte svårt när man har så stora intäkter varje dag.

Tänkte du starta eget och börja köra :-)

trivs bra på mitt jobb, men vem vet vad framtiden har att bjuda :) är inte främmande för tanken på att starta eget bara man kan få kalkylen att gå runt
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2018, 14:09:20 PM
Citat från: homer skrivet 06 juni 2018, 13:52:55 PM
trivs bra på mitt jobb, men vem vet vad framtiden har att bjuda :) är inte främmande för tanken på att starta eget bara man kan få kalkylen att gå runt

Ja det är nog stadiga utgifter, när det gäller inkomster kan det nog vara värre, man ska nog ha flera ben att stå på för att kunna överleva, även om det börjar generera vinst på den här trafiken så är den nog extremt liten per passagerare och tur och liksom förlusten ska den ju delas med "biljettförsäljningsbolaget"

Om man höjer priserna framöver kan det ju bli en annan femma men jag är tveksam om så kommer att ske annat än marginellt, då sker det en överströmning till andra färdmedel
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Erling.L skrivet 08 juni 2018, 17:43:09 PM
Sett att Stefans buss kör skoltrafik med o vill minnas man gjorde det innan man började för flix
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 juni 2018, 00:05:33 AM
När tar Flixbuss över Swebus Express? Ännu står det att de ingår i Nobinakocernen.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2018, 01:58:03 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juni 2018, 00:05:33 AM
När tar Flixbuss över Swebus Express? Ännu står det att de ingår i Nobinakocernen.

I den länkade artikeln i första inlägget står det:
"Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna."

Så man får väl anta att alla kommande förändringar sker stegvis under denna niomånadersperiod.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 juni 2018, 09:58:52 AM
Tillhandahålla tjänster är väl en sak, övertagande av bolag som ägare en annan sak tänker jag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 14 juni 2018, 10:48:38 AM
Rent juridiskt och ägandemässigt behöver man ju bara ersätta Nobinatexten ovanför framdörr och förarfönster med Flixbus-dekaler. Och jag antar att man har dessa nio månader på sig även för detta.

Ägandemässigt är väl Swebus Express AB redan sålt till FlixBus?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 juni 2018, 18:55:47 PM
Det sägs ju det, sist jag kollade alla bolag och Solidinfo ingick de fortfarande i Nobinakoncernen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: bosnausrcu skrivet 22 juni 2018, 22:54:27 PM
Hursomhelst så är allt detta inget som gillas av Swebus Express anställda. De flesta jag hört om söker sig redan till nåt annat jobb, inte minst lastbil. Detta för att de som företrädde Flixbuss hittills var riktiga rövarföretag med dåligt rykte på alla möjliga sätt. Inget bra att företag med ett sånt rykte tar över och står för största andel av denna marknad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: mittlinje skrivet 23 juni 2018, 19:32:05 PM
Citat från: bosnausrcu skrivet 22 juni 2018, 22:54:27 PM
Hursomhelst så är allt detta inget som gillas av Swebus Express anställda. De flesta jag hört om söker sig redan till nåt annat jobb, inte minst lastbil. Detta för att de som företrädde Flixbuss hittills var riktiga rövarföretag med dåligt rykte på alla möjliga sätt. Inget bra att företag med ett sånt rykte tar över och står för största andel av denna marknad

Nu arbetar jag varken på Stefans Buss eller Wärnelius Buss som kör idag eller på Bergkvarabuss som kört tidigare, men reagerar på att du kallar dem alla för rövarföretag. Eftersom vi alla är individer och har olika behov/önskemål  så kan jag förmedla att vissa tycker om att arbeta på ett företag, andra på ett annat och de som inte passar in tycker att företaget är skit men upptäcker snart att gräset inte är grönare på andra sidan.

Med många år av erfarenhet finns det också dåliga chaufförer och säkert även så på Swebus Express, dock undviker vi att peka ut dem här och det tycker jag är positivt. Dock vill jag ge mitt omdöme om den som skrivit ovanstående som citerats - hoppas du försvinner från branschen och det omgående. Mitt önskemål baserar jag på att så kritiska skribenter likt ovan oftast saknar riktig bakgrundsinformation, särskilt när det enbart handlar om att vid sitt första inlägg handlar om att sprida skit.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: mittlinje skrivet 13 juli 2018, 23:02:13 PM
Några har bra koll på ekonomi på denna sida, d v s kan utläsa bland annat årsredovisningar med mera. Hoppas på era reflektioner.

Flixbus har köpt Swebus men hur mår dagens samarbetspartners, d v s Stefans Buss och Wärnelius Buss? Bergkvarabuss hoppade av på grund av att trafiken inte gav den avkastning man önskade, en koncern med god ekonomi.

Det systemet Flixbus erbjuder innebär att man delar på intäkter/utgifter och Flixbus styr (?) säkert biljettpriser vilket innebär att ovanstående företag troligen måste utföra trafik som i dagsläget är negativ. Flixbus i sig själv har tyska ägare men bakom dem står förmodligen starka amerikanska investerare med miljardbelopp i kassan, vilka är beredda att investera med förlust tills man slagit ut konkurenter.

De svenska företag som ger sig in i denna affär måste ha långsiktig tanke. Kommer köpet av Swebus påverka deras verksamhet genom konkurens från Flixbus? För trots allt - Swebus har en stark trafik mellan Stockholm och Göteborg, kommer man utagera sina "egna entreprenörer" på denna sträcka? Ovan var några frågor, det kommer säkert fler.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: CW66 skrivet 16 juli 2018, 11:24:59 AM
Varför är man ständigt negativ mot Flixbus egentligen? Är det för att det är nytt och alla andra sjusovare som aldrig förnyar sig får lite konkurrens. Och bara för att det är nytt skall man inte kunna köra med plus utan MÅSTE ha en stämpel att köra med förlust för att konkurrera ut alla andra. Lite löjligt snack är det allt tycker åtminstone jag.

Hur var det med Swebus som alla verkar hålla om ryggen när de startade sin expressbusstrafik? Var det för att dumpa priserna och konkurrera ut allt annat som fanns, och därmed vara tvingade till att köra med förlust?

Jag tror såhär - jag ser lite till logiken. Flixbus har vuxit sig väldigt starka på kontinenten. Visst...där finns fler passagerare och blabla...men är inte alltid utbudet anpassat till tillgången, så även där som här?
Varför kör så oerhört många företag för Flixbus om de nu MÅSTE gå med förlust och minus? Det faller på sin egen orimlighet, tycker åtminstone jag.
Visst - det kanske inte går så oerhört mycket plus med guldkalvar som springer på åkrarna - men minus??
Jag tror att bussföretagen i Sverige är vana vid en något högre prissättning än vad man har ute på kontinenten, och vi lever fortfarande i EU vare sig vi vill det eller inte, så några höga vinster kan man nog inte räkna med inom bussbranschen, även om det finns bussföretag som tror det vad jag förstått...

Bergkvarabuss drog ju sig ur för att de inte tjänade tillräckligt mycket på det och man ville ha mer, och trädde då tillbaka. Stefans buss har egna bussar och därmed en högre kostnad att bära, medan Wärnelius leasar bussarna av Flixbus och därmed kanske har en lite lägre kostnad och kan få mer marginal på det. Det är vad jag TROR - utan att för den skull ha granskat ekonomin - bara lite logiskt tänkande...

Flixbus köper ofta in bussar för sina miljarders miljarder som "mittlinje" verkar tro att dom har - för att sedan leasa ut bussarna till företagen som kör trafiken. Ett delat ansvar, en delad kostnad.
Första tiden (osäker på om det är första året eller längre) så får man ekonomiskt stöd för som uppstartsbidrag, sedan får man en viss del av intäkterna. Klart Flixbus måste ha en del de också för att driva planering, tidtabeller, hemsidor, prissättning, leasingavtal på bussar, inköp etc etc etc.

Jag tror nog att konkurrens är sunt. Swebus har ju haft en förmåga att totalhaverera sin trafik till förmån för bara de tyngsta linjerna som de tjänar pengar på - och det är naturligt. Har man höga priser (ofta högre än flyget) så får man heller inga resenärer så det täcker. Utbud anpassat efter efterfrågan - åter igen.

Varför skulle Flixbus jobba annorlunda? Varför måste de vara sämre bara för att de är nya?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: mittlinje skrivet 16 juli 2018, 13:40:12 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 juli 2018, 11:24:59 AM
Varför skulle Flixbus jobba annorlunda? Varför måste de vara sämre bara för att de är nya?

Flixbus köper ofta in bussar för sina miljarders miljarder som "mittlinje" verkar tro att dom har

Är detta jag också undrar över även om jag uttryckt det annorlunda. För egen del har jag inget mot Flixbus utan känner igen orosmomenten som de flesta får likt varje gång någon ny, oavsett etablerad eller ej, vinner en upphandling. Målsättningen med att vinna trafik är att förbättra, inte försämra - även om det finns ekonomisk grund bakom.

Gällande min tro, även om det är orelevant här  ::), så skall det finnas stark miljardinvesterare bakom, enligt de uppgifter jag fått. Hurvida detta är stämmer eller inte får var och en själv bedömma, detta då jag inte redovisar varifrån jag fått uppgiften.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2018, 13:55:11 PM
Grunden till tankarna runt Flixbuss är väl att det är en utländsk ägare och då(underförstått)att dom
kan komma att köra sin trafik med utländsk personal.../Ulf
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: CW66 skrivet 17 juli 2018, 14:13:44 PM
Jovisst....men vakna - vi har varit med i EU sedan flera år och regler och lagar är sådant utformade att hela vitsen är rörlighet mellan arbetsmarknaderna mellan länderna - bra eller dåligt - det är faktum helt enkelt.

Dock skall sägas att man kontrakterar svenska bolag till de inrikeslinjer som går och därmed med svenska löner och avtal.
Nu finns en del turer som tycks köras med utländska (tyskregistrerade) bussar, antagligen för merutnyttjande, och även de som kommer från annat land och kör in eller ut ur Sverige är utländska - ganska naturligt.

Sluta vara så rädda för konkurrens - Swebus borde för länge sedan vaknat till och gjort något för att behålla sig själva om nu folk tycker dom är så bra. Fler linjer, fler turer, bra priser...DET hade nog lockat och gjort saken bättre än färre linjer, nerläggningar, färre turer, borttagning av direktturer så man får sitta o åka in om alla städer om man åker längre, prissättningar som är helt horribla - bussen som tar ett antal timmar mer än flyget Stockholm-Göteborg skall väl knappast vara flera hundra kronor dyrare?, bara roliga och vinstrivande uppdrag som kul festivaler och arrangemang att köra till istället för att satsa på sitt grunduppdrag.

nja..jag till skillnad från många här...är knappast väl inställd till Swebus och tycker det var bara bra att Flixbus köpte och förhoppningsvis raderar ut fläcken på kartan i höst och ger resenärerna en fjärrbusstrafik som både håller prismässigt och konkurrenskraftigt.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 juli 2018, 14:40:31 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 juli 2018, 13:55:11 PM
Grunden till tankarna runt Flixbuss är väl att det är en utländsk ägare och då(underförstått)att dom
kan komma att köra sin trafik med utländsk personal.../Ulf

Dock har ju Flixbus varit tydliga med från början att linjerna i Sverige kommer att köras av svenska företag (som således har chaufförer anställda i Sverige).
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 15:10:05 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 17 juli 2018, 14:40:31 PM
Dock har ju Flixbus varit tydliga med från början att linjerna i Sverige kommer att köras av svenska företag (som således har chaufförer anställda i Sverige).

Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 17 juli 2018, 16:10:38 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 15:10:05 PM
Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?

Både Taxi & Buss håller väl på att bli, för att inte säga att de redan är, etablerade invandraryrken, så om föraren har en utomsvensk nationalitet eller inte, det är inte det saken gäller. Det väsentliga är att lönen lyder under svenskt avtal, och därmed betalas ut korrekt, och att ingen lönedumpning sker. Samma sak gäller om bussen är utlandsreggad, det väsentliga är att skatter och avgifter för fordonet betalas enligt svenska lagar och regler, så att konkurrens inte sker genom skattesmitning.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 16:18:15 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2018, 16:10:38 PM
Både Taxi & Buss håller väl på att bli, för att inte säga att de redan är, etablerade invandraryrken, så om föraren har en utomsvensk nationalitet eller inte, det är inte det saken gäller. Det väsentliga är att lönen lyder under svenskt avtal, och därmed betalas ut korrekt, och att ingen lönedumpning sker. Samma sak gäller om bussen är utlandsreggad, det väsentliga är att skatter och avgifter för fordonet betalas enligt svenska lagar och regler, så att konkurrens inte sker genom skattesmitning.

Det är väl självklart att du inte betalar svenska skatter för ett utlandsreggat fordon.
Inte heller betalar en tjeckisk åkare svenska löner.

EU:s fria rörlighet och du får ju köra en viss mängd s.k cabotage, om jag minns rätt tre inrikes körningar inom sju dagar från det att fordonet kommit in i landet med en tur från utlandet.
Antagligen gäller detta per fordon och inte per åkare vilket innebär att man kan köra en ganska omfattande inrikestrafik genom att nyttja inkommande fordon innan dessa återvänder.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Carl Eric skrivet 17 juli 2018, 16:31:43 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 15:10:05 PM
Så är det ju inte idag, men är det något problem att bussen från Stockholm till Örebro och Karlstad t.ex körs av en tjeckisk förare med en tyskreggad buss?
Om bussen varit finsk och chauffören norsk hade ingen reagerat, eller?

Jo, en majoritet av avgångarna inom Sverige körs av svenska bolag. Stefans Buss (Göteborg), Wärnelius Buss (Linköping), NAL Buss (Eskilstuna), Molkom Buss (Molkom/Stockholm) är de företag som just nu kör för Flixbus. Sen har Flixbus längre linjer (från Tyskland) som körs av bussar och förare som inte kommer från Sverige. Dessa bussar merutnyttjas sedan för linjen Stockholm - Oslo.

Men personligen tycker jag inte att det är något problem alls! Det är ju bara bra planering.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 17 juli 2018, 16:36:52 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2018, 16:18:15 PM
Det är väl självklart att du inte betalar svenska skatter för ett utlandsreggat fordon.
Inte heller betalar en tjeckisk åkare svenska löner.

EU:s fria rörlighet och du får ju köra en viss mängd s.k cabotage, om jag minns rätt tre inrikes körningar inom sju dagar från det att fordonet kommit in i landet med en tur från utlandet.
Antagligen gäller detta per fordon och inte per åkare vilket innebär att man kan köra en ganska omfattande inrikestrafik genom att nyttja inkommande fordon innan dessa återvänder.


Börjar man att köra schemalagd linjetrafik i ett annat land, då är det definitivt inte frågan om någon Cabotage trafik. Och om en tjeckisk åkare kör schemalagd linjetrafik i Sverige, då är det ju lönedumpning, om han inte betalar lön enligt svenska avtal. Det där är ju ett jätteproblem som absolut måste lösas.

Med den nya eventuella km skatten, har jag förstått att fordon ska kunna registreras så fort de befinner sig på svensk mark, och därmed betala denna skatt för varje km fordonet kör i Sverige.

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 juli 2018, 19:07:57 PM
Än har inte Swebus Express bytt ägare u Solidinfo när jag kollade idag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Tobias skrivet 19 juli 2018, 18:24:14 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2018, 19:07:57 PM
Än har inte Swebus Express bytt ägare u Solidinfo när jag kollade idag.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Den 27 augusti verkar det vara dags enl. Bussmagasinet: https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/ (https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/).
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 19 juli 2018, 19:11:59 PM
Citat från: Tobias skrivet 19 juli 2018, 18:24:14 PM
Den 27 augusti verkar det vara dags enl. Bussmagasinet: https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/ (https://www.bussmagasinet.se/2018/07/snart-ar-swebus-och-flixbus-ett/).

"Från den 27 Augusti kommer Flixbuss bokningssystem och varumärke att gälla".

Det måste ju innebära att Swebus inarbetade namn kommer att försvinna helt från busskartan.  :'(
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: CW66 skrivet 20 juli 2018, 21:54:48 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2018, 19:11:59 PM
"Från den 27 Augusti kommer Flixbuss bokningssystem och varumärke att gälla".

Det måste ju innebära att Swebus inarbetade namn kommer att försvinna helt från busskartan.  :'(

Ja, äntligen!
Alla namn har inte varit inarbetade från början när de kom, så Flixbus lär bli lika inarbetat som allt annat efter ett tag.
Jag tycker Flixbus gör rätt - varför köpa något o ha någons annan varumärke istället för att framträda med sitt?

Äntligen kan svenskarna få den fjärbusstrafik de saknat under Swebus senare år efter alla nedskärningar av turtäthet, linjer, direktlinjer etc samt konstiga prissättningar

Var i det ligger något bra Niclas?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2018, 13:25:28 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 20 juli 2018, 21:54:48 PM

Var i det ligger något bra Niclas?

Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.

Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 21 juli 2018, 19:57:17 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 13:25:28 PM
Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.
"Welcome to the reality"... :'(/Ulf
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Nico skrivet 22 juli 2018, 01:00:54 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2018, 13:25:28 PM
Det känns som att alla företag gjort det till en sport att byta namn och ägare hela tiden, och detta gäller inte bara inom bussbranschen, det känns som att man försöker att fly bort från något, istället för att stå upp för det företaget representerar, har gjort tidigare, och gör idag.

Det mesta förändras över tid, allt från företagsnamn till ålder. Det som förblir statiskt brukar förr eller senare bara stagnera och självdö.

Sedan förstår jag inte riktigt vad ett företag ska representera på så vis. Speciellt inte med ett namn. Det ett företag dock väl brukar sträva efter är framgång och det kan ju ibland ett visst företagsnamn representera.

Swebus blir ytterligare ett varumärke som kommer att ägas, men inte användas. Jämför t.ex. med alla s.k. Fallen Flags i USA:s järnvägshistoria.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2018, 01:14:23 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2018, 16:36:52 PM
Börjar man att köra schemalagd linjetrafik i ett annat land, då är det definitivt inte frågan om någon Cabotage trafik. Och om en tjeckisk åkare kör schemalagd linjetrafik i Sverige, då är det ju lönedumpning, om han inte betalar lön enligt svenska avtal. Det där är ju ett jätteproblem som absolut måste lösas.

Med den nya eventuella km skatten, har jag förstått att fordon ska kunna registreras så fort de befinner sig på svensk mark, och därmed betala denna skatt för varje km fordonet kör i Sverige.

Dessa bussar körs ju till o från Sverige i linjetrafik och i o m EU är det helt naturligt att man även kör "lokala linjer" för att utnyttja bussarna, om det är något som verkligen är galet så är det alla utländska bussar som är stationerade här i landet (främst i Stockholmsområdet) och som kör rundturer och beställningsuppdrag som vilken svensk åkare som helst, just nu finns det fler sådana bussar än vad Håbo/Interbus koncernen och Westin har tillsammans, här är det verkligen ett problem som på sikt nog kommer att innebära att merparten av incoming inkl kryssare körs av utlandsregistrerade fordon med förare från länder med ett helt annat löneläge, dagens chaufförsbrist vad gäller inhemska förare kommer att spela dessa aktörer i händerna.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 22 juli 2018, 06:44:47 AM
Citat från: Nico skrivet 22 juli 2018, 01:00:54 AM
Det mesta förändras över tid, allt från företagsnamn till ålder. Det som förblir statiskt brukar förr eller senare bara stagnera och självdö.

Sedan förstår jag inte riktigt vad ett företag ska representera på så vis. Speciellt inte med ett namn. Det ett företag dock väl brukar sträva efter är framgång och det kan ju ibland ett visst företagsnamn representera.

Swebus blir ytterligare ett varumärke som kommer att ägas, men inte användas. Jämför t.ex. med alla s.k. Fallen Flags i USA:s järnvägshistoria.

När företag "förnyar sig" dvs byter namn & ledning så ligger ju fokus alltid på framtiden, vilket innebär att man lämnar det gamla bakom sig. Jag tänker att företag har en bredare bas och står starkare om man tar hela historiken och alla samlade erfarenheter med sig in i framtiden.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Walter skrivet 22 juli 2018, 08:45:45 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 06:44:47 AM
När företag "förnyar sig" dvs byter namn & ledning så ligger ju fokus alltid på framtiden, vilket innebär att man lämnar det gamla bakom sig. Jag tänker att företag har en bredare bas och står starkare om man tar hela historiken och alla samlade erfarenheter med sig in i framtiden.

Men om företaget man köper har blivit känt för konstig prissättning, dåligt linje nät, slitna bussar eller vilken negativ faktor det än må va, så vill den nya ledningen inte ha det med i bagaget. Man köper ju upp företaget för att få tillgång till andra saker som behövs.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 22 juli 2018, 08:59:57 AM
Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 08:45:45 AM
Men om företaget man köper har blivit känt för konstig prissättning, dåligt linje nät, slitna bussar eller vilken negativ faktor det än må va, så vill den nya ledningen inte ha det med i bagaget. Man köper ju upp företaget för att få tillgång till andra saker som behövs.

Jag tänkte inte specifikt på Swebus, men vad är det som säger att Flixbuss inte kan behöva Swebus personalens erfarenheter, och då menar jag på lite längre sikt ? Å andra sidan, om Swebus nu idag är vanskött, så kanske det beror på att man bytt ut duktig och erfaren personal tidigare ? Det i sin tur kan ju ha olika orsaker, exempelvis så har ju även stora företag generationsväxlingar.

Förövrigt så tror jag inte att man köper ett företag om det medför negativa effekter, men givetvis menar jag att det är de positiva erfarenheterna man ska bevara och ta med sig.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Walter skrivet 22 juli 2018, 09:48:03 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 08:59:57 AM
Jag tänkte inte specifikt på Swebus, men vad är det som säger att Flixbuss inte kan behöva Swebus personalens erfarenheter, och då menar jag på lite längre sikt ? Å andra sidan, om Swebus nu idag är vanskött, så kanske det beror på att man bytt ut duktig och erfaren personal tidigare ? Det i sin tur kan ju ha olika orsaker, exempelvis så har ju även stora företag generationsväxlingar.

Förövrigt så tror jag inte att man köper ett företag om det medför negativa effekter, men givetvis menar jag att det är de positiva erfarenheterna man ska bevara och ta med sig.

Mitt inlägg ska ses som generellt och inte specifikt för Swebus. Personal och system kan ofta vara det manvill åt för att snabbt köpa sig in på en ny marknad jmf med att bygga upp allt från grunden.
Allt detta är inte specifikt för bussbranchen utan sker i de flesta branscher.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 22 juli 2018, 10:15:10 AM
Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 09:48:03 AM
Mitt inlägg ska ses som generellt och inte specifikt för Swebus. Personal och system kan ofta vara det manvill åt för att snabbt köpa sig in på en ny marknad jmf med att bygga upp allt från grunden.
Allt detta är inte specifikt för bussbranchen utan sker i de flesta branscher.

Men det är ju där du har det stora problemet med dessa aktörer som köper in sig på en marknad, eller lägger ett lågt anbud i en stor upphandling, man kliver förbi alla människorna i företagen som drabbas, och struntar fullständigt i att människor kanske lagt ned hela sina livsverk i företaget, allt för en simpel genväg till marknadsandelar. Här är det oerhört lätt att halka in på politik, men i stort då, vilket är mest korrekt: - Att ekonomiska intressen sätts före de mänskliga, eller det omvända, att mänskliga intressen sätts före de ekonomiska ? Det är i huvudsak det enda man behöver ta ställning till, och för mig personligen är svaret så fruktansvärt enkelt, så enkelt att diskussionen är överflödig.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Walter skrivet 22 juli 2018, 11:18:55 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 10:15:10 AM
Men det är ju där du har det stora problemet med dessa aktörer som köper in sig på en marknad, eller lägger ett lågt anbud i en stor upphandling, man kliver förbi alla människorna i företagen som drabbas, och struntar fullständigt i att människor kanske lagt ned hela sina livsverk i företaget, allt för en simpel genväg till marknadsandelar. Här är det oerhört lätt att halka in på politik, men i stort då, vilket är mest korrekt: - Att ekonomiska intressen sätts före de mänskliga, eller det omvända, att mänskliga intressen sätts före de ekonomiska ? Det är i huvudsak det enda man behöver ta ställning till, och för mig personligen är svaret så fruktansvärt enkelt, så enkelt att diskussionen är överflödig.

Ja den bästa modellen är väl den som tar hänsyn till människor och driver företaget på ett resursmässigt effektivt sätt. Hur just dessa förhållanden ser ut och hur man ska fördela mellan vågskålarna är frågan. Du har helt rätt i att det är politik och det är nog enda vägen att driva förändring om man tycker det behövs. Annars råder marknadens regler. Om ett tag behövs kanske inga förare alls utan fordonen är automatiserade. Vi är inte där än men det kommer. Och om färre människor behovsbedömning arbetslivet men ändå behöver medel för att arbeta, vem ska se till att det fungerar? Företagen vill knappast betala lön eller motsvarande till människor de inte har anställda och det lör knappast fungera att ta in skatter för att täcka bidrag.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 23 juli 2018, 19:31:35 PM
Citat från: Walter skrivet 22 juli 2018, 11:18:55 AM
Annars råder marknadens regler.

Det är ju det vi ska vända på.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2018, 19:34:52 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2018, 19:31:35 PM
Det är ju det vi ska vända på.

Ska vi?
Vilka är "vi" förresten?
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Nico skrivet 23 juli 2018, 21:05:26 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 23 juli 2018, 19:31:35 PM
Det är ju det vi ska vända på.

Förutom detta med "vi"...

Vad är det egentligen som ska vändas?! Ett företag måste fungera enligt marknadsmässiga principer. Inte att skattepengar ska slösas för att något ska leva vidare med konstgjord andning bara för sakens skull. Enda undantaget är egentligen att vissa samhällsviktiga funktioner givetvis ska hanteras och finansieras via skattemedel.

Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2018, 21:35:30 PM
För att inte tala om Nuon-affären... och nu senast då mestadels statliga Telia köpt upp bl.a TV4, tvärtemot vad politikerna önskar.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: homer skrivet 23 juli 2018, 22:03:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2018, 21:35:30 PM
För att inte tala om Nuon-affären... och nu senast då mestadels statliga Telia köpt upp bl.a TV4, tvärtemot vad politikerna önskar.

vilket är helt galet, politikerna ska hålla sina små klåfingrar borta från aktiebolaget Telia, dom är visserligen majoritetsägare, men vill politikerna fingra i affärsverksamhet ska de vara ett statligt verk, inte ett aktiebolag, då ska dem låta direktörerna göra de som de anser vara bäst för bolaget
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2018, 00:08:12 AM
Citat från: Nico skrivet 23 juli 2018, 21:05:26 PM
Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.

Apropå varumärken... Just varumärket Saab har alltid tillhört försvarskoncernen Saab AB i Linköping, men GM och därefter Spyker hade licens från försvarskoncernen att använda varumärket. Denna licens ingick dock inte i affären då NEVS tog över Spykers konkursbo, så de 9-3:or som tillverkas än idag i Kina heter således NEVS 9-3.

Angående ämnet för tråden kan jag väl hålla med om att vissa svenska äldre och halvmoderna varumärken för bussbolag är trevliga. Både Linjebuss och Swebus hade ju gärna fått användas vidare idag, fast med andra ägare och kanske annan inriktning. Lite som det blev med varumärket Interbus.
På internationell nivå var ju Pan-Am ett riktigt känt varumärke i flygets värld, och det var lite tråkigt att det försvann... Men det är ju inget man kan göra så mycket åt.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 24 juli 2018, 06:45:41 AM
Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2018, 19:34:52 PM
Ska vi?
Vilka är "vi" förresten?

Jag måste ju se mig själv som folkets förespråkare, för Svensson tycks ju inte förstå sitt eget bästa.  :P
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 24 juli 2018, 07:40:26 AM
Citat från: Nico skrivet 23 juli 2018, 21:05:26 PM
Förutom detta med ”vi”...

Vad är det egentligen som ska vändas?! Ett företag måste fungera enligt marknadsmässiga principer. Inte att skattepengar ska slösas för att något ska leva vidare med konstgjord andning bara för sakens skull. Enda undantaget är egentligen att vissa samhällsviktiga funktioner givetvis ska hanteras och finansieras via skattemedel.

Att staten ska betala för att det för vissa finns nostalgi och personlig koppling till ett varumärke är något jag verkligen hoppas inte sker mer. Titta t.ex. på debaclet med SAAB och hur mycket som gick förlorat där.

När "marknaden" styr får vi per automatik ett hårt och kallt samhälle, och så vill ingen normaltänkande människa ha det.

Jag känner ingen "nostalgi", enbart en upprördhet över att det som en gång byggts upp nu är totalförstört.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Nico skrivet 24 juli 2018, 09:17:53 AM
Vad är det som förstört? Så länge verksamheten fungerar på ett korrekt och nöjaktigt vis så är inget förstört bara för att ett företag köpt ett annat. Försår alltså inte vari det kalla och hårda skulle bestå.

I övrigt förstår jag inte heller mycket av dina övriga synpunkter. Visst ska företag ta hand om sina anställda. Det brukar vara det bästa sättet att få en verksamhet att fungera optimalt. Däremot så driver man inte företag i syfte att se till att folk ska ha sysselsättning.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2018, 09:39:10 AM
Marknaden styr inte allt i Sverige, då vi aldrig haft ren marknadsekonomi här. Vi har heller aldrig haft ren planekonomi. Det vi alltid haft är blandekonomi, där offentlig och privat sektor har haft olika ansvarsområden genom åren, vilket har varierat i storlek sinsemellan genom åren.

Om vi håller oss till forumets inriktning: trafik; så hade vi ju en tid då privata företagare och dåtidens godsägare byggde upp stora trafikområden med buss och järnvägar från 1870-talet, vilka växte fram till 1950-talet, då statliga bolag i många fall tog över infrastrukturen som de privata lokala företagarna byggt upp. Därefter kom länshuvudmännen in i bilden, som började upphandla trafik, och idag med nya kollektivtrafiklagen har vi mera nått ett mer blandat läge, där offentlig och privat trafik i teorin ska kunna komplettera varandra.

Så det här med att "vi gemensamt" genom staten skulle ha byggt upp all dagens välstånd... det är inte en korrekt återgivning av vår 1900-talshistoria.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: 1896 skrivet 24 juli 2018, 16:30:33 PM
Det är respektlöst att inte vilja se eller förstå att det låg långt och målmedvetet uppbyggnadsarbete bakom det samhälle vi hade i Sverige för 30-40 år sedan.
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: mittlinje skrivet 24 juli 2018, 16:46:10 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2018, 16:30:33 PM
Det är respektlöst att inte vilja se eller förstå att det låg långt och målmedvetet uppbyggnadsarbete bakom det samhälle vi hade i Sverige för 30-40 år sedan.

Nja, är det verkligen det? Vissa saker har även genom målmedvetet uppbyggnadsarbete ställt till det och ställer till det för ett utvecklande samhälle.

Samhällets miljötänkande går ibland överstyr med tanke på våra utsläpp där man "tror" att vissa förbättringar är bra för att sedan belägga dem med hög skatt, slår tillbaka mot "den som byggde landet". Tillgänglighetskravet är ett annat där man kräver låggolvsbussar på platser där det knappast finns behov, cyklisterna har fått "betala" detta genom att de inte kan ta cykel med sig - är knappast miljötänk. Finns säkert mycket mer som försvårat för vår bransch att utvecklas.

Så det är inte enbart privata aktörer som försämrar samhället, det finns många icke genomtänkta samhällsbeslut. Men vill man vinkla det enbart mot det privata så saknar man nog respekt för hela samhället........
Titel: SV: Swebus säljs till FlixBus
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2018, 18:12:16 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2018, 16:30:33 PM
Det är respektlöst att inte vilja se eller förstå att det låg långt och målmedvetet uppbyggnadsarbete bakom det samhälle vi hade i Sverige för 30-40 år sedan.

Vem svarar du? Mig eller Nico? Och vad är det du svarar på?

Hur man än vrider och vänder på det hela är det ju i slutändan mestadels privata aktörer som under första halvan av 1900-talet haft visioner om framtiden, och som i många fall förverkligat dem. Detta ledde till en bra grund att stå på, inför den mer offentligt uppbyggda urbaniseringen som skedde i runda slängor runt 1960-1975. Men även då var det privata företagare som byggde bostadshus och andra fastigheter, samt var de stora arbetsgivare som kunde anställa alla svenskar som flyttade in från landsbygden till de nybyggda miljonprogrammen.
Är det inte lika respektlöst att förbise och ignorera dessa innovativa godsherrar och sedermera företagare, stora som små, som agerat från 1870-talet fram till idag?